Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowa wysokość premii gwarantowanej w roku 2021.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 28 października 2020 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2021

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 250 i 843) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2021 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej, wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2021 r. wynosi 2 088 678 150 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 104 433 908 zł.
§  3. 
Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, w 2021 r. wynosi 50 MW.
§  4. 
W 2021 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi, wynosi 148,49 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, wynosi 52,35 zł/MWh.
§  5. 
W 2021 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi, w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 100,97 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 112,85 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 124,73 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 136,61 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 148,49 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/ MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 31,41 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 35,60 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 39,79 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 46,07 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 52,35 zł/MWh.
§  6. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2021 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w§ 6, w 2021 r. wynosi 3 905 010 000 zł.
§  8. 
W 2021 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi, wynosi 160,70 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, wynosi 204,48 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, wynosi 295,00 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, wynosi 76,42 zł/MWh.
§  9. 
W 2021 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi, wynosi 160,70 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, wynosi 204,48 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, wynosi 295,00 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, wynosi 76,42 zł/MWh.
§  10. 
W 2021 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi, wynosi 28,78 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, wynosi 0 zł/MWh.
§  11. 
W 2021 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi, wynosi 32,76 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą, wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3, wynosi 0 zł/MWh.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1914

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowa wysokość premii gwarantowanej w roku 2021.
Data aktu: 28/10/2020
Data ogłoszenia: 30/10/2020
Data wejścia w życie: 14/11/2020