Opłaty za używanie częstotliwości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 21 maja 1991 r.
w sprawie opłat za używanie częstotliwości.

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. Nr 86, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podmiot, który uzyskał przydział częstotliwości, zwany dalej "użytkownikiem", uiszcza za używanie częstotliwości roczną opłatę na rachunek bankowy Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej wskazany w decyzji o przydziale częstotliwości.
§  2.
1.
Wysokość rocznej opłaty za używanie częstotliwości określa:
1)
dla radiokomunikacji ruchomej lądowej - załącznik nr 1;
2)
dla radiokomunikacji stałej oraz łączności satelitarnej - załącznik nr 2,
3)
dla radiofonii i telewizji - załącznik nr 3,
4)
dla radiokomunikacji morskiej, żeglugi śródlądowej oraz radiokomunikacji lotniczej - załącznik nr 4.
2.
Do ustalenia kwoty opłaty za używanie częstotliwości użytkownik przyjmuje parametry stacji nadawczej i dane dotyczące jej lokalizacji według karty ewidencyjnej stacji lub sieci, określone w decyzji o przydziale częstotliwości, oraz sposób wykorzystania częstotliwości.
3.
Opłatę za używanie częstotliwości, jeżeli jest ona wykorzystywana dla różnego rodzaju łączności, dla których przewidziane są zróżnicowane opłaty, uiszcza się w wysokości najwyższej określonej dla danego rodzaju łączności.
4.
Za wykorzystanie częstotliwości na obszarze miejskim oraz na obszarze przylegającym do miasta w promieniu 20 km od środka obszaru miejskiego uiszcza się opłatę w wysokości dwukrotnej kwoty określonej w załączniku.
5.
Przepisy ust. 2 i 4 nie mają zastosowania do jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, a ust. 4 - do podmiotów wykorzystujących częstotliwości wyłącznie dla ratowania życia i zdrowia ludzkiego.
§  3.
1.
Opłatę roczną uiszcza się w ratach kwartalnych w kwocie równej 1/4 opłaty rocznej do końca pierwszego miesiąca danego kwartału. Użytkownik może uiszczać opłatę jednorazowo za cały rok lub w okresach półrocznych.
2.
W przypadkach gdy przydział częstotliwości wydany został w ciągu kwartału, ratę opłaty za ten kwartał uiszcza się w ciągu 7 dni od daty przydziału częstotliwości w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy objętych w danym kwartale decyzją o przydziale częstotliwości i 1/12 opłaty rocznej.
3.
Za okresowy przydział częstotliwości opłatę uiszcza się jednorazowo w dniu wydania decyzji o przydziale częstotliwości w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy występujących w okresie objętym przydziałem częstotliwości i 1/12 opłaty rocznej.
4.
W przypadku rezygnacji przez użytkownika z przydziału częstotliwości przed upływem terminu określonego w decyzji o przydziale częstotliwości, uiszczona opłata nie podlega zwrotowi.
§  4.
Jednostki organizacyjne podległe Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych uiszczają opłaty za używanie częstotliwości od dnia 1 lipca 1991 r.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OPŁATY ROCZNE ZA UŻYWANIE JEDNEJ CZĘSTOTLIWOŚCI W RADIOKOMUNIKACJI RUCHOMEJ LĄDOWEJ

1. Opłata za używanie częstotliwości w celu realizacji ruchomej łączności radiotelefonicznej
Rodzaj sieci Zakres częstotliwości Rodzaj kanału (simpleks, dupleks) Łączność w relacji
Sieci dyspozytorskie (radiotelefoniczne, przywoławcze itp.) wszystkie zakresy częstotliwości przeznaczone dla radiokomunikacji ruchomej lądowej stacja stała - stacja ruchoma stacja stała - stacja stała stacja ruchoma - stacja ruchoma
wysokość zawieszenia anteny stacji stałej wysokość zawieszenia anteny stacji stałej wysokość zawieszenia anteny
h < 50 m h > 50 m h < 50 m h > 50 m niezależnie od wysokości
moc wyjściowa nadajnika (W) moc wyjściowa nadajnika (W) moc wyjściowa nadajnika (W)
<10 >10 <10 >10 <10 >10 <10 >10 <10
kwota opłaty w mln zł
simpleks 1,5 2,0 2,0 3,0 2,5 8,0 8,0 15,0 0,6
dupleks 2,5 3,5 3,5 5,0 4,0 8,0 10,0 20,0 1,0
Sieci użytku publicznego ogólnokrajowe 160 MHz za każdy przydzielony kanał – 60,0
450 MHz za każdy przydzielony kanał:
- w I roku budowy i użytkowania sieci – 60,0
- w II roku budowy i użytkowania sieci – 120,0
- w III roku budowy i użytkowania sieci

oraz w latach następnych – 180,0

2. Opłata za używanie częstotliwości w celu realizacji stałej łączności radiotelefonicznej z wykorzystaniem urządzeń RSLA-W - 2,0 mln zł.

3. Opłata za używanie częstotliwości w zakresie powyżej 30 MHz przez użytkowników wymienionych w § 2 ust. 5 rozporządzenia, niezależnie od wielkości obszaru wykorzystania i parametrów technicznych stacji - 1,0 mln zł.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  1 OPŁATY ROCZNE ZA UŻYWANIE CZĘSTOTLIWOŚCI W RADIOKOMUNIKACJI STAŁEJ ORAZ ŁĄCZNOŚCI SATELITARNEJ

I. Linie radiowe:

1. Opłata za jeden kanał wielkiej częstotliwości (1 przęsło) wykorzystywany do realizacji usług:

1) o charakterze powszechnym (telefonia, telegrafia) oraz do przesyłania programów radiofonicznych i telewizyjnych o charakterze publicznym:

a) w zakresie częstotliwości do 6 GHz 200,0 mln zł,

b) w zakresie częstotliwości powyżej 6 GHz do 11 GHz 100,0 mln zł,

c) w zakresie częstotliwości powyżej 11 GHz 50,0 mln zł,

2) pozostałych:

a) w zakresie częstotliwości do 6 GHz 250,0 mln zł,

b) w zakresie częstotliwości powyżej 6 GHz do 11 GHz 150,0 mln zł,

c) w zakresie częstotliwości powyżej 11 GHz 100,0 mln zł,

2. Dla użytkowników wymienionych w § 2 ust. 5 rozporządzenia, niezależnie od długości relacji, ilości przęseł i zakresu częstotliwości 10,0 mln zł.

II. Radiokomunikacja stała realizowana w zakresie częstotliwości poniżej 30 MHz:

1. Opłata za wykorzystanie jednego pasma częstotliwości w relacjach:

1) krajowych 20,0 mln zł,

2) zagranicznych 30,0 mln zł.

2. Dla użytkowników wymienionych w § 2 ust. 5 rozporządzenia, niezależnie od relacji 2,0 mln zł.

III. Łączność satelitarna:

1. Opłata za używanie częstotliwości przez jedną, stałą, naziemną stację końcową o powierzchni skutecznej anteny nie większej niż 10 m2 (Very Small Aperture Terminal - VSAT) pracującą w sieci obsługiwanej przez stację centralną 360 tys. zł.

2. Opłata za używanie częstotliwości przez jedną, stałą, naziemną stację centralną, obsługującą stacje końcowe o powierzchni skutecznej anteny nie większej niż 10 m2 (VSAT), za każdy 1 kHz przyznanego widma

360 tys. zł.

3. Opłata za używanie częstotliwości przez jedną, stałą, naziemną stację dosyłową dla realizacji usług radiodyfuzji satelitarnej, za każde 10 kHz przyznanego widma:

a) dla radiofonii i telewizji publicznej 120 tys. zł,

b) dla pozostałych operatorów 360 tys. zł.

4. Opłata za używanie częstotliwości przez jedną, stałą, naziemną stację końcową, inną niż wymienione w ust. 1 do 3:

a) dla radiofonii i telewizji publicznej 50 mln zł,

b) dla pozostałych operatorów 70 mln zł.

5. Opłata za używanie częstotliwości przez jedną, ruchomą, naziemną stację końcową, wykorzystywaną w radiokomunikacyjnej służbie ruchomej: lądowej, morskiej oraz lotniczej 20 mln zł.

IV. Łączność stała typu abonenckiego:

Opłata za używanie częstotliwości przez jedną stację nadawczo-odbiorczą (sterującą lub przekaźnikową), pracującą w systemie łączności stałej typu abonenckiego, w zakresie częstotliwości od 1 do 3 GHz, za każde 10 kHz przyznanego widma dla:

- telefonii wiejskiej 36 tys. zł,

- pozostałych użytkowników 360 tys. zł.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  2 OPŁATY ROCZNE ZA UŻYWANIE JEDNEJ CZĘSTOTLIWOŚCI W RADIOFONII I TELEWIZJI

A. Radiofonia UKF-FM
Wysokość zawieszenia anteny (m) Moc promieniowania (W) Zakres częstotliwości
66,0-730 MHz 87,5-108,0 MHz
opłata w mln zł
użytkownicy radiofonii publicznej pozostali użytkownicy użytkownicy radiofonii publicznej1) pozostali użytkownicy
h < 50 < 100 6,0 18,0 2,0 6,0
100-500 12,0 36,0 4,0 12,0
> 500 30,0 90,0 10,0 30,0
50-100 < 100 15,0 45,0 5,0 15,0
100-500 30,0 90,0 10,0 30,0
> 500 40,0 120,0 15,0 45,0
h > 100 < 100 40,0 120,0 15,0 45,0
100-500 70,0 210,0 25,0 75,0
> 500 90,0 270,0 30,0 90,0

1) Podmioty wykorzystujące częstotliwość w zakresie od 87,5 MHz do 108,0 MHz do nadawania programów radiofonicznych o charakterze publicznym, bez nadawania reklam, wnoszą opłatę w wysokości 1/2 opłaty podanej w tabeli.

B. Radiofonia AM

1. Zakres fal długich.

Wykorzystanie 1 częstotliwości, niezależnie od mocy wyjściowej nadajnika - 100,0 mln zł.

2. Zakres fal średnich.

Wykorzystanie 1 częstotliwości, w zależności od mocy wyjściowej nadajnika oraz od użytkownika programu:

Moc nadajnika w kW < 1,0 1,0-50,0 > 50,0
Użytkownicy radiofonii publicznej opłata w mln zł
10,0 25,0 40,0
Pozostali użytkownicy 30,0 75,0 120,0

C. Telewizja

Za używanie jednej częstotliwości - kanału telewizyjnego ustala się opłatę w zależności od mocy wyjściowej nadajnika oraz od użytkownika częstotliwości według zasad określonych w pkt A w wysokości dwukrotnej opłaty za używanie częstotliwości w radiofonii UKF-FM w zakresie częstotliwości 66,0-73,0 MHz.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

OPŁATY ROCZNE ZA UŻYWANIE CZĘSTOTLIWOŚCI W RADIOKOMUNIKACJI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ ORAZ W RADIOKOMUNIKACJI LOTNICZEJ

1. Opłata za używanie częstotliwości w relacjach "brzeg-statek" lub "ziemia-statek powietrzny":

a) w pasmach częstotliwości określonych w Międzynarodowym regulaminie radiokomunikacyjnym dla tego typu łączności, z wyłączeniem pasma UKF, za każde pasmo 10,0 mln zł,

b) jednego kanału o szerokości 25 kHz w paśmie UKF 2,0 mln zł,

c) przez użytkowników określonych w § 2 ust. 5 rozporządzenia:

- za każde pasmo, z wyłączeniem pasma UKF 5,0 mln zł,

- za każdy kanał o szerokości 25 kHz w paśmie UKF 1,0 mln zł.

2. Opłata za używanie jednej częstotliwości w celu utworzenia niezbędnego systemu radionawigacji o zasięgu lokalnym 1,0 mln zł.

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.158) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
2 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.158) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.47.211

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za używanie częstotliwości.
Data aktu: 21/05/1991
Data ogłoszenia: 05/06/1991
Data wejścia w życie: 20/06/1991