Opinia "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w okresie 2011-2012".

Opinia Komitetu Regionów "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w okresie 2011-2012"

(2012/C 225/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Zwraca uwagę, że wszystkie kraje(1), których dotyczy strategia rozszerzenia, oficjalnie ratyfikowały europejską konwencję praw człowieka i Europejską kartę samorządu lokalnego, oraz zachęca te kraje, by wypełniały i wdrażały wynikające z tego zobowiązania.
- Zwraca uwagę na istotne znaczenie kształtowania się i rozwoju wielopoziomowego sprawowania rządów, niezależnych mediów i społeczeństwa obywatelskiego w krajach kandydujących oraz zachęca je, by jeszcze bardziej wspierały poszanowanie swobód obywatelskich i procedur demokratycznych w życiu politycznym.
- Podkreśla znaczenie sformalizowanej procedury konsultacji między właściwymi władzami szczebla krajowego i szczebla lokalnego i regionalnego na każdym etapie procesu rozszerzenia UE, co poszerza partycypację społeczną oraz sprzyja stosowaniu zasady pomocniczości i zbliżeniu obywateli. Dobre poinformowanie przedstawicieli szczebla lokalnego i regionalnego na temat procesu integracji ułatwia także wdrażanie prawodawstwa i przyczynia się do lepszego wykorzystania funduszy w ramach IPA.
- Zachęca do tworzenia lub umacniania organizacji skupiających władze lokalne i regionalne oraz do współpracy z ich odpowiednikami w innych krajach członkowskich UE, co może służyć wymianie doświadczeń i wspomóc proces integracji.
- Pozytywnie ocenia przebiegający w krajach kandydujących proces integracji, który należałoby jednocześnie wykorzystać w procesie decentralizacji opartej na przejrzystości we wdrażaniu.
- Podkreśla kluczowe znaczenie poszanowania zasady dobrego sąsiedztwa pomiędzy członkami UE, krajami kandydującymi i pozostałymi państwami oraz rolę i znaczenie rozwoju współpracy transgranicznej i regionalnej tych państw.
Sprawozdawca Stanisław SZWABSKI (EA/PL), przewodniczący Rady Miasta Gdyni
Dokument źródłowy Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania na lata 2011-2012"
COM(2011) 666 final
I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

Zalecenia ogólne

1.
Przypomina, że celem rozszerzenia Unii Europejskiej jest powiększenie strefy pokojowego rozwoju i współpracy w Europie. Dlatego Unia Europejska otwarta jest na negocjacje z każdym krajem, który pragnie do niej przystąpić i który szanuje wartości demokratyczne i jest do nich przywiązany oraz spełnia kryteria członkowskie. Zwraca uwagę, że rozszerzenie możliwe jest tylko pod warunkiem zagwarantowania pomyślnej integracji kraju przystępującego z Unią Europejską.
2.
Zwraca uwagę, że wszystkie kraje(2), których dotyczy strategia rozszerzenia, oficjalnie ratyfikowały europejską konwencję praw człowieka i Europejską kartę samorządu lokalnego, oraz zachęca te kraje, by wypełniały i wdrażały wynikające z tego zobowiązania.
3.
Przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji, by w zwiększonym zakresie wykorzystywać środki w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) do wspierania i przyspieszenia reform ukierunkowanych na wyniki. Poprzez włączenie w stosownych przypadkach władz lokalnych i regionalnych można wspierać zdolność absorpcyjną i budowę potencjału w państwach będących beneficjentami, a tym samym zwiększać efektywność wykorzystania środków w ramach IPA.
4.
Podkreśla, że proces rozszerzenia prowadzić ma do stabilizacji i wzrostu dobrobytu obywateli UE i krajów kandydujących oraz solidarnej odpowiedzialności za rozwój coraz większego obszaru pokoju, wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w ramach jednolitego rynku. Rozszerzenie ma także sprzyjać osiąganiu celów spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, a także propagować brak dyskryminacji, tolerancję, sprawiedliwość, solidarność oraz równouprawnienie kobiet i mężczyzn.
5.
Przypomina, że aby reformy były skuteczne i trwałe, konieczne jest zaangażowanie wszystkich warstw społeczeństwa. Dobre sprawowanie rządów obejmujące także modernizację sektora publicznego skoordynowaną na szczeblu krajowym, lokalnym i regionalnym, tworzy lepsze warunki do upowszechniania i umacniania demokracji, poprawy przejrzystości oraz eliminowania korupcji i nepotyzmu. Zdecentralizowany system służy odpowiedzialności publicznej i ułatwia uczestnictwo obywateli w procesach decyzyjnych.
6.
Zwraca uwagę na istotne znaczenie kształtowania się i rozwoju wielopoziomowego sprawowania rządów, niezależnych mediów i społeczeństwa obywatelskiego w krajach kandydujących oraz zachęca je, by jeszcze bardziej wspierały poszanowanie swobód obywatelskich i procedur demokratycznych w życiu politycznym.
7.
Podkreśla znaczenie sformalizowanej procedury konsultacji między właściwymi władzami szczebla krajowego i szczebla lokalnego i regionalnego na każdym etapie procesu rozszerzenia UE, co poszerza partycypację społeczną oraz sprzyja stosowaniu zasady pomocniczości i zbliżeniu obywateli. Dobre poinformowanie przedstawicieli szczebla lokalnego i regionalnego na temat procesu integracji ułatwia także wdrażanie prawodawstwa i przyczynia się do lepszego wykorzystania funduszy w ramach IPA.
8.
Zachęca do tworzenia lub umacniania organizacji skupiających władze lokalne i regionalne oraz do współpracy z ich odpowiednikami w innych krajach członkowskich UE, co może służyć wymianie doświadczeń i wspomóc proces integracji.
9.
Pozytywnie ocenia przebiegający w krajach kandydujących proces integracji, który należałoby jednocześnie wykorzystać w procesie decentralizacji opartej na przejrzystości we wdrażaniu.
10.
Zwraca uwagę, że przebieg i powodzenie procesu rozszerzenia w głównej mierze zależne jest od rzeczywistych postępów krajów kandydujących we wdrażaniu reform prowadzących do spełnienia kryterium kopenhaskiego.
11.
Zwraca uwagę na możliwość szybszego zatwierdzenia przez Radę Europejską adriatycko-jońskiej strategii makroregionalnej, której wartość dodana polega na upłynnianiu i wzmacnianiu procesów mających na celu przyłączenie do Unii Europejskiej krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących z Europy Południowo-Wschodniej. Strategia ta stanowi również szansę na ułatwienie konsolidacji procesów demokratycznych na terytoriach, należących do basenu Morza Śródziemnego.
12.
Podkreśla kluczowe znaczenie poszanowania zasady dobrego sąsiedztwa pomiędzy członkami UE, krajami kandydującymi i pozostałymi państwami oraz rolę i znaczenie rozwoju współpracy transgranicznej i regionalnej tych państw.
13.
Zwraca się do władz krajów ubiegających się o członkowstwo w UE o tworzenie we współpracy z organami administracji, na poziomie lokalnym i regionalnym, spójnych przepisów i strategii krajowych oraz o udostępnienie władzom lokalnym i regionalnym środków koniecznych do realizacji strategii na rzecz integracji marginalizowanych grup.
14.
Podkreśla potrzebę podawania wyczerpujących i wyważonych informacji w krajach kandydujących na temat UE, jej instytucji, procesu integracji i zmian, jakie za sobą ten proces pociąga dla poszczególnych państw, jak również na temat wyzwań i możliwości dla obywateli. Informacje tego typu (dużą ich część winny przekazywać władze krajów przystępujących) są niezbędne do tego, by umożliwić obywatelom aktywne uczestnictwo w integracji ich kraju z UE oraz uświadomić im korzyści z potencjalnego członkostwa.
15.
Wzywa wszystkie kraje kandydujące do udziału, zależnie od ich formalnych możliwości, w rozwoju i wzmacnianiu UE i instytucji wspólnotowych.
16.
Zwraca uwagę na potrzebę i znaczenie wyraźnego i jednoznacznego potwierdzenia przez Unię Europejską jej zaangażowania w proces poszerzenia o kraje kandydujące, które spełnią warunki przystąpienia.

CHORWACJA

Postępy Chorwacji w procesie przystąpienia do UE

17.
Przyjmuje z satysfakcją podpisanie z Chorwacją traktatu o przystąpieniu, który stanowi ważny etap integracji europejskiej. Spodziewając się pomyślnego zakończenia procedur ratyfikacyjnych, Komitet Regionów wyraża zadowolenie, że będzie mógł powitać Chorwację jako nowego członka 1 lipca 2013 r.
18.
Wyraża głębokie zadowolenie z postępów, które poczyniła Chorwacja dla spełnienia kryteriów członkostwa w Unii Europejskiej: od złożenia wniosku w 2003 r. do zakończonych sukcesem negocjacji w czerwcu 2011 r. i pozytywnej opinii Komisji z października 2011 r. w kwestii przystąpienia Chorwacji do UE.
19.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Słowenia i Chorwacja doszły do porozumienia w kwestii przedłożenia sądowi polubownemu nierozstrzygniętego między nimi sporu granicznego i oczekuje wdrożenia dwustronnego granicznego porozumienia arbitrażowego.
20.
Podkreśla wysoki poziom gotowości Chorwacji do członkostwa, jednocześnie wzywa Chorwację do utrwalenia i pełnego wprowadzenia unijnego dorobku prawnego, zwłaszcza w zakresie sądownictwa, walki z korupcją, wdrożenia prawodawstwa antydyskryminacyjnego, a także w dziedzinie polityki konkurencji oraz wolności i pluralizmu mediów.
21.
Z zadowoleniem przyjmuje wynik referendum na temat przystąpienia Chorwacji do UE, które odbyło się w styczniu 2012 r.

ISLANDIA

Postępy kraju kandydującego

22.
Wysoko ocenia postęp w negocjacjach akcesyjnych z Islandią. Podkreśla bardzo dobrą współpracę Islandii i UE w ramach EOG oraz strefy Schengen.
23.
Uważa, że Islandia mogłaby przystąpić do UE w najbliższej przyszłości w oparciu o zasadę osiąganych wyników i zachęca do terminowego dostosowania w pozostałych obszarach polityki.
24.
Wyraża uznanie dla częściowego przezwyciężenia przez Islandię trudnej sytuacji gospodarczej oraz dla jej wytrwałości w realizacji niezbędnych reform.
25.
Wyraża zaniepokojenie brakiem silnego poparcia społecznego dla procesu integracji.

BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII

Postępy kraju kandydującego z regionu Bałkanów Zachodnich

26.
Pozytywnie ocenia wysiłki podejmowane przez byłą jugosłowiańską republikę Macedonii w procesie akcesyjnym.
27.
Pozytywnie ocenia działania rządu byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii w procesie propagowania przystąpienia byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii do UE; jednak z niepokojem dostrzega brak skutecznych działań w kwestii znalezienia satysfakcjonującego rozwiązania formalnej kwestii nazwy kraju. Niezwykle istotne jest utrzymanie dobrosąsiedzkich stosunków, w tym wynegocjowanie - pod egidą ONZ - rozwiązania kwestii nazwy kraju, które byłoby do przyjęcia przez obie strony.
28.
Pozytywnie ocenia kroki podejmowane na rzecz dostosowania krajowego systemu prawnego do ustawodawstwa UE, zwraca jednak uwagę na potrzebę ciągłych reform w obszarach sprawiedliwości, podstawowych praw kobiet i mniejszości oraz administracji publicznej.
29.
Zwraca uwagę na potrzebę rozwiązania problemu korupcji na wysokich szczeblach i zagwarantowania wolności słowa w mediach.
30.
Docenia postępy w zakresie współpracy instytucji rządowych, samorządów na różnym poziomie zarządzania oraz organizacji pozarządowych.
31.
Z zadowoleniem przyjmuje postępy we wdrażaniu ustawy o językach, decentralizacji i równej reprezentacji. Zachęca do podejmowania dalszych wysiłków, by stawić czoła obecnym wyzwaniom, takim jak edukacja i harmonijne współistnienie wszystkich społeczności.

CZARNOGÓRA

Postępy kraju kandydującego z regionu Bałkanów Zachodnich

32.
Wobec przewidzianego przez Radę rozpoczęcia w czerwcu 2012 r. negocjacji akcesyjnych wysoko ocenia proces zmian i dostosowania ustawodawstwa Czarnogóry w zakresie reformy administracji publicznej, prowadzenia statystyki krajowej, wolnych mediów, walki z korupcją i zorganizowaną przestępczością. Pewna poprawa nastąpiła także w zakresie przestrzegania praw człowieka, równouprawnienia kobiet oraz respektowania praw mniejszości.
33.
Pozytywnie ocenia inicjatywy prowadzące do zmniejszenia poziomu korupcji oraz zaleca wzmożenie wysiłków w walce przeciw korupcji, zwłaszcza w obszarach prywatyzacji, planowania terytorialnego, edukacji i służby zdrowia oraz w samorządach terytorialnych.
34.
Wysoko ocenia postępy w zakresie ochrony praw mniejszości oraz jej reprezentacji w ciałach ustawowych i organach samorządowych.
35.
Z zadowoleniem przyjmuje decyzję o powołaniu Wspólnego Komitetu Konsultacyjnego (WKK) jako forum dialogu pomiędzy Komitetem Regionów UE i władzami lokalnymi w Czarnogórze.

TURCJA

Postępy kraju kandydującego

36.
Pozytywnie ocenia przemiany prowadzące do demokratyzacji życia politycznego i społecznego w Turcji. Zwraca uwagę na obowiązek utrzymywania przez Turcję dobrosąsiedzkich stosunków i wzywa ją do unikania działań skierowanych przeciwko państwom członkowskim i ich suwerennym prawom, zgodnie z kryteriami kopenhaskimi i ramami negocjacyjnymi między UE a Turcją określonymi 3 października 2005 r. Wyraża niezadowolenie z deklaracji Turcji, w której potwierdza ona intencję zamrożenia stosunków z prezydencją UE w drugim półroczu 2012 r. i ma nadzieję na rozwój współpracy regionalnej.
37.
Wyraża rozczarowanie z powodu nieprzestrzegania przez Turcję zobowiązań wynikających z protokołu dodatkowego do układu o stowarzyszeniu między WE a Turcją i wzywa Turcję, by w sposób całościowy realizowała te zobowiązania.
38.
Z zaniepokojeniem obserwuje w Turcji niski poziom wdrażania przyjętego już ustawodawstwa, zgodnego z kryteriami kopenhaskimi. Ubolewa nad brakiem wyraźnych postępów w zakresie rozwoju samorządu lokalnego oraz budowy społeczeństwa obywatelskiego. Niemniej ma nadzieję, że obecny proces reform konstytucyjnych doprowadzi do znacznych postępów w tej dziedzinie. Stwierdza, że utworzenie wspólnego komitetu konsultacyjnego Komitetu Regionów i tureckich władz lokalnych i regionalnych powinno przyczynić się do uwzględnienia europejskich wymagań dotyczących decentralizacji.
39.
Wyraża zaniepokojenie niewystarczającymi postępami w zakresie wolności słowa, wolności mediów, wolności wyznania, praw kobiet i poszanowania praw mniejszości oraz brakiem postępów w uregulowaniu w sposób sprawiedliwy kwestii Cypru. Wzywa rząd turecki do aktywnego wspierania toczących się negocjacji i podjęcia działań na rzecz pełnego uregulowania kwestii cypryjskiej.
40.
Wyraża duże zaniepokojenie kwestią poszanowania podstawowych praw i swobód, zarówno w ustawodawstwie, jak i w praktyce, i zachęca Turcję do poprawy w tej dziedzinie. Ograniczenia w praktyce wolności mediów, procesy sądowe wytaczane pisarzom, dziennikarzom, naukowcom, demokratycznie wybranym reprezentantom i obrońcom praw człowieka, a także częsta praktyka zamykania stron internetowych wywołują poważne obawy, które muszą zostać rozwiane przez rząd turecki.
41.
Wzywa Turcję, by przyspieszyła reformę administracji lokalnej w celu poprawy decentralizacji i efektywności działania władz szczebla lokalnego i regionalnego. Ważne elementy to większe i bardziej sprawiedliwe finansowanie sektora lokalnego, system konsultacji między różnymi szczeblami zgodnie z zasadami wielopoziomowego sprawowania rządów, a także zwiększenie wsparcia dla integracji sektora administracji lokalnej z UE.
42.
Z zaniepokojeniem odnotowuje w społeczeństwie i mediach wyraźny spadek zainteresowania przystąpieniem Turcji do UE i wiary w nie. Wzywa Unię Europejską do kontynuacji procesu negocjacyjnego, zwłaszcza w ramach "pozytywnego programu", który musi zostać zrealizowany, jeżeli Turcja spełni kryteria przyjęcia do UE.
43.
Pozytywnie ocenia propozycję Komisji zmierzającą do rozszerzenia współpracy samorządów państw UE z ich odpowiednikami w Turcji.
44.
Podkreśla zainteresowanie KR-u wykorzystaniem istniejących mechanizmów współpracy UE z Turcją, programów transgranicznych, współpracy regionalnej, współpracy instytucji samorządowych dla rozwoju samorządu lokalnego oraz dla poszerzenia obszarów stosowania zasady subsydiarności i demokratyzacji życia.

ALBANIA

Postępy kraju o statusie potencjalnego kandydata

45.
Zwraca się do władz Albanii o kontynuację reform, gdyż zmiany przeprowadzone do tej pory tylko w pewnym stopniu zbliżają kraj do spełnienia kryteriów kopenhaskich.
46.
Zwraca uwagę na kluczowe dla procesu integracji znaczenie realizacji zasady dobrego sąsiedztwa i współpracy regionalnej oraz rozwoju procedur demokratycznych, samorządu lokalnego i społeczeństwa obywatelskiego.
47.
Zachęca albański rząd i opozycję do nawiązania i utrzymania konstruktywnego dialogu politycznego w celu wzmocnienia właściwego funkcjonowania i niezależności podstawowych instytucji demokratycznych. Wzywa albańskie władze publiczne do wzmożenia wysiłków na rzecz wspierania i wprowadzania koniecznych w procesie przedakcesyjnym reform, zwłaszcza w zakresie praw człowieka, równouprawnienia kobiet, ochrony mniejszości i praw własności, walki z korupcją i zorganizowaną przestępczością oraz prowadzenia konstruktywnej polityki migracyjnej.
48.
Z niepokojem obserwuje brak zdecydowanych wysiłków w walce z obejmującą szereg obszarów życia publicznego korupcją, która może stanowić w przyszłości poważny problem dla rozwoju kraju.
49.
Wzywa rząd Albanii, by wspólnie z odpowiednimi zainteresowanymi stronami podejmował działania na rzecz decentralizacji i integracji z UE.

BOŚNIA I HERCEGOWINA

Postępy kraju o statusie potencjalnego kandydata

50.
Podkreśla pozytywną ocenę przeprowadzanych przez władze Bośni i Hercegowiny reform. Zwraca jednak uwagę na możliwość zwiększenia stopnia koordynacji wszystkich poziomów władzy, włącznie z Federacją Bośni i Hercegowiny oraz Republiką Serbską.
51.
Uważa, że władze Bośni i Hercegowiny muszą zintensyfikować działania na rzecz realizacji tych reform. Zwraca uwagę, że realizacja reform zgodna z kryteriami kopenhaskimi będzie możliwa - pod warunkiem znaczącego zaangażowania władz - w perspektywie średniookresowej, a w obszarze ekologii - w perspektywie długookresowej.
52.
Wyraża zaniepokojenie panującą w kraju stagnacją polityczną i niemożnością przezwyciężenia partykularnych interesów poszczególnych ugrupowań politycznych, co prowadzi do znaczącego opóźnienia w procesie akcesyjnym Bośni i Hercegowiny. Poprzez szersze i ściślejsze włączenie zainteresowanych stron, zwłaszcza władz lokalnych, można zwiększyć efektywność wykorzystania środków w ramach IPA, co przyniesie wyraźniejsze korzyści mieszkańcom, a przez to lepiej uświadomi im, w jaki sposób na integracji z UE skorzystają obywatele.
53.
Zgadza się z dokonaną przez Komisję analizą sytuacji dotyczącą konfliktów, impasu i paraliżu politycznego w Bośni i Hercegowinie i podkreśla w związku z tym swoje stanowisko z 2010 r.(3) Podzielona Bośnia potrzebuje władz, które będą w stanie przezwyciężyć konflikty i doprowadzić do znalezienia wspólnych rozwiązań. UE musi jasno powiedzieć, że jedyna realna opcja polityczna to taka, która otworzy kraj na cztery swobody rynku wewnętrznego.
54.
Podkreśla słabość współpracy pomiędzy różnymi poziomami administracji w kraju, co wymaga poprawy oraz wyraźnego wsparcia przez wszystkie siły polityczne w kraju.
55.
Uważa, że dla osiągnięcia w kraju klimatu konstruktywnej współpracy konieczna jest sprawnie działająca struktura administracji, w której poszczególne szczeble polityczne uzupełniają się wzajemnie i przezwyciężają konflikty. Ponownie podkreśla, że krajowy szczebel władzy w Bośni i Hercegowinie wymaga wzmocnienia w szeregu dziedzinach. Należy wspierać siły reformatorskie, które dążą zarówno do wzmocnienia państwa, jak i do decentralizacji i silniejszej pozycji gmin.
56.
Wyraża przekonanie o konieczności zintensyfikowania realnej współpracy transgranicznej, a także współpracy władz centralnych i samorządowych.

KOSOWO(4)

Postępy kraju o statusie potencjalnego kandydata

57.
Wyraża zadowolenie z wejścia Kosowa na drogę europejską w ramach procesu prowadzącego do integracji europejskiej.
58.
Wyraża nadzieję, że brak powszechnej zgody co do formalnego statusu Kosowa wśród krajów będących członkami UE nie będzie stanowić przeszkody w podjęciu formalnych kroków prowadzących do rozwijania stosunków na poziomie umów pomiędzy Kosowem a UE. Uważa, że obecnie można by poszukiwać praktycznych rozwiązań ad hoc i promować je w oparciu o neutralne stanowisko w odniesieniu do statusu Kosowa.
59.
Podkreśla, że UE, zgodnie z przyjętymi przez siebie zasadami, podjęła jednoznaczne zobowiązania na rzecz perspektywy europejskiej Bałkanów Zachodnich, w tym Kosowa.

SERBIA

Postępy kraju kandydującego

60.
Pozytywnie ocenia rekomendację Komisji w sprawie przyznania Serbii statusu kandydata do UE.
61.
Przyjmuje z zadowoleniem decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu Serbii statusu kraju kandydującego do UE oraz zachęca Serbię do kontynuacji reform systemowych i strukturalnych. Podkreśla konieczność podjęcia kroków zmierzających do normalizacji stosunków z Kosowem, zgodnie z warunkami procesu stabilizacji i stowarzyszenia, poprzez pełne przestrzeganie zasad współpracy regionalnej, w której uczestniczą wszystkie zainteresowane strony. Wyraża jednocześnie nadzieję, że nie zostaną podjęte żadne działania, które mogłyby zagrozić perspektywie europejskiej tych państw.
62.
Zachęca władze Serbii do kontynuacji konstruktywnych działań podjętych dla rozwoju współpracy i stabilizacji w regionie.
63.
Wysoko ocenia dokonany przez Serbię postęp na drodze procesu przedakcesyjnego, obejmujący dostosowanie do kryteriów helsińskich szeregu dziedzin z obszaru praw człowieka, systemu sądownictwa i wolności mediów.
64.
Zwraca uwagę na ważne w procesie integracji znaczenie realizacji zasady dobrego sąsiedztwa i współpracy regionalnej

oraz rozwoju procedur demokratycznych, praw mniejszości oraz samorządu lokalnego i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

65.
Pozytywnie ocenia ochronę praw językowych tradycyjnej mniejszości oraz przyjęcie we wrześniu 2011 r. ustawy o własności publicznej i przekazanie części kompetencji prowincji Wojwodina oraz lokalnym samorządom.

Bruksela, 3 maja 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) Z wyjątkiem Kosowa o statusie określonym rezolucją RB ONZ nr 1244(1999).

(2) Z wyjątkiem Kosowa o statusie określonym rezolucją RB ONZ nr 1244(1999).

(3) CdR 345/2009.

(4) O statusie określonym rezolucją nr 1244/1999 Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024