Wzory dokumentów dotyczących badań klinicznych wyrobów medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie wzorów dokumentów dotyczących badań klinicznych wyrobów medycznych

Na podstawie art. 24 ust. 3a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1380 oraz z 2002 r. Nr 152, poz. 1264) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku wytwórcy o pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych wyrobu medycznego;
2)
wzór oświadczenia wytwórcy o zgodności wyrobu medycznego przeznaczonego do badań klinicznych z wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa wyrobu medycznego;
3)
wzór sprawozdania końcowego z wykonania badań klinicznych wyrobu medycznego.
§  2.
1.
Wzór wniosku wytwórcy o pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych wyrobu medycznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wzór oświadczenia wytwórcy o zgodności wyrobu medycznego przeznaczonego do badań klinicznych z wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa wyrobu medycznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Wzór sprawozdania końcowego z wykonania badań klinicznych wyrobu medycznego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK WYTWÓRCY O POZWOLENIE NA ROZPOCZĘCIE BADAŃ KLINICZNYCH WYROBU MEDYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

OŚWIADCZENIE WYTWÓRCY O ZGODNOŚCI WYROBU MEDYCZNEGO PRZEZNACZONEGO DO BADAŃ KLINICZNYCH Z WYMAGANIAMI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA WYROBU MEDYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

SPRAWOZDANIE KOŃCOWE Z WYKONANIA BADAŃ KLINICZNYCH WYROBU MEDYCZNEGO

Sprawozdanie zawiera następujące dane:

1. Strona tytułowa:

1) tytuł badania;

2) nazwa wyrobu medycznego;

3) przewidziane zastosowania;

4) plan badania i rodzaj porównania;

5) dane sponsora;

6) identyfikacja programu badania (nr lub kod);

7) cel podjęcia badań;

8) data rozpoczęcia badań;

9) data zakończenia badań;

10) nazwisko głównego badacza lub koordynatora badań;

11) dane osoby upoważnionej przez sponsora;

12) oświadczenie, że badanie zostało przeprowadzone zgodnie z wymaganiami;

13) data sporządzenia sprawozdania.

2. Streszczenie.

3. Spis treści.

4. Zestawienie użytych skrótów i terminów wraz z objaśnieniami.

5. Zasady etyczne:

1) oświadczenie o uzyskaniu pozytywnych opinii komisji bioetycznych;

2) oświadczenie o prowadzeniu badania zgodnie z uznanymi międzynarodowymi zasadami etycznymi (Deklaracja helsińska);

3) informacja dla uczestnika badania i świadoma zgoda.

6. Badacze i struktura organizacyjna, z wyszczególnieniem osób zaangażowanych w badanie.

7. Wstęp - uzasadnienie prowadzenia badania, założenia, populacja badana, czas badania, mierniki.

8. Cele badania.

9. Plan badania:

1) ogólny sposób prowadzenia badania;

2) uzasadnienie wyboru rodzaju badania, z uwzględnieniem wyboru grup kontrolnych;

3) wybór populacji badanej:

a) kryteria włączenia,

b) kryteria wyłączenia,

c) wykluczenie uczestników badania lub nieuwzględnienie uczestnika w ocenie;

4) przewidziane zastosowanie wyrobu medycznego:

a) opis zastosowania wyrobu medycznego,

b) parametry wyrobu medycznego,

c) metody doboru pacjentów do poszczególnych grup,

d) sposób oznakowania wyrobu w przypadku prowadzenia badania metodą ślepej próby,

e) uprzednio i równocześnie stosowane leczenie,

f) przestrzeganie procedur;

5) mierniki oceny skuteczności, bezpieczeństwa i funkcjonalności:

a) parametry do oceny skuteczności i bezpieczeństwa,

b) uzasadnienie doboru parametrów,

c) pierwszorzędowe mierniki skuteczności;

6) system zapewnienia jakości danych;

7) statystyczne metody opisane w projekcie badania i określenie wielkości próby badanej:

a) interpretacja i sposób oceny danych, z uwzględnieniem metod statystycznych,

b) określenie wielkości próby badanej;

8) zmiany w sposobie prowadzenia badania.

10. Uczestnicy badania:

1) dobór uczestników badania z przedstawieniem danych liczbowych; należy również podać listę wszystkich uczestników, którzy przerwali udział w badaniu;

2) odstępstwa od programu badania.

11. Ocena skuteczności:

1) dane uczestników badania objętych analizą;

2) dane demograficzne i inne istotne cechy populacji badanej;

3) sposoby oceny przestrzegania procedur;

4) dane i zestawienia tabelaryczne dotyczące skuteczności dla poszczególnych uczestników badania:

a) analiza skuteczności,

b) zagadnienia statystyczne:

- analiza kowariancji,

- sposób postępowania z brakującymi danymi,

- analizy cząstkowe i monitorowanie danych,

- badanie wieloośrodkowe,

- dane o grupie pacjentów, którzy zostali wyłączeni z badania z powodu niedostosowania się do wskazówek wynikających z programu badania,

- dane o grupie uczestników badania stosujących wyrób referencyjny w celu porównania go z wyrobem badanym,

- wyniki badań podgrup uczestników badania,

c) zestawienie tabelaryczne indywidualnych reakcji na stosowany wyrób,

d) interakcja z podawanymi produktami leczniczymi,

e) przedstawienie graficzne poszczególnych parametrów badania,

f) wnioski dotyczące skuteczności.

12. Ocena bezpieczeństwa:

1) ekspozycja uczestników badania;

2) działania niepożądane:

a) zwięzły opis zaobserwowanych działań niepożądanych,

b) zestawienie tabelaryczne działań niepożądanych,

c) analiza działań niepożądanych,

d) zestawienie indywidualnych przypadków;

3) zgony i inne ciężkie działania niepożądane:

a) zestawienie zgonów i innych ciężkich działań niepożądanych:

- indywidualne przypadki zgonów,

- indywidualne przypadki innych ciężkich działań niepożądanych,

- indywidualne przypadki innych istotnych działań niepożądanych,

b) opis zgonów i innych ciężkich działań niepożądanych,

c) analiza i omówienie przypadków zgonów i innych ciężkich działań niepożądanych;

4) ocena wyników klinicznych badań laboratoryjnych:

a) lista poszczególnych wyników pomiarów laboratoryjnych w przypadku każdego pacjenta i wyniki odbiegające od normy,

b) ocena poszczególnych parametrów klinicznych badań laboratoryjnych;

5) parametry związane z bezpieczeństwem stosowania wyrobu medycznego;

6) wnioski dotyczące bezpieczeństwa.

13. Omówienie wyników, wnioski.

14. Tabele, rysunki i wykresy omówione, ale nieprzedstawione w tekście:

1) podsumowanie danych demograficznych;

2) podsumowanie danych dotyczących skuteczności;

3) podsumowanie danych dotyczących bezpieczeństwa:

a) przedstawienie działań niepożądanych,

b) spis zgonów i innych ciężkich działań niepożądanych,

c) opis zgonów i innych ciężkich działań niepożądanych,

d) wyniki klinicznych badań laboratoryjnych odbiegające od normy.

15. Zestawienie piśmiennictwa.

16. Załączniki:

1) informacje o projekcie badania:

a) program badania z poprawkami,

b) przykładowy formularz karty obserwacji klinicznej,

c) wykaz uzyskanych opinii komisji bioetycznych z załączoną informacją dla pacjenta i formularzem świadomej zgody,

d) wykaz badaczy, z wyszczególnieniem kwalifikacji, szkoleń i doświadczenia zawodowego,

e) lista uczestników badania poddanych badaniu,

f) rodzaj randomizacji,

g) sprawozdania z audytu, jeśli dotyczy,

h) dokumentacja metod statystycznych,

i) dokumentacja dotycząca metod standaryzacji międzylaboratoryjnej i procedur zapewnienia jakości,

j) publikacje wyników badania,

k) istotne publikacje cytowane w sprawozdaniu;

2) zestawienia danych uczestników badania:

a) uczestnicy, którzy przerwali udział w badaniu,

b) odchylenia od programu badania,

c) uczestnicy wyłączeni z analizy skuteczności,

d) dane demograficzne,

e) przestrzeganie procedur stosowania wyrobu,

f) dane dotyczące skuteczności w odniesieniu do indywidualnych uczestników,

g) lista indywidualnych przypadków działań niepożądanych;

3) karty obserwacji klinicznej:

a) karty przypadków zgonu, ciężkich działań niepożądanych, wycofania z powodu działań niepożądanych,

b) pozostałe karty;

4) dane dotyczące poszczególnych uczestników badania.

17. Podpisy głównego badacza, badaczy i sponsora.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

Zmiany w prawie

Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.21.184

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzory dokumentów dotyczących badań klinicznych wyrobów medycznych.
Data aktu: 20/12/2002
Data ogłoszenia: 10/02/2003
Data wejścia w życie: 25/02/2003