Konkluzje w sprawie wsparcia realizacji europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności 2010-2020.

Konkluzje Rady w sprawie wsparcia realizacji europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności 2010-2020

(2011/C 300/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1. artykuł 2 Traktatu o Unii Europejskiej, który stwierdza, że Unia opiera się między innymi na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności i poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości, oraz że wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn, a także art. 3 Traktatu, zgodnie z którym Unia zwalcza wykluczenie społeczne i dyskryminację oraz wspiera między innymi sprawiedliwość społeczną i ochronę socjalną;

2. artykuł 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym Rada, po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, może przyjąć środki niezbędne w celu zwalczania dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność;

3. artykuł 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia dąży do zwalczania dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność;

4. Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej(1), która potwierdza prawo do niedyskryminacji i zasadę integracji osób niepełnosprawnych;

5. Konwencję Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych(2) ("konwencja ONZ") oraz jej protokół fakultatywny przyjęte w dniu 13 grudnia 2006 r. przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych;

6. decyzję Rady z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych(3), wraz z dodatkiem do załącznika, w którym ujęte są wspólnotowe akty odnoszące się do kwestii podlegających konwencji. Dodatek zawiera akty dotyczące dostępności, samodzielnego życia, włączenia społecznego, pracy i zatrudnienia, mobilności osobistej, dostępu do informacji, statystyki i gromadzenia danych oraz akty dotyczące współpracy międzynarodowej;

7. opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 17 marca 2010 r.(4) pt. "Osoby niepełnosprawne: stopniowe tworzenie miejsc pracy i zwiększanie dostępności", według którego istnieje potrzeba rozwijania europejskiego ustawodawstwa, wdrażania polityk i udostępniania osobom niepełnosprawnym odpowiedniego finansowania poprzez przyjmowanie nowych instrumentów;

8. rezolucję Rady w sprawie nowych europejskich ram dotyczących niepełnosprawności(5) oraz rezolucję Rady w sprawie sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej(6);

9. trzy nieformalne posiedzenia ministrów odpowiedzialnych za politykę dotyczącą osób niepełnosprawnych, zorganizowane podczas prezydencji niemieckiej - w dniu 11 czerwca 2007 r., podczas prezydencji słoweńskiej - w dniu 22 maja 2008 r. oraz podczas prezydencji hiszpańskiej - w dniu 19 maja 2010 r., podczas których ministrowie skupili się na wprowadzaniu w życie konwencji ONZ i na włączeniu tego zadania do priorytetów planu działania na rzecz osób niepełnosprawnych oraz uznali znaczenie współpracy między państwami członkowskimi i Unią Europejską dla wzmocnienia takiego podejścia do niepełnosprawności, którego podstawą są prawa człowieka;

10. konferencję wysokiego szczebla w sprawie nowych wyzwań w zakresie europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności na lata 2010-2020 zorganizowaną dnia 19-20 kwietnia 2011 r. w Budapeszcie, która skoncentrowała się na powiązaniach europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności i strategii "Europa 2020" w obszarach zatrudnienia, edukacji i zwalczania ubóstwa oraz strategii wprowadzenia w życie konwencji ONZ;

PRZYJMUJĄC Z ZADOWOLENIEM:

11. zobowiązania i postępy poczynione przez państwa członkowskie i Unię Europejską w zakresie ratyfikacji, formalnego potwierdzenia oraz pełnego wprowadzenia w życie konwencji ONZ;

12. wejście w życie konwencji ONZ dnia 23 stycznia 2011 r. wobec Unii Europejskiej;

13. uznanie w komunikacie Komisji w sprawie strategii "Europa 2020"(7) kwestii niepełnosprawności za priorytet europejski i krajowy w głównym obszarze zwalczania ubóstwa oraz włączenia do wielu inicjatyw przewodnich strategii "Europa 2020", takich jak europejska platforma współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, mobilna młodzież, agenda cyfrowa, Unia innowacji i program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia proponowanych działań na rzecz poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych;

14. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ zatwierdzenie przez Komisję Europejską europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności 2010-2020(8) i PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI towarzyszące jej dokumenty robocze, oczekując współpracy nad wykazem działań, który będzie wstępnym planem realizacji strategii.

Strategia ta określa ramy działania na szczeblu europejskim oraz proponowane działania krajowe w odniesieniu do całej różnorodności sytuacji niepełnosprawnych kobiet, mężczyzn i dzieci. Jej celem ogólnym jest poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych, tak by mogły cieszyć się pełnią praw i w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i w gospodarce europejskiej. Potencjał w zakresie poprawiania sytuacji osób niepełnosprawnych, w tym osób, które mogą być dyskryminowane z kilku powodów naraz, mają w szczególności środki w obszarze jednolitego rynku, zwłaszcza wzmocnienie jego wymiaru społecznego i gospodarczego. W strategii określono osiem podstawowych obszarów działania: dostępność, uczestnictwo, równość, zatrudnienie, kształcenie i szkolenie, ochrona socjalna, zdrowie i działania zewnętrzne. Zaproponowano także wiele instrumentów ogólnych oraz narzędzi realizacji;

15. WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ, by zgodnie z ich zakresami kompetencji i z poszanowaniem zasad pomocniczości, proporcjonalności i lepszego stanowienia prawa dążyły do osiągania dalszych postępów w powyższych ośmiu dziedzinach działania, podejmując konieczne i właściwe kroki, obejmujące:

a) Ogólna polityka

(i) promowanie ratyfikacji i stosowania konwencji ONZ, tak by wywoływać pozytywne zmiany w podejściu do osób niepełnosprawnych, a także, w stosownych przypadkach, przyjęcie podczas wprowadzania konwencji w życie prawa unijnego i krajowego;

(ii) we właściwych przypadkach i w koniecznym zakresie - zwiększenie wysiłków na rzecz okresowego zbierania na szczeblu UE danych statystycznych w zakresie sytuacji osób niepełnosprawnych;

(iii) właściwe stosowanie istniejących unijnych programów finansowych i środków na finansowanie realizacji wniosków dotyczących konkretnych działań, bez uszczerbku dla negocjacji przyszłych ram finansowych;

(iv) rozważenie kwestii związanych z

niepełnosprawnością przy układaniu krajowych programów reform i ogólniej - propagowanie włączenia tych kwestii do głównego nurtu strategii "Europa 2020".

b) Dostępność

(i) wsparcie właściwych wysiłków na rzecz zwiększenia dostępności towarów i usług, w szczególności otoczenia stworzonego przez człowieka, transportu oraz narzędzi informacji i komunikacji, w tym technologii i usług we wszystkich właściwych obszarach, poprzez rozważenie stymulowania rynku dzięki zamówieniom publicznym i dzięki rozważeniu ewentualnej potrzeby rozwinięcia spójnych wymogów opartych na europejskich normach;

(ii) zachęcanie do włączania dostępności i projektowania uniwersalnego do programów nauczania i szkoleń w przypadku wszystkich zawodów i zajęć, które dotyczą odnośnej problematyki, w szczególności w zakresie inżynierii i architektury.

c) Uczestnictwo

(i) promowanie niezależności osób niepełnosprawnych i ich włączenia w życie społeczności, w szczególności dzięki rozwinięciu wielu usług wsparcia w domu, w domach opieki lub innych rodzajów wsparcia w społeczności odpowiadających potrzebom takich osób i uwzględniających możliwość wyboru, na równi z innymi;

(ii) zapewnienie równego dostępu do udziału w polityce, w tym do wyborów europejskich;

(iii) promowanie łączności i informacji, w tym w dostępnych formatach, tak by zwiększać wśród osób niepełnosprawnych świadomość możliwości włączenia społecznego i zwiększać ich uczestnictwo w tym procesie.

d) Równość

(i) promowanie i ochrona godności osób niepełnosprawnych, dalsze zwalczanie dyskryminacji osób niepełnosprawnych oraz przegląd istniejących ram prawnych w zakresie ochrony przed dyskryminacją z uwagi na niepełnosprawność, w stosownych przypadkach, na szczeblu krajowym i europejskim;

(ii) promowanie wymiany dobrych praktyk w ramach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Niepełnosprawności i, w tym kontekście, skoncentrowanie się w szczególności na doświadczeniach dotyczących wprowadzania w życie konwencji ONZ na szczeblu Unii i państw członkowskich.

e) Zatrudnienie

(i) promowanie nabywania przez osoby niepełnosprawne wiedzy i umiejętności transferowalnych, co ma ułatwiać ich integrację i rozwój na otwartym rynku pracy;

(ii) promowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych poprzez wykorzystywanie istniejących przepisów socjalnych w zakresie zamówień publicznych oraz pomoc państwa zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami;

(iii) wspieranie badań nad technologiami asystującymi i promowanie ich stosowania, co ma pomóc promować zatrudnienie osób niepełnosprawnych;

(iv) cel, jakim jest zwiększenie możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w tym osób, które mają mniejszą zdolność do pracy, oraz rozwinięcie współpracy w kontekście rynku pracy, na przykład zatrudnienia wspieranego i, w stosownych przypadkach, zatrudnienia chronionego, a także w kontekście ochrony socjalnej i systemów edukacji.

f) Kształcenie i szkolenie

(i) wspieranie właściwych inicjatyw mających na celu zagwarantowanie osobom niepełnosprawnym dostępu do edukacji wysokiej jakości i szkoleń na równych warunkach, co ma zwiększyć ich wiedzę, umiejętności i kwalifikacje, by promować ich mobilność i zdolność do zatrudnienia;

(ii) promowanie wymiany dobrych praktyk, w tym analiz porównawczych, w odniesieniu do wsparcia i pomocy osobom niepełnosprawnym, tak by zwiększyć ich dostęp do systemu edukacji na wszystkich szczeblach, w tym na przykład dzięki zastosowaniu technologii asystujących.

g) Ochrona socjalna

(i) zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby osób niepełnosprawnych w kontekście dobrowolnych europejskich ram jakościowych dla usług socjalnych przyjętych przez Komitet Ochrony Socjalnej dnia 6 października 2010 r.;

(ii) zapewnienie ochrony socjalnej osób niepełnosprawnych poprzez rozwijanie lub utrzymywanie środków ochronnych, z uwzględnieniem ogólnej sytuacji gospodarczej i jej wpływu na osoby niepełnosprawne.

h) Zdrowie

ulepszenie równego i skutecznego dostępu do opieki zdrowotnej wysokiej jakości, w tym poprzez usuwanie nierówności oraz wspieranie wczesnego wykonywania badań przesiewowych w ramach zapobiegania niepełnosprawności - zgodnie z właściwymi kompetencjami państw członkowskich - oraz poprzez szkolenia uwrażliwiające na problemy niepełnosprawności skierowane do pracowników służby zdrowia i, w stosownych przypadkach, rozwijanie usług medycznych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

i) Działania zewnętrzne

promowanie praw osób niepełnosprawnych i lepsze informowanie o problemach związanych z niepełnosprawnością jako kwestii z zakresu praw człowieka w ramach działań zewnętrznych, w tym w ramach procesu rozszerzenia UE, w programach dotyczących sąsiedztwa i rozwoju oraz pomocy nadzwyczajnej i humanitarnej, a także wsparcia wdrażania przez państwa trzecie konwencji ONZ;

16. ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by:

a) dokładnie konsultowały się z osobami niepełnosprawnymi, w tym poprzez organizacje ich reprezentujące, podczas opracowywania i realizacji przepisów i polityk, gdy wdrażana jest konwencja ONZ; oraz

b) zaangażowały społeczeństwo obywatelskie w proces monitorowania i pozwoliły na jego pełny udział w tym procesie, w szczególności w przypadku osób niepełnosprawnych i organizacji ich reprezentujących;

17. WZYWAJĄ KOMISJĘ, by poparła wszelkie środki przyjęte przez państwa członkowskie w ramach następujących działań:

18. uwzględnianie potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez włączanie do głównego nurtu perspektywy takich osób w kontekście wszystkich działań na rzecz strategii "Europa 2020";

19. uwzględnianie sytuacji osób niepełnosprawnych w procesie monitorowania osiągania głównych celów strategii "Europa 2020";

20. nie przesądzając o wyniku negocjacji przyszłych ram finansowych, zmniejszenie wykluczenia społecznego i zwiększenie możliwości zatrudnienia i umiejętności, także osób w najbardziej niekorzystnej sytuacji, poprzez ukierunkowane wsparcie z istniejących źródeł europejskich, w szczególności zagwarantowanie, by niedyskryminacja i dostępność były w przypadku wszystkich, w tym osób niepełnosprawnych, stosowane jako horyzontalne zasady finansowania europejskiego;

21. przegląd istniejących ram mających na celu zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępności i ich ochrony przed dyskryminacją;

22. promowanie wymiany dobrych praktyk na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym;

23. zaproponowanie ram zarządzania monitorowaniem wprowadzania w życie przez UE konwencji ONZ, zgodnie z jej art. 33, w tym przegląd zadań i statusu Grupy Wysokiego Szczebla ds. Niepełnosprawności, a także - w stosownych przypadkach - rozważenie jego wzmocnienia oraz wyznaczenie lub wzmocnienie przynajmniej jednego niezależnego mechanizmu, z uwzględnieniem wszystkich właściwych unijnych instytucji, organów, biur lub agencji;

24. zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, w tym osób niepełnosprawnych i organizacji ich reprezentujących, we wdrażanie konwencji na poziomie UE oraz w wymagane działania z zakresu monitorowania i sprawozdawczości;

25. monitorowanie wszystkich właściwych przepisów i polityk UE, by zapewnić pełną zgodność z wymogami konwencji ONZ na szczeblu UE.

______

(1) Dz.U. C 364 z 18.12.2000, s. 1.

(2)http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml

(3) Dz.U. L 23 z 27.1.2010, s. 35.

(4) Dok. SOC/363. Dokument ten jest dostępny w rejestrze publicznym Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.register-of-documents.

(5) Dok. 10173/10. Dokument ten jest dostępny w rejestrze publicznym Rady: http://www.consilium.europa.eu/documents/access-to-council-documents-public-register.aspx?lang=pl

(6) Dz.U. C 75 z 26.3.2008, s. 1.

(7) Dok. 7110/10. Dokument ten jest dostępny w rejestrze publicznym Rady: http://www.consilium.europa.eu/documents/access-to-council-documents-public-register.aspx?lang=pl

(8) Dok. 16489/10 + ADD 1 + ADD 2. Dokument ten jest dostępny w rejestrze publicznym Rady: http://www.consilium.europa.eu/documents/access-to-council-documents-public-register.aspx?lang=pl

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024