Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwana dalej "Agencją", inaczej "ACER") z siedzibą w Lublanie została ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 1 . Głównym zadaniem Agencji jest wspieranie krajowych organów regulacyjnych w wykonywaniu, na poziomie Unii, zadań regulacyjnych, które wykonują one w państwach członkowskich, oraz - w razie potrzeby - koordynacja działań tych organów. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii (REMIT) 2 Agencja wraz z krajowymi organami regulacyjnymi otrzymała dodatkowe obowiązki związane z monitorowaniem europejskiego hurtowego rynku energii 3 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Agencji oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym 9 dodatkowy zasiłek edukacyjny na pokrycie wysokiego czesnego. W 2012 r. łączna kwota wypłaconych dodatkowych zasiłków edukacyjnych wyniosła około 23.000 euro. Zasiłki te nie są przewidziane w regulaminie pracowniczym, a zatem są nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
W tytule II (budynki Agencji i związane z nimi koszty) swojego budżetu Agencja przeniosła środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 1,7 mln euro, co stanowi 81 % całości środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te wiążą się głównie z trwającym wdrożeniem rozporządzenia REMIT. Ponieważ wdrożenie to związane jest z działalnością operacyjną Agencji, związane z nim środki powinny być zapisane w tytule III budżetu.
13.
W 2012 r. Agencja dokonała 20 przesunięć budżetowych na kwotę około 1 mln euro, dotyczących 43 pozycji budżetowych. Wskazuje to na uchybienia w planowaniu budżetu.

INNE UWAGI

14.
Na koniec roku Agencja posiadała środki gotówkowe w kwocie 4,2 mln euro, obejmujące nadwyżkę budżetową za 2011 r. w kwocie 1,6 mln euro, która była następstwem przedstawienia nadmiernego zapotrzebowania na środki w 2011 r. i została odzyskana przez Komisję w styczniu 2013 r. Jest to niezgodne z zasadami dyscypliny w zakresie zarządzania środkami finansowymi.
15.
W zbadanych procedurach naboru pracowników stwierdzono niedociągnięcia w zakresie przejrzystości i równego traktowania kandydatów: pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur. Warunki dopuszczenia do egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych oraz umieszczenia na liście odpowiednich kandydatów nie były określone wystarczająco szczegółowo, a środki podjęte celem zapewnienia anonimowości kandydatów przystępujących do egzaminów pisemnych były nieadekwatne.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

16.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)

2011 Wysoki poziom środków niewykorzystanych oraz środków przeniesionych, jak również niski poziom płatności wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowią naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. w trakcie realizacji
2011 Przejrzystość procedur naboru pracowników wymaga dalszej poprawy. Na przykład w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej ani nie wspomniano o możliwości odwołania się. Ponadto pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne ani ich wagi nie zostały określone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur. w trakcie realizacji
2011 W 2011 r. Agencja wypłaciła diety dzienne w kwocie 10.839 euro oddelegowanym ekspertom będącym obywatelami kraju, w którym mieści się siedziba Agencji. Płatność ta nie jest zgodna z przepisami dotyczącymi oddelegowania ekspertów krajowych przyjętymi przez zarząd Agencji, które przewidują przyznawanie takich dodatków jedynie pracownikom zatrudnionym na czas określony niebędącym obywatelami państwa członkowskiego, w którym są zatrudnieni. Płatności takie są nieprawidłowe. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Lublana) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 114 (poprzedni art. 95 TWE) oraz art. 194 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

W ramach ustanawiania lub funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz z uwzględnieniem potrzeby zachowania i poprawy środowiska naturalnego, polityka Unii dotycząca energetyki ma na celu, w duchu solidarności między państwami członkowskimi:

a) zapewnienie funkcjonowania rynku energii;

b) zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii;

c) wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz

d) wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii.

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, ustanawiają środki konieczne do osiągnięcia powyższych celów. Środki te są przyjmowane po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.

Kompetencje Agencji

(jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009; rozporządzeniu Komisji (UE) nr 838/2010; rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011

Cele

Celem Agencji jest wspieranie krajowych organów regulacyjnych w wykonywaniu, na poziomie Unii, zadań regulacyjnych, które wykonują one w państwach członkowskich, oraz koordynacja - w razie potrzeby - działań tych organów.

Zadania

- uzupełnianie i koordynowanie pracy krajowych organów regulacyjnych,

- uczestniczenie w tworzeniu zasad dotyczących sieci europejskich,

- podejmowanie, pod pewnymi warunkami, wiążących decyzji indywidualnych dotyczących warunków dostępu do infrastruktury transgranicznej i jej bezpieczeństwa operacyjnego,

- doradzanie instytucjom europejskim w różnych kwestiach związanych z energią,

- monitorowanie rozwoju rynków energii i składanie sprawozdań w tej kwestii,

- formułowanie wniosków do Komisji UE na temat rocznej kwoty rekompensat z tytułu udostępniania infrastruktury dla transgranicznej wymiany energii elektrycznej w ramach mechanizmu ITC,

- współpraca z krajowymi organami regulacyjnymi, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW), właściwymi organami finansowymi państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - z krajowymi organami ds. konkurencji w celu monitorowania hurtowych rynków energii,

- dokonywanie oceny działania i przejrzystości różnych kategorii rynków i sposobów prowadzenia obrotu, oraz

- wydawanie Komisji zaleceń dotyczących zasad rynkowych, księgowania transakcji, zamówień handlowych, standardów i procedur, które mogłyby poprawić integralność i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Zarządzanie Rada administracyjna
Skład
Dwaj członkowie wyznaczeni przez Parlament Europejski, dwaj członkowie wyznaczeni przez Komisję oraz pięciu członków wyznaczonych przez Radę. Każdy członek ma swojego zastępcę.
Zadania
Rada administracyjna przyjmuje roczny program i budżet Agencji oraz nadzoruje ich wykonanie.
Dyrektor
Jest powoływany przez radę administracyjną po uzyskaniu pozytywnej opinii rady organów regulacyjnych, z listy kandydatów przedstawionych przez Komisję.
Rada organów regulacyjnych
Skład
Wysoki rangą przedstawiciel organów regulacyjnych z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji bez prawa głosu. Każdy członek ma swojego zastępcę mianowanego przez krajowy organ regulacyjny z każdego państwa członkowskiego.
Zadania
- przedstawianie dyrektorowi opinii dotyczących opinii, zaleceń i decyzji, których przyjęcie jest rozpatrywane,
- udzielanie dyrektorowi wskazówek dotyczących wykonywania przez niego swoich zadań,
- wydawanie opinii dla rady administracyjnej dotyczącej kandydata, który ma zostać powołany na stanowisko dyrektora, oraz
- zatwierdzanie programu prac Agencji.
Kontrola zewnętrzna
Europejski Trybunał Obrachunkowy.
Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.
Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Budżet na rok 2012 (2011)

7,2 (4,8) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. (2011)
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 43 (40)
Stanowiska obsadzone na dzień 31 grudnia: 42 (39)
Inni pracownicy: 14 (12)
Łączna liczba pracowników: 57 (39), z czego wykonujący zadania:
- operacyjne: 34 (28)
- administracyjne: 23 (11)
Produkty i usługi w roku 2012 - dwa dokumenty zawierające wytyczne ramowe (energia elektryczna: ramowe wytyczne dotyczące bilansowania; gaz: ramowe wytyczne dotyczące interoperacyjności); konsultacje publiczne organizowane zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 713/2009, w tym warsztaty,
- kodeksy sieci
a) trzy uzasadnione opinie dotyczące kodeksów sieci (energia elektryczna: kodeks sieci dotyczący wymagań w zakresie podłączenia do sieci przesyłowej, mający zastosowanie do wszystkich wytwórców energii, oraz kodeks sieci dotyczący alokacji zdolności przesyłowej i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi; gaz: kodeks sieci dotyczący mechanizmu alokacji zdolności przesyłowej);
b) dwa zalecenia z zastrzeżeniem dotyczące kodeksów sieci (oba na temat kodeksu sieci gazowej dotyczącego mechanizmu alokacji zdolności przesyłowej);
- opinia dotycząca programu prac ENTSOG na rok 2012,
- opinia dotycząca prognozy ENTSOG na temat dostaw zimą 2011-2012,
- opinia dotycząca prognozy ENTSOG na temat dostaw latem 2012 r.,
- opinia dotycząca rocznego programu prac ENTSOG na 2013 r.,
- opinia dotycząca dziesięcioletniego planu rozwoju sieci (TYNDP) ENTSOE z 2012 r.,
- opinia dotycząca sprawozdania ENTSOE na temat prognoz na lato 2012 r. i przeglądu zimowego 2011/2012,
- opinia dotycząca sprawozdania rocznego ENTSOE za 2011 r.,
- wspólne sprawozdanie ACER i Rady Europejskich Regulatorów Energetyki (CEER) z monitorowania rynku (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 713/2009) opublikowane w dniu 29 listopada; prezentacja odbyła się w Brukseli,
- zalecenie w sprawie art. 2 ust. 1 lit. n) wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (COM(2011) 656 final),
- przyjęcie zalecenia w sprawie księgowania transakcji z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 (rozporządzenie w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii - REMIT),
- przyjęcie decyzji w sprawie formatu rejestracji na mocy art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011,
- opublikowanie w dniu 28 września 2012 r. drugiego wydania wytycznych co do stosowania definicji wymienionych w art. 2 rozporządzenia REMIT,
- pomyślne zawarcie trzech umów ramowych dotyczących wykonania rozporządzenia REMIT,
- opublikowanie w marcu przeglądu statusu inicjatyw regionalnych za 2011 r.,
- opublikowanie w internecie trzech sprawozdań kwartalnych dotyczących regionalnych inicjatyw gazowych i czterech dotyczących regionalnych inicjatyw energetycznych,
- utworzenie dwóch nowych grup roboczych Agencji (ds. wdrożenia, monitorowania i procedur oraz ds. integralności i przejrzystości rynku) i zaktualizowanie zasad działania grup roboczych,
- organizacja corocznej konferencji "Rola ACER w urzeczywistnianiu wewnętrznego rynku energii"; w konferencji wzięło udział 220 uczestników.
Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
W związku z brakiem Szkoły Europejskiej w Słowenii oraz potrzebą wprowadzenia środka o charakterze socjalnym, mającym na celu zrekompensowanie nierównych warunków pracy (zgodnie z art. 1e regulaminu pracowniczego), w jakich pracuje personel Agencji w porównaniu z pracownikami innych instytucji Unii Europejskiej, gdzie Szkoły Europejskie istnieją, rada administracyjna przyjęła decyzję AB nr 01/2011 z dnia 11 lutego 2011 r. "w sprawie wsparcia personelu Agencji ACER w zakresie czesnego za przedszkole i szkołę". Maksymalny poziom pomocy, jakiej można udzielić kwalifikującym się do niej pracownikom - w odniesieniu do każdego kwalifikującego się dziecka - nie przekracza poziomu czesnego opłacanego w Szkole Europejskiej w Brukseli.
12.
Komisja doradziła Agencji wykorzystanie tytułu II dla projektu REMIT, jako że większość kosztów wdrożeniowych dotyczy aplikacji informatycznych. Agencja zdecydowała, że zapisy dotyczące kosztów związanych z REMIT będą ujmowane w tytule III od 2014 r., kiedy planowane jest rozpoczęcie przez Agencję monitorowania rynku energetycznego.
13.
Po dokonaniu kompleksowej oceny Agencja zdała sobie sprawę, że budżet przewidziany w sprawozdaniu finansowym dotyczącym REMIT jest niewystarczający, aby ustanowić w pełni efektywny system informatyczny, pozwalający na wdrożenie rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. W związku z tym już w 2012 r. Agencja podejmowała próby znalezienia dodatkowych środków w budżecie, z myślą o przeznaczeniu ich na cele REMIT. Ponieważ budżet Agencji i tak był już skromny, możliwe było przesunięcie jedynie niewielkich kwot z innych pozycji budżetowych. Zadanie to wykonywano w sposób systematyczny, a jego wynikiem była duża liczba niskokwotowych przesunięć budżetowych.
14.
Środki gotówkowe znajdujące się na koncie Agencji na koniec roku w wysokości 4,2 mln euro obejmowały nadwyżkę budżetową za 2011 r. w wysokości 1,6 mln euro, spłaconą w styczniu 2013 r., ponieważ Agencja otrzymała od Komisji wezwanie do jej zwrotu dopiero w dniu 8 stycznia 2013 r., natomiast nadwyżka budżetowa za 2012 r. w wysokości 0,6 mln euro ma być zwrócona Komisji, gdy zostanie zażądany jej zwrot, a kwota 1,9 mln euro jest przeznaczona na uregulowanie zobowiązań prawnych, które Agencja zaciągnęła przed końcem roku i które zostały przeniesione na rok 2013. Zarządzanie środkami gotówkowymi Agencji odbywa się w taki sposób, aby zapewnić, że istnieją wystarczające środki na pokrycie należnych zobowiązań, w miarę jak się pojawiają.
15.
Agencja ściśle przestrzega procedur dotyczących rozmów kwalifikacyjnych i egzaminów pisemnych, szczegółowo określonych w odpowiedniej decyzji dyrektora nr 2012-17 w sprawie wytycznych dotyczących procedur rekrutacyjnych oraz pracy komisji rekrutacyjnych z dnia 20 marca 2012 r., zapewniając, by pytania i kryteria oceny zostały ustalone przed rozpoczęciem egzaminów i rozmów. W związku z uwagami Trybunału Agencja zobowiązuje się do dokonania przeglądu istniejącej procedury. Agencja jest zdania, że anonimowość egzaminów pisemnych nie jest niezbędna dla zachowania ogólnego obiektywizmu procedury rekrutacyjnej. Kryteria oceny egzaminu ustala wcześniej komisja rekrutacyjna, zapewniając obiektywny sposób przyznawania punktów za egzaminy pisemne. Ponadto niektórych egzaminów nie można przeprowadzać w sposób anonimowy, ponieważ kandydaci muszą albo w odpowiedzi na pytanie opisać swoje doświadczenie, albo przygotować prezentację, którą następnie mają wygłosić przed komisją rekrutacyjną na początku rozmowy kwalifikacyjnej.
1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1), przyznające Agencji ważną rolę w zakresie nadzoru nad obrotem na hurtowych rynkach energii w Europie.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
9 Art. 3 załącznika VII przewiduje dwukrotność podstawowej kwoty dodatku edukacyjnego w wysokości 252,81 euro, czyli 505,62 euro.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024