- przepisów art. 126 ust. 2-4 ustawy oraz przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 6 i art. 126 ust. 5 ustawy, z uwzględnieniem przepisów określonych w załącznikach nr 6-6b do rozporządzenia.
- jeżeli loty wykonywane w ramach tych zajęć nie są lotami polegającymi na świadczeniu usług lotniczych i są wykonywane zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
- do statków powietrznych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, oraz lotni, paralotni, motoparalotni, motolotni i spadochronów.
- w celach rekreacyjnych lub sportowych - w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
- w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe - w załączniku nr 6a do rozporządzenia;
LOTNIE
Zastosowanie
Określenia
Zasady eksploatacji lotni
Organizacja lotów lotniowych
Wykonywanie lotów
Odpowiedzialność
(uchylony)
(uchylony)
Znaki stosowane podczas lotów holowanych
PARALOTNIE
Zastosowanie
Określenia
Zasady eksploatacji paralotni
Organizacja lotów paralotniowych
Wykonywanie lotów
Odpowiedzialność
(uchylony)
(uchylony)
Znaki stosowane podczas lotów holowanych
MOTOLOTNIE
Zastosowanie
Określenia
Zasady eksploatacji motolotni
Organizacja lotów
Wykonywanie lotów
Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych
Odpowiedzialność
(uchylony)
(uchylony)
(uchylony)
(uchylony)
(uchylony)
SPADOCHRONY
Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów
Zastosowanie
Określenia
Ogólne zasady eksploatacji spadochronów
Organizacja skoków spadochronowych i zrzutów
Ogólne zasady organizacji skoków i zrzutów
Osoby funkcyjne
Zabezpieczenie skoków lub zrzutów
Podstawowe dokumenty operacyjne podczas skoków lub zrzutów
Dokumenty skoczka i spadochronu
Wykonywanie lotów podczas skoków spadochronowych lub zrzutów
Wymagania dla pilota wywożącego
Przygotowanie statku powietrznego do wywożenia skoczków lub zrzutów
Równoczesne wykonywanie lotów i skoków lub zrzutów
Wykonywanie skoków spadochronowych i zrzutów
Informacje ogólne
Wyposażenie osób wykonujących skoki ze statków powietrznych
Inne wymagania i ograniczenia podczas niektórych rodzajów skoków
Dodatkowe wymagania podczas skoków ucznia-skoczka
Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych
Inne wymagania i ograniczenia podczas niektórych rodzajów zrzutów
Odpowiedzialność skoczka i instruktora
(uchylony)
(uchylony)
Sygnały stosowane podczas skoków spadochronowych lub zrzutów
WARUNKI I WYMAGANIA DOTYCZĄCE UŻYWANIA URZĄDZEŃ LATAJĄCYCH INNYCH NIŻ LOTNIE, PARALOTNIE, MOTOPARALOTNIE, MOTOLOTNIE I SPADOCHRONY
Zastosowanie
Określenia
Zasady eksploatacji urządzeń latających
Organizacja lotów
Wykonywanie lotów i postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych
Odpowiedzialność
WARUNKI I WYMAGANIA DOTYCZĄCE URZĄDZEŃ LATAJĄCYCH I SPADOCHRONÓW RATOWNICZYCH W ZAKRESIE ZDATNOŚCI DO LOTU
Zastosowanie
Określenia
Warunki i wymagania techniczne
Produkcja urządzeń latających
- jeżeli w produkcji uczestniczy co najmniej 6 osób;
"Ten statek powietrzny jest urządzeniem latającym kategorii ..................* podkategorii ...................** niespełniającym standardów zdatności do lotu w znaczeniu Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym."
* Wpisać odpowiednio, np.: eksperymentalnej/amatorskiej/kwalifikowanej/niekwalifikowanej.
** Wpisać odpowiednio, np.: UL-A, UL-G, UL-70, UL-115.
- umieszcza się na tabliczkach i ostrzeżeniach naniesionych na urządzeniu latającym.
Naprawa i obsługa techniczna
Zdatność do lotu
Urządzenia niekwalifikowane
Poświadczenie zdatności do lotu
- może wykonywać lot w przypadku uzyskania poświadczenia zdatności do lotu na czas nie krótszy niż 100 godzin lotu, z wyjątkiem spadochronu spełniającego wymagania określone w pkt 6.2.6.
- nie wykonuje się lotów, o których mowa w pkt 6.2.11 i 6.2.11.1, natomiast tabliczka znamionowa lub dodatkowe oznaczenie urządzenia latającego zawierają informację: "Konstrukcja nieprzeznaczona do lotów z pasażerem i lotów w podmiotach szkolących".
Dopuszczenie do wykonywania lotów i pozwolenie na wykonywanie lotów
- użytkuje się wyposażone w instrukcję użytkowania w locie i pod warunkiem uzyskania dopuszczenia do wykonywania lotów albo pozwolenia na wykonywanie lotów.
Szczególne sytuacje potwierdzenia zdatności do lotu
Kwalifikacja i zatwierdzenie typu wyrobu
Cofnięcie i zawieszenie potwierdzenia zdatności do lotu
Podmioty oceniające zdatność do lotu
- oraz zgłasza podmiotowi nadzorującemu aktualny zakres działalności w zakresie urządzeń latających.
Podmioty wykonujące ocenę techniczną projektu typu
W przypadku braku uzgodnienia dokumenty źródłowe są przekazywane producentowi lub właścicielowi zatwierdzenia projektu typu wyrobu.
Lista typów zatwierdzonych urządzeń latających
Minimalna zawartość niektórych dokumentów i oznaczeń
Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150 kg, używane w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 2 kg, używane w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV, używane w celach rekreacyjnych lub sportowych
Zastosowanie
Określenia
Odpowiedzialność
Zasady wykonywania lotów
Bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 150 kg, używane w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej nie większej niż 2 kg, używane w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV, używane w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
Zastosowanie
Określenia
Odpowiedzialność
Zasady wykonywania lotów
Zasady eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE O MASIE STARTOWEJ NIE WIĘKSZEJ NIŻ 25 KG, UŻYWANE W OPERACJACH POZA ZASIĘGIEM WIDOCZNOŚCI WZROKOWEJ BVLOS, Z WYŁĄCZENIEM BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH O MASIE STARTOWEJ NIE WIĘKSZEJ NIŻ 2 KG, UŻYWANYCH W OPERACJACH Z WIDOKIEM Z PIERWSZEJ OSOBY FPV
Zastosowanie
Określenia
Odpowiedzialność
Ogólne warunki wykonywania lotów
- dokonuje się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub środków komunikacji elektronicznej, określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego.
Szczegółowe warunki wykonywania lotów
- za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym terenem, obiektem, obszarem lub urządzeniem;
Wymagania dotyczące bezzałogowych statków powietrznych
Warunki eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
Uzyskiwanie zgody na wykonywanie lotów operacyjnych, specjalistycznych, szkoleniowych i automatycznych
- w przypadku lotów państwowym bezzałogowym statkiem powietrznym albo lotów w celu realizacji ustawowych zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego przez służby specjalne, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.
Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2 rozporządzenia, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia
Przepisy ogólne
Ubezpieczenie OC osób eksploatujących statki powietrzne
SPOSÓB PROWADZENIA EWIDENCJI STATKÓW POWIETRZNYCH, ZAWARTOŚĆ ŚWIADECTWA EWIDENCJI, TRYB SKŁADANIA WNIOSKÓW O WPIS DO EWIDENCJI I ZGŁASZANIA ZMIANY DANYCH EWIDENCYJNYCH, ZNAKI ROZPOZNAWCZE I INNE ZNAKI I NAPISY STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ ICH OPIS I ROZMIESZCZENIE
Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych
Znaki rozpoznawcze dla statku powietrznego wpisanego do ewidencji statków powietrznych
Rozmieszczenie i opis znaków rozpoznawczych
Inne znaki i napisy na statkach powietrznych
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.2019.1497 t.j. |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Wyłączenie zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenie warunków i wymagań dotyczących używania tych statków. |
| Data aktu: | 26/03/2013 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2019 |
| Data wejścia w życie: | 11/04/2013 |








