Szczegółowy zakres działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 1984 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zwanej dalej "Komisją Planowania", należy:
1)
w zakresie prowadzenia studiów przedplanowych, studiów dotyczących podstawowych problemów społeczno-gospodarczych kraju oraz opracowywania prognoz długoterminowych:
a)
sporządzanie okresowych analiz sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i określanie w wyniku tych analiz podstawowych problemów wymagających rozwiązania,
b)
organizowanie badań nad stanem i kierunkami rozwoju gospodarki światowej,
c)
określanie tematów, w ramach najważniejszych problemów wymagających rozwiązania, do szczegółowych badań i inicjowanie ich wykonania,
d)
ocena wyników przeprowadzonych badań,
e)
opracowywanie, na podstawie prac wymienionych pod lit. a)-d), długoterminowych prognoz, z uwzględnieniem uwarunkowań rozwoju kraju,
f)
opracowywanie wniosków wynikających z długoterminowych prognoz;
2)
w zakresie opracowywania założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
przygotowywanie wariantów założeń polityki społeczno-gospodarczej kraju, ze szczególnym uwzględnieniem przekształceń strukturalnych w gospodarce narodowej, sytuacji demograficznej kraju i poziomu życia ludności, zasobów pracy oraz kierunków kształcenia kadr kwalifikowanych, postępu naukowo-technicznego, rozwoju stosunków gospodarczych z zagranicą oraz polityki inwestycyjnej i surowcowej,
b)
przygotowywanie wariantów założeń polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, w tym polityki lokalizacyjnej i jej wpływu na środowisko,
c)
opracowywanie spójnej koncepcji założeń polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennego zagospodarowania kraju,
d)
przedstawianie organom administracji państwowej oraz organizacjom społeczno-zawodowym założeń, o którym mowa pod lit. c), w celu zaopiniowania,
e)
opracowywanie projektów założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju;
3)
w zakresie opracowywania programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju:
a)
określanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, podstawowego zakresu i rodzaju programów,
b)
inicjowanie opracowania programów i współdziałanie w ich wykonaniu,
c)
opracowywanie wybranych programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju;
4)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
opracowywanie wariantów założeń planu perspektywicznego,
b)
opracowywanie wariantów założeń planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
c)
opracowywanie wspólnych wariantów projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
d)
opracowywanie projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
e)
analizowanie spójności regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju;
5)
w zakresie opracowywania wariantów koncepcji i projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego:
a)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego, w szczególności na podstawie planu perspektywicznego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, instrumentów i parametrów ekonomicznych określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia jego realizacji;
6)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów centralnego planu rocznego:
a)
przygotowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów założeń centralnego planu rocznego, w szczególności na podstawie ustaleń narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
analizowanie i opracowywanie, w razie potrzeby, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej propozycji zmian instrumentów i parametrów ekonomicznych, określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie wariantów, a następnie projektów centralnego planu rocznego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia ich realizacji,
d)
opracowywanie, w razie potrzeby, projektów zmian narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz centralnego planu rocznego;
7)
w zakresie udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej:
a)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, koncepcji udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej,
b)
koordynacja dwustronna i wielostronna planów z krajami-członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i z pozostałymi krajami socjalistycznymi,
c)
zapewnianie w planach centralnych warunków realizacji wyników koordynacji planów, o których mowa pod lit. b);
8)
w zakresie inwestycji centralnych i lokalizacji inwestycji:
a)
opracowywanie, na podstawie ekspertyz i konsultacji, propozycji uznania określonych przedsięwzięć za inwestycje centralne wraz ze wskazaniem podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych i źródeł finansowania,
b)
opracowywanie propozycji ustalania imiennych wykazów inwestycji centralnych wraz z określeniem maksymalnej wysokości poziomu nakładów na te inwestycje w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
c)
przygotowywanie wniosków dotyczących ustalenia terminów rozpoczęcia realizacji poszczególnej inwestycji centralnej lub jej etapu,
d)
opracowywanie propozycji zmian podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych poszczególnych inwestycji centralnych oraz zmian programu kontynuowanych inwestycji centralnych,
e)
przygotowywanie rocznych informacji o realizacji inwestycji centralnych, dokonanych zmianach oraz rzeczywistych kosztach i efektach zrealizowanych inwestycji centralnych,
f)
udzielanie wskazań lokalizacyjnych dla inwestycji o znaczeniu krajowym w rozumieniu przepisów o planowaniu przestrzennym,
g)
opracowywanie rocznych informacji o podjętych decyzjach lokalizacyjnych w kraju;
9)
w zakresie bilansowania podstawowych surowców, energii, materiałów i wyrobów:
a)
opracowywanie wniosków o ustalenie nomenklatury centralnych bilansów,
b)
opracowywanie projektów centralnych bilansów zatwierdzanych przez Radę Ministrów,
c)
opiniowanie bilansów opracowywanych przez Urząd Gospodarki Materiałowej,
d)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej w opracowywaniu zasad zaopatrzenia materiałowo-technicznego, w szczególności w celu realizacji zamówień rządowych i programów operacyjnych;
10)
w zakresie opracowywania bieżących i okresowych ocen, analiz oraz prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego i realizacji planów centralnych:
a)
opracowywanie corocznych analiz i sprawozdań z realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego,
b)
opracowywanie miesięcznych i kwartalnych analiz realizacji centralnego planu rocznego oraz ocen sytuacji gospodarczej kraju,
c)
prowadzenie badań umożliwiających wczesne ostrzeganie o występujących zagrożeniach w realizacji planów centralnych,
d)
opracowywanie rocznych analiz i ocen realizacji centralnego planu rocznego,
e)
opracowywanie okresowych analiz i ocen podstawowych problemów gospodarczych,
f)
sporządzanie okresowych prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego kraju,
g)
dokonywanie porównawczych analiz sytuacji gospodarczej kraju na tle innych krajów, w tym w szczególności krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej,
h)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej i bankami w realizacji zadań określonych pod lit. a)-f);
11)
w zakresie doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową:
a)
sporządzanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, okresowych analiz i ocen sprawności i skuteczności funkcjonowania systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji zmian i doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
c)
okresowe przedstawianie wyników analiz wraz z wnioskami z przeprowadzonych studiów i badań nad metodami kierowania i zarządzania gospodarką, w szczególności w krajach socjalistycznych, we współdziałaniu z właściwymi jednostkami naukowo-badawczymi,
d)
analiza narzędzi i parametrów sterowania gospodarką z punktu widzenia skuteczności oddziaływania na realizację założeń planów centralnych wraz z propozycjami ich zmian i doskonalenia,
e)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji dotyczących instrumentów zapewniających zgodność planów przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarki uspołecznionej z założeniami planów centralnych;
12)
przygotowywanie opracowań zleconych przez Radę Ministrów albo Prezesa Rady Ministrów, należących do zakresu działania Komisji Planowania.
§  2.
Komisja Planowania, realizując zadania określone w § 1, uwzględnia zagadnienia obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz inne zadania w tym zakresie, określone w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Komisja Planowania działa na posiedzeniach plenarnych zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Posiedzenia Komisji Planowania zwołuje i nimi kieruje Przewodniczący Komisji Planowania albo z jego upoważnienia - Pierwszy Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania.
3.
Komisja Planowania na posiedzeniach plenarnych rozpatruje i ocenia materiały dotyczące spraw określonych w art. 5 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186), zwanej dalej "ustawą", przekazane jej członkom przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
§  4.
1.
Prezydium Komisji Planowania działa zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
2.
Prezydium Komisji Planowania rozpatruje i ocenia sprawy, o których mowa w art. 6 ustawy.
§  5.
Przewodniczący Komisji Planowania realizuje zadania Komisji Planowania określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 3 i § 4 ust. 2, oraz kieruje pracą urzędu Komisji Planowania.
§  6.
Przewodniczący Komisji Planowania ustala w szczególności:
1)
metody, tryb i terminy opracowywania założeń i projektów planów perspektywicznych, planów zagospodarowania przestrzennego kraju, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych,
1a) 1
zasady metodyczne opracowywania projektów terytorialnych planów społeczno-gospodarczych,
1b) 2
zasady sporządzania projektów założeń do regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego, projektów tych planów oraz kontroli ich realizacji,
2)
metody, tryb i terminy bilansowania surowców, energii, materiałów i wyrobów,
3)
metody rachunku ekonomicznego efektywności gospodarowania oraz inwestycji i postępu technicznego,
4) 3
metodykę ekonomicznej oceny działalności jednostek gospodarki uspołecznionej, uwzględniającej w szczególności efektywność gospodarowania czynnikami wytwórczymi oraz zdolność do samofinansowania i rozwoju,
5)
metodykę sporządzania analiz gospodarczych.
§  7.
Przewodniczący Komisji Planowania:
1)
organizuje współdziałanie naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w zakresie planowania centralnego,
2)
sprawuje nadzór, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100 i Nr 31, poz. 173), nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego w sprawach planowania,
3)
organizuje stałą współpracę z wybranymi jednostkami gospodarczymi i określa jej zasady na potrzeby planowania centralnego i doskonalenia systemu kierowania oraz zarządzania gospodarką narodową, a także na potrzeby opracowywania planów przedsiębiorstw,
3a) 4
opiniuje projekty wojewódzkich planów społeczno-gospodarczych co do ich zgodności z podstawowymi celami i kierunkami polityki społeczno-gospodarczej oraz ustaleniami określonymi w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
3b) 5
bada zgodność projektów regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju oraz w razie potrzeby podejmuje, w trybie określonym w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185 i z 1986 r. Nr 47, poz. 226), działania mające na celu doprowadzenie do ich wzajemnej zgodności,
4)
współdziała z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego w ustalaniu podstawowych definicji, pojęć, klasyfikacji nomenklatur i kodów dotyczących planowania oraz zapewnia ich stosowanie w planowaniu,
5)
organizuje i przeprowadza konsultacje społeczne, także w prasie i innych środkach masowego przekazywania, w sprawach podstawowych problemów planów centralnych oraz proponowanych kierunków ich rozwiązań i przedstawia wyniki tych konsultacji do publicznej wiadomości wraz ze wskazaniem sposobu ich uwzględnienia.
§  8.
Przewodniczący Komisji Planowania określa metody, tryb i terminy przekazywania Komisji Planowania informacji przez wybrane jednostki gospodarcze o ich planach pięcioletnich i rocznych oraz o zamierzeniach rozwojowych.
§  9.
Przewodniczący Komisji Planowania wydaje Dziennik Urzędowy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, w którym publikuje akty prawne i inne dokumenty dotyczące planowania centralnego.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
2 § 6 pkt 1b dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
3 § 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
4 § 7 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
5 § 7 pkt 3b dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.43.225

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
Data aktu: 03/08/1984
Data ogłoszenia: 07/09/1984
Data wejścia w życie: 07/09/1984