Rezolucja w sprawie przeglądu usystematyzowanego dialogu z młodzieżą poświęconego jej uczestnictwu w demokratycznym życiu Europy.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przeglądu usystematyzowanego dialogu z młodzieżą poświęconego jej uczestnictwu w demokratycznym życiu Europy

(2012/C 380/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

I.
PAMIĘTAJĄC, ŻE:
1.
W rezolucji Rady w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018)(1) uznano, że młodzi ludzie są bogactwem społecznym, i podkreślono, że należy respektować przysługujące im prawo do uczestnictwa w wypracowywaniu strategii, które ich dotyczą, czemu służyć ma stały, usystematyzowany dialog z nimi i z organizacjami ich reprezentującymi.
2.
W rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w dniu 19 maja 2011 r. w sprawie usystematyzowanego dialogu z młodzieżą poświęconego jej zatrudnieniu(2) stwierdzono, że ogólnym priorytetem tematycznym europejskiej współpracy na rzecz młodzieży w drugim 18-miesięcznym cyklu roboczym (od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.) będzie zaangażowanie młodzieży - ze szczególnym uwzględnieniem jej uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy;
II.
POTWIERDZAJĄ, ŻE:
3.
Usystematyzowany dialog jest oddolnym, demokratycznym procesem, a wyniki jego drugiego 18-miesięcznego cyklu roboczego opierają się na rezultatach krajowych konsultacji przeprowadzonych w trakcie prezydencji polskiej, duńskiej i cypryjskiej oraz na rezultatach unijnych konferencji můodzieýowych zorganizowanych w Warszawie we wrzeúniu 2011 r., w Sor¸ w marcu 2012 r. i w Nikozji we wrzeúniu 2012 r.
4.
W drugim cyklu usystematyzowanego dialogu krajowe konsultacje przeprowadzono we wszystkich 27 państwach członkowskich, a w proces ten bezpośrednio zaangażowało się bardzo wielu liderów młodzieżowych i bardzo wiele młodych osób(3). Swój wkład miały też inne zainteresowane strony, w tym międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe.
5.
Komisja modyfikuje i rozbudowuje Europejski Portal Młodzieżowy, tak by stał się użyteczny i dostępny dla wszystkich młodych ludzi z całej Europy. Na portalu dodano podstrony poświęcone wynikom unijnych konferencji młodzieżowych oraz podstrony z informacjami o usystematyzowanym dialogu(4).
6.
Szczegółowym priorytetem prezydencji polskiej było poszerzanie współpracy młodzieży z Unii Europejskiej z młodzieżą z krajów Europy Wschodniej i Kaukazu, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności młodzieży i jej zaangażowania. Skupiono się także na znaczeniu, jakie ma dla młodzieży propagowanie i walidowanie uczenia się nieformalnego i pozaformalnego.
7.
Za prezydencji polskiej Rada postanowiła dalej zachęcać do współpracy młodzieżowej między państwami UE a państwami Partnerstwa Wschodniego(5). W okresie 2012-2013 Komisja udostępniła dodatkowe środki finansowe po to, by zwiększyć liczbę projektów i uczestników programu "Młodzież w działaniu" z sześciu krajów sąsiedzkich objętych Partnerstwem Wschodnim - w ramach "Młodzieżowego Okna Partnerstwa Wschodniego"(6).
8.
Szczegółowym priorytetem prezydencji duńskiej było pobudzanie kreatywności, innowacyjności i talentów młodych ludzi, by dzięki temu aktywnie włączać ich w życie społeczne oraz zwiększać ich zatrudnialność. W tym kontekście zaangażowanie potraktowano szeroko, także jako uczestnictwo młodych ludzi w demokracji przedstawicielskiej i w życiu społeczeństwa obywatelskiego na wszystkich szczeblach.
9.
Za prezydencji duńskiej Rada zwróciła się do państw członkowskich i Komisji o utworzenie tematycznej grupy eksperckiej z udziałem krajowych ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie zgodnie z założeniami otwartej metody koordynacji; grupa ta ma dzielić się sprawdzonymi rozwiązaniami co do tego, jak propagować kreatywność i innowacyjność młodych ludzi, identyfikując w tym celu kompetencje i umiejętności, istotne z punktu widzenia zatrudnialności, nabywane w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
10.
Szczegółowym priorytetem prezydencji cypryjskiej było propagowanie zaangażowania wszystkich młodych ludzi i ich włączenia społecznego - ze szczególnym uwzględnieniem włączenia młodzieży ze środowisk migracyjnych. Zwrócono uwagę, że należy zwiększyć uczestnictwo organizacji młodzieżowych i wszystkich młodych ludzi w życiu społecznym i demokratycznym (zwłaszcza w podejmowaniu decyzji), jako że jest to ważny czynnik tworzenia inkluzywnych, demokratycznych i dostatnich społeczeństw. Celem było propagowanie włączenia wszystkich młodych ludzi w szeroko pojęte życie społeczne i demokratyczne poprzez ich aktywne zaangażowanie.
11.
W dniu 27 listopada 2012 r. przyjęto pierwsze sprawozdanie UE na temat młodzieży, w którym oceniono postępy w realizacji ogólnych celów odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), w tym dwa pierwsze robocze cykle usystematyzowanego dialogu;
III.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI PRZEDSTAWIONE PONIŻEJ PROPOZYCJE DALSZEGO ROZWIJANIA USYSTEMATYZOWANEGO DIALOGU:

W wyniku usystematyzowanego dialogu wyłoniły się następujące kwestie:

Powszechność procesu

12.
Proces usystematyzowanego dialogu wzmacnia pozycję młodzieży i daje jej okazję do aktywności obywatelskiej i do uczestnictwa w życiu demokratycznym. Należy więc włączać młodzież we wszystkie etapy tego dialogu: od ustalania priorytetów każdej z prezydencji po monitorowanie następstw dialogu i ocenę realizacji jego wyników. Decyzja co do jego priorytetów pozostaje jednak w gestii Rady i państw członkowskich. Przyszłe zespoły trzech prezydencji, zanim wystąpią z propozycją ogólnych priorytetów tematycznych, którymi należy się zająć w ramach usystematyzowanego dialogu, powinny z odpowiednim wyprzedzeniem skonsultować się z przedstawicielami młodzieży i z Komisją Europejską.
13.
Należy wspierać dążenia krajowych grup roboczych do wspólnego celu, którym jest konsekwentne, coraz większe zaangażowanie młodych ludzi - zwłaszcza młodych ludzi z różnych środowisk - w proces usystematyzowanego dialogu. Skład tych grup powinien być dostatecznie przekrojowy, by w proces dialogu mogli się włączyć wszyscy młodzi ludzie.
14.
Kwestie, którym ma być poświęcony usystematyzowany dialog, należy formułować w sposób zrozumiały, tak by krajowe grupy robocze mogły dotrzeć do większej liczby młodych ludzi.

Bardziej zdecydowane podejście międzysektorowe

15.
Aby konsultacje i ich monitorowanie przebiegały sprawniej, należy - zależnie od tematycznego priorytetu usystematyzowanego dialogu - propagować uczestnictwo innych ekspertów szczebla lokalnego, regionalnego, krajowego i europejskiego w krajowych grupach roboczych(7). Ponadto wyniki usystematyzowanego dialogu należy rozpowszechniać wśród zainteresowanych stron z różnych sektorów. W przedmiotowym procesie jasna rola powinna przypaść naukowcom prowadzącym badania nad młodzieżą.

Następstwa polityczne i promocja

16.
Należy zadbać o skuteczniejsze polityczne następstwa usystematyzowanego dialogu oraz o realizację jego wyników(8).
17.
Od samego początku trwania przedmiotowego dialogu wszystkie podmioty w niego zaangażowane powinny podkreślać, wyjaśniać i lepiej komunikować związek między jego wynikami a kształtowaniem polityki na rzecz młodzieży na szczeblu krajowym i europejskim.
18.
Należy zastosować środki i podjąć inicjatywy, które lepiej wyeksponują usystematyzowany dialog i zwiększą jego dostrzegalność na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim. Należy dalej rozbudowywać Europejski Portal Młodzieżowy, aby za jego pomocą lepiej wyeksponować kwestię dialogu.

Trwałość procesu

19.
Należy zwiększyć rolę unijnej konferencji młodzieżowej jako forum usystematyzowanego dialogu między wszystkimi młodymi ludźmi, organizacjami młodzieżowymi a osobami kształtującymi politykę, które to forum służy osiągnięciu wymiernych efektów politycznych. W miarę możliwości należy propagować uczestnictwo naukowców prowadzących badania nad młodzieżą.
20.
Komisja Europejska - w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami reprezentującymi młodzież - powinna zadbać, by udział głównych podmiotów zaangażowanych w usystematyzowany dialog stał się integralnym elementem przyszłych europejskich tygodni młodzieży.
21.
Bez uszczerbku dla negocjacji w sprawie przyszłych wieloletnich ram finansowych należy zapewnić trwałe wsparcie na rzecz usystematyzowanego dialogu;
IV.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI PRZEDSTAWIONE PONIŻEJ PROPOZYCJE SŁUŻĄCE ZWIĘKSZANIU UCZESTNICTWA MŁODZIEŻY W DEMOKRATYCZNYM ŻYCIU EUROPY:

W ramach ogólnego priorytetu, którym było uczestnictwo młodzieży w życiu demokratycznym - na podstawie wspólnych zaleceń sformułowanych podczas konferencji młodzieżowych w Warszawie, Sorø i Nikozji - jako priorytetowe wskazano następujące kwestie:

22.
Należy wspierać i propagować - za pomocą nowych metod i instrumentów, takich jak media społecznościowe czy ezaangażowanie - uczestnictwo młodzieży w procedurach decyzyjnych na wszystkich szczeblach.
23.
Za szczególnie pomocne dla młodych ludzi - zwłaszcza młodych ludzi o mniejszych szansach - w rozwijaniu umiejętności i kompetencji należy uznać organizacje młodzieżowe, struktury informacyjno-doradcze dla młodzieży oraz profesjonalną pracę z młodzieżą.
24.
Należy bardziej uwrażliwiać na wspólne europejskie wartości, rozszerzając zasięg usystematyzowanego dialogu na wszystkich młodych ludzi, w tym konkretne grupy docelowe, np. młodzież niezrzeszoną oraz młodych ludzi o mniejszych szansach.
25.
Należy bardziej wspierać tę działalność młodzieży na wszystkich szczeblach, która skupia się na zaangażowaniu i dialogu międzykulturowym młodych ludzi z państw UE i spoza UE.
26.
Zasadniczą sprawą jest to, by tworzyć ośrodki młodzieżowe - prowadzone przez osoby pracujące z młodzieżą - gdzie wszyscy młodzi ludzie, w tym młodzież niezrzeszona i młodzi ludzie o mniejszych szansach, mogliby się spotykać, tworzyć i angażować w projekty;
V.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I/LUB KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
27.
Należycie uwzględniły powyższe propozycje wynikające z usystematyzowanego dialogu, tak by można było dialog ten oceniać i dalej go rozwijać oraz zwiększać uczestnictwo młodzieży w demokratycznym życiu Europy;
VI.
ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:
28.
W sprawozdaniu UE z 2012 r. na temat młodzieży poinformowano - odwołując się do stosownych wskaźników młodzieżowych UE - o wyzwaniu, którym jest włączenie społeczne młodych ludzi. Zwrócono uwagę, że grupą najbardziej zagrożoną ubóstwem i wykluczeniem społecznym jest młodzież niekształcąca się, niepracująca ani nieszkoląca, i podkreślono, że wskaźnik zagrożenia młodzieży ubóstwem lub wykluczeniem społecznym dla całej UE wynosi 29,1 % i jest wyższy niż dla ogółu ludności (23,5 %). Oznacza to, że na grupę tę należy zwrócić szczególną uwagę i uznać włączenie społeczne za jeden z priorytetów w dziedzinie współpracy na rzecz młodzieży.
29.
Ogólnym priorytetem tematycznym usystematyzowanego dialogu z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi w kolejnym cyklu roboczym (od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.) będzie zatem włączenie społeczne. Szczegółowe priorytety dla zespołu trzech prezydencji na trzeci cykl roboczy przedstawiono w załączniku.
30.
Każda z prezydencji może uzupełnić obszary priorytetowe zależnie od ewentualnych nowych wydarzeń.
31.
Obszary priorytetowe na kolejny okres przewodnictwa zespołu trzech prezydencji (od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.) należy wskazać przed rozpoczęciem tego okresu.
______

(1) Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.

(2) Dz.U. C 164 z 2.6.2011, s. 1.

(3) Projekt wspólnego sprawozdania Rady i Komisji z 2012 r. w sprawie realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2010-2018) (COM(2012) 495).

(4) Dokument roboczy służb Komisji pt. "Wyniki pierwszego cyklu otwartej metody koordynacji w dziedzinie współpracy na rzecz młodzieży (2010-2012)".

(5) Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 10.

(6) Po przyjęciu w maju 2011 r. wspólnego komunikatu pt. "Nowa koncepcja działań w obliczu zmian zachodzących w sąsiedztwie - przegląd europejskiej polityki sąsiedztwa".

(7) Jak wynika ze sprawozdania UE z 2012 r. na temat młodzieży, jedynie w sześciu państwach UE aktywnymi uczestnikami krajowych grup roboczych są przedstawiciele innych krajowych ministerstw.

(8) Jak wynika ze sprawozdania UE z 2012 r. na temat młodzieży, inicjatywy będące efektem pierwszego cyklu usystematyzowanego dialogu podjęło jedenaście państw UE.

ZAŁĄCZNIK 

Priorytety europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 czerwca 2014 r.

Priorytet ogólny - włączenie społeczne

Ogólnym priorytetem tematycznym europejskiej współpracy na rzecz młodzieży w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 czerwca 2014 r. będzie włączenie społeczne. Temat ten będzie omawiany przez 18 miesięcy w ramach usystematyzowanego dialogu. Priorytety szczegółowe powinny w całości lub w części przyczyniać się do realizacji priorytetu ogólnego. Przez 18 miesięcy Irlandia, Litwa i Grecja, przejmując kolejno prezydencję, będą współpracować, by za pomocą swoich krajowych priorytetów wspierać ogólny temat włączenia społecznego.

Koncepcja włączenia społecznego traktowana będzie jako szeroki, ogólny temat i będzie dotyczyć wszystkich młodych ludzi, nie tylko młodych ludzi o mniejszych szansach. Termin i koncepcja włączenia społecznego będą więc rozważane i stosowane w jak najszerszym sensie i będą obejmować szereg kwestii, przed którymi staje młodzież.

1 stycznia 2013 r.-30 czerwca 2013 r. - Dobra jakościowo praca z młodzieżą

Prezydencja irlandzka skupi się na roli, jaką w zwiększaniu włączenia społecznego wszystkich młodych ludzi odgrywa dobra jakościowo praca z młodzieżą. W pierwszej połowie 2013 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

rola dobrej jakościowo pracy z młodzieżą w rozwoju i dobrostanie młodych ludzi,
rola standardów jakościowych pracy z młodzieżą jako sposobu na pozytywne efekty w takich dziedzinach, jak rozwój osobisty i społeczny młodych ludzi oraz ich gotowość do kształcenia się i szkolenia,
rola pracy z młodzieżą w realizacji celów strategii "Europa 2020", zwłaszcza w odniesieniu do zatrudnienia młodzieży,
wymiana sprawdzonych rozwiązań we wspomnianych dziedzinach przez państwa członkowskie oraz dzielenie się przez nie wiedzą.

1 lipca 2013 r.-31 grudnia 2013 r. - Młodzież niekształcąca się, niepracująca ani nieszkoląca W drugiej połowie 2013 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

zwiększanie włączenia społecznego młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży niekształcącej się, niepracującej ani nieszkolącej,
propagowanie współpracy międzysektorowej jako zasady, na której opiera się całościowa polityka młodzieżowa,
wymiana sprawdzonych rozwiązań w dziedzinie włączenia społecznego młodzieży,
propagowanie współpracy w dziedzinie polityki młodzieżowej między młodzieżą z Unii Europejskiej a młodzieżą z krajów Europy Wschodniej i Kaukazu.

1 stycznia 2014 r.-30 czerwca 2014 r. - Kultura i przedsiębiorczość

W pierwszej połowie 2014 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

opracowywanie działań mających wzbudzić w młodych ludziach ducha przedsiębiorczości, propagować przedsiębiorczość młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości społecznej, oraz zielone miejsca pracy i nowe możliwości zatrudnienia w sektorze kultury w celu włączenia społecznego wszystkich młodych ludzi,
zwiększanie dostępu młodych ludzi - zwłaszcza tych, którzy mieszkają w regionach oddalonych - do nowych technologii, po to by stymulować ich talenty i budzić zainteresowanie kulturą,
propagowanie roli, jaką we wspieraniu kreatywności i przedsiębiorczości młodych ludzi odgrywa praca z młodzieżą - w tym wymiana sprawdzonych rozwiązań.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024