Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 19 października 2016 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze"

Na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2140) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej, zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze", zwanym dalej "programem operacyjnym", w tym:
1)
katalog beneficjentów;
2)
tryb i termin składania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie oraz wnioski o płatność;
4)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;
5)
koszty kwalifikowalne w ramach pomocy technicznej.
§  2. 
Pomoc techniczną przyznaje się na realizację operacji mających na celu:
1)
efektywne zarządzanie programem operacyjnym, wraz z jego przygotowaniem i wdrażaniem działań objętych programem operacyjnym;
2)
przeprowadzanie kontroli, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 lub art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej "ustawą";
3)
właściwe monitorowanie i ewaluację programu operacyjnego.
§  3. 
Pomoc techniczną przyznaje się następującym podmiotom:
1)
urzędowi obsługującemu ministra właściwego do spraw rybołówstwa;
2)
urzędowi obsługującemu ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
3)
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "instytucją pośredniczącą";
4)
samorządom województw.
§  4. 
1. 
Pomoc techniczną przyznaje się w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych na realizację operacji:
1)
w wysokości do 100% tych kosztów;
2)
od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie;
3)
zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, w przypadku gdy przepisy te mają zastosowanie.
2. 
Koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji w ramach pomocy technicznej określa załącznik do rozporządzenia.
§  5. 
Okres realizacji operacji nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.
§  6. 
1. 
Pomoc techniczna przysługuje według kolejności złożenia wniosków o dofinansowanie.
2. 
Wniosek o dofinansowanie składa się do dnia 30 września 2022 r.
3. 
Wniosek o dofinansowanie składa się, począwszy od następnego dnia roboczego następującego po dniu, w którym wzór tego wniosku został udostępniony zgodnie z art. 13 ust. 6 pkt 3 lit. a ustawy.
4. 
Wniosek o dofinansowanie składa się, w formie pisemnej, w postaci papierowej, w siedzibie instytucji pośredniczącej, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego, zwanego dalej "operatorem wyznaczonym".
5. 
Złożenie wniosku o dofinansowanie w siedzibie instytucji pośredniczącej potwierdza się na piśmie, wskazując datę wpływu wniosku oraz opatrując pieczęcią instytucji pośredniczącej i podpisem osoby przyjmującej wniosek.
6. 
W przypadku wniosku o dofinansowanie, który został złożony przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego, dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego.
§  7. 
1. 
Poza informacjami, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, wniosek o dofinansowanie zawiera dane niezbędne do przyznania pomocy technicznej:
1)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany;
2)
numer identyfikacyjny wnioskodawcy z Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);
3)
zestawienie rzeczowo-finansowe;
4)
oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą techniczną;
5)
informację o załącznikach dołączanych do wniosku.
2. 
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się dokument elektroniczny zawierający treść wniosku, zapisany, w sposób umożliwiający edycję danych.
§  8. 
1. 
W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie został wypełniony we wszystkich pozycjach lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, instytucja pośrednicząca wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
W przypadku gdy wnioskodawca pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
W przypadku gdy wnioskodawca pomimo ponownego wezwania do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, o którym mowa w ust. 2, nie dokonał ich w terminie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej; przepisy art. 19 ust. 2 i 3 ustawy stosuje się odpowiednio.
4. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
5. 
Wniosek o dofinansowanie nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, z wyłączeniem:
1)
zmian wynikających z wezwań instytucji pośredniczącej;
2)
jednej zmiany, która nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o dofinansowanie lub nie spowoduje zwiększenia kwoty pomocy technicznej.
6. 
Wnioskodawca przekazuje instytucji pośredniczącej informacje o zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o dofinansowanie niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§  9. 
1. 
Wezwanie przez instytucję pośredniczącą wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o dofinansowanie do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.
2. 
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy technicznej, termin rozpatrywania wniosku o dofinansowanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym instytucja pośrednicząca informuje wnioskodawcę na piśmie.
§  10. 
Instytucja pośrednicząca, na prośbę wnioskodawcy wyrażoną w formie pisemnej, w postaci papierowej, wyraża zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej, jednak nie więcej niż o 21 dni od dnia doręczenia zgody instytucji pośredniczącej, pod warunkiem, że wnioskodawca uprawdopodobni wystąpienie okoliczności uzasadniających wydłużenie terminu wykonania tych czynności.
§  11. 
1. 
W razie uchybienia terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej instytucja pośrednicząca, na prośbę wnioskodawcy, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wnioskodawca:
1)
w terminie 14 dni od ostatniego dnia wyznaczonego do wykonania czynności wniósł pisemną prośbę o przywrócenie terminu;
2)
jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu dopełnił czynności, dla których termin był określony;
3)
uprawdopodobnił, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy.
2. 
Przywrócenie terminu do złożenia prośby o przywrócenie terminu jest niedopuszczalne.
§  12. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie instytucja pośrednicząca, w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia tego wniosku, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, w postaci papierowej, o wysokości przyznanej pomocy technicznej i przesyła mu podpisany przez instytucję pośredniczącą projekt umowy o dofinansowanie oraz wzywa go do zawarcia umowy o dofinansowanie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma.
2. 
Umowę o dofinansowanie zawiera się:
1)
w siedzibie instytucji pośredniczącej albo
2)
przez odesłanie instytucji pośredniczącej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma, o którym mowa w ust. 1, podpisanej przez wnioskodawcę umowy o dofinansowanie.
3. 
W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie albo odmówił jej podpisania, albo nie odesłał instytucji pośredniczącej podpisanej umowy o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej, chyba że wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie w innym terminie uzgodnionym z instytucją pośredniczącą, nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy o dofinansowanie.
4. 
W przypadku nieprzyznania pomocy technicznej w związku z niedopełnieniem warunków, o których mowa w ust. 3, przepisy art. 19 ust. 2 i 3 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  13. 
1. 
Poza postanowieniami, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umowa o dofinansowanie zawiera:
1)
wskazanie terminu i warunki składania wniosku o płatność;
2)
szczegółowe warunki i sposób pomniejszenia wysokości przyznanej pomocy technicznej;
3)
warunki zwrotu pomocy technicznej w przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych;
4)
tryb postępowania w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku których nie jest wymagany zwrot pomocy technicznej;
5)
zobowiązania beneficjenta dotyczące:
a)
osiągnięcia celu operacji i zachowania tego celu przez 5 lat,
b)
ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat w zakresie:
przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania,
sposobu lub miejsca prowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną,
c)
umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat,
d)
przechowywania przez 5 lat dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną,
e)
informowania przez 5 lat instytucję pośredniczącą o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
2. 
Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 5, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.
§  14. 
1. 
Beneficjent prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową oraz dokumentację finansowo-księgową, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych, zgodnie z przepisami o rachunkowości.
2. 
W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych nie zostało uwzględnione w wyodrębnionej ewidencji księgowej oraz w dokumentacji finansowo-księgowej, o których mowa w ust. 1, koszty te podlegają zwrotowi w wysokości określonej w § 4 ust. 1 pkt 1, pomniejszonej o 10%.
§  15. 
1. 
Wniosek o płatność składa się, w formie pisemnej, w postaci papierowej, w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego; przepisy § 6 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
2. 
Wniosek o płatność dotyczy zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych na realizację operacji albo jej części.
3. 
Środki finansowe z tytułu pomocy technicznej są wypłacane, jeżeli beneficjent:
1)
zrealizował operację albo jej część;
2)
udokumentował zrealizowanie operacji albo jej części, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
4. 
Płatność obejmuje koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji w wysokości określonej w umowie o dofinansowanie.
5. 
Wykonanie zakresu rzeczowego operacji zgodnie z umową o dofinansowanie, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych na realizację operacji, oraz złożenie wniosku o płatność końcową nastąpi nie później niż do dnia 15 lipca 2023 r.
§  16. 
Do wniosku o płatność dołącza się:
1)
zestawienie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesione koszty dotyczące realizacji operacji;
2)
kopie dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
3)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
4)
oświadczenie beneficjenta lub inny dokument zawierający informację o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe - w przypadku pierwszego wniosku o płatność lub w przypadku zmiany tego rachunku;
5)
dokument elektroniczny zawierający treść wniosku zapisany w sposób umożliwiający edycję danych.
§  16a. 
1. 
Na wezwanie instytucji pośredniczącej do wniosku o płatność dołącza się wskazane w tym wezwaniu dokumenty inne niż wymienione w § 16, które są niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej i potwierdzają spełnienie warunków wypłaty tej pomocy, w szczególności kopie faktur lub innych dokumentów księgowych wymienionych w zestawieniu, o którym mowa w § 16 pkt 1, wraz z dowodami zapłaty, poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika beneficjenta.
2. 
Instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, w postaci papierowej, do złożenia kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
W przypadku niezłożenia kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 17 ust. 3-5.
§  17. 
1. 
W przypadku gdy wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, w postaci papierowej, do złożenia wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
W przypadku gdy wniosek o płatność nie został złożony w terminie, o którym mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca nie wypłaca pomocy technicznej.
3. 
W przypadku gdy wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
W przypadku gdy beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
W przypadku gdy beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca:
1)
rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, i w tym zakresie wypłaca pomoc techniczną, albo
2)
nie wypłaca pomocy technicznej, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.
6. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
7. 
Instytucja pośrednicząca rozpatruje wniosek o płatność w terminie 60 dni od dnia złożenia tego wniosku.
8. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku o płatność w terminie, o którym mowa w ust. 7, instytucja pośrednicząca zawiadamia beneficjenta o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia wniosku o płatność, nie dłuższy jednak niż 14 dni.
9. 
Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 9-11 stosuje się odpowiednio.
§  18. 
Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy technicznej następuje po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie 30 dni od dnia jego rozpatrzenia.
§  19. 
1. 
W przypadku gdy wnioskodawcą jest instytucja pośrednicząca:
1)
pomoc techniczną przyznaje instytucja zarządzająca, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, zwana dalej "instytucją zarządzającą";
2)
umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji zarządzającej;
3)
wniosek o płatność składa się do instytucji zarządzającej.
2. 
Do przyznawania i wypłaty pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 5-18 i § 21a stosuje się odpowiednio.
§  20. 
1. 
Pomoc techniczna wypłacona beneficjentowi podlega zwrotowi, jeżeli beneficjent:
1)
zaprzestał realizacji operacji albo zmienił cel realizacji operacji w okresie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej lub
2)
uniemożliwia przeprowadzenie kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez okres 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, lub
3)
naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób, który miał albo mógłby mieć wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
2. 
Ustalenie kwoty pomocy technicznej podlegającej zwrotowi następuje z uwzględnieniem rodzaju stwierdzonego uchybienia, o którym mowa w ust. 1, i postanowień umowy o dofinansowanie, o której mowa w § 13.
3. 
Dochodzenie zwrotu pomocy technicznej wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia wypłaty tej pomocy następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§  21. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej i wypłaty środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem złożono pismo w siedzibie instytucji właściwej do przyznania pomocy technicznej lub nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
§  21a. 
1. 
Dokumenty dotyczące postępowania w sprawie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy technicznej mogą być składane również:
1)
w formie dokumentu elektronicznego wniesionego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, zwanej dalej "ESP", udostępnionej na elektronicznej platformie usług administracji publicznej, zwanej dalej "ePUAP";
2)
w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569 i 1002), wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy.
2. 
Umowa o dofinansowanie może zostać zawarta również przez odesłanie instytucji pośredniczącej podpisanej przez wnioskodawcę umowy o dofinansowanie:
1)
za pośrednictwem ESP udostępnionej na ePUAP;
2)
w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.
4. 
W przypadku dokumentów dotyczących postępowania w sprawie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy technicznej złożonych:
1)
w formie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dniem złożenia jest dzień wskazany w urzędowym poświadczeniu przedłożenia (UPP) przesłanym za pośrednictwem ESP udostępnionej na ePUAP;
2)
w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy, dniem złożenia jest wskazany w dowodzie otrzymania, o którym mowa w art. 41 tej ustawy, dzień wpłynięcia dokumentu na ten adres.
§  22. 
1. 
W przypadku przyznania pomocy technicznej, środki finansowe wydatkowane na realizację programu operacyjnego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uznaje się za wydatkowane zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
2. 
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty związane z realizacją operacji poniesione przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż od dnia:
1)
1 stycznia 2015 r. - w przypadku:
a)
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
b)
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2)
1 stycznia 2016 r. - w przypadku:
a)
instytucji pośredniczącej,
b)
samorządów województw.
§  23. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KOSZTY KWALIFIKOWALNE PONIESIONE NA REALIZACJĘ OPERACJI W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ

1.
Koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań określonych w art. 59 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.) oraz zadań określonych w art. 78 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1, z późn. zm.), obejmujące koszty:
1)
wynagrodzeń brutto i dodatkowych wynagrodzeń rocznych brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne płaconymi przez pracodawcę, składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wpłatami dokonywanymi do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1342 oraz z 2022 r. poz. 1079), a także wypłat z funduszu nagród, premii, nagród, dodatków zadaniowych i dodatków motywacyjnych, jeżeli wynikają z regulaminu wynagradzania instytucji;
2)
podnoszenia kwalifikacji pracowników, w tym udziału w studiach co najmniej drugiego stopnia, studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach, stażach i innych formach kształcenia;
3)
organizacji staży i wyjazdów studyjnych;
4)
delegacji służbowych, w tym przejazdów, diet, zakwaterowania i opłat parkingowych.
2.
Koszty organizacyjne i administracyjne związane z realizacją programu operacyjnego:
1)
związane z powołaniem i funkcjonowaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, takie jak koszty:
a)
organizacji posiedzeń,
b)
obsługi techniczno-administracyjnej,
c)
uczestnictwa przewodniczącego, członków oraz zaproszonych ekspertów w tych posiedzeniach, zakwaterowania i przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego;
2)
tłumaczeń;
3)
przygotowania dokumentacji dotyczącej operacji w ramach pomocy technicznej;
4)
organizacji, obsługi techniczno-administracyjnej oraz udziału w konferencjach, szkoleniach oraz spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych, w tym dotyczących budowy i funkcjonowania krajowej sieci obszarów rybackich i obszarów akwakultury, zakwaterowania i przejazdów;
5)
operacji na rachunkach bankowych oraz wydawania zaświadczeń, które dołącza się do wniosku o dofinansowanie;
6)
przesyłek pocztowych.
3.
Koszty działań z zakresu promocji i informacji programu operacyjnego:
1)
przygotowania i realizacji kampanii informacyjnych i promocyjnych:
a)
przygotowania, modyfikacji i uaktualniania planu działań promocyjnych i informacyjnych oraz strategii komunikacji,
b)
zakupu, opracowania, druku, powielania, publikacji oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych;
2)
uruchomienia i utrzymania infolinii, serwisów oraz punktów informacyjnych;
3)
związane z budową, modyfikacją, rozwojem, utrzymaniem i promocją portali i stron internetowych, w tym hostingu i utrzymania domen;
4)
publikacji prasowych i publikacji w mediach elektronicznych;
5)
nabycia praw autorskich;
6)
organizacji i obsługi szkoleń, warsztatów, seminariów i konferencji, zakwaterowania oraz przejazdów;
7)
przeprowadzania badań opinii publicznej.
4.
Inne niż wymienione w ust. 1-3 koszty związane z realizacją programu operacyjnego, takie jak koszty:
1)
zamknięcia pomocy w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" lub programu operacyjnego;
2)
przygotowania do przyszłego okresu programowania, organizacji i obsługi techniczno-administracyjnej konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych, zakwaterowania oraz przejazdów;
3)
przygotowania analiz, badań, ocen i sprawozdań, z udziałem ekspertów zewnętrznych, zakwaterowania oraz przejazdów, w celu opracowania optymalnego systemu wdrażania i zarządzania programem operacyjnym;
4)
oceny operacji w ramach pomocy technicznej;
5)
prowadzenia audytów lub kontroli w zakresie programu operacyjnego;
6)
adaptacji, remontów, budowy i rozbudowy pomieszczeń biurowych i konferencyjnych, w tym prac projektowych, ponoszonych w okresie realizacji programu operacyjnego proporcjonalnie do ich wykorzystania na potrzeby realizacji zadań z zakresu programu operacyjnego;
7)
najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego albo proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
8)
opłat za zużytą energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego albo proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
9)
najmu pomieszczeń innych niż wymienione w pkt 7, sal konferencyjnych, sprzętu multimedialnego i nagłośnienia;
10)
przygotowania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
11)
zakupu, instalacji, rozbudowy i utrzymania systemów informatycznych służących zarządzaniu, wdrażaniu, kontroli, monitorowaniu i ocenie programu operacyjnego;
12)
zakupu, leasingu oraz eksploatacji i serwisu sprzętu informatycznego, teleinformatycznego, audiowizualnego oraz urządzeń telekomunikacyjnych;
13)
zakupu materiałów i wyposażenia, środków czystości oraz artykułów spożywczych dla pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego;
14)
zakupu i instalacji oprogramowania i licencji;
15)
zakupu usług telekomunikacyjnych;
16)
najmu, leasingu lub użytkowania środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, kontroli, monitorowania i oceny programu operacyjnego, wraz z ich ubezpieczeniem i niezbędnymi naprawami;
17)
konserwacji i serwisu sprzętu oraz wyposażenia zakupionego w ramach pomocy technicznej;
18)
ubezpieczenia sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;
19)
umów zlecenia lub umów o dzieło zawieranych w celu przygotowania i realizacji programu operacyjnego.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rybołówstwo kieruje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2021.1950).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1524 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”.
Data aktu: 19/10/2016
Data ogłoszenia: 20/07/2022
Data wejścia w życie: 28/10/2016