Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej
| I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III) | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Kształcenie zintegrowane | 51 |
| 2. | Religia/Etyka | 6 |
| 3. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 15 |
| Razem | 72 | |
| II ETAP EDUKACYJNYb) (klasy IV-VI) | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Język polski | 23 |
| 2. | Historia i społeczeństwo | |
| 3. | Sztuka (plastyka, muzyka ) | |
| 4. | Język obcy nowożytny | 8 |
| 5. | Matematyka | 12 |
| 6. | Przyroda | 9 |
| 7. | Technika | 2 |
| 8. | Informatyka | |
| 9. | Wychowanie fizyczne | 9+3c) |
| 10. | Religia/Etyka | 6 |
| 11. | Godziny z wychowawcą | 3 |
| 12. | Godziny do dyspozycji dyrektorad) | 12 |
| Razem | 87 | |
b) dotyczy także szkoły specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,
d) w szkole specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej:
2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
| ZEROWY ETAP EDUKACYJNY (klasa wstępna) | ||||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu jednego roku | ||
| dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej | dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem | ||
| 1. | Kształcenie zintegrowane | 17 | 16 | 17 |
| 2. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 | 3 | 4 |
| 4. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 2 |
| Razem | 23 | 21 | 25 | |
| 5. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 | 10 |
| I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III) | ||||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
| 1. | Kształcenie zintegrowane | 57 | 53 | 51 |
| 2. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
| 3. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 10 | 13 | 10 |
| 4. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 9 |
| Razem | 73 | 72 | 76 | |
| 5. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
| II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI) | ||||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
| 1. | Język polski | 26 | 23 | 23 |
| 2. | Historia i społeczeństwo | |||
| 3. | Sztuka (plastyka, muzyka) | |||
| 4. | Język obcy nowożytny | 8 | 8 | 6 |
| 5. | Matematyka | 12 | 12 | 9 |
| 6. | Przyroda | 9 | 9 | 9 |
| 7. | Technika | 6 | 4 | 8 |
| 8. | Informatyka | |||
| 9. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3b) | 9 + 3b) | 10 + 3b) |
| 10. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
| 11. | Godziny z wychowawcą | 3 | 3 | 3 |
| 12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 12 | 13 | 10 |
| 13. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 7 |
| Razem | 94 | 90 | 94 | |
| 14. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
a) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)
| I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III) | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Kształcenie zintegrowane | 50 |
| 2. | Religia/Etyka | 6 |
| 3. | Godziny do dyspozycji dyrektorab) | 10 |
| Razem | 66 | |
| 4. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
| II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI) | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Funkcjonowanie w środowisku | 19 |
| 2. | Muzyka z rytmiką | 12 |
| 3. | Plastyka | 30 |
| 4. | Technika | |
| 5. | Wychowanie fizyczne | 12c) |
| 6. | Religia/Etyka | 6 |
| Razem | 79 | |
| 7. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,
c) od dnia 1 września 2003 r. formy realizacji piątej godziny zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjuma)
| Klasy I - III | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Język polski | 13 |
| 2. | Historia | 6 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 |
| 4. | Sztuka (plastyka, muzyka)b) | 3 |
| 5. | Język obcy nowożytny | 9 |
| 6. | Matematyka | 12 |
| 7. | Fizyka i astronomia | 4 |
| 8. | Chemia | 4 |
| 9. | Biologia | 4 |
| 10. | Geografia | 4 |
| 11. | Technikab) | 2 |
| 12. | Informatykab) | |
| 13. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3c) |
| 14. | Religia/Etyka | 6 |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 3 |
| 16. | Godziny do dyspozycji dyrektorab), d) | 9 |
| Razem | 94 | |
b) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,
d) w gimnazjum specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie kształcenia należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego:
2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
| Klasy I - III | ||||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | ||
| dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej | dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem | ||
| 1. | Język polski | 14 | 17 | 14 |
| 2. | Historia | 6 | 3 | 6 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 | 2 | 3 |
| 4. | Sztuka (plastyka, muzyka) | 4 | 4 | 4 |
| 5. | Język obcy nowożytny | 9 | 6 | 9 |
| 6. | Matematyka | 14 | 12 | 14 |
| 7. | Fizyka i astronomia | 4 | 4 | 4 |
| 8. | Chemia | 4 | 4 | 4 |
| 9. | Biologia | 4 | 4 | 4 |
| 10. | Geografia | 4 | 4 | 4 |
| 11. | Technikaa) | 3 | 6 | 3 |
| 12. | Informatykaa) | |||
| 13. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3b) | 9 + 3b) | 9 + 3b) |
| 14. | Religia/Etyka | 6 | 6 | 6 |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 3 | 3 | 3 |
| 16. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 9 | 9 | 9 |
| 17. | Alternatywne metody komunikacji | - | - | 6 |
| Razem | 99 | 96 | 105 | |
| 18. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 | 30 | 30 |
a) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)
| Klasy I - III | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Funkcjonowanie w środowisku | 15 |
| 2. | Plastykab) | 51 |
| 3. | Technikab) | |
| 4. | Muzyka z rytmiką | 18 |
| 5. | Wychowanie fizyczne | |
| 6. | Religia/Etyka | 6 |
| Razem | 90 | |
| 7. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) realizowane w przypadku zorganizowania oddziałów przysposabiających do pracy, w tym w przypadku wydłużenia okresu nauczania, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego, w tym liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
| Klasy I - III | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Język polski | 14 |
| 2. | I język obcy nowożytnyb) | 9 |
| 3. | II język obcy nowożytny lub język łacińskic) | 6 |
| 4. | Historia i Wiedza o społeczeństwied) | 6 |
| 5. | Matematyka | 9 |
| 6. | Fizyka i astronomia | 3 |
| 7. | Chemia | 3 |
| 8. | Biologia | 3 |
| 9. | Geografia | 3 |
| 10. | Podstawy przedsiębiorczości | 2 |
| 11. | Technologia informacyjna | 2 |
| 12. | Wychowanie fizyczne | 9 + 3e) |
| 13. | Przysposobienie obronne | 2 |
| 14. | Religia/Etyka | 6 |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 3 |
| 16. | Godziny do dyspozycji dyrektoraf) | 10 |
| 17. | Zajęcia profiloweg) | 10 |
| Razem | 103 | |
| 18. | Zajęcia rewalidacyjne | 30 |
b) jeden z języków powinien być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,
c) w przypadku oddziałów dla uczniów niesłyszących lub słabo słyszących, zwolnionych z nauki drugiego języka obcego, godziny te pozostają do dyspozycji dyrektora szkoły,
d) zajęcia edukacyjne wiedza o społeczeństwie mogą być nauczane jako odrębne zajęcia lub w bloku przedmiotowym łącznie z podstawami przedsiębiorczości,
e) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
f) w liceum profilowanym specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne,
g) zajęcia edukacyjne służące realizacji podstawy programowej kształcenia w poszczególnych profilach, z uwzględnieniem kierunku profilowania.
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego z oddziałami klas dwujęzycznych
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Klasa wstępna | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat |
| 1. | Język polski | 2 | 14 |
| 2. | Język obcy nowożytny, będący drugim językiem nauczania | 18 | 18 |
| 3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | 6 |
| 4. | Historia i Wiedza o społeczeństwiea) | 1 | 6 |
| 5. | Matematyka | 2 | 9 |
| 6. | Fizyka i astronomia | - | 3 |
| 7. | Chemia | - | 3 |
| 8. | Biologia | - | 3 |
| 9. | Geografia | - | 3 |
| 10. | Podstawy przedsiębiorczości | - | 2 |
| 11. | Technologia informacyjna | 1 | 2 |
| 12. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 9 + 3b) |
| 13. | Przysposobienie obronne | - | 2 |
| 14. | Religia/Etyka | 2 | 6 |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 3 |
| 16. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | 10 |
| 17. | Zajęcia profilowe | - | 10 |
| Razem | 31 | 112 |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej, w tym szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
| Klasy I - II | ||
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat |
| 1. | Blok humanistyczno - społecznyb) | 12 |
| 2. | Blok matematyczno - przyrodniczyc) | |
| 3. | Podstawy przedsiębiorczości | 2 |
| 4. | Wychowanie fizyczne | 6 + 2d) |
| 5. | Przysposobienie obronne | 2 |
| 6. | Religia/Etyka | 4 |
| 7. | Godziny do dyspozycji dyrektorae) | 6 |
| 8. | Kształcenie zawodowef) | 36 |
| Razemg) | 70 | |
| 9. | Zajęcia rewalidacyjne | 20 |
| 10. | Zajęcia socjoterapeutyczneh) | 4 |
b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z języka obcego nowożytnego, którego nauczanie powinno być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) część godzin powinna być przeznaczona na zajęcia z wychowawcą; w przypadku uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania wymiar godzin do dyspozycji dyrektora można zwiększyć o 3, z przeznaczeniem na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
f) w przypadku innego niż modułowy systemu kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,
g) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie,
h) dotyczy uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.
Ramowy plan nauczania dla VI klasy szkoły podstawowej dla dorosłycha)
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku | Liczba godzin w ciągu roku |
| Semestry I - II | |||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 5 | 90 |
| 2. | Historia i społeczeństwo | ||
| 3. | Język obcy nowożytny | 2 | 36 |
| 4. | Matematyka | 4 | 72 |
| 5. | Przyroda | 2 | 36 |
| 6. | Informatyka | 1 | 18 |
| 7. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 54 |
| Razem | 17 | 306 | |
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum dla dorosłych
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat |
| Semestry I - VI | |||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 12 | 216 |
| 2. | Historia | 6 | 108 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | 3 | 54 |
| 4. | Język obcy nowożytny | 6 | 108 |
| 5. | Matematyka | 9 | 162 |
| 6. | Fizyka i astronomia | 2 | 36 |
| 7. | Chemia | 2 | 36 |
| 8. | Biologia | 2 | 36 |
| 9. | Geografia | 2 | 36 |
| 10. | Informatyka | 2 | 36 |
| 11. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 5 | 90 |
| Razem | 51 | 918 | |
Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego dla dorosłych
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat |
| Semestry I - VI | |||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 11 | 198 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 6 | 108 |
| 3. | Historia i Wiedza o społeczeństwiea) | 4 | 72 |
| 4. | Matematyka | 7 | 126 |
| 5. | Fizyka i astronomia | 2 | 36 |
| 6. | Chemia | 2 | 36 |
| 7. | Biologia | 2 | 36 |
| 8. | Geografia | 2 | 36 |
| 9. | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 18 |
| 10. | Technologia informacyjna | 2 | 36 |
| 11. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 7 | 126 |
| 12. | Zajęcia profilowe | 7 | 126 |
| Razem | 53 | 954 | |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej dla dorosłych
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat | Liczba godzin w ciągu dwóch lat |
| Semestry I - IV | |||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Blok humanistyczno - społecznya) | 9 | 162 |
| 2. | Blok matematyczno - przyrodniczyb) | ||
| 3. | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 18 |
| 4. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 54 |
| 5. | Kształcenie zawodowec) | 28 | 504 |
| Razemd) | 41 | 738 | |
b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,
c) w przypadku innego niż modułowy systemu1 kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,
d) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | ||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 2. | I język obcy nowożytny | 5 | 5 | 5 | 3 |
| 3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | |||
| 4. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 |
| 5. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} |
| 6. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +2 | 1} +2 |
| 7. | Geografia | 1} | 1} | 1} | -} |
| 8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | - |
| 9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +2 | - |
| 10. | Chemia | 2} | 1} | -} | - |
| 11. | Technika/Elementy informatyki | 1} +1 | 2a) | - | - |
| 12. | Plastyka/Muzyka | 1} | - | - | |
| 13. | Przysposobienie obronne | 1 | 1b) | - | - |
| 14. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 | 2 |
| 15. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 16. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
| 17. | Zajęcia fakultatywne - godziny przeznaczone na profile nauczaniad) | - | 2 | 5 | 8 |
| Razem | 32 | 32 | 28,5 | 25,5 | |
| 18. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | |||
b) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami klas dwujęzycznych
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | ||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 2. | Język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczaniaa) | 6 | 6 | 6 | 4 |
| 3. | II język obcy nowożytny lub język łaciński | - | |||
| 4. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 |
| 5. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} |
| 6. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +2 | 1} +2 |
| 7. | Geografia | 1} | 1} | 1} | -} |
| 8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | - |
| 9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +1 | 1} +2 | - |
| 10. | Chemia | 2} | 1} | -} | - |
| 11. | Technika/Elementy informatyki | 1} +1 | 2b) | - | - |
| 12. | Plastyka/Muzyka | 1} | - | - | |
| 13. | Przysposobienie obronne | 1 | 1c) | - | - |
| 14. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1d) | 3 + 1d) | 2 | 2 |
| 15. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 16. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 |
| 17. | Zajęcia fakultatywne -godziny przeznaczone na profile nauczaniae) | - | 2 | 5 | 8 |
| Razem | 33 | 33 | 29,5 | 26,5 | |
| 18. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | |||
b) godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów,
c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin | |||
| Semestr I-II | Semestr III-IV | Semestr V-VI | Semestr VII-VIII | w ciągu czterech lat | ||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | |||||
| 1. | Język polski | 3 | 3 | 3 | 3 | 200 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 132 |
| 3. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 2 | 168 |
| 4. | Historia | 1} | 1} | 1} | 1} | 540 |
| 5. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | -} +1 | 1} +1 | |
| 6. | Geografia | 1} | 1} | 1} | 1} | |
| 7. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | 1} | |
| 8. | Fizyka z astronomią | 1} +1 | 1} +1 | 1} +2 | 1} +1 | |
| 9. | Chemia | 1} | 1} | 1} | 1} | |
| 10. | Godziny do dyspozycji dyrektoraa) | 2 | 2 | 3 | 3 | 240 |
| Razem | 18 | 18 | 18 | 18 | 1280 | |
Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin w ciągu trzech lat | ||
| Semestr I - II | Semestr III - IV | Semestr V - VI | |||
| Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||||
| 1. | Język polski | 3 | 3 | 3 | 150 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 102 |
| 3. | Matematyka | 3 | 2 | 2 | 124 |
| 4. | Historia | 1} | 1} | 1} | 404 |
| 5. | Wiedza o społeczeństwie | -} +1 | -} +1 | 1} +1 | |
| 6. | Geografia | 1} | 1} | 1} | |
| 7. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1} | |
| 8. | Fizyka z astronomią | 1} +1 | 1} +2 | 1} +1 | |
| 9. | Chemia | 1} | 1} | 1} | |
| 10. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 3 | 3 | 180 |
| Razem | 18 | 18 | 18 | 960 | |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | |||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat | ||||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 3 | 2 | 2 | 5 | 90 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 3 | 60 |
| 3. | Matematyka | 2 | 2 | 2 | 4 | 75 |
| 4. | Historia | 2 | - | - | 1 | 15 |
| 5. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 | - | 1 | 15 |
| 6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | 1 | - | - | 1} | 15} |
| 7. | Fizyka z astronomią | 1 | 1 | - | 1} +1 | 20} +20 |
| 8. | Chemia | 2 | - | - | 1} | 20} |
| 9. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - |
| 10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1a) | 3 + 1a) | 2 | - | - |
| 11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
| 13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 11 | 15,5 | 18,5 | 34 | 650 |
| 14. | Zarys wiedzy o gospodarceb) | - | 1 | 1 | 1 | 20 |
| 15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | 1 | 20 |
| Razem | 32 | 32 | 30 | 54c) | 1020c) | |
| 16. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | ||||
b) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,
c) ustalenie w programie nauczania dla danego zawodu krótszego okresu nauczania w szkole dla dorosłych następuje przez odpowiednie zmniejszenie w planie nauczania ogólnych wymiarów godzin dla okresu nauczania, przy zachowaniu wymiarów godzin poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących określonych dla 3-letniego okresu nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej kształcącej młodocianych pracowników, w tym dla oddziałów wielozawodowych, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
| 1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 2 | 2 | 2 |
| 4. | Historia | 1 | 1 | - |
| 5. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 | - |
| 6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | 1 | - | - |
| 7. | Fizyka z astronomią | 1 | 1 | - |
| 8. | Chemia | - | 1 | 1 |
| 9. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - |
| 10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1a) | 3 + 1a) | 2 |
| 11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 |
| 13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczneb) | 13 | 13,5 | 18,5 |
| 14. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | 1 | 1 |
| Razem | 31 | 32 | 31 | |
| 15. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | ||
b) w oddziałach kształcących w danym zawodzie podziału godzin przedmiotów zawodowych teoretycznych i zajęć praktycznych określonych programem nauczania dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu pracy, a w oddziałach wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych odbywa się dla każdego zawodu odrębnie - w kl. II - 6 tygodni i w kl. III - 8 tygodni, w wymiarze 36 - 40 godzin zajęć tygodniowo; wymiar godzin i organizacja zajęć praktycznych dla młodocianych pracowników wynika z Kodeksu pracy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | ||||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat | Liczba godzin w ciągu czterech lat | |||||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 10 | 140 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 8 | 140 |
| 3. | Historia | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 60 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
| 5. | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 2 | 40 |
| 6. | Matematyka | 3} | 3} | 2} | 2} | 6} | 94} |
| 7. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +2 | 1} +1 | 2} +4 | 40} +40 |
| 8. | Chemia | 2} | 1} | -} | -} | 2} | 40} |
| 9. | Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) | 1} | 1} | -} | -} | 2} | 30} |
| 10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | - | 2 | 40 |
| 11. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - | - |
| 12. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 | 2 | - | - |
| 13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 14. | Godziny z wychowawcą | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | - | - |
| 15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 3,5 | 6,5 | 13,5 | 15,5 | 29 | 620 |
| 16. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | 1 | 1 | - | 1 | 20 |
| 17. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | 4 | 80 |
| Razem | 33 | 34 | 32 | 32 | 76 | 1400 | |
| 18. | Praktyka zawodowa: ....... tygodni w klasie ............ i .............. | ||||||
| 19. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | |||||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla liceum technicznego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | ||||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat | Liczba godzin w ciągu czterech lat | |||||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 12 | 140 |
| 2. | I język obcy nowożytnya) | 6 | 5 | 4 | 4 | 10 | 100 |
| 3. | II język obcy nowożytnyb) | - | - | ||||
| 4. | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 10 | 110 |
| 5. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
| 6. | Historia | 1} +2 | 1 | 1 | 1 | 2} +1 | 30} +10 |
| 7. | Geografia | 1} | 1 | 1 | - | 2} | 30} |
| 8. | Biologia z higieną i ochroną środowiska | 1} | 1} | 1 | - | 2} | 30} |
| 9. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +1 | 1 | - | 2} +1 | 30} + 10 |
| 10. | Chemia | 2} | 1} | - | - | 2} | 30} |
| 11. | Elementy informatyki | 1 | 2 | - | - | 2 | 30 |
| 12. | Przysposobienie obronne | 1 | 1c) | - | - | - | - |
| 13. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1d) | 3 + 1d) | 2 | 2 | - | - |
| 14. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
| Profil kształcenia zawodowego | |||||||
| 16. | Podstawy przedsiębiorczoście) | 2 | 3 | 10,5 | 11,5 | 4 | 50 |
| 17. | Komputeryzacjaf) | 1 | 16 | ||||
| 18. | Bloki ogólnozawodowe | 10 | 144 | ||||
| 19. | Zajęcia fakultatywne | - | 2 | 3 | 3 | 4 | 40 |
| 20. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | 4 | 40 |
| Razem | 34 | 34 | 33 | 33 | 70 | 856 | |
| 21. | Praktyka | - | - | 2 tygodnie | - | 2 tygodnie | 2 tygodnie |
| 22. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | |||||
b) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 7 lub 8 godzin,
c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,
d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
e) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 8 godzin,
f) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 2 godziny.
Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieży | Dla dorosłych | |||||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu pięciu lat | Liczba godzin w ciągu pięciu lat | ||||||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa IV | Klasa V | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 10 | 140 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | 140 |
| 3. | Historia | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 60 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | - | 1 | 1 | 16 |
| 5. | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | - | 2 | 40 |
| 6. | Matematyka | 2} | 2} | 2} | 2} | 2} | 6} | 94} |
| 7. | Fizyka z astronomią | 1} +2 | 1} +2 | 1} +1 | 1} +1 | -} +1 | 2} +4 | 40} +40 |
| 8. | Chemia | 2} | 1} | -} | -} | -} | 2} | 40} |
| 9. | Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) | 1} | 1} | -} | -} | -} | 2} | 30} |
| 10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | - | - | 2 | 40 |
| 11. | Przysposobienie obronne | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
| 12. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 14. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | - | - |
| 15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 6 | 11,5 | 15,5 | 16,5 | 17,5 | 52 | 1100 |
| 16. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | - | - | 1 | 1 | - | 1 | 20 |
| 17. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | - | - | 5 | 100 |
| Razem | 34 | 34 | 32 | 32 | 32 | 100 | 1900 | |
| 18. | Praktyka zawodowa: .............. tygodni w klasie .......... i ........ | |||||||
| 19. | Wychowanie do życia w rodzinie | po 10 godzin rocznie | ||||||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
| Lp. | Dla młodzieżya) | Dla dorosłycha) | ||||
| Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat | Liczba godzin w ciągu trzech lat | |||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Język polski | 4 | 3 | 3 | 6 | 100 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 5 | 78 |
| 3. | Historia | 2 | 1 | 1 | 2 | 40 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 | 1 | 16 |
| 5. | Geografia | 2 | 2 | - | 2 | 30 |
| 6. | Matematyka | 2} | 2} | 2} | 4} | 60} |
| 7. | Fizyka z astronomią | 2} +2 | 1} +2,5 | -} +1,5 | 2} +2 | 30} +10 |
| 8. | Chemia | 1} | 1} | -} | 2} | 40} |
| 9. | Ochrona i kształtowanie środowiska /Biologia z higieną i ochroną środowiskab) | 1} | -} | -} | 1} | 16} |
| 10. | Elementy informatyki | 2 | 1 | - | 2 | 40 |
| 11. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 12. | Religia / Etyka | 2 | 2 | 2 | - | - |
| 13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 0,5 | 0,5 | - | - |
| 14. | Przedmioty zawodowe | 7 | 12 | 17 | 22 | 380 |
| 15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | - | - | - | 3 | 60 |
| Razem | 32 | 32 | 32 | 54 | 900 | |
| 16. | Praktyka zawodowa: ............. tygodni w klasie ............. | |||||
b) wymiar godzin przedmiotu biologia z higieną i ochroną środowiska w szkole dla młodzieży wynosi 4 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej i pomaturalneja)
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieżyb) | Dla dorosłychb), c) | ||||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat | Liczba godzin w ciągu dwóch lat | |||||
| Semestr I | Semestr II | Semestr III | Semestr IV | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły | 24 | 24 | 26 | 26 | 37 | 680 |
| 2. | Zarys wiedzy o gospodarced) | 2 | 2 | - | - | 1 | 20 |
| 3. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - |
| Razem | 28e) | 28e) | 28e) | 28e) | 38e) | 700e) | |
| 4. | Praktyka zawodowa: ......... tygodni w semestrze ............ i ............ | ||||||
b) ustalając w programie nauczania dla danego zawodu 1,5-roczny lub 2,5-letni okres nauczania, ogólne wymiary godzin dla 2-letniego okresu nauczania odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa:
- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,
- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,
c) w zawodach medycznych niewymienionych w lit. a) kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,
d) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,
e) dopuszcza się zwiększenie liczby godzin w przypadku szkół, które realizują dopuszczone do użytku szkolnego przed dniem 1 stycznia 1999 r. programy nauczania dla:
zawodów rolniczych i gospodarki żywnościowej:
- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,
- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej, a w formie zaocznej o 40 godzin w ciągu dwóch lat,
zawodów medycznych:
- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,
- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej na podbudowie programowej liceum ogólnokształcącego (kształcenie w zawodach na poziomie robotniczym) oraz na podbudowie programowej liceum technicznego
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Dla młodzieżya) | Dla dorosłycha), b) | ||
| Liczba godzin tygodniowo | Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku | Liczba godzin w ciągu roku | |||
| Semestr I | Semestr II | Forma stacjonarna | Forma zaoczna | ||
| 1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły | 24 | 24 | 20 | 410 |
| 2. | Zarys wiedzy o gospodarcec) | 2 | 2 | 1 | 20 |
| 3. | Wychowanie fizyczne | 2 | 2 | - | - |
| Razem | 28 | 28 | 21 | 430 | |
| 4. | Praktyka zawodowa: ........... tygodni w semestrze ............ i .......... | ||||
- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,
- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,
b) w zawodach medycznych kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,
c) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy-umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
| Klasa I | Klasa II | ||
| 1. | Język polski | 4 | 4 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 3 | 3 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 |
| 5. | Historia | 3a) | 2a) |
| 6. | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
| 7. | Fizyka z astronomią | ||
| 8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) |
| 9. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
| 10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 |
| 11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
| 12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||
| 13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) | 18-30 | 18-30 |
| Razem | 38-50 | 38-50 | |
| 14. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 |
| 15. | Zajęcia fakultatywned) | 2 | 2 |
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - liceum i technikum, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin | tygodniowo |
| Klasa I | Klasa II | ||
| 1. | Język polski | 5 | 5 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 3 | 3 |
| 3. | Matematyka | 3 | 3 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | 1 |
| 5. | Historia | 6a) | 6a) |
| 6. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||
| 7. | Fizyka z astronomią | ||
| 8. | Geografia | ||
| 9. | Elementy informatyki | 1 | 1 |
| 10. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 |
| 11. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
| 12. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
| 13. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||
| 14. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 18-20 | 20-21 |
| Razem | 42-44 | 45-46 | |
| 15. | Zajęcia sportowe | 2 | |
| 16. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 2 | |
| 17. | Praktyka zawodowa w klasie ......... i ........po ......... tygodnie | ||
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
| 1. | Język polski | 5 | 5 | 5 |
| 2. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 4 | 4 | 4 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
| 5. | Historia | 6a) | 4a) | 4a) |
| 6. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | |||
| 7. | Fizyka z astronomią | |||
| 8. | Geografia | |||
| 9. | Elementy informatyki | - | 2 | - |
| 10. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 |
| 11. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 12. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
| 13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
| 14. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
| 15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 9-16 | 8-18 | 9-20 |
| Razem | 34-41 | 33-43 | 31-42 | |
| 16. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 2 |
| 17. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 2 |
| 18. | Praktyka zawodowa w klasie ....... i ........... po ......... tygodnie | |||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
| Klasa I | Klasa II | ||
| 1. | Funkcjonowanie w środowisku | 7 | 7 |
| 2. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 |
| 3. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
| 4. | Przysposobienie do pracy zawodowej | 15-18 | 18-21 |
| Razem | 27-30 | 30-33 | |
| 5. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 |
| 6. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 |
| 7. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 2 | 2 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów niesłyszących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |
| Klasa I | Klasa II | ||
| 1. | Funkcjonowanie w środowisku | 10 | 10 |
| 2. | Przedmioty ogólnokształcące | ||
| 3. | Wychowanie fizyczne | ||
| 4. | Religia/Etyka | 2 | 2 |
| 5. | Przysposobienie do pracy zawodowej | 15-18a) | 18-21a) |
| 6. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 |
| Razem | 28-31 | 31-34 | |
| 7. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 |
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawoweja)
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
| 1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
| 2. | Matematyka | 3 | 2 | 2 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 2 |
| 4. | Historia | 1b) | 1b) | - |
| 5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | |||
| 6. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 |
| 7. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 8. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
| 9. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
| 10. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
| 11. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) | 10-26 | 12-28 | 12-30 |
| Razem | 25-41 | 25-41 | 24-42 | |
| 12. | Zajęcia fakultatywnee) | 2-4 | 2-4 | 2-4 |
| 13. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
| 14. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 | ||
b) szkoła wybiera jeden przedmiot w danej klasie,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla oddziałów wielozawodowych szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
| 1. | Język polski | 3 | 2 | 2 |
| 2. | Matematyka | 3 | 2 | 2 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
| 4. | Historia | 2a) | 2a) | - |
| 5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | |||
| 6. | Fizyka z astronomią | |||
| 7. | Pisanie na maszynieb) | 1 | 1 | - |
| 8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1c) | 3 + 1c) | 2 |
| 9. | Religia / Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 |
| 11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
| 12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | |||
| 13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) | 10-26 | 12-24 | 18-24 |
| Razem | 27-43 | 27-39 | 29-35 | |
| 14. | Język obcy nowożytnye) | 2 | 2 | 2 |
| 15. | Zajęcia fakultatywnef) | 4 | 4 | 4 |
| 16. | Zajęcia rewalidacyjne | 10 | 10 | 10 |
| 17. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
| 18. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 | ||
b) tylko w szkołach dla niewidomych,
c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
e) nie dotyczy uczniów niesłyszących i słabo słyszących, którzy w klasie pierwszej nie uczyli się języka obcego nowożytnego,
f) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||
| dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niedowidomych i słabo widzących | ||||||
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
||
| 1. | Język polski | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
| 2. | Matematyka | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
| 3. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 | - | - | 1 |
| 4. | Historia | 3a) | 2a) | 2a) | 2a) | 2a) | 2a) |
| 5. | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||||||
| 6. | Fizyka z astronomią | ||||||
| 7. | Pisanie na maszynie | - | - | - | 1 | 1 | - |
| 8. | Wychowanie fizyczne | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 | 3 + 1b) | 3 + 1b) | 2 |
| 9. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 10. | Przysposobienie do życia w rodzinie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 11. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 12. | Godziny do dyspozycji dyrektora | ||||||
| 13. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) | 14-20 | 17-21 | 22-26 | 14-18 | 17-21 | 17-21 |
| Razem | 31-37 | 33-37 | 35-39 | 31-35 | 32-36 | 30-34 | |
| 14. | Język obcy nowożytny | - | - | - | 2 | 2 | 2 |
| 15. | Zajęcia fakultatywned) | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 4 |
| 16. | Zajęcia rewalidacyjne | 6-8 | 6-8 | 6-8 | 10 | 10 | 10 |
| 17. | Zajęcia sportowe | 4 | 4 | ||||
| 18. | Zajęcia wokalno-muzyczne | - | 4 | ||||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,
d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niewidomych i słabo widzących.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
| Klasa I | Klasa II | Klasa III | ||
| 1. | Język polski | 4 | 3 | 3 |
| 2. | Język obcy nowożytnya) | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 3 | 3 | 2 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | 1 |
| 5. | Historia | 6b) | 6b) | - |
| 6. | Geografia | |||
| 7. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | |||
| 8. | Fizyka z astronomią | |||
| 9. | Chemia | |||
| 10. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - |
| 11. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 2 |
| 12. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 |
| 13. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 |
| 14. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | ||
| 15. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 11-13 | 11-13 | 16-18 |
| Razem | 34-36 | 33-35 | 30-32 | |
| 16. | Zajęcia fakultatywnec) | 4 | 4 | 4 |
| 17. | Zajęcia rewalidacyjne | 6-8 | 6-8 | 6-8 |
| 18. | Zajęcia sportowe | 4 | ||
| 19. | Zajęcia wokalno-muzyczne | 4 | ||
| 20. | Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ...... tygodnie | |||
b) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||||||
| dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niewidomych i słabo widzących | ||||||||||
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa V |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa V |
||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 |
| 2. | Język obcy nowożytny | - | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | 1 |
| 5. | Historia | 4a) | 4a) | 4a) | 3a) | 2a) | 5a) | 4a) | 3a) | 3a) | 2a) |
| 6. | Geografia | ||||||||||
| 7. | Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||||||||||
| 8. | Fizyka z astronomią | ||||||||||
| 9. | Chemia | ||||||||||
| 10. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - | - | - | 3 | 3 | 1 | - | - |
| 11. | Pisanie na maszynie | - | - | - | - | - | |||||
| 12. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 2 |
| 13. | Religia/Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 14. | Przysposobienie do życia w rodzinie | - | - | 1 | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 | 1 |
| 15. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 16. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | ||||||||
| 17. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 10-14 | 10-12 | 10-16 | 16-20 | 16-20 | 7-8 | 8-10 | 10-17 | 10-21 | 10-24 |
| Razem | 30-34 | 30-32 | 26-32 | 31-35 | 30-34 | 31-32 | 30-32 | 28-35 | 27-38 | 26-40 | |
| 18. | Język obcy nowożytny | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
| 19. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 20. | Zajęcia rewalidacyjne | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
| 21. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
| 22. | Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ..... tygodnie | ||||||||||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
| dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących | dla uczniów niewidomych i słabo widzących | ||||||||
|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
Klasa IV |
||
| 1. | Język polski | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| 2. | Język obcy nowożytny | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 3. | Matematyka | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| 4. | Wiedza o społeczeństwie | - | - | - | 1 | - | - | - | 1 |
| 5. | Historia | 6a) | 5a) | 3a) | 2a) | 6a) | 5a) | 4a) | 2a) |
| 6. | Geografia | ||||||||
| 7. | Ochrona i kształtowanie środowiska / Biologia z higieną i ochroną środowiska | ||||||||
| 8. | Fizyka z astronomią | ||||||||
| 9. | Elementy informatyki | 2 | 2 | - | - | 3 | 3 | - | - |
| 10. | Pisanie na maszynie | - | - | - | - | ||||
| 11. | Wychowanie fizyczne | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 | 3+1b) | 3+1b) | 2 | 2 |
| 12. | Religia/ Etyka | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 13. | Przysposobienie do życia w rodzinie | - | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 |
| 14. | Godziny z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 15. | Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | ||||||
| 16. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 9-12 | 11-13 | 14-20 | 13-23 | 5-15 | 3-16 | 12-18 | 10-20 |
| Razem | 32-35 | 34-36 | 30-36 | 29-39 | 31-41 | 29-42 | 31-37 | 28-38 | |
| 17. | Język obcy nowożytny | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - |
| 18. | Zajęcia fakultatywnec) | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 19. | Zajęcia rewalidacyjne | 6 | 6 | 6 | 6 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 20. | Zajęcia sportowe | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||
| 21. | Zajęcia wokalno-muzyczne | - | - | 3 | 3 | ||||
| 22. | Praktyka zawodowa w klasie ........ i ......... po ............ tygodnie | ||||||||
b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,
c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.
Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących oraz z niepełnosprawnością ruchową
| Lp. | Zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | |||
| Semestr I | Semestr II | Semestr III | Semestr IV | ||
| 1. | Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne | 24-31 | 24-31 | 24-32 | 24-28 |
| 2. | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Razem | 27-34 | 27-34 | 27-35 | 27-31 | |
| 3. | Język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4. | Zajęcia fakultatywnea) | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 5. | Praktyka zawodowa w semestrze ...... i ...... po ...... tygodnie | ||||
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2001.61.626 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych. |
| Data aktu: | 21/05/2001 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2001 |








