Wielokrotność kwoty bazowej, zasady wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych, wymagane kwalifikacje oraz zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izb.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 2004 r.
w sprawie wielokrotności kwoty bazowej, zasad wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych, wymaganych kwalifikacji oraz zasad ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izb

Na podstawie art. 26a ust. 6 i 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1325) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji; przepisy stosowane do pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi]
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w art. 26a ust. 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych;
2)
zasady wynagradzania prezesa izby, zastępcy prezesa izby, etatowych członków kolegium izby i pozostałych pracowników regionalnych izb obrachunkowych, zwanych dalej "izbami";
3)
wymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i praktyki zawodowej;
4)
zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izby.
2. 
Do pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi stosuje się przepisy w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.
§  2.  [Najniższe wynagrodzenie zasadnicze - definicja]
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "najniższym wynagrodzeniu zasadniczym", rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, ustalone w tabeli, o której mowa w § 4 pkt 1.
§  3.  [Ustalenie wielokrotności kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego]
Ustala się wielokrotności kwoty bazowej służące do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla prezesa, zastępcy prezesa i etatowych członków kolegium izby, zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4.  [Tabele stawek wynagrodzenia i stawek dodatku funkcyjnego; tabela stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników]
Dla pracowników izb, niewymienionych w § 1 ust. 2 oraz § 3, ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
tabelę procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3)
tabelę stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  5.  [Przeszeregowanie lub awansowanie pracownika]
1. 
Przeszeregowania pracownika w ramach wynagrodzenia przewidzianego dla danego stanowiska oraz awansowania pracownika na stanowisko wyższe od zajmowanego dokonuje prezes izby.
2. 
Prezes izby może w uzasadnionych wypadkach skrócić pracownikowi wymagany okres pracy na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy regulujące wymagania kwalifikacyjne pracowników.
§  6.  [Dodatek funkcyjny]
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem wydziałem przysługuje dodatek funkcyjny. Dodatek ten przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach niezwiązanych z kierowaniem wydziałem, dla których w załączniku nr 3 do rozporządzenia przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalną stawkę tego dodatku, przewidzianą dla danego stanowiska, obniża się o jedną stawkę.
§  7.  [Dodatek służbowy]
1. 
Pracownikom izby, z wyłączeniem osób zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, może być przyznany, w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, dodatek służbowy w wysokości do 40 % łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Wysokość dodatku służbowego uzależnia się od charakteru, złożoności i efektów pracy.
2. 
W zależności od złożoności wykonywanych czynności kontrolnych oraz indywidualnych efektów pracy dodatek, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższony do 60 %.
§  8.  [Dodatek kontrolerski]
1. 
Inspektorom do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwanym dalej "inspektorami kontroli", przysługuje miesięczny dodatek kontrolerski w wysokości 30 % łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
2. 
W zależności od złożoności wykonywanych czynności kontrolnych oraz indywidualnych efektów pracy dodatek, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższony do 50 %.
§  9.  [Ryczałt, diety i inne należności z tytułu podróży służbowych przysługujące pozaetatowym członkom kolegium izby]
1. 
Miesięczna wysokość ryczałtu dla pozaetatowych członków kolegium izby wynosi do 75 % miesięcznego maksymalnego zasadniczego wynagrodzenia etatowego członka kolegium.
2. 
Do diet i innych należności z tytułu podróży służbowych pozaetatowych członków kolegium izby stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  10.  [Dalsze zatrudnianie na określonych stanowiskach pomimo niespełniania wymagań kwalifikacyjnych]
Pracownicy, którzy nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez nich w dniu wejścia w życie rozporządzenia, mogą być nadal zatrudniani na tych stanowiskach.
§  11.  [Derogacja]
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych (Dz. U. poz. 464, z późn. zm.);
2)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie zasad ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży nieetatowych członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych (Dz. U. poz. 465).
§  12.  [Początkowa data stosowania kwot określonych w rozporządzeniu]
1. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 2, oraz ryczałt, diety i zwrot kosztów, o których mowa w § 1 pkt 4, w wysokości i na zasadach oraz z zastosowaniem wielokrotności kwoty bazowej określonych w rozporządzeniu przysługują od dnia 1 stycznia 2004 r.
2. 
Zasady wynagradzania, o których mowa w § 1 ust. 2, do pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.
§  13.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ

Lp. Stanowisko Wynagrodzenie zasadnicze Dodatek funkcyjny
1 Prezes izby 4,1-6,0 0,7-1,5
2 Zastępca prezesa 3,3-5,0 0,5-1,2
3 Etatowy członek kolegium 2,6-4,0

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
I 2400-5100
II 2720-5200
III 2730-5330
IV 2740-5460
V 2770-5610
VI 2800-5800
VII 2830-6180
VIII 2850-6310
IX 2890-6440
X 2950-6690
XI 3020-6950
XII 3090-7210
XIII 3160-7530
XIV 3240-7920
XV 3320-8310
XVI 3420-8750
XVII 3510-9180
XVIII 3620-9740

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA PROCENTOWYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Stawka dodatku funkcyjnego Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego
1 do 35
2 do 50
3 do 65
4 do 80
5 do 95
6 do 110
7 do 125

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Stawka dodatku funkcyjnego Wykształcenie Liczba lat pracy
1 Naczelnik wydziału XV-XVIII do 7 wyższe 4
2 Kierownik biura, zastępca naczelnika wydziału XV-XVII do 7 wyższe 4
3 Zastępca kierownika biura XV-XVI do 6 wyższe 4
4 Radca prawny XV-XVII do 7 według odrębnych przepisów
5 Główny księgowy XV-XVII do 6 według odrębnych przepisów
6 Główny inspektor kontroli XV-XVI do 6 wyższe 6
6a Audytor wewnętrzny XV-XVI do 6 według odrębnych przepisów
7

(skreślona)

8 Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych XII-XIV - według odrębnych przepisów
9 Starszy inspektor kontroli XIII-XV do 5 wyższe 4
10 Starszy informatyk, starszy specjalista XIII-XV - wyższe 4
11 Inspektor kontroli, informatyk, specjalista XII-XIV - wyższe 3
średnie 6
12 Młodszy inspektor kontroli XI-XII - wyższe -
średnie 2
13 Starszy księgowy X-XII - średnie 2
14 Księgowy, starszy referent IX-XI - średnie 1
15 Referent VII-IX - średnie -

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1021 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wielokrotność kwoty bazowej, zasady wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych, wymagane kwalifikacje oraz zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izb.
Data aktu: 20/02/2004
Data ogłoszenia: 10/07/2024
Data wejścia w życie: 27/02/2004