Pomiar statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 sierpnia 1986 r.
w sprawie pomiaru statków morskich.

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organem pomiarowym dla statków morskich jest polska instytucja klasyfikacyjna, działająca pod nazwą "Polski Rejestr Statków".
2.
Organ pomiarowy wykonuje czynności z zakresu pomiaru statków przez inspektorów pomiarowych.
§  2.
1.
Do zakresu działania organu pomiarowego należy w szczególności:
1)
pomierzanie statków,
2)
sporządzanie protokołów pomiarowych,
3)
wystawianie świadectw pomiarowych,
4)
dokonywanie inspekcji pomiaru statku,
5)
wydawanie szczegółowych instrukcji dotyczących sposobu i trybu dokonywania pomiarów,
6)
prowadzenie - w zakresie zagadnień technicznych związanych z pomiarem - współpracy z organami pomiarowymi państw obcych oraz z organami prowadzącymi agendy międzynarodowych umów pomiarowych, w których Polska uczestniczy,
7)
komunikowanie się bezpośrednio bądź za pośrednictwem polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych z właściwymi organami państw obcych w sprawach dotyczących świadectw pomiarowych.
2.
Pomiar statku ma na celu ustalenie jego pojemności brutto i netto oraz wymiarów rejestrowych (głównych): długości, szerokości i wysokości bocznej na śródokręciu do górnego pokładu.
§  3.
1.
Przy dokonywaniu pomiarów statków stosuje się przepisy Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247), zwanej dalej "konwencją", z wyjątkiem pomiarów:
1)
jednostek pływających marynarki wojennej,
2)
statków o długości mniejszej niż 24 m,
3)
statków nie odbywających podróży międzynarodowych.
2.
Pomiar statków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, następuje zgodnie z polskimi przepisami o pomierzaniu pojemności statków, wydanymi przez Polski Rejestr Statków.
3.
Statek, na wniosek właściciela lub armatora, może być pomierzony dodatkowo według zasad pomiarowych ustalonych przez Zarządy Kanałów Sueskiego i Panamskiego.
§  4.
1.
Obowiązek przedstawienia statku noszącego banderę polską do pomiaru spoczywa na właścicielu statku, a jeżeli właścicielem statku jest Skarb Państwa - na armatorze; w zastępstwie właściciela lub armatora statek może przedstawić do pomiaru również jego kapitan.
2.
Przedstawienie statku do pomiaru odbywa się na podstawie zgłoszenia dokonanego na piśmie.
3.
Przedstawiający statek do pomiaru jest obowiązany:
1)
dostarczyć rysunki statku oraz dokumentację wskazaną przez organ pomiarowy,
2)
udostępnić (otworzyć i opróżnić) wszystkie pomieszczenia statku,
3)
udzielić wszystkich niezbędnych informacji,
4)
wstrzymać się od załadunku statku do czasu uzyskania zgody organu pomiarowego.
4.
Jeżeli zachodzi potrzeba wystawienia świadectwa pomiarowego dla statku o polskiej przynależności, znajdującego się za granicą, a dokonanie pomiaru przez polski organ pomiarowy jest niemożliwe, właściciel (armator) lub kapitan statku zwraca się do Polskiego Rejestru Statków o ustalenie sposobu dokonania pomiaru.
5.
Właściciel (armator) lub kapitan statku o polskiej przynależności, mający świadectwo pomiarowe wydane przez organ pomiarowy obcego państwa, ale nie będące międzynarodowym świadectwem pomiarowym (1969) wydanym na wniosek upoważnionego organu polskiego, jest obowiązany - po przybyciu statku do kraju - wystąpić do polskiego organu pomiarowego o wydanie nowego świadectwa.
§  5.
1.
Na podstawie przeprowadzonego pomiaru Polski Rejestr Statków wystawia:
1)
międzynarodowe świadectwo pomiarowe (1969) - dla statków o długości 24 m i większej, odbywających podróże międzynarodowe - według wzoru zawartego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
świadectwo pomiarowe - dla statków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 - według wzoru zawartego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
3)
świadectwo pomiarowe Kanału Sueskiego lub świadectwo pomiarowe Kanału Panamskiego - według wzoru ustalonego przez zarządy tych kanałów.
2.
Świadectwo pomiarowe powinno stale znajdować się na statku i być chronione przed zniszczeniem lub utratą.
3.
Na uzasadniony wniosek właściciela lub armatora statku, jeżeli świadectwo pomiarowe zostało zniszczone lub utracone, organ pomiarowy wystawia duplikat tego świadectwa.
§  6.
1.
Świadectwo pomiarowe traci moc:
1)
z dniem utraty przez statek prawa do noszenia bandery polskiej, chyba że statek będzie podnosił banderę państwa, które jest członkiem konwencji,
2)
gdy ulegną zmianie pojemność lub wymiary główne statku.
2.
Właściciel (armator) statku jest obowiązany zwrócić do Polskiego Rejestru Statków świadectwo pomiarowe, które utraciło moc, a także świadectwo pomiarowe statku, który został wykreślony z rejestru okrętowego lub utracił certyfikat bandery, chyba że statek przeszedł pod banderę państwa, które jest członkiem konwencji.
§  7.
1.
Organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwą izbę morską o wystawieniu świadectwa pomiarowego lub o dokonaniu zmian w świadectwie pomiarowym statku podlegającego wpisowi do rejestru okrętowego lub statku, któremu czasowo nadano polską przynależność.
2.
Organ pomiarowy prowadzi rejestr pomierzonych statków i wydanych świadectw pomiarowych oraz przechowuje w swoich aktach unieważnione świadectwa pomiarowe i inne dokumenty dotyczące pomierzonych statków.
3.
Akta pomiarowe przechowuje się przez okres istnienia statku.
§  8.
Międzynarodowe świadectwo pomiarowe (1969) lub świadectwo pomiarowe może być wystawione dla statku obcego lub na wniosek właściciela (armatora) albo kapitana tego statku po przedstawieniu prośby właściwego organu państwa, którego banderę statek podnosi.
§  9.
1.
Statek podnoszący banderę państwa obcego, które jest członkiem konwencji, może być poddany inspekcji przeprowadzonej przez inspektorów pomiarowych Polskiego Rejestru Statków.
2.
Inspekcja pomiaru statku może być dokonana również na wniosek terenowego organu administracji morskiej lub zarządu portu.
3.
Inspekcja pomiaru polega na sprawdzeniu:
1)
czy statek posiada ważne międzynarodowe świadectwo pomiarowe (1969),
2)
czy zasadnicza charakterystyka statku odpowiada danym zawartym w tym świadectwie.
4.
Wykonywanie inspekcji pomiaru nie może powodować przestoju statku.
5.
Jeżeli w czasie inspekcji zostanie ujawnione, że zasadnicza charakterystyka statku różni się od danych zawartych w międzynarodowym świadectwie pomiarowym (1969) w sposób powodujący zwiększenie pojemności brutto lub netto, Polski Rejestr Statków niezwłocznie powiadamia o tym właściwy organ państwa, którego banderę statek podnosi.
§  10.
O zakresie inspekcji pomiaru statku o polskiej przynależności oraz statku, który podnosi banderę państwa obcego, nie będącego członkiem konwencji, decyduje organ pomiarowy, który powiadamia o zakresie inspekcji armatora, a w odniesieniu do statków podnoszących banderę państwa obcego - również właściwy organ tego państwa, którego banderę statek podnosi.
§  11.
1.
Organ pomiarowy pobiera opłaty za:
1)
dokonanie pomiaru statku,
2)
wystawienie świadectwa pomiarowego,
3)
sporządzenie wyciągu ze świadectwa pomiarowego,
4)
sporządzenie duplikatu świadectwa pomiarowego,
5)
sporządzenie odpisów wydanych dokumentów pomiarowych, łącznie z ich poświadczeniem,
6)
przeprowadzenie inspekcji pomiaru statku, jeżeli jest ona wykonywana na wniosek, o którym mowa w § 9 ust. 2.
2.
Stawki opłat pomiarowych określa taryfa opłat za czynności Polskiego Rejestru Statków.
3.
Opłaty jest obowiązany uiścić właściciel lub armator pomierzonego statku.
4.
Opłaty za sporządzenie odpisów wydanych dokumentów pomiarowych jest obowiązana uiścić osoba, na której żądanie odpis sporządzono.
5.
Nie pobiera się opłat za odpisy dokumentów pomiarowych sporządzonych na żądanie izb morskich lub innych organów państwowych.
6.
Zlecający inspekcję w zakresie pomiaru statku jest obowiązany zwrócić koszty poniesione przez organ pomiarowy, jeżeli wyniki inspekcji okażą się zgodne z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym.
§  12.
Świadectwa pomiarowe wydane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów dla statków, do których nie mają zastosowania przepisy konwencji, zachowują nadal swoją ważność.
§  13.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 16 października 1964 r. w sprawie pomiaru statków morskich (Dz. U. Nr 40, poz. 275 i z 1968 r. Nr 4, poz. 28).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO POMIAROWE (1969)

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ŚWIADECTWO POMIAROWE

(pominięty)

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.38.191

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pomiar statków morskich.
Data aktu: 20/08/1986
Data ogłoszenia: 22/10/1986
Data wejścia w życie: 22/10/1986