Opinia - Wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych w krajach partnerskich w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju.

Opinia Komitetu Regionów - Wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych w krajach partnerskich w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju

(2013/C 356/15)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW
- W pełni popiera podejście, jakie Komisja przyjęła w nowym komunikacie, w którym dostrzeżono polityczną rolę samorządów lokalnych i regionalnych jako podmiotów kształtujących politykę i podejmujących decyzje - rolę wymagającą odpowiedniego poziomu autonomii, budowania potencjału i zasobów finansowych.
- Przyjmuje z zadowoleniem spostrzeżenie, że w ramach wsparcia dla sektora publicznego w krajach partnerskich na rzecz skuteczniejszego i wydajniejszego opracowywania i wdrażania krajowej polityki i planów rozwoju należy uwzględnić także istotną rolę lokalnego sektora publicznego.
- Zachęca Komisję do przyjęcia przepisów (przepisów wykonawczych do rozporządzenia finansowego) umożliwiających pełne finansowanie "w przypadku, gdy w interesie Wspólnoty leży bycie jedynym donatorem w przypadku danego działania" w jej programach, np. takich jak "Podmioty niepaństwowe i władze lokalne".
- Zgadza się z Komisją, że UE powinna dostosować swoje wsparcie do rosnącej roli, potencjału i potrzeb samorządów lokalnych i ich stowarzyszeń w krajach partnerskich, aby wyjść poza idee skuteczności pomocy i skupić się na skuteczności rozwoju, a także podkreśla, że oznacza to zwiększenie środków finansowych przydzielanych na działania wspierające decentralizację i wzmacnianie pozycji samorządów lokalnych i regionalnych i ich stowarzyszeń.
- Wyraża gotowość do tego, by ze wsparciem technicznym i finansowym Komisji przyczynić się do opracowania sposobów oceny i monitorowania różnych aspektów decentralizacji w krajach partnerskich we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.
- Stwierdza, że aby zapewnić szeroki udział samorządów lokalnych w działaniach dotyczących programu na okres po 2015 r., potrzebny jest proces faktycznie oparty na uczestnictwie; inaczej niż w przypadku opracowywania milenijnych celów rozwoju, udział ten trzeba zagwarantować na wczesnym etapie sporządzania planów na okres po 2015 r. W tym celu należy udostępnić niezbędne zasoby finansowe.
- Ponownie wyraża swoje poparcie dla ogłoszenia roku 2015 "Europejskim Rokiem Rozwoju". Dlatego wnosi o to, by budżet pozwalał na odpowiednie wsparcie finansowe projektów władz lokalnych i regionalnych.
- Potwierdza swą gotowość do zapewniania europejskim samorządom lokalnym i regionalnym przestrzeni politycznej do rozwoju współpracy międzynarodowej i transgranicznej.
Sprawozdawca Hans JANSSEN (NL/PPE), burmistrz Oisterwijk
Dokument źródłowy Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych w krajach partnerskich w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju"
COM(2013) 280 final
I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

Uwagi ogólne

1.
Przyjmuje z zadowoleniem nowy komunikat Komisji Europejskiej "Wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych w krajach partnerskich w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju". Jest to ważny krok, jeśli chodzi o wyraźne uznanie i określenie szczególnej pozycji samorządów lokalnych i regionalnych jako partnerów w polityce UE na rzecz rozwoju, równie ważnych jak inni partnerzy i inne podmioty, takie jak rządy centralne i organizacje społeczeństwa obywatelskiego, choć różnych od nich.
2.
Przypomina, że w 2008 r. Komisja Europejska opublikowała pierwszy komunikat 1 dotyczący roli samorządów lokalnych i regionalnych w ramach działań na rzecz rozwoju. Był to ważny etap w uznawaniu miejsca i roli samorządów lokalnych i regionalnych w polityce i współpracy w dziedzinie rozwoju oraz wnoszonej przez nie wartości dodanej.
3.
Odsyła do wcześniejszych opinii KR-u, a zwłaszcza tych najnowszych, dotyczących komunikatu "Globalny wymiar Europy: nowe podejście do finansowania działań zewnętrznych UE" oraz komunikatu "Zwiększanie wpływu unijnej polityki rozwoju - program działań na rzecz zmian", w których podkreślił szczególną pozycję i rolę samorządów lokalnych i regionalnych w działaniach zewnętrznych UE.
4.
W pełni popiera podejście, jakie Komisja przyjęła w nowym komunikacie, w którym dostrzeżono polityczną rolę samorządów lokalnych i regionalnych jako podmiotów kształtujących politykę i podejmujących decyzje - rolę wymagającą odpowiedniego poziomu autonomii, budowania potencjału i zasobów finansowych.
5.
Przypomina, że wszystkie rodzaje "władz lokalnych" - regiony, prowincje, hrabstwa, okręgi, gminy, wsie itd. - odgrywają strategiczną rolę we wzmacnianiu zarządzania demokratycznego oraz przyczyniają się do sprawniejszego rozwoju.

Dlatego też uznaje za niezasadną decyzję Komisji Europejskiej, by w komunikacie skupić się głównie na szczeblu gminnym, jak stwierdzono w przypisie 1.

6.
Przyjmuje z zadowoleniem zalecane w komunikacie wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych i regionalnych w krajach partnerskich, gdyż pomoże to tym samorządom odgrywać ważną rolę - powierzoną im m.in. w programie działań na rzecz zmian - w dziedzinie praw człowieka, demokracji i innych kluczowych elementów dobrego rządzenia, jak również w dziedzinie zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu na rzecz rozwoju społecznego.
7.
Przypomina, że europejskie samorządy lokalne i regionalne mają ogromne doświadczenie w wielu dziedzinach, w których samorządy lokalne i regionalne z krajów partnerskich muszą rozwinąć swój potencjał. Trzeba to wyraźniej zaznaczyć w komunikacie, który powinien też dotyczyć możliwości przenoszenia tego doświadczenia - m.in. poprzez wzajemną wymianę zdobytej wiedzy - i wykorzystywania go w lokalnych warunkach.
8.
Sądzi, że na podstawie analizy zawartej w komunikacie należy ściśle włączyć samorządy lokalne i regionalne w opracowywanie programu działań na rzecz rozwoju na okres po roku 2015. Ważna rola samorządów lokalnych i regionalnych dotyczy nie tylko rozwoju zrównoważonego, ale także powiązanych dziedzin, takich jak urbanizacja sprzyjająca włączeniu społecznemu, spójność społeczna, przystosowanie się do zmiany klimatu, bezpieczeństwo ludzkie itd. W związku z tym KR:
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie powołanego przez Sekretarza Generalnego ONZ panelu wysokiego szczebla składającego się z wybitnych osobistości ds. programu działań na rzecz rozwoju na okres po 2015 roku;
wyraża zadowolenie z faktu, że w 2016 r. konferencja Habitat III 2 skupi się na nowym programie rozwoju miast;
podkreśla potrzebę pełnego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie wkładu i stanowiska UE, w tym w proces przygotowawczy.
9.
Docenia fakt, że proces przygotowywania komunikatu był procesem otwartym. Samorządy lokalne i regionalne mogły przedstawiać swe poglądy i pomysły; przy wielu okazjach, w tym podczas posiedzenia Komisji CIVEX KR-u, miały miejsce wymiany poglądów.
10.
Docenia, że w komunikacie dostrzeżono kluczową rolę KR-u w stymulowaniu i koordynowaniu wysiłków samorządów lokalnych i regionalnych na rzecz rozwoju, i proponuje utrzymanie współpracy podczas dalszego kształtowania i wdrażania polityki UE na rzecz rozwoju. Fora, na których mogłoby to się odbywać, to m.in. konferencja poświęcona współpracy zdecentralizowanej, która ułatwia dialog między samorządami lokalnymi i regionalnymi z państw UE i z krajów rozwijających się oraz z instytucjami europejskimi, a także - zwłaszcza jeśli chodzi o współpracę w ramach wysiłków UE na rzecz wspierania rozwoju w państwach z nią sąsiadujących - ARLEM i CORLEAP, które są zgromadzeniami skupiającymi przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych z państw UE i krajów partnerskich sąsiadujących z UE.

Kontekst

11.
Zgadza się z Komisją, że kierowane centralnie, odgórne strategie i programy nie są w stanie zapewnić pomyślnego rozwiązania problemów zrównoważonego rozwoju i walki z ubóstwem i że pewną rolę mają w tym zakresie do odegrania także podmioty publiczne i prywatne, szczególnie na szczeblu lokalnym.
12.
Zgadza się z dobrze wyważonym stanowiskiem Komisji w odniesieniu do kluczowej roli samorządów lokalnych i regionalnych: z jednej strony mogą one odgrywać ważną rolę niezależnie od tego, jak funkcjonują władze centralne (np. w państwach niestabilnych), z drugiej zaś rolę samorządów lokalnych i regionalnych mogą osłabiać niekorzystne czynniki polityczne, w tym te występujące na poziomie lokalnym.
13.
Przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji Europejskiej, by podjąć bardziej strategiczne działania obejmujące samorządy lokalne i regionalne z myślą o wzmocnieniu ich pozycji i realizacji celów dotyczących rozwoju.
14.
Podziela zdanie Komisji, że w celu pełnego wzmocnienia pozycji samorządów uznaniu roli samorządów lokalnych i regionalnych w procesach rozwojowych powinien towarzyszyć odpowiedni poziom autonomii, budowanie potencjału i odpowiednie zasoby finansowe, tak aby pozycja samorządów odpowiadała podziałowi kompetencji między różnymi poziomami sprawowania rządów.
15.
Wzywa Komisję do przełożenia tych bardzo trafnych spostrzeżeń na priorytety uzgadniane z krajami partnerskimi w odniesieniu do programów na rzecz współpracy. Z uwagi na swe znaczenie samorządy lokalne i regionalne powinny zostać w pełni włączone w przygotowywanie i wdrażanie tych programów, w tym za pośrednictwem stowarzyszeń reprezentujących te samorządy.

Uwolnienie potencjału rozwoju samorządów lokalnych

16.
Przyjmuje z zadowoleniem spostrzeżenie, że w ramach wsparcia dla sektora publicznego w krajach partnerskich na rzecz skuteczniejszego i wydajniejszego opracowywania i wdrażania krajowej polityki i planów rozwoju należy uwzględnić także istotną rolę sektora publicznego na szczeblu lokalnym i regionalnym. Jest to zbieżne z apelem Komitetu Regionów o lepsze włączenie samorządów lokalnych i regionalnych w politykę na rzecz rozwoju, zarówno w UE, jak i w partnerskich krajach rozwijających się.
17.
Podziela zdanie Komisji co do znaczenia partnerstwa osób zainteresowanych i mechanizmów dialogu na poziomie beneficjentów jako sposobu na podjęcie dialogu z właściwymi organami władz centralnych oraz zakomunikowanie potrzeb i obaw, a także dopilnowanie, że będą one brane pod uwagę. Jest to zgodne z podejściem opartym na wielopoziomowym sprawowaniu rządów. Podejście to wymaga zarazem, by władze centralne dążyły do wejścia w dialog z samorządami lokalnymi i regionalnymi, aby poznać obawy i potrzeby występujące na poziomie lokalnym.
18.
Wymóg dotyczący współfinansowania nie pozwala na uczestnictwo niektórych podmiotów w UE i krajach partnerskich. W wypadku krajów partnerskich ograniczenia dotyczące zasobów finansowych mogą uniemożliwić zaangażowanie podmiotów lokalnych, zaś w niektórych państwach członkowskich, np. w Szwecji, samorządy terytorialne nie mogą uczestniczyć w takich programach, jak np. "Podmioty niepaństwowe i władze lokalne", gdyż nie mają prawa wykorzystywać podatków lokalnych do finansowania międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju. Z uwagi na specyficzne cele programu i szeroki zakres doświadczeń poszczególnych państw europejskich (w dziedzinie opieki społecznej, decentralizacji, opieki zdrowotnej itp.) nie wydaje się to leżeć w interesie UE i jej programu współpracy zewnętrznej. Dlatego Komitet zachęca Komisję do przyjęcia przepisów (przepisów wykonawczych do rozporządzenia finansowego) umożliwiających pełne finansowanie "w przypadku, gdy w interesie Wspólnoty leży bycie jedynym donatorem w przypadku danego działania" (art. 253 ust. 1 lit. e).
19.
Podkreśla znaczenie terytorialnego podejścia do kwestii rozwoju, o którym mowa jest w komunikacie, oraz wzywa UE, by współpracowała z innymi partnerami działającymi na rzecz rozwoju w zakresie kształtowania i wdrażania tego podejścia. UE powinna także opracować zachęty, takie jak dodatkowe wsparcie finansowe dla krajów partnerskich, które w dialogu z samorządami lokalnymi i regionalnymi i ich stowarzyszeniami w danym państwie faktycznie podejmują działania służące zastosowaniu podejścia terytorialnego w krajowych planach rozwoju.

Opracowanie wsparcia ze strony UE na rzecz lepszego zarządzania i skuteczniejszych wyników w dziedzinie rozwoju na poziomie lokalnym

20.
Zauważa, że propozycja Komisji, by dążyć do zapewnienia samorządom demokratycznej legitymacji, jest słuszna. Niemniej stwierdza, że zawarte w pierwszym ustępie tego rozdziału wyraźne odniesienie do "możliwości zapewnienia koordynacji z władzami regionalnymi" nie jest zrozumiałe w kontekście uwagi wstępnej zamieszczonej w przypisie 1 komunikatu, w którym jest mowa o tym, że termin "samorząd lokalny" obejmuje wszystkie rodzaje samorządów - tzn. poziomy takie jak gminy i powiaty, okręgi, prowincje i regiony.
21.
Zgadza się z Komisją, że wola polityczna jest warunkiem powodzenia decentralizacji. Jednakże zgodnie z komunikatem tę wolę polityczną należy wspierać, na przykład w ramach dialogu politycznego. I gdy takie działania zostaną wykazane, powinny być wynagradzane zachętami w ramach współpracy z UE.
22.
Podziela zdanie, że wsparcie UE na rzecz decentralizacji powinno koncentrować się na stworzeniu sprzyjających warunków prawnych i politycznych oraz na rozwoju instytucjonalnym i budowaniu potencjału. KR popiera także wskazane dodatkowe priorytety, takie jak nastawienie na decentralizację fiskalną, zarządzanie finansami publicznymi, odpowiedzialność oraz długoterminowe i ukierunkowane na potrzeby podejście do budowania potencjału.
23.
Przypomina, że samorządy lokalne i regionalne z państw UE posiadają ogromne doświadczenie i wiedzę w wielu dziedzinach, w których ich odpowiedniki z krajów partnerskich muszą rozwinąć swój potencjał. Uważa, że obok dwustronnej współpracy między samorządami lokalnymi i regionalnymi z państw UE i krajów partnerskich i w powiązaniu z nią można by uznać stowarzyszenia tychże samorządów za strategicznych partnerów w zarządzaniu programami na rzecz budowania potencjału władz lokalnych i regionalnych.
24.
Zgadza się z Komisją, że stowarzyszenia samorządów lokalnych mogą mieć zasadnicze znaczenie w dążeniu do zapewnienia dobrych rządów i rozwoju na poziomie lokalnym, i zauważa, że oprócz sześciu głównych funkcji wymienionych w komunikacie należy wspomnieć także o funkcji polegającej na świadczeniu usług dla członków stowarzyszenia. Członkowie stowarzyszeń samorządów lokalnych i regionalnych często proszą te stowarzyszenia o zapewnianie usług z zakresu budowania potencjału i szkoleń, zwłaszcza w kontekście rozwoju. Świadczenie tych usług okazało się mieć kluczowe znaczenie dla rozpoznawalności stowarzyszeń, zaangażowania ich członków i tym samym trwałości istnienia tychże organizacji. Pozwala także na gromadzenie informacji i spostrzeżeń, które stowarzyszenia te mogą wykorzystywać w działaniach służących promowaniu i ochronie interesów ich członków.
25.
Zgadza się z poglądem Komisji, że w wielu krajach partnerskich stowarzyszenia samorządów lokalnych nadal mają słabą pozycję. Aby mogły w pełni odgrywać swą rolę, potrzebują znacznego długoterminowego wsparcia. Może ono przybierać rożne formy. Na przykład można przyznawać bezpośrednie finansowanie w ramach budżetów zarządzanych przez delegatury UE oraz tworzyć lub nadal realizować większe, wzajemnie powiązane programy, takie jak wspomniany w komunikacie program ARIAL. We wszystkich przypadkach kluczowe znaczenie ma wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia europejskich stowarzyszeń samorządów lokalnych i regionalnych za pośrednictwem uczenia się od siebie nawzajem i wymiany doświadczeń.

Kierunek przyszłych działań: wydajniejsze i elastyczniejsze warunki wsparcia

26.
Zgadza się z Komisją, że UE powinna dostosować swoje wsparcie do rosnącej roli, potencjału i potrzeb samorządów lokalnych i ich stowarzyszeń w krajach partnerskich, aby wyjść poza idee skuteczności pomocy i skupić się na skuteczności rozwoju.
27.
Podkreśla, że oznacza to zwiększenie środków finansowych przydzielanych na działania wspierające decentralizację i wzmacnianie pozycji samorządów lokalnych i regionalnych i ich stowarzyszeń. Teraz, na początku nowego okresu finansowania, jest ku temu dobry moment. Należy jasno stwierdzić, że samorządy lokalne i regionalne mogą być objęte wszystkimi instrumentami z pakietu "Globalny wymiar Europy". Trzeba także dokonać istotnej zmiany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju. W dokumencie poświęconym ocenie wsparcia Komisji dla procesów decentralizacji pt. "Thematic global evaluation of the Commission support to decentralisation processes" 3 z lutego 2012 r. pokazano, że bezpośredni wkład w decentralizację stanowił jedynie 1 % ogólnego wkładu finansowego Komisji (we wszystkich sektorach i państwach) w latach 2000-2004, jedynie ok. 2,5 % w latach 2004-2008 i był ponownie o wiele niższy w ostatnich latach objętych oceną (2008-2009). Wzmocnienie pozycji samorządów lokalnych w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju jest warte o wiele więcej.
28.
Przyjmuje z zadowoleniem zamiar Komisji, by zbadać możliwość wykorzystania innowacyjnych sposobów finansowania oraz pomysł powiązania tego z oceną sprawności instytucjonalnej samorządów lokalnych. Zbyt często jednak oceny takie są działaniami odgórnymi, których rezultatem są sankcje dla samorządów osiągających słabsze wyniki. Prowadzi to zazwyczaj do mniejszej otwartości wśród uczestników. Mając na uwadze potrzebę rozwoju potencjału samorządów lokalnych i regionalnych, zachęca do wykorzystywania horyzontalnych procesów uczenia się, korzystając z takich narzędzi, jak benchmarking i otwarte porównania, które mogą wzmocnić rolę stowarzyszeń władz lokalnych i regionalnych w podnoszeniu efektywności, które można łatwiej powiązać z pozytywnymi zachętami finansowymi i które są bardziej odpowiednie i przynoszą lepsze rezultaty w dłuższym okresie.
29.
Popiera pogląd, że UE powinna zapewnić wystarczającą elastyczność w swych programach, by wspierać inicjatywy samorządów lokalnych i ich stowarzyszeń. Jest to de facto niezbędny element bardziej strategicznych działań na rzecz wzmocnienia ich pozycji. Elastyczność taka powinna zatem obejmować możliwość bezpośredniego finansowania własnych inicjatyw samorządów lokalnych i regionalnych i ich stowarzyszeń oraz finansowanie tych inicjatyw z udziałem lub za pośrednictwem partnerskich samorządów lokalnych i regionalnych i partnerskich stowarzyszeń w UE.
30.
Podziela zdanie Komisji, że w kontekście wsparcia budżetowego UE powinna wspierać systemy służące do monitorowania transferów finansowych od władz centralnych do samorządów lokalnych i regionalnych. Powinno to także przyczynić się do stworzenia bardziej wszechstronnych instrumentów na poziomie regionalnym i globalnym, zapewniających ukierunkowanie procesów decentralizacji i podstawę do monitorowania rozwoju sytuacji, takich jak np. Europejska karta samorządu lokalnego na poziomie europejskim.
31.
Wyraża gotowość do tego, by ze wsparciem technicznym i finansowym Komisji przyczynić się do opracowania sposobów oceny i monitorowania różnych aspektów decentralizacji w krajach partnerskich we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, zwłaszcza stowarzyszeniami samorządów lokalnych i regionalnych, i innymi organizacjami (Programem Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich, Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju) lub organami, w tym z krajów rozwijających się (np. Radą Samorządów Terytorialnych Unii Gospodarczej i Walutowej Afryki Zachodniej).
32.
Uważa, że takie wszechstronne instrumenty zapewniają cenny wkład w dialog polityczny między UE a krajami partnerskimi. Umożliwiają uwzględnienie w tym dialogu koordynacji, uzupełniania się i spójności polityki władz różnych poziomów sprawowania rządów w danym państwie. Taki dialog polityczny mogą wzmocnić zachęty polityczne powiązane z tymi zagadnieniami, zgodnie z zamiarem zbadania możliwości wykorzystania innowacyjnych sposobów finansowania.
33.
Zgadza się z Komisją, że UE powinna wspierać zdecentralizowaną współpracę transgraniczną między samorządami lokalnymi z Europy i krajów partnerskich na podstawie długoterminowego, opartego na równości partnerstwa instytucjonalnego. Z perspektywy europejskiej należy zachęcać do koordynacji partnerstw w ramach szerszych sieci lub współpracy w ramach wspólnych programów i ułatwiać takie działania. Zauważa, że portal zdecentralizowanej współpracy na rzecz rozwoju ułatwia taką koordynację, gdyż zapewnia informacje dotyczące istniejących projektów i umożliwia dyskusje w celu opracowania nowych. KR chętnie będzie nadal odgrywał swą rolę w tym zakresie, na przykład wspólnie ze stowarzyszeniami samorządów lokalnych i regionalnych. Jeśli chodzi o oczekiwane wzmocnienie oddziaływania dzięki takiemu bardziej skoordynowanemu podejściu, to do działań tych należy zachęcać, zwiększając unijne finansowanie dostępne na potrzeby realizacji takiego podejścia.
34.
Przyjmuje z zadowoleniem pogląd Komisji, że UE powinna wspierać rolę odgrywaną przez samorządy lokalne i regionalne i ich stowarzyszenia w opracowywaniu programu działań na rzecz rozwoju na okres po roku 2015. Z satysfakcją odnotowuje, że Rada 4 popiera KR, kiedy wzywa UE i państwa członkowskie, by w odpowiednich przypadkach we współpracy z Komitetem Regionów, uwzględniły opinie i doświadczenia samorządów lokalnych i poparły udział ich reprezentacji w dyskusjach na temat strategii politycznych na poziomie krajowym i międzynarodowym, w tym także w opracowywaniu programu działań na rzecz rozwoju na okres po 2015 roku i w przygotowaniach związanych z konferencją Habitat III.
35.
Stwierdza, że aby zapewnić szeroki udział samorządów lokalnych w działaniach dotyczących programu na okres po 2015 r., potrzebny jest proces faktycznie oparty na uczestnictwie; inaczej niż w przypadku opracowywania milenijnych celów rozwoju, udział ten trzeba zagwarantować na wczesnym etapie sporządzania planów na okres po 2015 r. W tym celu należy udostępnić niezbędne zasoby finansowe.
36.
Ponownie wyraża swoje poparcie dla ogłoszenia roku 2015 "Europejskim Rokiem Rozwoju" 5 i uznaje ten fakt za doskonałą okazję do rozpoczęcia działań na poziomie lokalnym i regionalnym oraz ich wspierania, również finansowego. Dlatego wnosi o to, by budżet pozwalał na odpowiednie wsparcie finansowe projektów władz lokalnych i regionalnych.
37.
Potwierdza swą gotowość do zapewniania europejskim samorządom lokalnym i regionalnym przestrzeni politycznej do rozwoju współpracy międzynarodowej i transgranicznej.
38.
Potwierdza swe zobowiązanie, by wnosić wkład w dalsze opracowywanie polityki i w innowacje, na podstawie między innymi omawianego komunikatu i doświadczeń związanych ze zdecentralizowaną współpracą na rzecz rozwoju oraz we współpracy z sieciami i stowarzyszeniami samorządów lokalnych i regionalnych. Wszystko to służy wzmocnieniu pozycji samorządów lokalnych i regionalnych w krajach partnerskich w celu poprawy zarządzania i zwiększenia skuteczności w dziedzinie rozwoju.

Bruksela, 9 października 2013 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 COM(2008) 626 final.
2 Trzecia konferencja Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęcona mieszkalnictwu i trwałemu rozwojowi obszarów miejskich.
3 Zob. http://ec.europa.eu/europaid/how/evaluation/evaluation_reports/ 2012/1300_docs_en.htm
4 Zob. konkluzje Rady "Samorządy lokalne a rozwój", posiedzenie Rady do Spraw Zagranicznych w Brukseli, 22 lipca 2013 r. i "Nadrzędny program działań na okres po roku 2015 - konkluzje Rady", posiedzenie Rady do Spraw Ogólnych w Luksemburgu, 25 czerwca 2013 r.
5 Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Rozwoju (2015) - COM(2013) 509 final.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024