Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych

Na podstawie art. 52 i 72 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki wykonywania pilotażu i sprawowania nadzoru nad jego wykonywaniem;
2)
tryb przeprowadzania egzaminów na pilota i sprawdzianów dla uzyskania świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu, zwanych dalej "sprawdzianami";
3)
wzory i tryb wydawania uprawnień pilotowych oraz świadectw zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu;
4)
warunki i terminy wymiany dotychczasowych dokumentów, o których mowa w pkt 3.
§  2.
1.
Nadzór nad wykonywaniem pilotażu sprawuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla drogi wodnej, której uprawnienia dotyczą, zwany dalej "dyrektorem urzędu".
2.
W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania pilotażu dyrektor urzędu prowadzi listę pilotów świadczących usługi w zakresie pilotażu, w obrębie swojej właściwości terytorialnej.
3.
Lista pilotów zawiera:
1)
imię i nazwisko pilota;
2)
numer uprawnienia pilotowego;
3)
nazwę drogi wodnej lub odcinka, których uprawnienie pilotowe dotyczy;
4)
inne dane, umożliwiające porozumienie się z pilotem, a w szczególności adres do korespondencji, poczty elektronicznej, numer telefonu lub faksu.
4.
Listę pilotów wywiesza się w urzędzie żeglugi śródlądowej w miejscu ogólnodostępnym albo wywiesza się w urzędzie żeglugi śródlądowej w miejscu ogólnodostępnym i zamieszcza na stronie internetowej urzędu.
§  3.
Kierownik statku o każdorazowym zamiarze skorzystania z usług pilotowych zawiadamia dyrektora urzędu.
§  4.
1.
Kierownik statku jest obowiązany udzielić pilotowi informacji o statku, w szczególności dotyczących zdolności manewrowej, wymiarów, rodzaju i ilości ładunku, składu załogi, oraz innych informacji niezbędnych do wykonywania pilotażu.
2.
Kierownik statku może upoważnić pilota do bezpośredniego wydawania poleceń manewrowych lub całkowicie przekazać pilotowi prowadzenie statku. W takim przypadku kierownik statku jest obowiązany kontrolować pracę pilota, aby w razie potrzeby zmienić jego polecenie albo w inny sposób przeciwdziałać błędnemu działaniu pilota w czasie prowadzenia statku.
§  5.
1.
Kierownik statku w dzienniku pokładowym, w rubryce Wydarzenia, dokonuje wpisu informującego o rozpoczęciu i zakończeniu korzystania z usług pilotowych na danym odcinku drogi wodnej.
2.
Wpis powinien zawierać datę i godzinę rozpoczęcia i zakończenia korzystania z usług pilotowych, kilometraż drogi wodnej, imię i nazwisko pilota, numer uprawnienia pilotowego oraz podpis pilota.
§  6.
1.
Pilot może odmówić wykonywania czynności pilotowych, jeżeli:
1)
wymiary statku nie odpowiadają parametrom drogi wodnej, a statek nie posiada odpowiedniej zgody dyrektora urzędu na odbycie podróży lub uprawianie żeglugi na danym odcinku drogi wodnej;
2)
stan techniczny statku, jego wyposażenie albo skład załogi nie zapewniają bezpiecznej żeglugi;
3)
kierownik statku nie udziela informacji, o których mowa w § 4 ust. 1.
2.
O odmowie podjęcia pilotowania statku, z przyczyn, o których mowa w ust. 1, pilot niezwłocznie zawiadamia dyrektora urzędu, podając jednocześnie przyczyny odmowy.
3.
W przypadku kiedy pilot odmówi wykonania pilotażu bez podania uzasadnionej przyczyny, kierownik statku niezwłocznie zawiadamia o tym dyrektora urzędu.
§  7.
1.
Sprawdzian odbywa się w formie ustnej.
2.
Sprawdzian przeprowadza terenowa komisja egzaminacyjna, działająca przy dyrektorze urzędu.
§  8.
1.
Egzamin na pilota przeprowadza się w formie ustnej, w zakresie szczegółowej znajomości przepisów prawa miejscowego, określających szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków oraz szczegółowej wiedzy o drodze wodnej, której uprawnienie pilotowe ma dotyczyć.
2.
Egzamin na pilota przeprowadza centralna komisja egzaminacyjna, działająca przy Dyrektorze Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
§  9.
Do trybu przeprowadzania sprawdzianu oraz egzaminu na pilota stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
§  10.
Po zaliczeniu egzaminu na pilota albo sprawdzianu komisja egzaminacyjna wydaje odpowiednie zaświadczenie.
§  11.
1.
Osoba ubiegająca się o wydanie świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu albo uprawnienia pilotowego składa pisemny wniosek o jego wydanie.
2.
Do wniosku o wydanie świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu dołącza się:
1)
potwierdzoną kserokopię patentu żeglarskiego uprawniającego do kierowania statkami,
2)
zaświadczenie o odbyciu rejsów, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia, w którym udokumentowuje się odbycie podróży, o których mowa w art. 49 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
3)
odpowiednie zaświadczenie, o którym mowa w § 10,

oraz przedkłada się do wglądu żeglarską książeczkę pracy celem zweryfikowania poprawności i rzetelności zaświadczenia o odbyciu rejsów oraz dokument tożsamości.

3.
Wzór świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu określony jest w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4.
Do wniosku o wydanie uprawnień pilotowych dołącza się:
1)
potwierdzoną kserokopię patentu żeglarskiego uprawniającego do kierowania wszystkimi statkami,
2)
odpowiednie zaświadczenie, o którym mowa w § 10,
3)
zaświadczenie lekarskie stwierdzające posiadanie odpowiedniego stanu zdrowia do wykonywania zawodu pilota,
4)
poświadczoną kserokopię żeglarskiej książeczki pracy, w części potwierdzającej odbycie co najmniej 12-miesięcznej praktyki pływania nabytej po uzyskaniu patentu na drodze wodnej, której ma dotyczyć uprawnienie,

oraz przedkłada się do wglądu dokument tożsamości.

5.
Wzór uprawnienia pilotowego określony jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Dotychczasowe dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 3, wydane na podstawie zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 września 1992 r. w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych (M.P. Nr 33, poz. 232) podlegają, na wniosek, wymianie na odpowiednie dokumenty określone w niniejszym rozporządzeniu - w terminie do dnia 1 lipca 2003 r.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się dyrektorowi urzędu właściwemu dla drogi wodnej, której uprawnienia dotyczą.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dotychczasowy dokument oraz przedkłada się do wglądu dokument tożsamości.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zaświadczenie o odbyciu rejsów

Pan/i ............... urodzony/a dnia ......... w ......,

posiadający/a obywatelstwo ................................,

posiadający/a dokument kwalifikacyjny ......................

wydany przez ...............................................

odbył/a następujące podróże wymagane stosownie do § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 53):

Lp. Nazwa lub numer rejestracyjny i rodzaj statku Moc mechanicznych urządzeń napędowych / nośność Data odbycia podróży Droga wodna odcinek od - do Imię i nazwisko pilota Numer uprawnienia pilotowego Podpis pilota
1
2
3
4
5

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ŚWIADECTWO ZWOLNIENIA Z OBOWIĄZKU KORZYSTANIA Z PILOTAŻU NR ......

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

UPRAWNIENIE PILOTOWE NR ........

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.5.53

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 23/12/2002
Data ogłoszenia: 17/01/2003
Data wejścia w życie: 17/02/2003