Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 15 maja 2018 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI - CENTRUM ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwany dalej "Narodowym Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Statut określa:
1)
szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu;
2)
organizację Narodowego Instytutu;
3)
wartość majątku nieprzekraczającego kwoty 200 000 zł, powyżej którego rozporządzanie nim przez Dyrektora Narodowego Instytutu wymaga zgody Rady Narodowego Instytutu.

Rozdział  2

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu

§  3. 
1. 
Dyrektor Narodowego Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem", kieruje działalnością Narodowego Instytutu, samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Narodowego Instytutu oraz reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do zadań Dyrektora Narodowego Instytutu, zwanego dalej "Dyrektorem", należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Narodowego Instytutu oraz zarządzanie i gospodarowanie jego majątkiem;
2)
zawieranie umów i porozumień w sprawach należących do zadań Narodowego Instytutu;
3)
sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją zadań przy wdrażaniu programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz innych zadań zlecanych przez Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, zwanego dalej "Przewodniczącym Komitetu";
4)
współdziałanie z komitetami sterująco-monitorującymi programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
5)
przedstawianie Radzie Narodowego Instytutu, zwanej dalej "Radą", w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, informacji o wynikach ewaluacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzonych w roku ubiegłym;
6)
kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej Narodowego Instytutu, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanowienie kontroli zarządczej i kontroli wewnętrznej dostosowanych do realizowanych przez Narodowy Instytut zadań wynikających z ustawy;
7)
ustalanie regulaminu Narodowego Instytutu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy;
8)
określanie zakresu zadań zastępcy (zastępców) Dyrektora;
9)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Narodowego Instytutu, przy pomocy komórki organizacyjnej właściwej do spraw organizacyjno-administracyjnych;
10)
ustalanie regulaminu wynagradzania, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy;
11)
występowanie z wnioskiem do:
a)
Przewodniczącego Komitetu o powołanie albo odwołanie zastępców Dyrektora,
b)
Przewodniczącego Rady o zwołanie posiedzenia Rady,
c)
Prezesa Rady Ministrów o przyznanie Narodowemu Instytutowi dotacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
12)
przygotowywanie i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu do zatwierdzenia:
a)
projektu rocznego planu finansowego Narodowego Instytutu,
b)
projektu rocznego planu działalności Narodowego Instytutu,
c)
rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu,
d)
rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Instytutu,
e)
końcowego sprawozdania z realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy;
13)
ustalanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
14)
podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Rady;
15)
dysponowanie oraz gospodarowanie środkami Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;
16)
przeprowadzanie w organizacjach pożytku publicznego kontroli powierzonych przez Przewodniczącego Komitetu, wynikających z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723), zwanej dalej "ustawą o działalności pożytku publicznego";
17)
gromadzenie informacji:
a)
o prawomocnych postanowieniach w przedmiocie wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez sądy rejestrowe,
b)
o wysokości niewydatkowanych na dzień wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a, środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywanych przez organizacje pożytku publicznego, w stosunku do których sąd rejestrowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego,
c)
dotyczących każdej organizacji pożytku publicznego w zakresie:
nazwy, siedziby, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, numeru identyfikacji podatkowej, jeżeli został on nadany organizacji pożytku publicznego oraz wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego,
otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji pożytku publicznego,
wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
przekazywanych przez Ministra Sprawiedliwości,
d)
o naruszeniach, o których mowa w art. 33a ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez inne organy;
18)
wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 9, art. 27 ust. 2a i art. 27aa ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego;
19)
kierowanie do organizacji pożytku publicznego wezwań, o których mowa w art. 22 ust. 8 i art. 33a ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
20)
prowadzenie, w formie elektronicznej, oraz aktualizowanie wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy;
21)
zamieszczanie, nie później niż do dnia 15 grudnia roku podatkowego, wykazu, o którym mowa w pkt 20, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
22)
sporządzanie, na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 1-2 i 2b ustawy o działalności pożytku publicznego, informacji dotyczącej w szczególności wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za rok poprzedni;
23)
zamieszczanie do dnia 31 grudnia każdego roku informacji, o której mowa w pkt 22, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
24)
dostarczanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy o działalności pożytku publicznego, uwzględnionych w wykazie, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
25)
występowanie do sądu rejestrowego w sprawach, o których mowa w art. 27aa ust. 5, art. 33 ust. 2 i 3, art. 33a ust. 1 pkt 2, art. 33a ust. 3 i art. 33aa ustawy o działalności pożytku publicznego;
26)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
3. 
Rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł wymaga zgody Rady.
§  4. 
Dyrektor działa przy pomocy:
1)
nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora;
2)
głównego księgowego Narodowego Instytutu;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Narodowego Instytutu.
§  5. 
1. 
Dyrektor wskazuje zastępcę Dyrektora, który kieruje Narodowym Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
2. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Narodowego Instytutu na zewnątrz. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
3. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Narodowego Instytutu. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych upoważnień.
4. 
Dyrektor może udzielać pełnomocnictwa i upoważnień, o których mowa w ust. 2 i 3, także innym pracownikom Narodowego Instytutu, w szczególności do przeprowadzania kontroli, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 16.
5. 
Dyrektor określa obszary działalności Narodowego Instytutu, nad którymi sprawują nadzór zastępcy Dyrektora.
6. 
Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.
§  6. 
1. 
Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. 
Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście.
§  7. 
Do zadań Rady należy:
1)
wyrażanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, oraz w innych sprawach przedstawionych Radzie przez Przewodniczącego Komitetu oraz Dyrektora;
2)
opiniowanie projektu regulaminu Narodowego Instytutu;
3)
zatwierdzanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
4)
wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł.
§  8. 
1. 
Przewodniczący Komitetu zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji.
2. 
Pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania wszystkich członków Rady.
3. 
Rada na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin, o którym mowa w art. 11 ust. 6 ustawy.
§  9. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. 
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
3. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu albo dostarcza się osobiście, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.
4. 
Z ważnych powodów termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec skróceniu.
5. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, określa:
1)
termin;
2)
miejsce posiedzenia;
3)
porządek obrad.
6. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wyrazili na to zgodę.
7. 
W razie niemożności zwołania posiedzenia Rady przez Przewodniczącego Rady posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Komitetu.
8. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady posiedzeniom Rady przewodniczy wskazany przez Przewodniczącego Komitetu członek Rady.
9. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu:
1)
Przewodniczący Komitetu;
2)
Dyrektor;
3)
zastępcy Dyrektora;
4)
osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
10. 
Z ważnych powodów posiedzenie Rady może być odwołane, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady.
§  10. 
W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Przewodniczący Rady może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego głosowania (tryb obiegowy). Z podjętej uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady.
§  11. 
1. 
Protokół z posiedzenia Rady sporządza protokolant wyznaczony przez Dyrektora spośród pracowników Narodowego Instytutu.
2. 
Protokół z posiedzenia Rady podpisuje osoba prowadząca posiedzenie Rady oraz protokolant.
3. 
Protokół przechowuje się w Narodowym Instytucie.
4. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania pocztą elektroniczną.

Rozdział  3

Organizacja Narodowego Instytutu

§  12. 
1. 
W skład Narodowego Instytutu wchodzą:
1)
komórki organizacyjne właściwe do spraw:
a)
zarządzania programami wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w ustawie,
b)
sprawozdawczości organizacji pożytku publicznego,
c)
badań i analiz,
d)
komunikacji i promocji,
e)
organizacyjno-administracyjnych,
f)
prawnych,
g)
finansowo-księgowych;
2)
samodzielne stanowisko - główny księgowy Narodowego Instytutu.
2. 
Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-f, sprawują Dyrektor i zastępcy Dyrektora - na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Narodowego Instytutu.
3. 
Bezpośredni nadzór nad komórką organizacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g, sprawuje główny księgowy Narodowego Instytutu.
§  13. 
Sposób działania Narodowego Instytutu, w tym szczegółową strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych oraz wykaz stanowisk pracy, określa regulamin Narodowego Instytutu nadawany przez Dyrektora.
§  14. 
Dyrektor może tworzyć samodzielne stanowiska pracy lub zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.989

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Data aktu: 15/05/2018
Data ogłoszenia: 23/05/2018
Data wejścia w życie: 24/05/2018