Regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS/2011/1).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 20 stycznia 2011 r.
ustanawiająca regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego
(ERRS/2011/1)

(2011/C 58/04)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2011 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 6 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1096/2010 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie powierzenia Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególnych zadań w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Niniejszy regulamin uzupełnia rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 w związku z rozporządzeniem (UE) nr 1096/2010. Terminom stosowanym w niniejszym regulaminie nadaje się takie samo znaczenie, jak w rozporządzeniu (UE) nr 1092/2010 oraz w rozporządzeniu (UE) nr 1096/2010.

TYTUŁ  1

ORGANIZACJA

ROZDZIAŁ  I

Rada Generalna

Artykuł  2

Posiedzenia Rady Generalnej

1. 
Rada Generalna ustala terminy swoich posiedzeń zwyczajnych na wniosek przewodniczącego ERRS. Co do zasady zwyczajne posiedzenia Rady Generalnej odbywają się zgodnie z terminarzem przyjmowanym przez Radę Generalną z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem roku kalendarzowego. W trakcie danego roku kalendarzowego do terminarza mogą zostać dodane dodatkowe posiedzenia zwyczajne.
2. 
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, posiedzenia zwyczajne mogą być zwoływane przez przewodniczącego lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków Rady Generalnej z prawem głosu. Co do zasady przewodniczący zwołuje posiedzenia nadzwyczajne z wyprzedzeniem co najmniej dwóch dni kalendarzowych, za wyjątkiem posiedzeń odbywanych w drodze telekonferencji, które mogą zwoływane z jednodniowym wyprzedzeniem.
3. 
Posiedzenia Rady Generalnej mogą odbywać się w drodze telekonferencji, chyba że: (i) co najmniej pięciu członków Rady Generalnej z prawem głosu wyrazi sprzeciw wobec odbycia posiedzenia zwyczajnego w drodze telekonferencji, lub (ii) co najmniej 10 członków Rady Generalnej z prawem głosu wyrazi sprzeciw wobec odbycia posiedzenia nadzwyczajnego w drodze telekonferencji.
Artykuł  3  3

Członkostwo

1. 
W przypadku gdy państwo członkowskie, w którym krajowy bank centralny nie jest wyznaczonym organem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4  lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , wyznaczyło przedstawiciela wysokiego szczebla wyznaczonego organu na członka Rady Generalnej z prawem głosu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, taki wyznaczony organ informuje Sekretariat ERRS o tożsamości tego przedstawiciela wysokiego szczebla.
2. 
Komisja Europejska informuje Sekretariat ERRS o tożsamości swojego przedstawiciela na potrzeby art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
3. 
Krajowe organy nadzorcze, krajowe organy odpowiedzialne za prowadzenie polityki makroostrożnościowej lub krajowe banki centralne, w zależności od postanowień art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, informują Sekretariat ERRS o tożsamości swoich przedstawicieli wysokiego szczebla lub - w stosownych przypadkach zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 - tożsamości wspólnego przedstawiciela wyznaczonego na członka Rady Generalnej bez prawa głosu.
4. 
Sekretariat ERRS prowadzi, aktualizuje i publikuje wykaz członków Rady Generalnej z prawem głosu i bez prawa głosu. Wykaz ten wskazuje poszczególnych członków Rady Generalnej oraz organy, krajowe banki centralne lub inne instytucje lub komitety przez nich reprezentowane. O wszelkich zmianach w tym wykazie informuje się niezwłocznie Sekretariat ERRS.
Artykuł  4

Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Generalnej

1. 
Z wyjątkiem przypadków przewidzianych w art. 9 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, uczestnictwo w posiedzeniach Rady Generalnej jest zastrzeżone dla członków wskazanych w art. 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
2.  6
 Poza członkami z prawem głosu, przewodniczącym Rady ds. Nadzoru EBC, przewodniczącym Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz przewodniczącym Komitetu Ekonomiczno-Finansowego tylko jeden przedstawiciel wysokiego szczebla na jedno państwo członkowskie ze strony krajowego organu nadzoru, krajowego organu odpowiedzialnego za prowadzenie polityki makroostrożnościowej lub krajowego banku centralnego - zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 - zasiada przy głównym stole obrad w czasie omawiania spraw, w odniesieniu do których został on wyznaczony jako przedstawiciel krajowy wysokiego szczebla. Pozostali krajowi przedstawiciele wysokiego szczebla uczestniczą w obradach w charakterze obserwatorów. W braku wspólnego przedstawiciela w rozumieniu art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 odpowiedni krajowi przedstawiciele wysokiego szczebla ustalają między sobą, w których punktach porządku obrad posiedzenia Rady Generalnej będą uczestniczyć, i informują o tym Sekretariat ERRS na co najmniej pięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem Rady Generalnej. W przypadku gdy nie osiągnięto porozumienia w sprawie stosowania zasady rotacji odpowiednich przedstawicieli wysokiego szczebla, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, przed każdym posiedzeniem członek krajowy Rady Generalnej z prawem głosu podejmuje decyzję co do tego, który krajowy przedstawiciel wysokiego szczebla powinien zasiadać przy głównym stole obrad podczas dyskusji dotyczących odpowiednich pozycji porządku obrad, i informuje o tym przedstawicieli.
3. 
Członek Rady Generalnej, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu, może pisemnie wyznaczyć tymczasowego zastępcę, który uczestniczy w posiedzeniu bez prawa głosu. W przypadku, gdy urzędujący członek ERRS wykaże niemożność uczestnictwa w posiedzeniach przez okres trzech miesięcy, możliwe jest wyznaczenie zastępcy uprawnionego do uczestnictwa w posiedzeniach z prawem głosu. Wyznaczenie zastępcy lub tymczasowego zastępcy oraz uczestnictwo osoby towarzyszącej zgłasza się na piśmie Sekretariatowi ERRS z odpowiednim wyprzedzeniem przed danym posiedzeniem. W razie nieobecności przewodniczącego obradom Rady Generalnej przewodniczy pierwszy wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności obu tych osób, obradom przewodniczy drugi wiceprzewodniczący. Przewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego oraz dwaj wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego wyznaczają swoich tymczasowych zastępców lub zastępców spośród członków Doradczego Komitetu Naukowego. Wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego jest tymczasowym zastępcą lub zastępcą przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego.
4. 
Członkom Rady Generalnej, ich zastępcom lub tymczasowym zastępcom może towarzyszyć jedna osoba. Przebieg obrad będzie transmitowany w oddzielnym pomieszczeniu dla takich osób towarzyszących.
5. 
Szef Sekretariatu ERRS wspiera przewodniczącego ERRS w przebiegu obrad i przeprowadzaniu głosowań.
6.  7
 W stosownych przypadkach i z zachowaniem zasad poufności przewodniczący ERRS może zgodnie z art. 9 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, z własnej inicjatywy lub na wniosek innych członków Rady Generalnej, zaprosić do udziału w posiedzeniu na zasadzie ad hoc inne osoby w związku z określonymi punktami porządku obrad.
7.  8
 Na podstawie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 198/2016 9  prezesi krajowych banków centralnych Norwegii oraz Islandii lub, w odniesieniu do Liechtensteinu, wysokiej rangi przedstawiciel Ministerstwa Finansów, oraz wysokiej rangi przedstawiciele właściwych krajowych organów nadzorczych z każdego z tych państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będą brali udział w posiedzeniach Rady Generalnej bez prawa głosu. Członek Kolegium Urzędu Nadzoru EFTA może brać udział w posiedzeniach Rady Generalnej bez prawa głosu jeżeli jest to istotne w odniesieniu do wykonywanych przez niego zadań.
Artykuł  5

Organizacja posiedzeń Rady Generalnej

1.  10
 Przewodniczący ERRS opracowuje wstępny porządek obrad zwyczajnego posiedzenia Rady Generalnej i przekazuje go, wraz z odpowiednimi dokumentami, do konsultacji Komitetowi Sterującemu przynajmniej na osiem dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia Komitetu Sterującego. Następnie przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z odpowiednimi dokumentami członkom Rady Generalnej przynajmniej na dziesięć dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia Rady Generalnej. Podczas planowania pracy i przygotowywania porządku obrad Rady Generalnej należy uwzględniać następujące wymogi:
a)
udział przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów z państw trzecich zgodnie z art. 4 ust. 6 powinien, zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, dotyczyć wyłącznie kwestii mających znaczenie dla Unii, z wyłączeniem przypadków, w których może być omawiana sytuacja poszczególnych instytucji finansowych lub państw członkowskich;
b)
członkowie uczestniczący zgodnie z art. 4 ust. 7 mogą zostać poproszeni o nieuczestniczenie w posiedzeniu Rady Generalnej lub w części posiedzenia, która odnosi się do konkretnych punktów porządku obrad, w trakcie których może być omawiana sytuacja poszczególnych unijnych instytucji finansowych lub państw członkowskich.
2. 
Na wniosek przewodniczącego lub innego członka Rady Generalnej, Rada Generalna może podjąć decyzję o usunięciu lub dodaniu punktów do tymczasowego porządku obrad. Każdy taki wniosek uzasadnia się i przekazuje do wiadomości wszystkich członków Rady Generalnej. Na początku każdego posiedzenia Rada Generalna, na wniosek przewodniczącego ERRS, przyjmuje porządek obrad. Określony punkt usuwa się z porządku obrad na wniosek przewodniczącego ERRS lub przynajmniej pięciu członków Rady Generalnej, jeżeli odpowiednie dokumenty nie zostały przekazane członkom Rady Generalnej we właściwym czasie.
2a.  11
 Po otrzymaniu projektu porządku obrad każdy członek może, w ciągu trzech dni roboczych EBC, złożyć w Sekretariacie ERRS wniosek o omówienie punktu porządku obrad bez udziału przedstawicieli organów z państw trzecich lub członków uczestniczących zgodnie z art. 4 ust. 7, jeżeli członek ten uzna, że nie są spełnione wymogi, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lit. a) lub b). Tożsamość wnioskującego członka pozostaje anonimowa.
3. 
Szef Sekretariatu ERRS sporządza projekt protokołu z obrad Rady Generalnej. Protokół zawiera także odniesienia do dokumentów przedstawionych Radzie Generalnej, wykaz decyzji lub wniosków przyjętych przez Radę Generalną, jak również listę obecności.
4.  12
 Przewodniczący ERRS przedkłada projekt protokołu członkom Rady Generalnej w celu przedstawienia komentarzy oraz do zatwierdzenia w drodze procedury pisemnej najpóźniej w terminie dwóch tygodni po odbyciu posiedzenia lub, gdy nie jest to możliwe, przed kolejnym posiedzeniem. Po jego zatwierdzeniu protokół podpisuje szef Sekretariatu ERRS. Przedstawiciele właściwych organów z państw trzecich oraz członkowie uczestniczący zgodnie z art. 4 ust. 7 mogą otrzymywać lub komentować jedynie projekt protokołu obejmujący punkty porządku obrad, w których uczestniczyli.
5.  13
 Obrady Rady Generalnej mają charakter poufny. Rada Generalna może podjąć decyzję o zrelacjonowaniu swoich obrad opinii publicznej, z zastrzeżeniem mających zastosowanie wymogów dotyczących poufności oraz w sposób uniemożliwiający zidentyfikowanie poszczególnych członków Rady Generalnej lub poszczególnych organów, krajowych banków centralnych, instytucji lub komitetów. Rada Generalna może również zdecydować o zorganizowaniu konferencji prasowej po zakończeniu posiedzenia.
6. 
W przypadku nadzwyczajnych posiedzeń Rady Generalnej terminy wskazane w art. 4 ust. 2 oraz art. 5 ust. 1 niniejszego regulaminu mogą zostać skrócone.
Artykuł  6

Zasady głosowania w Radzie Generalnej

1. 
Rada Generalna przeprowadza głosowania na wniosek przewodniczącego ERRS. Przewodniczący zarządza również głosowanie na wniosek jakiegokolwiek członka Rady Generalnej z prawem głosu.
2.  14
 Zgodnie z treścią art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, głosowanie w Radzie Generalnej wymaga kworum wynoszącego dwie trzecie liczby członków z prawem głosu. W przypadku braku wymaganego kworum przewodniczący ERRS może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym kworum wymagane do podjęcia decyzji wynosi jedną trzecią, przy czym stosuje się zdanie drugie art. 2 ust. 2.
3. 
Przewodniczący ERRS może zarządzić głosowanie tajne, jeżeli taki wniosek zgłosi przynajmniej pięciu członków ERRS z prawem głosu. Wszystkie kwestie personalne poddaje się w Radzie Generalnej pod głosowanie tajne.
4. 
Decyzje mogą być także podejmowane w drodze procedury pisemnej, chyba że co najmniej pięciu członków ERRS z prawem głosu wyrazi sprzeciw. W ramach procedury pisemnej wymaga się: (i) w zwykłych okolicznościach nie mniej niż pięciu dni roboczych na rozpatrzenie sprawy przez każdego z członków Rady Generalnej z prawem głosu; oraz (ii) własnoręcznego podpisu każdego z członków Rady Generalnej z prawem głosu lub jego zastępcy wyznaczonego zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010; oraz (iii) odnotowania podjęcia każdej takiej decyzji w protokole kolejnego posiedzenia Rady Generalnej.

ROZDZIAŁ  II

Pierwszy Wiceprzewodniczący

Artykuł  7

Wybór pierwszego wiceprzewodniczącego

Wybór pierwszego wiceprzewodniczącego ERRS, o którym mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, odbywa się w sposób następujący:

a) 15
 organ wybierający składa się z krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu ad personam;
b) 16
 przewodniczący ERRS zaprasza krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu na posiedzenie wyborcze z wyprzedzeniem co najmniej 15 dni kalendarzowych. Przewodniczący zwraca się również do uprawnionych kandydatów o przedkładanie deklaracji zainteresowania. Szef Sekretariatu ERRS pełni funkcję sekretarza organu wybierającego.
c)
przewodniczący ERRS przedstawia organowi dokonującemu wyboru pierwszego wiceprzewodniczącego listę kandydatów na stanowisko pierwszego wiceprzewodniczącego w oparciu o deklaracje zainteresowania otrzymane do otwarcia posiedzenia wyborczego;
d)
pierwszego wiceprzewodniczącego wybiera się w głosowaniu tajnym. Jeżeli jest tylko jeden kandydat, pierwszego wiceprzewodniczącego wybiera się zwykłą większością oddanych głosów. Jeżeli jest więcej niż jeden kandydat, przewodniczący ERRS zarządza kolejne głosowania tajne. W przypadku, gdy w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie otrzyma zwykłej większości oddanych głosów, w drugim głosowaniu uczestniczą dwaj kandydaci, którzy otrzymali najwyższą liczbę głosów. Jeżeli kilku kandydatów otrzymało drugą w kolejności liczbę głosów, są oni wszyscy uprawnieni do uczestnictwa w drugim głosowaniu;
e)
jeżeli w drugim głosowaniu żaden z kandydatów nie osiągnął zwykłej większości oddanych głosów, to wybrany zostaje kandydat, który osiągnął najwyższą liczbę głosów.

ROZDZIAŁ  III

Komitet Sterujący

Artykuł  8  17

Członkostwo

1. 
Kwalifikującymi się kandydatami do wyboru czterech krajowych członków Komitetu Sterującego, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, są krajowi członkowie Rady Generalnej posiadający prawo głosu.
2. 
Biorąc pod uwagę liczbę państw członkowskich, które są uczestniczącymi państwami członkowskimi w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, oraz tych, które w momencie wyboru nie są uczestniczącymi państwami członkowskimi, organ wybierający złożony z krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu określa odpowiednio liczbę członków Komitetu Sterującego z uczestniczących państw członkowskich i nieuczestniczących państw członkowskich, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Dla tych celów organ wybierający dokonuje zaokrąglenia w górę lub w dół do najbliższej pełnej liczby.
3. 
Uwzględniając powyżej wskazaną decyzję organu wybierającego, przewodniczący ERRS zwraca się o przedkładanie deklaracji zainteresowania przez kwalifikujących się kandydatów najpóźniej na piętnaście dni przed wyborem. Przewodniczący ERRS przedkłada organowi wybierającemu listę kandydatów na członków Komitetu Sterującego w oparciu o deklaracje zainteresowania otrzymane do otwarcia posiedzenia zwołanego na potrzeby wyboru.
4. 
Przewodniczący przeprowadza jedno lub większą ilość głosowań tajnych, w wyniku których wybrani zostają kwalifikujący się kandydaci, którzy otrzymali najwyższą liczbę głosów, z uwzględnieniem proporcji, o których mowa w ust. 2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przeprowadza się kolejne głosowania. Podczas głosowania członkowie organu wybierającego powinni dążyć do zapewnienia zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich.
5. 
Do wyboru czterech członków krajowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, potrzebna jest zwykła większość głosów członków organu wybierającego obecnych na posiedzeniu.
Artykuł  9

Organizacja posiedzeń Komitetu Sterującego

1. 
Przewodniczący ERRS przewodniczy posiedzeniom Komitetu Sterującego.
2.  18
 Komitet Sterujący ustala terminy swoich posiedzeń na wspólny wniosek przewodniczącego Komitetu Sterującego i pierwszego wiceprzewodniczącego ERRS. Posiedzenia zwyczajne odbywają się co do zasady w ciągu czterech tygodni poprzedzających posiedzenie Rady Generalnej.
3. 
Posiedzenia Komitetu Sterującego mogą odbywać się w drodze telekonferencji, chyba że: (i) co najmniej dwóch członków Komitetu Sterującego wyrazi sprzeciw wobec odbycia posiedzenia zwyczajnego w drodze telekonferencji; (ii) co najmniej pięciu członków Komitetu Sterującego wyrazi sprzeciw wobec odbycia posiedzenia nadzwyczajnego w drodze telekonferencji.
4.  19
 Przewodniczący Komitetu Sterującego i pierwszy wiceprzewodniczący ERRS mogą również - z własnej inicjatywy lub na wniosek innych członków Komitetu Sterującego - zapraszać inne osoby do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu Sterującego, w stosownych przypadkach i z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.
5.  20
 Jeżeli członek Komitetu Sterującego nie może uczestniczyć w posiedzeniu, może być wyznaczony pisemnie jego zastępca. Przewodniczącego Doradczego Komitetu Naukowego zastępuje co do zasady jeden z dwóch wiceprzewodniczących Doradczego Komitetu Naukowego. Zastępcą przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego jest wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego. Takie zastępstwa zgłasza się na piśmie szefowi Sekretariatu ERRS z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem Komitetu Sterującego.
Artykuł  10

Porządek obrad i protokół posiedzeń

1.  21
 Porządek obrad każdego posiedzenia Komitetu Sterującego jest przedstawiany wspólnie przez przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego ERRS i przyjmowany na początku posiedzenia Komitetu Sterującego. Przewodniczący i pierwszy wiceprzewodniczący ERRS wspólnie opracowują tymczasowy porządek obrad i przesyłają go wraz z odpowiednimi dokumentami członkom Komitetu Sterującego co do zasady przynajmniej na dziesięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem. Wszyscy członkowie Komitetu Sterującego mogą proponować nowe punkty porządku obrad i przedkładać dokumenty przewodniczącemu i pierwszemu wiceprzewodniczącemu ERRS w celu ich rozpatrzenia przez Komitet Sterujący.
2.  22
 Komitet Sterujący dokonuje uprzedniej oceny punktów wstępnego porządku obrad Rady Generalnej wraz z odpowiednimi dokumentami. Komitet Sterujący zapewnia przygotowanie materiałów dla Rady Generalnej i w odpowiednim zakresie proponuje określone opcje lub rozwiązania. Przy planowaniu pracy i przygotowywaniu porządku obrad Rady Generalnej uwzględnia się odpowiednio wymogi, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) i b). Komitet Sterujący składa Radzie Generalnej bieżące sprawozdania z rozwoju działalności ERRS.
3.  23
 Szef Sekretariatu ERRS przygotowuje projekt skróconego sprawozdania z obrad Komitetu Sterującego i przedstawia go członkom Komitetu Sterującego w celu wyrażenia przez nich uwag i zatwierdzenia w drodze procedury pisemnej, co do zasady przed kolejnym posiedzeniem Rady Generalnej. Szef Sekretariatu ERRS podpisuje skrócone sprawozdanie z obrad Komitetu Sterującego.
4. 
Przewodniczący ERRS jest odpowiedzialny za realizację działań ustalonych przez Komitet Sterujący, w tym za przekazywanie informacji o obradach Komitetu Sterującego innym organom ERRS.
5. 
Skrócone sprawozdanie z obrad Komitetu Sterującego, jego działania i dyskusje mają charakter poufny.

ROZDZIAŁ  IV

Doradczy Komitet Naukowy

Artykuł  11

Członkostwo

1. 
Komitet Sterujący proponuje 15 ekspertów zatwierdzanych przez Radę Generalną zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 z poszanowaniem zasad jawności, przejrzystości, równego dostępu i niedyskryminacji. Decyzja Rady Generalnej określa procedurę i wymogi dotyczące wyboru, powoływania i zastępowania członków Doradczego Komitetu Naukowego.
2. 
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 i art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 Rada Generalna, na wniosek przewodniczącego ERRS, powołuje przewodniczącego oraz pierwszego i drugiego wiceprzewodniczącego spośród ekspertów powołanych na członków Doradczego Komitetu Naukowego. Przewodniczący i wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego powinni być obywatelami Unii Europejskiej. Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego nie może zostać powołany na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Naukowego.
3. 
Komitetowi przewodniczą na zmianę przewodniczący i dwóch wiceprzewodniczących, przy czym zmiany następują co 16 miesięcy.
4. 
W odniesieniu do określonych przez Europejski Bank Centralny (EBC) warunków dotyczących honorariów i zwrotu kosztów przysługujących powyżej wskazanym 15 ekspertom w ramach budżetu przyznanego na ten cel przez EBC zasięga się opinii Rady Generalnej ERRS.
5. 
Lista członków Doradczego Komitetu Naukowego zostanie umieszczona na stronie internetowej ERRS.
Artykuł  12

Organizacja posiedzeń Doradczego Komitetu Naukowego

1. 
Posiedzenia Doradczego Komitetu Naukowego odbywają się co najmniej dwa razy w roku. Przewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego zwołuje posiedzenia tego Komitetu.
2. 
Przewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego przedstawia propozycję porządku obrad, opracowaną zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, oraz przedkłada ją Doradczemu Komitetowi Naukowemu do zatwierdzenia.
3. 
Sekretariat ERRS wspiera prace Doradczego Komitetu Naukowego. Szef Sekretariatu ERRS uczestniczy w posiedzeniach Doradczego Komitetu Naukowego i sporządza skrócone sprawozdania, które są przedstawiane na kolejnym posiedzeniu w celu wyrażenia uwag i zatwierdzenia. Sprawozdania mogą być także zatwierdzane wcześniej, w drodze procedury pisemnej.
4. 
Przewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego składa sprawozdania Radzie Generalnej za pośrednictwem Komitetu Sterującego.
5. 
Skrótowe sprawozdania z posiedzeń Doradczego Komitetu Naukowego, jego działania i dyskusje mają charakter poufny. Raporty opracowywane przez Komitet mogą być publikowane za zgodą Rady Generalnej.

ROZDZIAŁ  V

Doradczy Komitet Techniczny

Artykuł  13

Organizacja posiedzeń

1. 
Posiedzenia Doradczego Komitetu Technicznego odbywają się co najmniej cztery razy w roku. Posiedzenia Doradczego Komitetu Technicznego zwołuje jego przewodniczący.
2. 
Organy uczestniczące przekazują Sekretariatowi ERRS nazwiska ich przedstawicieli. W odpowiednich przypadkach właściwe krajowe organy nadzoru przekazują sekretariatowi ERRS nazwisko wspólnego przedstawiciela wyznaczonych krajowych organów nadzoru oraz wskazują organ, z którego przedstawiciel ten pochodzi. Sekretariat ERRS sporządza i uaktualnia wykaz tych przedstawicieli. Sekretariat ERRS informuje się o wszelkich zmianach w tym wykazie.
2a.  24
 W posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego udział biorą po jednym przedstawicielu krajowych banków centralnych Islandii i Norwegii oraz, w przypadku Liechtensteinu, jeden przedstawiciel ministerstwa finansów, a także po jednym przedstawicielu właściwych krajowych organów nadzorczych z każdego z tych państw członkowskich EFTA.

Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego może również, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego lub kilku innych członków Doradczego Komitetu Technicznego, zapraszać przedstawicieli wysokiego szczebla wyznaczonych organów nominowanych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 lub przedstawicieli wysokiego szczebla organu krajowego odpowiedzialnego za prowadzenie polityki makroostrożnościowej, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, do udziału w posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego, w stosownych przypadkach oraz z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.

Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego może również, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego lub kilku innych członków Doradczego Komitetu Technicznego, zapraszać przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów państw trzecich zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 do udziału w posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego, w stosownych przypadkach oraz z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.

3. 
W braku wspólnego przedstawiciela właściwych krajowych organów nadzoru, tylko jeden przedstawiciel krajowego organu nadzoru na jedno państwo członkowskie zasiada przy głównym stole obrad w czasie omawiania spraw, wobec których został on wyznaczony jako przedstawiciel krajowy. Pozostali przedstawiciele krajowych organów nadzoru uczestniczą w obradach w charakterze obserwatorów. W przypadku, gdy określone punkty porządku obrad objęte są właściwością dwóch lub większej ilości krajowych organów nadzoru, organy te w sposób szczególny uzgadniają między sobą, w jaki sposób wprowadzona będzie w życie zasada rotacji ustanowiona w drugim akapicie art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Jeżeli krajowe organy nadzoru nie uzgodnią sposobu wprowadzenia w życie zasady rotacji, przed każdym spotkaniem przedstawiciel krajowego banku centralnego właściwego państwa członkowskiego decyduje o tym, który przedstawiciel powinien zasiąść przy głównym stole obrad w odniesieniu do poszczególnych spraw, oraz odpowiednio poinformuje o tym tych przedstawicieli.
4. 
Przewodniczący ERRS przedstawia Radzie Generalnej skróconą listę trzech osób, włączając w to członków Doradczego Komitetu Technicznego lub urzędników wysokiego szczebla instytucji należących do ERRS, jako kandydatów na stanowisko przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego. Przewodniczący ERRS przeprowadza głosowaniu tajne i mianuje kandydata, który otrzymał największą ilość głosów członków Rady Generalnej. Kadencja przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego trwa trzy lata i jest odnawialna.
5.  25
 Członkowie Doradczego Komitetu Technicznego wybierają wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego. Wybór ma miejsce w drodze tajnego głosowania, zwykłą większością oddanych głosów. Kandydatami kwalifikującymi się do wyboru są członkowie Doradczego Komitetu Technicznego oraz wysokiej rangi urzędnicy instytucji członkowskich ERRS. Przedstawiciel Doradczego Komitetu Naukowego nie może zostać wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego. Kadencja wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego trwa trzy lata i jest odnawialna.
6. 
Przewodniczący Doradczego Komitetu Naukowego wyznacza jednego z członków swojego Komitetu, z wyjątkiem przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego oraz samego siebie, na członka Doradczego Komitetu Technicznego. Przedstawiciel Doradczego Komitetu Naukowego może zmieniać się w zależności od rodzaju spraw omawianych przez Doradczy Komitet Techniczny.
7.  26
 Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego przedstawia projekt porządku obrad na co najmniej dziesięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem, opracowany zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Projekt ten przedstawia się Doradczemu Komitetowi Technicznemu do zatwierdzenia. Dokumenty odnoszące się do poszczególnych punktów porządku obrad Sekretariat ERRS udostępnia wszystkim członkom Doradczego Komitetu Technicznego. Podczas planowania pracy i przygotowywaniu porządku obrad Doradczego Komitetu Technicznego należy uwzględniać następujące wymogi:
a)
udział przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów z państw trzecich zgodnie z art. 13 ust. 2a powinien dotyczyć wyłącznie kwestii mających znaczenie dla Unii, z wyłączeniem przypadków, w których może być omawiana sytuacja poszczególnych instytucji finansowych lub państw członkowskich;
b)
przedstawiciele odpowiednich organów państw członkowskich EFTA mogą zostać poproszeni o nieuczestniczenie w posiedzeniu Doradczego Komitetu Technicznego lub w części posiedzenia, która odnosi się do konkretnych punktów porządku obrad, w trakcie których może być omawiana sytuacja poszczególnych unijnych instytucji finansowych lub państw członkowskich.

Po otrzymaniu projektu porządku obrad każdy przedstawiciel może, w ciągu trzech dni roboczych EBC, złożyć w Sekretariacie ERRS wniosek o omówienie punktu porządku obrad bez udziału przedstawicieli uczestniczących zgodnie z art. 13 ust. 2a, jeżeli nie są spełnione wymogi, o których mowa odpowiednio w ust. 7 lit. a) lub b). Tożsamość wnioskodawców pozostaje anonimowa.

8.  27
 Sekretariat ERRS wspiera prace Doradczego Komitetu Technicznego. Szef Sekretariatu ERRS sporządza skrócone sprawozdania z posiedzeń Doradczego Komitetu Technicznego, które przedstawia się w celu wyrażenia uwag i przyjęcia najpóźniej w terminie dwóch tygodni od posiedzenia lub, jeśli nie jest to możliwe, przed kolejnym posiedzeniem.
9. 
Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego składa sprawozdania Radzie Generalnej za pośrednictwem Komitetu Sterującego.
10. 
Skrócone sprawozdania z posiedzeń Doradczego Komitetu Technicznego, jego działania i dyskusje mają charakter poufny.

ROZDZIAŁ  VI

Sekretariat ERRS

Artykuł  14

Szef Sekretariatu ERRS

1.  28
 W kwestii kandydata lub kandydatów wybranych przez EBC na stanowisko szefa Sekretariatu ERRS zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010 zasięga się opinii Rady Generalnej. Po przeprowadzeniu otwartej i przejrzystej procedury Rada Generalna ocenia, czy wyselekcjonowani kandydaci na stanowisko szefa Sekretariatu posiadają kwalifikacje, bezstronność i doświadczenie niezbędne do zarządzania sekretariatem. Rada Generalna informuje z odpowiednią szczegółowością Parlament Europejski i Radę o procedurze oceny i konsultacji.
2. 
Pracownicy Sekretariatu ERRS mogą reprezentować szefa sekretariatu ERRS na posiedzeniach Rady Generalnej, Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Technicznego, Doradczego Komitetu Naukowego lub, odpowiednio, na innych posiedzeniach, a w przypadku nieobecności szefa Sekretariatu ERRS - także go zastępować.
Artykuł  15

Zadania Sekretariatu ERRS

1. 
Szef Sekretariatu ERRS jest odpowiedzialny za organizację oraz sporządzenie protokołu z obrad Rady Generalnej oraz skróconych sprawozdań z posiedzeń Komitetu Sterującego. Szef Sekretariatu jest także odpowiedzialny za sporządzanie skróconych sprawozdań z posiedzeń komitetów doradczych.
2. 
Szef Sekretariatu ERRS wspiera Komitet Sterujący w przygotowaniu posiedzeń Komitetu Sterującego i posiedzeń Rady Generalnej oraz wspiera przewodniczących komitetów doradczych w wykonywaniu ich odpowiednich zadań.
3. 
Sekretariat ERRS wykonuje swoje zadania zgodnie z treścią art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010 oraz art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. W ramach tych zadań Sekretariat ERRS w szczególności:
a)
działa jako łącznik i ułatwia współpracę w ramach ERRS oraz pomiędzy ERRS, Europejskim Systemem Banków Centralnych, innymi podmiotami Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego i innymi właściwymi instytucjami na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym, jak również zapewnia skuteczny przepływ informacji;
b)
uczestniczy w ustanowieniu i przeglądzie ogólnych ram nadzoru makroostrożnościowego ERRS (celów, narzędzi kształtowania polityki, elementów operacyjne);
c)
opracowuje analizy i syntezy, przygotowuje materiały do dyskusji dla ERRS, wspiera Komitet Sterujący uwzględniając wkład poszczególnych członków ERRS oraz określa kwestie wymagające rozważenia;
d)
we współpracy z członkami ERRS gromadzi wiedzę i informacje dotyczące instrumentów nadzoru makroostrożnościowego oraz ocenia instrumenty makroostrożnościowe na potrzeby ewentualnych zaleceń wydawanych przez ERRS;
e)
instrumentów uczestniczy w przygotowaniu i monitorowaniu działań następczych związanych z wydawanymi ostrzeżeniami i zaleceniami;
f)
przechowuje rejestry i dokumenty ERRS, zarządza stroną internetową ERRS oraz zajmuje się korespondencją ERRS;
g)
zarządza zasobami finansowymi, materialnymi i ludzkimi przydzielonymi ERRS przez EBC zgodnie z art. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010 oraz odpowiednimi przepisami wewnętrznymi EBC.

ROZDZIAŁ  VII

ERRS i Europejski System Nadzoru Finansowego

Artykuł  16

Uczestnictwo w posiedzeniach Europejskich Urzędów Nadzoru

Przewodniczący ERRS uczestniczy w charakterze przedstawiciela ERRS bez prawa głosu w posiedzeniach Rad Organów Nadzoru Europejskich Urzędów Nadzoru, lub wyznacza w tym celu zastępcę.

Artykuł  17

Uczestnictwo w posiedzeniach Wspólnego Komitetu Europejskich Organów Nadzoru

1. 
Przewodniczący ERRS uczestniczy w charakterze obserwatora we Wspólnym Komitecie Europejskich Organów Nadzoru, lub wyznacza w tym celu zastępcę.
2. 
Przewodniczący ERRS wyznacza szefa sekretariatu ERRS lub innego przedstawiciela do uczestnictwa w charakterze obserwatora w Podkomitecie ds. Konglomeratów Finansowych oraz innych podkomitetach ustanowionych przez Wspólny Komitet.

TYTUŁ  2

OSTRZEŻENIA I ZALECENIA

Artykuł  18

Prace przygotowawcze

1. 
Z zastrzeżeniem zachowania zasad poufności, ERRS może przed wydaniem ostrzeżenia lub zalecenia:
a)
korzystać z doradztwa technicznego ze strony Europejskiego Systemu Banków Centralnych, Komisji Europejskiej, Europejskich Urzędów Nadzoru oraz krajowych organów nadzoru;
b)
zasięgać opinii potencjalnych adresatów, którzy nie są reprezentowani w Radzie Generalnej ERRS, jak również opinii właściwych zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego;
c)
uwzględniać prace międzynarodowych instytucji stabilności finansowej oraz innych organów państw trzecich wykonujących działania bezpośrednio związane z zadaniami ERRS.
2. 
Przewodniczący ERRS może zwracać się do Doradczego Komitetu Naukowego oraz do Doradczego Komitetu Technicznego z wnioskami o wydanie opinii lub udzielenie wsparcia.
3. 
Rada Generalna może określić szczegółową procedurę wydawania ostrzeżeń i zaleceń.
Artykuł  19

Wydawanie ostrzeżeń i zaleceń

1. 
Ostrzeżenia i zalecenia uzasadnia się poprzez odniesienie do rozmiarów ryzyka systemowego zidentyfikowanego, ocenionego i uszeregowanego według ważności przez ERRS, tak aby umożliwić realizację celu wyznaczonego ERRS na mocy art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
2.  29
 Ostrzeżenia i zalecenia ERRS są wydawane przez Radę Generalną i podpisywane przez przewodniczącego ERRS lub szefa Sekretariatu ERRS w celu poświadczenia ich zgodności z decyzją Rady Generalnej.
3. 
W przypadku równej ilości głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.
4. 
Każda decyzja Rady Generalnej w przedmiocie wydania ostrzeżenia lub zalecenia wskazuje, czy ma ono charakter poufny, czy też zostanie podane do publicznej wiadomości. W przypadku równej ilości głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.
5. 
Ostrzeżenia i zalecenia, wobec których Rada Generalna podjęła decyzję o publikacji, umieszcza się na stronie internetowej ERRS. Są one również publikowane we wszystkich językach urzędowych Unii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  20

Działania następcze związane z ostrzeżeniami i zaleceniami

1. 
Rada Generalna zapewnia monitorowanie przez ERRS działań następczych związanych z ostrzeżeniami i zaleceniami wydanymi przez ERRS. Rada Generalna ocenia również działania podejmowane i wyjaśnienia przekazywane przez adresatów zaleceń ERRS.
2. 
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 Rada Generalna ustala, czy zalecenie ERRS zostało wykonane oraz ewentualnie czy adresaci wyjaśnili odpowiednio brak działania w tym zakresie.
3. 
Rada Generalna może zaprosić adresatów ostrzeżeń lub zaleceń ERRS na posiedzenie Rady Generalnej celem przedstawienia przez nich stanowiska, zarówno przed jak i po wydaniu takich ostrzeżeń lub zaleceń. Rada Generalna uwzględnia takie stanowiska w odpowiednim zakresie.
Artykuł  21

Szczególne wezwania

Co do zasady, odpowiedzi ERRS na wezwania do dokonania analizy szczególnych kwestii, kierowane do ERRS zgodnie z treścią art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 przez Parlament Europejski, Radę lub Komisję, podaje się do wiadomości publicznej.

TYTUŁ  3

ZASADY DZIAŁANIA

Artykuł  22

Poufność informacji dotyczących ERRS

1. 
Sekretariat ERRS klasyfikuje i przetwarza informacje i dokumenty dotyczące ERRS zgodnie z regulaminem EBC i zasadami uzupełniającymi dotyczącymi zachowania poufności przyjętymi przez EBC lub ERRS dla celów działalności ERRS zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1092/2010 i rozporządzeniem (UE) nr 1096/2010.
2. 
Rada Generalna przyjmuje wszelkie niezbędne środki celem zapewnienia, aby zasady wskazane w ust. 1 były stosowane do każdej osoby, która pracuje lub pracowała bezpośrednio lub pośrednio dla ERRS.
3. 
Wszystkim członkom Rady Generalnej udostępnia się skrócone sprawozdania z posiedzeń Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Naukowego i Doradczego Komitetu Technicznego.
Artykuł  23

Miejsce posiedzeń

Co do zasady posiedzenia Rady Generalnej, Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Naukowego i Doradczego Komitetu Technicznego odbywają się w siedzibie EBC.

Artykuł  24

Sytuacje nadzwyczajne

Rada Generalna ustanawia regulamin wewnętrzny mający na celu ułatwienie procesu decyzyjnego oraz zapewnienie ciągłość działalności w sytuacjach nadzwyczajnych. Taki regulamin wewnętrzny w najszerszym możliwym zakresie uwzględnia niniejszy regulamin.

Artykuł  25

Publiczne konsultacje i przesłuchania

1. 
W ramach wykonywania swoich zadań i w stosownych przypadkach, ERRS może przeprowadzać konsultacje publiczne dotyczące kwestii objętych jej właściwością. ERRS publikuje rezultaty procedury konsultacyjnej na swej stronie internetowej.
2.  30
 Rada Generalna, Komitet Sterujący, Doradczy Komitet Naukowy i Doradczy Komitet Techniczny mogą przeprowadzać publiczne lub niejawne przesłuchania. Zainteresowane osoby, które mają wypowiadać się na przesłuchaniu, np. uczestników rynku, organy reprezentujące konsumentów i ekspertów naukowych, wybiera się w sposób niedyskryminujący celem właściwego przedstawienia poszczególnych kwestii.
Artykuł  26

Zasady etyki

W celu podwyższenia poziomu zaufania do uczciwości zawodowej ERRS Rada Generalna przyjmuje kodeks postępowania dla członków Rady Generalnej, Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Naukowego i Doradczego Komitetu Technicznego. Kodeks ten umieszcza się na stronie internetowej ERRS.

Artykuł  27

Akty prawne ERRS

1.  31
 Akty prawne ERRS są przyjmowane przez Radę Generalną i podpisywane przez przewodniczącego ERRS lub szefa Sekretariatu ERRS w celu poświadczenia ich zgodności z decyzją Rady Generalnej.
1a.  32
 Akty prawne wydawane przez ERRS numeruje się w celu ułatwienia ich identyfikacji.
1b.  33
 Sekretariat ERRS podejmie kroki mające na celu:
a)
zapewnienie bezpiecznego przechowywania aktów prawnych ERRS;
b)
zawiadomienie adresatów;
c)
tam, gdzie ma to zastosowanie, dokonanie publikacji we wszystkich językach Unii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej aktów prawnych ERRS, wobec których Rada Generalna podjęła wyraźną decyzję o publikacji.
2. 
Do aktów prawnych wydawanych przez ERRS stosuje się zasady określone w rozporządzeniu Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej 34 .
Artykuł  28

Wymiana informacji

1. 
Rada Generalna przyjmuje decyzje dotyczące gromadzenia informacji zgodnie z treścią art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 i art. 2 oraz art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010.
2.  35
 Uzgodnienia, o których mowa w art. 8 ust. 4 i art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, oraz wszelkie umowy z innymi instytucjami dotyczące wymiany informacji, w tym informacji poufnych, są zatwierdzane przez Radę Generalną i podpisywane w jej imieniu przez przewodniczącego ERRS.
Artykuł  29

Raport roczny

Rada Generalna ERRS przyjmuje i publikuje raport roczny ERRS.

Artykuł  30

Komunikaty, ogłoszenia i publikacje

Komunikaty ogólne i ogłoszenia o decyzjach podjętych przez ERRS mogą być zamieszczane na stronie internetowej ERRS i w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ogłaszane za pośrednictwem serwisów informacyjnych stosowanych powszechnie na rynkach finansowych lub rozpowszechniane przy użyciu innych środków przekazu. Publikacje ERRS umieszcza się we właściwym zakresie na stronie internetowej ERRS.

Artykuł  31

Dialog z Parlamentem Europejskim

Porozumienie, o którym mowa w art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 jest zatwierdzane przez Radę Generalną i podpisywane w jej imieniu przez przewodniczącego ERRS.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 stycznia 2011 r.
Jean-Claude TRICHET
Przewodniczący ERRS
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 162.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
7 Art. 4 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
8 Art. 4 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
9 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 198/2016 z dnia 30 września 2016 r. zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG [2017/275] (Dz.U. L 46 z 23.2.2017, s. 1).
10 Art. 5 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

11 Art. 5 ust. 2a:

- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

12 Art. 5 ust. 4:

- zmieniony przez decyzję z dnia 12 października 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.437.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 listopada 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

13 Art. 5 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
14 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
15 Art. 7 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. a decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
16 Art. 7 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 5 lit. b decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
17 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
18 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
19 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
20 Art. 9 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. c decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
21 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
22 Art. 10 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

23 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez decyzję z dnia 12 października 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.437.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 listopada 2016 r.
24 Art. 13 ust. 2a:

- dodany przez art. 1 pkt 4 lit. a decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

25 Art. 13 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
26 Art. 13 ust. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. c decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

27 Art. 13 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. d decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
28 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
29 Art. 19 ust. 2:

- zmieniony przez decyzję z dnia 12 października 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.437.8) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 listopada 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 11 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

30 Art. 25 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 12 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.
31 Art. 27 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 13 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

32 Art. 27 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 5 lit. b decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
33 Art. 27 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 5 lit. c decyzji z dnia 31 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.124.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
34 Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58.
35 Art. 28 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 14 decyzji europejskiej rady nr DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO z dnia 20 marca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.140.5) zmieniającego nin. decyzję europejskiej rady z dniem 24 marca 2020 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024