Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar oraz zasady tworzenia i szczegółowy zakres działania terenowych urzędów miar.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar oraz zasad tworzenia i szczegółowego zakresu działania terenowych urzędów miar.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar (Dz. U. Nr 11, poz. 82) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do podstawowych kierunków działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar, zwanego dalej "Komitetem", należą sprawy:
1)
rozwoju normalizacji (typizacji i unifikacji) stosownie do potrzeb społecznych, gospodarczych i obronności kraju oraz wymagań postępu naukowo-technicznego, jak również kontrola wykorzystania normalizacji w działalności gospodarczej oraz inicjowanie i prowadzenie prac w zakresie ogólnych zagadnień jakości,
2)
zapewnienie jednolitości miar, rzetelności i odpowiedniej jakości narzędzi pomiarowych oraz właściwego ich stosowania w gospodarce narodowej,
3)
kontrola zawartości metali szlachetnych w wyrobach przeznaczonych do obrotu oraz badanie jakości kamieni szlachetnych.
§  2.
Do zakresu działania Komitetu w sprawach normalizacji należy:
1)
określanie kierunków prac normalizacyjnych i wytycznych tematycznych rozwoju działalności normalizacyjnej na podstawie ustalonych założeń rozwoju naukowo-technicznego, gospodarczego i społecznego kraju,
2)
ustalanie zasad organizacji i planowania prac normalizacyjnych oraz wytycznych prowadzenia tych prac w gospodarce narodowej,
3)
opracowywanie projektów wieloletnich i rocznych planów podstawowych (wybranych) prac normalizacyjnych przy współdziałaniu w tym zakresie z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, Państwową Radą Gospodarki Materiałowej i zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi),
4)
zatwierdzanie w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) rocznych planów podstawowych (wybranych) prac normalizacyjnych,
5)
określanie głównych kierunków rozwoju typizacji i unifikacji w dziedzinie konstrukcji maszyn i urządzeń oraz procesów technologicznych, a także koordynacja prac w tym zakresie, z wyjątkiem spraw typizacji i unifikacji w budownictwie,
6)
współdziałanie z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) w zakresie prac określonych w pkt 5 w celu wykorzystywania wyników tych prac dla przedsięwzięć związanych z rozwojem kooperacji i specjalizacji produkcji,
7)
inicjowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii, metod i techniki prac normalizacyjnych oraz ekonomiki normalizacji,
8)
inicjowanie, koordynowanie oraz prowadzenie prac analityczno-badawczych nad stanem normalizacji w kraju, potrzebami gospodarki narodowej i obronności kraju oraz skutecznością środków wpływających na postęp w tym zakresie, jak również analizowanie stanu rozwoju normalizacji za granicą,
9)
współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze oraz występowanie z wnioskami o włączenie do planów prac tych jednostek zagadnień z zakresu normalizacji,
10)
inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie ogólnych zagadnień jakości produkowanych wyrobów oraz - w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) i organizacjami społecznymi - przedsięwzięć mających na celu popularyzację nowoczesnych metod i zasad oddziaływania na jakość; prowadzenie wymiany doświadczeń i publikacji w tym zakresie z właściwymi organizacjami międzynarodowymi i odpowiednimi instytucjami zagranicznymi,
11)
ustanawianie Polskich Norm,
12)
opracowywanie wybranych projektów Polskich Norm,
13)
rozstrzyganie rozbieżności między resortami w zakresie nie uzgodnionych postanowień w projektach Polskich Norm,
14)
udzielanie zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm,
15)
ocena projektów norm branżowych w zakresie określonym szczególnymi przepisami,
16)
kontrola prac normalizacyjnych i stosowania norm oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi organami administracji państwowej,
17)
inicjowanie i podejmowanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) oraz organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celu popularyzację oraz przyśpieszanie wdrażania i upowszechniania wyników prac w zakresie normalizacji i nowoczesnych metod oddziaływania na jakość produkowanych wyrobów,
18)
ustalanie zasad rejestru i ewidencji norm oraz prowadzenie rejestru Polskich Norm i norm branżowych,
19)
wydawanie i rozpowszechnianie Polskich Norm i norm branżowych oraz katalogów tych norm,
20)
opiniowanie na wniosek Ministra Finansów wystąpień ministrów (kierowników urzędów centralnych), dotyczących kredytów na prace normalizacyjne,
21)
ustalanie zasad atestacji wyrobów oraz koordynacja prac w tym zakresie,
22)
ustalanie ogólnych kierunków i koordynacja działalności wynikającej z udziału Polski w międzynarodowej współpracy w dziedzinie normalizacji, uczestnictwo i reprezentowanie Polski w pracach międzynarodowych w tym zakresie, a w szczególności w międzynarodowych organizacjach do spraw normalizacji i zagadnień jakości.
§  3.
Do zakresu działania Komitetu w sprawach miar i narzędzi pomiarowych należy:
1)
określanie kierunków prac metrologicznych z uwzględnieniem rocznych i wieloletnich planów gospodarczych, a zwłaszcza planów prac naukowo-badawczych i rozwojowych,
2)
inicjowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie metrologii,
3)
inicjowanie oraz prowadzenie prac analityczno-badawczych nad stanem metrologii w kraju, potrzebami gospodarki narodowej i obronności kraju oraz skutecznością środków wpływających na postęp w tym zakresie, jak również analizowanie stanu rozwoju metrologii za granicą,
4)
współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze oraz występowanie z wnioskami o włączenie do planów prac tych jednostek zagadnień z zakresu metrologii,
5)
prowadzenie prac dotyczących jednostek miar; ustalanie państwowych wzorców miar, wzorców fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów, miejsc i warunków przechowywania tych wzorców, jednolitych danych odniesienia dla stałych fizycznych własności materiałów oraz porównywanie wzorców państwowych z odpowiednimi wzorcami międzynarodowymi i odtwarzanie ich dla potrzeb gospodarki,
6)
ustalanie przepisów o narzędziach pomiarowych, wzorcach fizycznych, chemicznych i innych własności materii i materiałów oraz wydawanie niezbędnych opracowań metodycznych i instruktażowych,
7)
opracowywanie i ustalanie wzorcowych metod pomiarowych i niektórych wzorcowych zestawów przyrządów pomiarowych oraz prowadzenie prac nad ich unifikacją,
8)
dokonywanie legalizacji narzędzi pomiarowych,
9)
organizowanie sieci placówek legalizujących narzędzia pomiarowe oraz upoważnianie przedsiębiorstw, instytutów naukowo-badawczych i innych państwowych jednostek organizacyjnych do legalizacji narzędzi pomiarowych,
10)
określanie zasad i warunków zatwierdzania typów narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi zatwierdzania typu,
11)
badanie i zatwierdzanie typów narzędzi pomiarowych wymienionych w pkt 10 przed rozpoczęciem ich seryjnej produkcji oraz upoważnianie określonych jednostek organizacyjnych do zatwierdzania typu narzędzi pomiarowych nie podlegających obowiązkowi legalizacji,
12)
udzielanie zezwoleń na sprowadzanie z zagranicy narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
13)
kontrola stosowania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi organami administracji państwowej,
14)
kontrola właściwego stosowania narzędzi pomiarowych oraz prawidłowego przechowywania wzorców, o których mowa w pkt 5,
15)
nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
16)
inicjowanie i podejmowanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) oraz organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celu popularyzację oraz przyspieszanie wdrażania i upowszechniania wyników prac w zakresie metrologii,
17)
ustalanie ogólnych kierunków i koordynowanie działalności wynikającej z udziału Polski w międzynarodowej współpracy w dziedzinie metrologii, uczestnictwo i reprezentowanie Polski w pracach międzynarodowych w tym zakresie, a w szczególności w międzynarodowych organizacjach do spraw metrologii.
§  4.
Do zakresu działania Komitetu należy ponadto:
1)
ogłaszanie w Dzienniku Normalizacji i Miar obwieszczeń w sprawie ustanowienia Polskich Norm i norm branżowych przez wymienienie numeru normy, tytułu, daty jej ustanowienia i daty, od której norma obowiązuje, i zakresu jej mocy obowiązującej; obwieszczeń w sprawie unieważnienia Polskich Norm i norm branżowych i ustanowienia zmian do tych norm; wykazów zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm oraz przepisów określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o miarach i narzędziach pomiarowych (Dz. U. z 1966 r. Nr 23, poz. 148 i z 1972 r. Nr 11, poz. 83),
2)
wydawanie Biuletynu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar oraz zamieszczanie w nim treści zmian do Polskich Norm i norm branżowych, treści zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm, instrukcji i komunikatów dla jednostek organizacyjnych gospodarki w sprawach normalizacji i metrologii,
3)
wydawanie materiałów i czasopism z zakresu działania Komitetu,
4)
ustalanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) zasad, wytycznych oraz ramowych programów szkolenia w zakresie normalizacji, metrologii i ogólnych zagadnień jakości oraz prowadzenie centralnych kursów w tych dziedzinach,
5)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie normalizacji i metrologii w ramach krajowego systemu informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej,
6)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  5.
Zakres działania Komitetu w sprawach probiernictwa oraz w sprawach racjonalizacji druków powszechnie stosowanych regulują odrębne przepisy.
§  6.
1.
Terenowymi organami administracji miar są:
1)
okręgowe urzędy miar,
2)
obwodowe urzędy miar.
2.
Okręgowe urzędy miar podlegają Komitetowi.
3.
Obwodowe urzędy miar podlegają okręgowym urzędom miar.
§  7.
1.
Okręgowe urzędy miar tworzy się dla obszaru jednego lub kilku województw (miast wyłączonych z województw). W uzasadnionych przypadkach obszar województwa może być objęty zasięgiem działania więcej niż jednego okręgowego urzędu miar.
2.
Okręgowym urzędem miar kieruje dyrektor powoływany przez Prezesa Komitetu.
§  8.
1.
Obwodowe urzędy miar tworzy się dla obszaru jednego lub kilku powiatów.
2.
Obwodowym urzędem miar kieruje naczelnik powoływany przez dyrektora okręgowego urzędu miar.
§  9.
1.
Przy obwodowych urzędach miar mogą być tworzone na czas określony objazdowe urzędy miar. Objazdowe urzędy miar wchodzą w skład obwodowych urzędów miar i wykonują czynności należące do zakresu działania obwodowych urzędów miar.
2.
Objazdowe urzędy miar tworzą dyrektorzy okręgowych urzędów miar, określając zakres działania tych urzędów, miejscowości czasowych siedzib i czas ich działania.
3.
Miejscowości czasowych siedzib i czas działania objazdowych urzędów miar dyrektorzy okręgowych urzędów miar uzgadniają z właściwymi organami prezydiów powiatowych (miejskich) rad narodowych.
§  10.
1.
Okręgowe urzędy miar tworzy oraz określa ich siedziby i właściwość miejscową Prezes Komitetu w porozumieniu z zainteresowanymi przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2.
Obwodowe urzędy miar tworzy oraz określa ich siedziby i właściwość miejscową Prezes Komitetu w porozumieniu z zainteresowanymi przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  11.
Do zakresu działania okręgowych urzędów miar należy:
1)
legalizacja narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
2)
rejestracja zakładów wytwarzających i naprawiających narzędzia pomiarowe oraz nadzór nad tymi zakładami w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
3)
kontrola przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
4)
przeprowadzanie kontroli i analiz stosowania norm w gospodarce,
5)
inicjowanie i organizowanie wspólnie z organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celu popularyzację i upowszechnianie zagadnień z dziedziny normalizacji, metrologii oraz ogólnych zagadnień jakości produkowanych wyrobów,
6)
występowanie do właściwych organów o zastosowanie sankcji przewidzianych za naruszenie przepisów o normalizacji oraz o miarach i narzędziach pomiarowych,
7)
nadzór nad działalnością obwodowych urzędów miar,
8)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  12.
1.
Do zakresu działania obwodowych urzędów miar należy:
1)
legalizacja narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
2)
nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
3)
kontrola właściwego stosowania narzędzi pomiarowych,
4)
występowanie do właściwych organów z wnioskami o zastosowanie sankcji przewidzianych za naruszenie przepisów o normalizacji oraz o miarach i narzędziach pomiarowych,
5)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
2.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar może rozszerzyć zakres działania niektórych obwodowych urzędów miar o zadania określone w § 11 pkt 4 i 5.
§  13.
Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych okręgowych i obwodowych urzędów miar ustala Prezes Komitetu.
§  14.
W wykonaniu swoich zadań Komitet oraz podległe mu terenowe urzędy miar współdziałają z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społecznymi.
§  15.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar i zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024