Regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i tryb pracy komisji konkursowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 28 maja 2004 r.
w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej

Na podstawie art. 36a ust. 7a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa regulamin konkursu na stanowisko dyrektora szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dla uczniów szkół artystycznych, zwanej dalej "placówką", oraz tryb pracy komisji konkursowej.
§  2. 
1. 
Konkurs na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki ogłasza organ prowadzący szkołę lub placówkę.
2. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w co najmniej jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim. Ogłoszenie może być ponadto zamieszczone w prasie o zasięgu lokalnym.
3. 
O ogłoszeniu konkursu organ prowadzący powiadamia pisemnie szkołę lub placówkę.
4. 
Wzór ogłoszenia o konkursie stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Wskazany w ogłoszeniu o konkursie termin składania ofert przez osoby przystępujące do konkursu, zwane dalej "kandydatami", nie może być krótszy niż 14 dni od dnia ukazania się ogłoszenia.
6. 
Kandydaci składają na adres wskazany w ogłoszeniu o konkursie ofertę obejmującą dokumenty, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
Pracami komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją", kieruje przewodniczący, wyznaczony przez organ prowadzący szkołę lub placówkę spośród członków komisji.
§  4. 
Prace komisji są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej 2/3 jej członków.
§  5. 
1. 
Posiedzenie komisji odbywa się nie wcześniej niż 14 dni od daty upływu terminu składania ofert, określonego w ogłoszeniu o konkursie.
2. 
Przewodniczący komisji ustala termin i miejsce posiedzenia komisji i powiadamia o tym pisemnie członków komisji oraz kandydatów, na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
§  6. 
1. 
Komisja rozpoczyna postępowanie konkursowe od dokonania oceny formalnej obejmującej sprawdzenie, czy oferty zostały złożone w terminie i zawierają wszystkie wymagane dokumenty oraz czy z dokumentów tych wynika, że kandydat spełnia wymagania wskazane w ogłoszeniu o konkursie.
2. 
Oferty złożone po terminie, oferty niezawierające wszystkich wymaganych dokumentów oraz oferty, z których wynika, że kandydat nie spełnia wymagań wskazanych w ogłoszeniu o konkursie, podlegają odrzuceniu, a kandydaci nie są dopuszczeni do dalszego postępowania konkursowego.
3. 
Przewodniczący komisji informuje obecnych kandydatów o dopuszczeniu albo niedopuszczeniu do dalszego postępowania konkursowego.
4. 
Przewodniczący komisji, w terminie 3 dni od dnia posiedzenia komisji, informuje na piśmie kandydatów niedopuszczonych do dalszego postępowania konkursowego o przyczynach odrzucenia oferty.
§  7. 
1. 
Kandydaci dopuszczeni do dalszego postępowania konkursowego podlegają merytorycznej ocenie komisji. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły lub placówki.
2. 
Rozmowa z kandydatem obejmuje odpowiedzi na zadawane przez członków komisji pytania.
3. 
Komisja wyłania kandydata na stanowisko dyrektora w głosowaniu tajnym. Każdy z członków komisji dysponuje jednym głosem.
4. 
Konkurs jest rozstrzygnięty, jeżeli jeden z kandydatów uzyskał w głosowaniu bezwzględną większość głosów.
5. 
W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiego głosowania dopuszczeni są kandydaci, którzy uzyskali co najmniej trzy głosy w pierwszym głosowaniu.
6. 
Konkurs jest rozstrzygnięty, jeżeli w drugim głosowaniu jeden z kandydatów uzyskał bezwzględną większość głosów.
§  8. 
1. 
Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują biorący udział w posiedzeniu członkowie komisji.
2. 
Protokół zawiera w szczególności:
1)
skład komisji;
2)
imiona i nazwiska kandydatów;
3)
informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu kandydatów do dalszego postępowania konkursowego wraz z podaniem przyczyn odrzucenia oferty;
4)
przebieg rozmów z poszczególnymi kandydatami;
5)
informację o liczbie głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów w kolejnych głosowaniach;
6)
informację o wyniku konkursu.
§  9. 
1. 
O wyniku konkursu przewodniczący komisji informuje kandydatów bezpośrednio po jego zakończeniu.
2. 
Dokumentację postępowania konkursowego przewodniczący komisji niezwłocznie przekazuje organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę.
§  10. 
Kandydat może, w terminie 7 dni od dnia posiedzenia komisji, zgłosić do organu prowadzącego szkołę lub placówkę zastrzeżenia, jeżeli uzna, że zostały naruszone przepisy dotyczące przeprowadzania konkursu.
§  11. 
Organ prowadzący szkołę lub placówkę unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w przypadku stwierdzenia:
1)
nieuzasadnionego odrzucenia oferty;
2)
przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganej obecności 2/3 jej członków;
3)
innych nieprawidłowości w postępowaniu konkursowym, które mogły wpłynąć na wynik konkursu.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)
______

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 106, poz. 1122).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 109, poz. 1161.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone zarządzeniem Nr 19 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 12 października 2001 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły i placówki artystycznej prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. Urz. MKiDN Nr 12, poz. 29 oraz z 2002 r. Nr 2, poz. 33), które utraciło moc z dniem 21 sierpnia 2003 r., na podstawie art. 22 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

OGŁOSZENIE O KONKURSIE

OGŁOSZENIE O KONKURSIE
...........................................................................................................................................................................................................................................
(nazwa organu prowadzącego szkołę lub placówkę)
ogłasza konkurs na stanowisko dyrektora
...........................................................................................................................................................................................................................................
(nazwa i adres szkoły lub placówki)
Do konkursu może przystąpić osoba, która spełnia wymagania wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U.

Nr 89, poz. 826 i Nr 189, poz. 1854).

Oferty osób przystępujących do konkursu powinny zawierać koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły

lub placówki oraz inne dokumenty określone w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 28 maja 2004 r. w spra-

wie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej

(Dz. U. Nr 128, poz. 1339).

Oferty należy składać w zamkniętych kopertach z podanym adresem zwrotnym i dopiskiem:
"Konkurs na stanowisko dyrektora .................................................. w ............................................................ ",
(nazwa szkoły lub placówki) (miejscowość)
w terminie ................. dni od daty ukazania się ogłoszenia na adres ................................................................................

............................................................................................................................................................................................

Bliższych informacji udziela ...............................................................................................................................................
O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego kandydaci zostaną powiadomieni

indywidualnie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOKUMENTY SKŁADANE PRZEZ KANDYDATÓW PRZYSTĘPUJĄCYCH DO KONKURSU NA STANOWISKO DYREKTORA SZKOŁY LUB PLACÓWKI

Kandydat przystępujący do konkursu składa następujące dokumenty:
1)
zgłoszenie przystąpienia do konkursu wraz z uzasadnieniem;
2)
koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły lub placówki;
3)
życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej;
4)
akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego albo dyplomowanego oraz dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych i przygotowania pedagogicznego - w przypadku osoby będącej nauczycielem;
5)
dyplom ukończenia studiów wyższych oraz dokumenty potwierdzające posiadanie wymaganego stażu pracy, wykształcenia i przygotowania zawodowego - w przypadku osoby niebędącej nauczycielem;
6)
dyplom ukończenia studiów wyższych lub studiów podyplomowych z zakresu zarządzania albo świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 89, poz. 826 i Nr 189, poz. 1854);
7)
ocenę pracy albo ocenę dorobku zawodowego, o których mowa w § 1 pkt 4 rozporządzenia wymienionego w pkt 6;
8)
zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
9)
oświadczenie, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.1)), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
10)
oświadczenie, że kandydat nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne;
11)
oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.2));
12)
oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285) w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.

Kandydaci składają oryginały dokumentów, o których mowa w pkt 4-7, lub urzędowo poświadczone kopie tych dokumentów.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 213, poz. 2081 i Nr 228, poz. 2258 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264 i Nr 123, poz. 1291.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024