Koordynacja i organizacja rozkładów lotów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 27 czerwca 2006 r.
w sprawie koordynacji i organizacji rozkładów lotów

Na podstawie art. 67g ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 i Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i sposób powoływania i odwoływania koordynatora i organizatora rozkładów lotów oraz sprawowania nadzoru nad ich działalnością;
2)
szczegółowe zasady opracowywania i zatwierdzania budżetu koordynatora i organizatora rozkładów lotów;
3)
szczegółowy sposób obliczania wysokości i wnoszenia opłat za koordynację i organizację rozkładów lotów;
4)
szczegółowy sposób postępowania w razie zniesienia organizacji i koordynacji rozkładów lotów.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
rozporządzenie nr 95/93 - rozporządzenie Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start 1ub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 14 z 22.01.1993, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, s. 3, z późn. zm.);
2)
ustawa - ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  3.
1.
Prezes Urzędu informuje, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o wszczęciu procedury wyboru koordynatora w danym porcie lotniczym, wyznaczając termin na zgłaszanie kandydatur.
2.
Do zgłoszenia kandydata ubiegającego się o powołanie na koordynatora załącza się następujące dokumenty:
1)
dokument poświadczający wyższe wykształcenie;
2)
referencje, świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające posiadanie wiedzy lub doświadczenia w zakresie planowania rozkładów lotów lub siatki połączeń;
3)
zaświadczenie z właściwego rejestru lub inny odpowiedni dokument potwierdzający spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 pkt 3 ustawy;
4)
w przypadku obywatela polskiego - dokument potwierdzający biegłą znajomość języka angielskiego, zaś w przypadku obywatela państwa obcego - dokumenty potwierdzające biegłą znajomość języka polskiego oraz angielskiego;
5)
plan gospodarczy obejmujący co najmniej pierwszy rok działalności.
3.
Jeżeli o powołanie na koordynatora ubiega się osoba prawna, przepisy ust. 2 pkt 1-4 stosuje się odpowiednio do osób działających w jej imieniu w zakresie koordynacji rozkładów lotów oraz osób faktycznie pełniących działalność koordynacyjną.
4.
Prezes Urzędu może żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów i informacji potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 ustawy.
5.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu ogłasza, w drodze komunikatu opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę kandydatów na koordynatora, spełniających warunki określone w art. 67b ust. 2 ustawy, i przedstawia tę listę podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 95/93.
6.
Każdy zainteresowany podmiot ma prawo zgłoszenia Prezesowi Urzędu opinii do zgłoszonych kandydatur, w terminie 14 dni od dnia odpowiednio ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5, lub przedstawienia listy kandydatów podmiotom, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 95/93.
§  4.
1.
Prezes Urzędu, po upływie terminu, o którym mowa w § 3 ust. 6, powołuje koordynatora spośród kandydatów wskazanych w komunikacie, biorąc pod uwagę ich wiedzę i doświadczenie.
2.
Informację o powołaniu koordynatora ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  5.
1.
Koordynator przedstawia do zaopiniowania zarządzającemu lotniskiem oraz przewoźnikom lotniczym, o którym mowa w art. 67d ust. 2 ustawy, lub komitetowi przewoźników lotniczych projekt budżetu uwzględniający założenia przyjęte w planie gospodarczym, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 5, z podziałem na koszty koordynacji, o których mowa w art. 67c ust. 4 ustawy, obejmujące:
1)
osobowe i rzeczowe koszty zorganizowania i utrzymania biura koordynatora, w szczególności związane z zatrudnieniem pracowników, zapewnieniem lokalu i wyposażeniem w niezbędny sprzęt biurowy oraz oprogramowanie;
2)
koszty ubezpieczenia związane z prowadzoną działalnością;
3)
koszty utrzymywania i podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań z zakresu koordynacji rozkładów lotów w porcie lotniczym przez koordynatora oraz inne osoby pełniące faktycznie działalność koordynacyjną;
4)
koszty współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie wykonywania koordynacji, w tym koszty udziału w konferencjach rozkładowych przewoźników lotniczych;
5)
inne koszty niezbędne do wykonywania działalności.
2.
Przedstawienie do zaopiniowania projektu budżetu wraz z uzasadnieniem oraz wstępnym wyliczeniem wysokości opłaty za koordynację w porcie lotniczym następuje nie później niż na 60 dni, a w przypadku nowo powołanego koordynatora - nie później niż na 35 dni, przed przedłożeniem projektu Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia.
3.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą przedstawić koordynatorowi opinie do projektu budżetu nie później niż w terminie 10 dni od dnia otrzymania przez nie projektu. Nieotrzymanie przez koordynatora opinii w tym terminie uważane jest za ich brak.
4.
W terminie 12 dni od dnia otrzymania wszystkich opinii albo od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, koordynator organizuje spotkanie mające na celu ich konsultację.
5.
Do projektu budżetu przedstawianego Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, zgodnie z art. 67d ust. 3 ustawy, koordynator dołącza zgłoszone do projektu opinie, o których mowa w ust. 3, a w przypadku nieusunięcia rozbieżności - protokół rozbieżności.
6.
Korespondencja między koordynatorem a podmiotami, o których mowa w ust. 1, odbywa się w języku polskim lub angielskim.
§  6.
1.
Prezes Urzędu zatwierdza budżet koordynatora, jeżeli:
1)
nie przewiduje on nadmiernych obciążeń podmiotów finansujących działalność koordynatora;
2)
daje gwarancję zachowania ciągłości wykonywania działalności przez koordynatora.
2.
W przypadku odmowy zatwierdzenia budżetu koordynator przedkłada nowy projekt budżetu:
1)
do zaopiniowania podmiotom, o których mowa w § 5 ust. 1 - w terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji;
2)
do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu - w terminie 21 dni od dnia doręczenia decyzji.

Do nowego projektu budżetu przepisów § 5 ust. 2 i 4 nie stosuje się.

3.
W razie niezatwierdzenia budżetu przed rozpoczęciem roku obrotowego, do czasu zatwierdzenia budżetu, koszty koordynacji ponoszone są na podstawie budżetu zatwierdzonego dla poprzedniego roku obrotowego, a w przypadku koordynatora nowo powołanego - na podstawie projektu budżetu.
§  7.
1.
Po zatwierdzeniu budżetu koordynator przesyła niezwłocznie zarządzającemu lotniskiem oraz przewoźnikom lotniczym operującym stale do i z portu lotniczego lub komitetowi przewoźników lotniczych kopie decyzji Prezesa Urzędu oraz odpisy zatwierdzonego budżetu.
2.
Zarządzający lotniskiem dokonuje wpłaty zaliczki do budżetu koordynatora w wysokości równowartości opłat za koordynację 30 % operacji lotniczych stanowiących podstawę ustalenia opłaty.
3.
Wysokość opłaty za koordynację publikowana jest wraz z początkiem każdego sezonu rozkładowego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do projektu budżetu, o którym mowa w § 6 ust. 3.
§  8.
1.
Opłata za koordynację ponoszona jest w równych częściach przez zarządzającego lotniskiem i przewoźnika lotniczego.
2.
Opłatę za koordynację wnosi się łącznie za każdą wykonaną operację lotniczą startu i lądowania.
3.
Opłaty za koordynację gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym koordynatora.
§  9.
Opłatę za koordynację oblicza się według następującego wzoru:

gdzie:

a - oznacza wysokość opłaty za koordynację;

m - oznacza łączną kwotę kosztów zaplanowanych w budżecie koordynatora;

y - oznacza łączną liczbę wszystkich operacji lotniczych (startów i lądowań) wykonanych w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych przez przewoźników lotniczych do i z portu lotniczego lub portów lotniczych objętych wspólną koordynacją.

§  10.
1.
Prezes Urzędu, sprawując nadzór, o którym mowa w art. 67b ust. 4 ustawy, ocenia działalność koordynatora w szczególności pod względem:
1)
spełniania warunków, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
2)
zgodności działań z prawem;
3)
niedyskryminacji, niezależności, neutralności i przejrzystości działania;
4)
zgodności wydatkowania środków zgodnie z celami wynikającymi z budżetu.
2.
W zakresie nadzoru, o którym mowa w art. 67b ust. 4 ustawy, Prezes Urzędu jest uprawniony do:
1)
żądania udzielenia przez koordynatora wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących jego działalności;
2)
dostępu do wszelkich pomieszczeń, materiałów, dokumentów oraz innych danych związanych z działalnością koordynatora, a także wykonywania ich kopii lub odpisów.
§  11.
1.
Prezes Urzędu odwołuje koordynatora, jeżeli:
1)
koordynator pełni swoje obowiązki w sposób niezgodny z warunkami, o których mowa w § 10 ust. 1;
2)
koordynator przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 67b ust. 2 i 3 ustawy;
3)
nastąpiła trwała utrata zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na stanowisku koordynatora stwierdzona orzeczeniem lekarskim - w przypadku osoby fizycznej;
4)
koordynator zrezygnował z pełnienia swoich obowiązków;
5)
została zniesiona koordynacja zgodnie z § 13.
2.
W przypadku odwołania dotychczasowy koordynator przekazuje niezwłocznie dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności koordynacyjnych kolejnemu koordynatorowi. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez dotychczasowego koordynatora i nowo powołanego.
§  12.
1.
W przypadku braku możliwości wykonywania czynności koordynacyjnych, Prezes Urzędu wyznacza koordynatora zastępującego, pełniącego obowiązki do czasu powołania koordynatora zgodnie z właściwymi przepisami albo do czasu ustania przeszkód uniemożliwiających wykonywanie czynności koordynacyjnych. Koordynator zastępujący działa na podstawie budżetu dotychczasowego koordynatora.
2.
Koordynatorem zastępującym może być koordynator lub organizator rozkładów lotów powołany dla innego portu lotniczego.
3.
Do koordynatora zastępującego nie stosuje się przepisów § 3-7.
§  13.
1.
Prezes Urzędu znosi koordynację albo organizację rozkładów lotów, jeżeli ustały okoliczności uzasadniające jej wprowadzenie.
2.
Zniesienie koordynacji albo organizacji rozkładów lotów następuje w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu, wydawanej po zasięgnięciu opinii zarządzającego danym lotniskiem oraz zainteresowanych: przewoźników lotniczych operujących regularnie, reprezentujących ich organizacji, reprezentantów lotnictwa ogólnego i państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
§  14.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do organizatora rozkładów lotów, o którym mowa w art. 67e ustawy.
§  15.
1.
Dla portu lotniczego, w którym wprowadzono organizację rozkładów lotów, Prezes Urzędu wyznacza organizatora tymczasowego, do czasu powołania pierwszego koordynatora lub organizatora zgodnie z przepisami rozporządzenia.
2.
Organizator tymczasowy działa na podstawie budżetu ustanowionego przez Prezesa Urzędu.
3.
Osoba pełniąca czynności organizacyjne, wyznaczona przez Prezesa Urzędu zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 180, poz. 1490), przekazuje niezwłocznie organizatorowi tymczasowemu dane i dokumenty niezbędne do prowadzenia czynności organizacyjnych. Przekazanie danych i dokumentów stwierdza się protokołem zdawczo-odbiorczym, podpisywanym przez organizatora tymczasowego oraz osobę pełniącą dotychczas czynności organizacyjne.
4.
Do organizatora tymczasowego nie stosuje się przepisów § 3-6.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 76, poz. 541).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024