Zakres ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 21 lipca 2006 r.
w sprawie zakresu ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 90 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w stosunku do których stosuje się zasadę wzajemności z użyciem środków równoważnych lub ograniczenia wynikające z procedur, o których mowa w załączniku XII pkt 2 ust. 11 do Traktatu o Przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
§  2.
Listę państw, których obywatele objęci są ograniczeniami, o których mowa w § 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Zakres ograniczeń, o których mowa w § 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w takim samym zakresie do członków rodziny obywatela państwa wskazanego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, który jest zatrudniony lub wykonuje inną pracę zarobkową, o ile przepisy nie przewidują korzystniejszego traktowania członka rodziny ze względu na obywatelstwo.
§  4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 maja 2004 r. w sprawie zakresu ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 123, poz. 1293).
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 131, poz. 914).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462 i Nr 267, poz. 2257 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651 i Nr 104, poz. 708 i 711.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 LISTA PAŃSTW, KTÓRYCH OBYWATELE OBJĘCI SĄ OGRANICZENIAMI W SFERZE WYKONYWANIA PRACY PRZEZ CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

1) Republika Austrii;

2) Królestwo Belgii;

3) Królestwo Danii;

4) Republika Francuska;

5) Księstwo Liechtensteinu;

6) Wielkie Księstwo Luksemburga;

7) Królestwo Niderlandów;

8) Republika Federalna Niemiec;

9) Królestwo Norwegii;

10) Konfederacja Szwajcarska;

11) Republika Włoska.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAKRES OGRANICZEŃ W SFERZE WYKONYWANIA PRACY PRZEZ CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, KTÓRYM PODLEGAJĄ OBYWATELE PAŃSTW OKREŚLONYCH W ZAŁĄCZNIKU NR 1 DO ROZPORZĄDZENIA

1. Obywatele Republiki Austrii, Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Francuskiej, Księstwa Liechtensteinu, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Norwegii, Konfederacji Szwajcarskiej i Republiki Włoskiej obowiązani są posiadać zezwolenie na pracę, jeżeli celem ich pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej jest zatrudnienie lub inna praca zarobkowa. Zezwolenie na pracę może zostać wydane na podstawie przepisów:

1) w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca lub

2) w sprawie określenia przypadków, w których przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na sytuację na lokalnym rynku pracy i kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców, lub

3) w sprawie szczegółowych zasad i warunków wykonywania pracy przez cudzoziemców w ramach usług artystycznych.

2. Obywatelom Królestwa Danii, Królestwa Niderlandów, Królestwa Norwegii i Republiki Włoskiej zezwolenie na pracę wydaje się na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 1, nie stosując przepisów w zakresie:

1) oceny sytuacji na lokalnym rynku pracy;

2) kryteriów wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę;

3) trybu i warunków wydania odmowy zezwolenia.

3. Obywatele Republiki Austrii, Republiki Federalnej Niemiec i Konfederacji Szwajcarskiej, którzy zostali delegowani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorcę mającego siedzibę w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska w ramach świadczenia usług w przypadkach, o których mowa w art. 1 dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. Urz. WE L 18 z 21.01.1997; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 431), obowiązani są posiadać zezwolenie na pracę. Zezwolenie na pracę może zostać wydane na podstawie przepisów:

1) w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca lub

2) w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca zatrudnionego przy realizacji usługi eksportowej świadczonej przez pracodawcę zagranicznego w Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Ograniczenia, o których mowa w ust. 3, stosuje się, jeżeli:

1) obywatele Republiki Austrii wykonują usługi w następujących sektorach:

a) usługi związane z ogrodnictwem (podklasa "działalność usługowa związana z produkcją roślinną; zagospodarowanie terenów zieleni" objęta kodem klasyfikacyjnym Polskiej Klasyfikacji Działalności, zwanej dalej "PKD", 01.41),

b) cięcie, rzeźbienie i wykańczanie kamienia (podklasa "cięcie, formowanie i wykończanie kamienia ozdobnego i kamieni dla budownictwa" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 26.70),

c) ręczny wyrób elementów z metalu i części tych elementów (podklasa "produkcja konstrukcji metalowych, z wyłączeniem działalności usługowej" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 28.11 B),

d) usługi budowlane, włączając w to pokrewną działalność (podklasa objęta kodami klasyfikacyjnymi PKD 45.11-45.45 oraz inne rodzaje działalności wymienione w załączniku do dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług),

e) działalność związana z ochroną (podklasa "działalność detektywistyczna i ochroniarska" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.60),

f) sprzątanie i czyszczenie obiektów (podklasa "sprzątanie i czyszczenie obiektów" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.70),

g) pielęgnowanie w domu (podklasa "działalność pielęgniarek i położnych" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 85.14 C),

h) praca społeczna i działalność świadczona bez zakwaterowania (podklasa "pomoc społeczna pozostała bez zakwaterowania" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 85.32 C);

2) obywatele Republiki Federalnej Niemiec wykonują usługi w następujących sektorach:

a) usługi budowlane, włączając w to pokrewną działalność (podklasa objęta kodami klasyfikacyjnymi PKD 45.11-45.45 oraz inne rodzaje działalności wymienione w załączniku do dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług),

b) sprzątanie i czyszczenie obiektów (podklasa "sprzątanie i czyszczenie obiektów" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.70),

c) inne usługi (działalność dekoratorów wnętrz w ramach podklasy "działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.87 B);

3) obywatele Konfederacji Szwajcarskiej wykonują usługi w następujących sektorach:

a) usługi związane z ogrodnictwem (podklasa "działalność usługowa związana z produkcją roślinną; zagospodarowanie terenów zieleni" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 01.41),

b) usługi budowlane, włączając w to usługi pokrewne (podklasa objęta kodami klasyfikacyjnymi PKD 45.11-45.45 oraz inne rodzaje działalności wymienione w załączniku do dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług),

c) działalność związana z ochroną (podklasa "działalność detektywistyczna i ochroniarska" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.60),

d) sprzątanie i czyszczenie obiektów (podklasa "sprzątanie i czyszczenie obiektów" objęta kodem klasyfikacyjnym PKD 74.70).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.141.1005

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres ograniczeń w sferze wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 21/07/2006
Data ogłoszenia: 08/08/2006
Data wejścia w życie: 23/08/2006