Sprawozdawczość podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 29 marca 2022 r.
w sprawie sprawozdawczości podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych

Na podstawie art. 79 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2094 oraz z 2021 r. poz. 802 i 815) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, zwanej dalej "ustawą", i tryb ich przekazywania przez podmiot urządzający i prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych, zwany dalej "podmiotem".
§  2. 
1. 
Dane, o których mowa w art. 79 ust. 1 ustawy, obejmują:
1)
operacje wykonywane na automatach - w przypadku gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach lub w kasynach gry;
2)
dane potwierdzające spełnienie warunku, o którym mowa w art. 18 ust. 4 ustawy - w przypadku zakładów wzajemnych na odgadywanie zdarzeń wirtualnych;
3)
dane ekonomiczno-finansowe - w przypadku działalności prowadzonej na podstawie udzielonej koncesji lub w formie monopolu państwa;
4)
liczbę graczy oraz inne dane statystyczne dotyczące graczy - w przypadku gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach;
5)
dane służące sprawdzeniu zgodności prowadzonej działalności z udzieloną koncesją lub udzielonym zezwoleniem oraz z zatwierdzonym regulaminem gry hazardowej, a także służące kształtowaniu polityki w zakresie gier hazardowych.
2. 
Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 3, obejmują:
1)
dane identyfikacyjne podmiotu:
a)
nazwę podmiotu,
b)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu;
2)
ogólne dane finansowe, w tym:
a)
przychody podmiotu ogółem oraz przychody z gier hazardowych,
b)
koszty ogółem oraz wygrane w grach hazardowych i podatek od gier,
c)
wynik finansowy brutto i netto podmiotu,
d)
podatek dochodowy,
e)
podstawę opodatkowania podatkiem od gier,
f)
wysokość pobranego podatku od gier od podatników biorących udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera;
3)
dane dodatkowe, w tym:
a)
stan zatrudnienia w podmiocie:
liczony jako średnia arytmetyczna stanów zatrudnienia w okresie sprawozdawczym oraz
jako stan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
b)
liczbę eksploatowanych stołów do gier cylindrycznych, stołów do gier w karty, stołów do gier w kości oraz automatów do gier:
liczoną jako średnia arytmetyczna w okresie sprawozdawczym oraz
jako stan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
c)
liczbę kolektur gier liczbowych faktycznie prowadzonych przez podmiot oraz prowadzonych na podstawie umowy agencyjnej na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
d)
liczbę funkcjonujących salonów gier na automatach na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
e)
liczbę poszczególnych gier hazardowych urządzanych przez podmiot od początku roku kalendarzowego;
4)
szczegółowe dane finansowe w podziale na rodzaje gier, w tym:
a)
przychód i wysokość wygranych,
b)
wysokość wpisowego pobranego od zwycięzców, podstawę opodatkowania oraz wysokość pobranego podatku od gier - w przypadku turniejów gry pokera,
c)
dopłaty, o których mowa w art. 80 ustawy.
3. 
Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 4, obejmują:
1)
dane o liczbie graczy w podziale na przedziały wiekowe na ostatni dzień okresu sprawozdawczego;
2)
dane o aktywności graczy w okresie sprawozdawczym, w tym:
a)
średni czas sesji gry,
b)
liczbę sesji gry dłuższych niż 1 godzina,
c)
liczbę osób samozawieszonych,
d)
liczbę osób samowykluczonych;
3)
dane o aktywności w grach w okresie sprawozdawczym, w tym:
a)
depozyty ogółem,
b)
stawki ogółem,
c)
stawki wpłacone przy użyciu urządzenia z mobilnym systemem operacyjnym,
d)
stawki wpłacone ze środków bonusowych,
e)
wygrane ogółem,
f)
środki pieniężne wypłacone z konta gracza na rachunek płatniczy gracza,
g)
środki pieniężne wypłacone z konta gracza na rachunek płatniczy gracza lub w gotówce,
h)
bonusy ogółem,
i)
bonusy faktycznie przekazane na konto gracza,
j)
liczbę udziałów w grze w podziale na stawki.
4. 
Przez sesję gry, o której mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a i b, rozumie się czas liczony od:
1)
zalogowania się gracza na koncie gracza do wylogowania się z tego konta lub
2)
włożenia karty gracza do automatu do gier do wylogowania się gracza z automatu do gier.
5. 
Przez osobę samozawieszoną, o której mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c, rozumie się gracza, który ustanowił przerwę w grze na okres co najmniej 24 godzin, jednak nie dłużej niż na 89 dni.
6. 
Przez osobę samowykluczoną, o której mowa w ust. 3 pkt 2 lit. d, rozumie się gracza, który wykluczył się z gry na okres co najmniej 90 dni.
7. 
Przez depozyt, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, rozumie się środki pieniężne wpłacone przez gracza na rachunek płatniczy podmiotu urządzającego gry hazardowe, przyporządkowane do konta gracza.
8. 
Przez stawki wpłacone ze środków bonusowych, o których mowa w ust. 3 pkt 3 lit. d, rozumie się sumę stawek wpłaconych z bonusów i z wygranych ze stawek wpłaconych z bonusów, innych niż zgromadzone na koncie gracza.
9. 
Przez bonus, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. h, rozumie się dodatkowe środki pieniężne lub niepieniężne przeznaczone dla gracza przez podmiot urządzający gry hazardowe, przysługujące graczowi po spełnieniu warunków określonych przez ten podmiot, lub inne rodzaje zachęt pozwalające na udział w grze, w tym środki odzyskane z wcześniej wpłaconych stawek, w przypadku gdy zasiliły one konto gracza lub gdy gracz zaczął z nich korzystać.
10. 
Przez bonus faktycznie przekazany na konto gracza, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. i, rozumie się bonus przekazany przez podmiot urządzający gry hazardowe, który zasilił konto gracza po spełnieniu warunków określonych przez ten podmiot.
11. 
Przez udział w grze, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. j, rozumie się postawienie przez gracza jednej stawki w grze hazardowej prowadzonej przez podmiot ją urządzający.
§  3. 
Dane, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy, obejmują:
1)
dane identyfikacyjne podmiotu:
a)
nazwisko i pierwsze imię - w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną,
b)
nazwę podmiotu - w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer PESEL;
2)
ogólne dane finansowe, w tym:
a)
przychody podmiotu ogółem oraz przychody z gier hazardowych,
b)
koszty ogółem oraz wygrane w grach hazardowych i podatek od gier,
c)
wynik finansowy brutto i netto podmiotu,
d)
podatek dochodowy,
e)
podstawę opodatkowania podatkiem od gier;
3)
dane dodatkowe, w tym:
a)
stan zatrudnienia w podmiocie:
liczony jako średnia arytmetyczna stanów zatrudnienia w okresie sprawozdawczym oraz
jako stan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
b)
liczbę urządzeń losujących jako stan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
c)
liczbę punktów przyjmowania zakładów wzajemnych faktycznie prowadzonych przez podmiot oraz prowadzonych na podstawie umowy agencyjnej na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,
d)
liczbę poszczególnych gier hazardowych urządzanych przez podmiot od początku roku kalendarzowego;
4)
szczegółowe dane finansowe w podziale na rodzaje gier, w tym przychód i wysokość wygranych.
§  4. 
1. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 1, przekazuje się w postaci określonej w żądaniu, o którym mowa w art. 79 ust. 1 ustawy, a dane, o których mowa w § 3, przekazuje się w postaci papierowej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 oraz § 3, przekazuje się w informacji dotyczącej funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1), której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a, b, e i f oraz pkt 3 lit. a tiret pierwsze i lit. b tiret pierwsze, w przypadku prowadzenia przez podmiot więcej niż jednego ośrodka gier, przekazuje się dodatkowo odrębnie dla każdego ośrodka gier, z podaniem jego nazwy i adresu, w informacji dotyczącej funkcjonowania ośrodka gier (IGH/1A), której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, pkt 2 lit. a, c i d oraz pkt 3 lit. a-f, h oraz i, w przypadku prowadzenia przez podmiot działalności w zakresie zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet, przekazuje się w informacji o działalności w zakresie zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet (IGH/1B), której wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a-f i h-j, w przypadku prowadzenia przez podmiot działalności w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości lub gier na automatach urządzanych przez sieć Internet, przekazuje się w informacji o działalności w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości lub gier na automatach urządzanych przez sieć Internet (IGH/1C), której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, pkt 2 lit. a, c i d oraz pkt 3 lit. a-f, h oraz i, w przypadku prowadzenia przez podmiot działalności w zakresie gier liczbowych i loterii pieniężnych urządzanych przez sieć Internet, przekazuje się w informacji o działalności w zakresie gier liczbowych i loterii pieniężnych urządzanych przez sieć Internet (IGH/1D), której wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
7. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a, b, d, e i g-j, w przypadku prowadzenia przez podmiot działalności w zakresie salonów gier na automatach, przekazuje się w informacji o działalności w zakresie salonów gier na automatach (IGH/1E), której wzór określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
8. 
Informacje, o których mowa w ust. 3-7, stanowią załączniki do informacji, o której mowa w ust. 2.
§  5. 
Do informacji przekazywanych za okresy sprawozdawcze przypadające przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do korekt tych informacji stosuje się wzory określone w rozporządzeniu uchylanym w § 6.
§  6. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 czerwca 2017 r. w sprawie przekazywania informacji dotyczących funkcjonowania podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. poz. 1304).
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

IGH-1 INFORMACJA DOTYCZĄCA FUNKCJONOWANIA PODMIOTU URZĄDZAJĄCEGO I PROWADZĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE GIER HAZARDOWYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

IGH/1A INFORMACJA DOTYCZĄCA FUNKCJONOWANIA OŚRODKA GIER

ZAŁĄCZNIK Nr  3

IGH/1B INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE ZAKŁADÓW WZAJEMNYCH URZĄDZANYCH PRZEZ SIEĆ INTERNET1)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

IGH/1C INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE GIER CYLINDRYCZNYCH, GIER W KARTY, GIER W KOŚCI LUB GIER NA AUTOMATACH URZĄDZANYCH PRZEZ SIEĆ INTERNET1)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

IGH/1D INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE GIER LICZBOWYCH I LOTERII PIENIĘŻNYCH URZĄDZANYCH PRZEZ SIEĆ INTERNET1)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

IGH/1E INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE SALONÓW GIER NA AUTOMATACH1)

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1947).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024