Sposób i tryb postępowania z wnioskiem o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2014 r.
w sprawie sposobu i trybu postępowania z wnioskiem o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie

Na podstawie art. 113k ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb postępowania z wnioskiem o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie złożonym przez przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Prezesem Urzędu".
§  2.
1.
Wniosek wraz z informacjami i dowodami, o których mowa w art. 113b pkt 2 lub art. 113c ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, zwanej dalej "ustawą", może zostać złożony pisemnie lub ustnie w Centrali albo w Delegaturze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Urzędem".
2.
Wniosek może zostać złożony osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529), w postaci elektronicznej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w tym elektronicznej skrzynki podawczej, lub faksem.
3.
Wniosek przesłany w postaci elektronicznej, nieopatrzony podpisem elektronicznym, lub faksem na wskazany na stronie internetowej Urzędu adres poczty elektronicznej, elektroniczną skrzynkę podawczą lub numer faksu uznaje się za złożony w dniu i o godzinie jego wpływu do Urzędu, jeżeli oryginał wniosku lub jego kopia poświadczona w sposób określony w art. 51 ustawy zostaną przekazane Prezesowi Urzędu w terminie 5 dni roboczych od dnia wpływu wniosku w postaci elektronicznej lub faksem.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się również do informacji i dowodów załączanych do wniosku.
5.
Wniosek ustny jest utrwalany (nagrywany) za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Pracownik Urzędu sporządza protokół z przystąpienia przedsiębiorcy do złożenia wniosku ustnego oraz z zakończenia jego składania.
6.
Datą złożenia wniosku ustnego jest data i godzina stawienia się wnioskodawcy w Urzędzie w celu złożenia tego wniosku.
§  3.
1.
Prezes Urzędu potwierdza, zgodnie z art. 113a ust. 4 ustawy, datę i godzinę złożenia wniosku oraz informuje niezwłocznie pisemnie przedsiębiorcę, który jako pierwszy złoży wniosek w formie uproszczonej zgodnie z art. 113f ustawy, o kolejności złożenia wniosku.
2.
W przypadku pozostałych przedsiębiorców, którzy złożą wnioski dotyczące tego samego porozumienia, Prezes Urzędu potwierdza, zgodnie z art. 113a ust. 4 ustawy, datę i godzinę złożenia wniosku oraz informuje o złożeniu do Prezesa Urzędu pierwszego wniosku w formie uproszczonej.
3.
Wniosek w formie uproszczonej złożony w języku angielskim uznaje się za złożony w dniu i o godzinie jego wpływu do Urzędu, jeżeli w terminie 30 dni od dnia jego wpływu Prezesowi Urzędu zostanie przekazana jego wersja w języku polskim.
4.
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 3, zostanie złożony ustnie, wnioskodawca przedstawia Prezesowi Urzędu, w terminie 30 dni od dnia jego złożenia, jego ustną lub pisemną wersję w języku polskim. Przepis § 2 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  4.
Prezes Urzędu ocenia wnioski w kolejności ich złożenia.
§  5.
1.
Jeżeli Prezes Urzędu stwierdzi, że wniosek jest niekompletny lub zawiera braki formalne, niezwłocznie wzywa przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie.
2.
W razie nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie lub w przypadku, o którym mowa w art. 113e ust. 4 ustawy, Prezes Urzędu nie uwzględnia wniosku, o czym niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę, wskazując przyczyny jego nieuwzględnienia.
§  6.
1.
Jeżeli na podstawie analizy wniosku, informacji lub dowodów, Prezes Urzędu uzna, że przedsiębiorca może spełniać warunki określone w art. 113a-113c ustawy, niezwłocznie zawiadamia o tym pisemnie przedsiębiorcę.
2.
W zawiadomieniu Prezes Urzędu informuje jednocześnie, że uznanie spełnienia warunków określonych w art. 113a-113c ustawy ma charakter wstępny i będzie podlegać weryfikacji w toku postępowania antymonopolowego oraz poucza o skutkach prawnych braku lub niewłaściwej współpracy z Prezesem Urzędu.
3.
W zawiadomieniu Prezes Urzędu informuje ponadto o kolejności, w jakiej wniosek wpłynął do Prezesa Urzędu.
§  7.
Jeżeli na podstawie analizy wniosku, informacji lub dowodów, Prezes Urzędu uzna, że przedsiębiorca nie spełnia warunków określonych w art. 113a ust. 1-3 i 6, art. 113b lub art. 113c ust. 1 pkt 3 ustawy, niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę o nieuwzględnieniu wniosku, wskazując przyczyny jego nieuwzględnienia.
§  8.
Wniosek nieuwzględniony przez Prezesa Urzędu w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 2 lub § 7, nie będzie brany pod uwagę przy ustalaniu kolejności złożonych wniosków.
§  9.
1.
Jeżeli istnieją podstawy do uznania, że przedsiębiorca:
1)
od złożenia wniosku lub wniosku w formie skróconej zgodnie z art. 113e ustawy nie współpracuje w pełnym zakresie z Prezesem Urzędu,
2)
nie spełnia warunków określonych w art. 113a, art. 113b lub art. 113c ust. 1 pkt 3 ustawy

- Prezes Urzędu zawiadamia o tym pisemnie tego przedsiębiorcę, wskazując jednocześnie, że może to skutkować w decyzji kończącej postępowanie antymonopolowe brakiem odstąpienia od wymierzenia kary lub jej obniżenia, w stosunku do tego przedsiębiorcy.

2.
Zawiadomienie zawiera uzasadnienie.
§  10.
Przedsiębiorca może cofnąć wniosek w każdej chwili przed wydaniem przez Prezesa Urzędu decyzji w sprawie porozumienia, którego wniosek dotyczy.
§  11.
Cofnięcie wniosku lub jego nieuwzględnienie po przesłaniu zawiadomienia, o którym mowa w § 6 ust. 1, nie ma wpływu na zmianę kolejności pozostałych złożonych wniosków.
§  12.
Przepisy § 2 oraz § 4-11 stosuje się odpowiednio do osób zarządzających, podlegających odpowiedzialności na podstawie art. 106a ustawy.
§  13.
1.
W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku, o którym mowa w art. 113j ust. 1 ustawy, Prezes Urzędu informuje o tym pisemnie objętą tym wnioskiem osobę zarządzającą, która nie złożyła uprzednio wniosku, nie później niż w dniu wszczęcia postępowania, w którym stroną jest ta osoba.
2.
W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku, o którym mowa w art. 113j ust. 1 ustawy, po wszczęciu postępowania, w którym stroną jest objęta tym wnioskiem osoba zarządzająca, która nie złożyła uprzednio wniosku, Prezes Urzędu przekazuje tej osobie informację, o której mowa w ust. 1, niezwłocznie po złożeniu tego wniosku.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, Prezes Urzędu informuje ponadto o konieczności spełnienia przez osobę zarządzającą warunków, o których mowa w art. 113j ust. 2 ustawy.
§  14.
Do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 stycznia 2015 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2009 r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie (Dz. U. Nr 20, poz. 109), które w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. poz. 945) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024