Zakres analizy zagrożeń wynikających z działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące oraz forma przedstawiania wniosków z analizy zagrożeń.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2021 r.
w sprawie zakresu analizy zagrożeń wynikających z działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące oraz formy przedstawiania wniosków z analizy zagrożeń 1

Na podstawie art. 86g ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres analizy zagrożeń, o której mowa w art. 86d ust. 2, art. 86e ust. 2 i art. 86f ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", dokonywanej odpowiednio przez kierownika jednostki organizacyjnej, wojewodę albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
formę, w jakiej kierownik jednostki organizacyjnej oraz wojewoda przedstawiają wnioski z analizy zagrożeń.
§  2. 
Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:
1)
dla działalności zakwalifikowanych do III kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a)
ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o rodzaj i zakres działalności związanej z narażeniem,
b)
w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem polegającą na wytwarzaniu, przetwarzaniu lub stosowaniu materiałów jądrowych, materiałów promieniotwórczych, źródeł promieniotwórczych, produkowaniu lub stosowaniu urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze - ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o kategoryzację źródeł promieniotwórczych z uwzględnieniem całkowitej aktywności źródeł otwartych i zamkniętych, z którymi wykonywana jest działalność,
c)
ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków, w szczególności zdarzeń polegających na:
niekontrolowanym narażeniu pracowników lub osób postronnych,
wystąpieniu skażeń promieniotwórczych w miejscach nieprzystosowanych do występowania takich skażeń,
utracie kontroli nad źródłem promieniowania jonizującego,
d)
ocenę potencjalnego wpływu niekorzystnych zdarzeń o charakterze nieradiacyjnym na możliwość wystąpienia zdarzeń radiacyjnych i usuwania ich skutków;
2)
dla działalności zakwalifikowanych do IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a)
zakres analizy jak dla kategorii III oraz
b)
ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych związanych z działalnością poza siedzibą jednostki organizacyjnej oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków;
3)
dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a)
zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem pkt 1 lit. b, oraz
b)
w przypadku działalności polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego - analizy bezpieczeństwa spełniające wymogi wynikające z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 36d ust. 3 ustawy;
4)
dla działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy zakres analizy jak dla kategorii II, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla ludności i środowiska poza terenem jednostki organizacyjnej.
§  3. 
Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez wojewodę dla terenu województwa, o której mowa w art. 86e ust. 2 ustawy, obejmuje:
1)
wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa działalność zakwalifikowaną do I, II, III lub IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
2)
ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących być skutkiem wykonywanych na terenie województwa działalności zakwalifikowanych do I, II i IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
3)
ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z:
a)
wykonywanych w sąsiednich województwach działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy,
b)
działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy

- które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terenie województwa;

4)
ocenę potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzenia radiacyjnego spowodowanego przez nieznanego sprawcę, w tym skutkom wykrycia porzuconej substancji promieniotwórczej lub źródła niekontrolowanego.
§  4. 
Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o której mowa w art. 86f ust. 2 ustawy, obejmuje:
1)
wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez właściwych wojewodów dla terenów województw;
2)
wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
3)
ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  5. 
Wnioski z analizy zagrożeń przedstawia się w formie:
1)
matrycy ryzyka w funkcji prawdopodobieństwa i skutków;
2)
map topograficznych, wektorowych lub rastrowych, przedstawiających zasięg geograficzny zagrożeń, jakie mogą wystąpić poza terenem jednostki organizacyjnej, z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków dla ludzi, mienia i środowiska;
3)
tabel opisujących parametry zagrożeń oraz ich prognozowane skutki;
4)
opisu, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie wniosków z analizy zagrożeń w sposób określony w pkt 1-3.
§  6. 
Dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, polegających na eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego, wykonywanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:
1)
zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem § 2 pkt 1 lit. b;
2)
analizy bezpieczeństwa sporządzone na potrzeby odpowiednio eksploatacyjnego raportu bezpieczeństwa albo raportu bezpieczeństwa dla etapu likwidacji obiektu jądrowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80).

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Wyższe diety dla członków komisji wyborczych w wyborach samorządowych

700 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w najbliższych wyborach samorządowych, 800 - zastępca przewodniczącego, a 900 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. W drugiej turze wyborów członkowie komisji otrzymają diety o połowę niższe.

Robert Horbaczewski 25.01.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres analizy zagrożeń wynikających z działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące oraz forma przedstawiania wniosków z analizy zagrożeń.
Data aktu: 25/05/2021
Data ogłoszenia: 14/06/2021
Data wejścia w życie: 29/06/2021