Tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211) oraz art. 27 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1996 z dnia 1 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
województwa, w których realizacja regionalnego programu, mającego na celu restrukturyzację gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków bezrobocia, jest wspierana ze środków budżetu państwa na rok 1996,
2)
tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,
3)
tryb i szczegółowe zasady wykorzystywania środków budżetu państwa na rok 1996 na tworzenie instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 "Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211),
2)
ustawie budżetowej - rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1996 r. z dnia 1 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87),
3)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504, Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794),
4)
Kontrakcie - rozumie się przez to "Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego" z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej.

Rozdział  2

Województwa otrzymujące środki z rezerw celowych budżetu państwa na 1996 r. oraz przeznaczenie tych środków

§  3.
1.
Ze środków rezerwy celowej utworzonej w budżecie państwa na rok 1996, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja:
1)
programu restrukturyzacji województwa łódzkiego,
2)
programu restrukturyzacji regionu wałbrzyskiego,
3)
programu obejmującego inwestycje realizowane przez gminy w województwach olsztyńskim i suwalskim, które są określone w Programie ochrony środowiska - MASTERPLAN dla regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku.
2.
Rezerwę celową, określoną w ust. 1, rozdziela się pomiędzy województwa, w których są realizowane regionalne programy restrukturyzacyjne, przeznaczając dla:
1)
województwa łódzkiego - kwotę 15.500 tys. zł,
2)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 13.100 tys. zł,
3)
województw olsztyńskiego i suwalskiego - kwotę 5.800 tys. zł.
3.
Środki z rezerwy celowej, o której mowa w ust. 1 i 2, są przeznaczone na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych oraz na dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej "instytucjami regionalnymi", przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziałach 3 i 4.
§  4.
Środki z rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, są przeznaczone na tworzenie w województwie katowickim instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w § 1 pkt 3, zwanych dalej "instytucjami lokalnymi", w trybie i według zasad określonych w rozdziale 5.

Rozdział  3

Dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, które są realizowane w województwach: łódzkim, olsztyńskim, suwalskim i wałbrzyskim

§  5.
1.
Wojewodowie: Łódzki, Olsztyński, Suwalski i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale "wojewodami", w granicach kwoty środków budżetowych określonej dla danego województwa, ustalają kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji realizowanych przez gminy i podmioty gospodarcze, objętych regionalnym programem restrukturyzacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji realizowanych w województwach olsztyńskim i suwalskim przez gminy, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, są wstępnie ustalane przez Wojewodę Olsztyńskiego i Wojewodę Suwalskiego w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 6, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich; wymienieni wojewodowie po wstępnym ustaleniu kwot dotacji podejmują działania określone w § 7, w odniesieniu do inwestycji realizowanych w danym województwie.
3.
Łączna kwota dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie w 1996 r.:
1)
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy - nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu gmin,
2)
inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest rozpoczynana i kończona w 1996 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż 1 rok - nie może przekroczyć 100% środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1996 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.
§  6.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane wojewodom przez zarządy gmin i podmioty gospodarcze, zwane dalej "wnioskodawcami", w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Wojewodowie zawiadomią inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1996 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1996 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach inwestycji, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1996 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5.
Wnioskodawca do wniosku załącza:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabela 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabela 1 wniosku - do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy, zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 11 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1996 r. i 1997 r.
§  7.
1.
Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2)
przekazuje Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji nie będących zadaniami własnymi gmin, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w pkt 2,
4)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
2.
Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:
1)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3 - zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 - dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§  8.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i ust. 7 oraz w § 11 ust. 1.
2.
Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy stwierdzi nieprawidłowości, polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,
2)
wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

3.
Wojewoda w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody również gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1996 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1996 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1996 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1997 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy - zwraca część dotacji w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,
2)
inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy - zwraca część dotacji, jeżeli w 1996 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.
8.
W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B tabela 1 rubryka 6 wniosku.
9.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi w wypadkach określonych w ust. 7.
§  9.
1.
Dotacje, które w 1996 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1996 r. może przeznaczyć:
1)
na zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1,
2)
na dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 6 ust. 1,
3)
na cel określony w § 13 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 3 rozporządzenia oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§  10.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału 1996 r., zwanego dalej "okresem sprawozdawczym", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję w okresie sprawozdawczym,
5)
kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1996 r. - również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1996 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1996 r., a po upływie IV kwartału - również ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1996 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3.
Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1996 r., sporządzoną na podstawie danych otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności wykaz inwestycji dofinansowanych w 1996 r. dotacją i dane określone w ust. 1 dotyczące poszczególnych inwestycji oraz łączne obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie, a także ocenę przewidywanego wpływu realizacji inwestycji zakończonych w 1996 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie.
4.
Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
5.
Informacja jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
analizą nieprawidłowości występujących w 1996 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,
2)
informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,
3)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1996 r. i w 1997 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.
6.
Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
7.
Minister-Kierownik Centralnego Urzędu Planowania do dnia 15 maja 1997 r. przedstawi Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Podkomitetu Polityki Regionalnej i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie danych i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1996 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, o inwestycjach dofinansowanych dotacją, ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1996 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.
§  11.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1996 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1997 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji, planowanym i wykonanym w 1996 r., a po sfinansowaniu zobowiązań pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5.
§  12.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1996 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia 1996 r. na cele określone w § 9 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1996 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1997 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2 - na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Rozdział  4

Dotacje dla instytucji regionalnych w województwach łódzkim i wałbrzyskim

§  13.
1.
Wojewodowie Łódzki i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale "wojewodami", w granicach kwoty środków budżetowych, określonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, mogą przyznać dotacje również dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, jeżeli statuty tych instytucji:
1)
przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,
2)
upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji realizowanych w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.
2.
Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty obejmującej dotację oraz środki instytucji planowane przez nią na udzielanie w 1996 r. pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 1.
§  14.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Instytucja regionalna do wniosku załącza:
1)
szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji,
2)
oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1996 r. na udzielanie pożyczek, o których mowa w § 13 ust. 2,
3)
dokument ustalający zasady udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1,
4)
statut instytucji regionalnej,
5)
bilans instytucji regionalnej za 1995 r.,
6)
plan finansowy instytucji regionalnej na 1996 r.,
7)
zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,
8)
zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji, wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.
§  15.
1.
Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych oraz planowany termin ich przekazania,
2)
przekazuje Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na rok 1996, załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,
4)
informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji i planowanym terminie jej przekazania.
2.
Kopię informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  16.
1.
Instytucja regionalna otrzymaną dotację może przeznaczyć wyłącznie na udzielanie pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
2.
Oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy stopy kredytu refinansowego, udzielanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującej w dniu podpisania umowy o udzieleniu pożyczki.
3.
Środki finansowe, otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, instytucja regionalna przeznacza na udzielanie nowych pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  17.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.
2.
Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, w szczególności polegające na jej wykorzystywaniu w całości lub w części niezgodnie z przeznaczeniem, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla instytucji regionalnej termin, do którego jest zobowiązana usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja przekazana instytucji regionalnej podlega zwrotowi w całości lub w części określonej przez wojewodę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody.
§  18.
1.
Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie do dnia 31 stycznia 1997 r.:
1)
wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:
a)
nazwę pożyczkobiorcy,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji finansowej z udziałem pożyczki,
c)
kwotę pożyczki udzielonej pożyczkobiorcy w 1996 r. ze środków dotacji,
d)
termin spłaty pożyczki określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeśli spłata ma następować w ratach),
e)
wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa pod lit. d) oraz terminy ich zapłaty.
2)
informacji o łącznej kwocie pożyczek udzielonych w 1996 r. przez instytucję regionalną ze środków instytucji i dotacji.
2.
Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o pożyczkach udzielonych w 1996 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji, zawierającą w szczególności liczbę pożyczkobiorców, łączną kwotę udzielonych pożyczek, zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek oraz wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek udzielonych w 1996 r.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
informacją o nieprawidłowościach określonych w § 17 ust. 2 oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
2)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.
4.
Kopię informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
5.
Minister-Kierownik Centralnego Urzędu Planowania sporządzi informację zbiorczą na podstawie danych zawartych w informacjach wojewodów, o których mowa w ust. 2, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów i Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, łącznie z informacją określoną w § 10 ust. 7.
§  19.
1.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1996 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 13 ust. 1.
2.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1996 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Rozdział  5

Wykorzystywanie środków budżetu państwa na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim

§  20.
Wojewoda Katowicki w granicach kwoty rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, ustala kwoty środków z budżetu państwa - po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Radę Kontraktu, utworzoną zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu - przeznaczone na:
1)
objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami lub fundacjami tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 20 ust. 7 Kontraktu, w celu realizacji programów przebudowy i rozwoju lokalnego,
2)
finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju i Promocji S.A. w Katowicach, zwaną dalej "Agencją", przy tworzeniu instytucji lokalnych.
§  21.
1.
Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, o których mowa w art. 21 ust. 2 Kontraktu, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Zarząd gminy lub inny założyciel instytucji lokalnej do wniosku załącza w szczególności:
1)
umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona - uchwały rad gmin oraz właściwych organów podmiotów gospodarczych i innych podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1996 r. oraz w latach następnych,
2)
statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,
3)
charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,
4)
analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,
5)
informację o planowanych elementach strategii przekształceń społecznych i gospodarczych.
3.
Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:
1)
przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych - 50%,
2)
przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych - 75%

łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1996 r. z budżetów gmin na 1996 r. oraz przez podmioty gospodarcze i inne podmioty zgodnie z umową lub uchwałami, o których mowa w ust. 2 pkt 1, a także z budżetu państwa na rok 1996.

§  22.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu, powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.
§  23.
Wojewoda Katowicki:
1)
sprawuje nadzór nad wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,
2)
do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa, przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1996 r.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK

O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1996 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

(pominięty)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.71.337

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.
Data aktu: 25/06/1996
Data ogłoszenia: 27/06/1996
Data wejścia w życie: 01/07/1996