Do art. 5 ust. 2.
Do art. 6.
Do art. 7 ust. 2.
Do art. 7 ust. 7.
Do art. 7 ust. 8.
Do art. 7 ust. 10 i 12.
Do art. 7. ust. 13.
Do art. 8 ust. 1 i 2.
Przykład:
Powiat o obszarze 100.000 ha gruntów podlegających podatkowi (użytków), dla którego norma podstawowa została ustalona w myśl art. 7 ust. 3 w wysokości 12 q z jednego ha gruntów ziemniaczano-żytnich, komisja podzieliła na trzy strefy ekonomiczne:
do I strefy komisja zaliczyła obszar 50.000 ha gruntów, podlegających podatkowi (użytków),
do II strefy komisja zaliczyła obszar 30.000 ha gruntów, podlegających podatkowi (użytków),
do III strefy komisja zaliczyła obszar 20.000 ha gruntów, podlegających podatkowi (użytków).
Przeciętną przychodowość z 1 ha gruntów ziemniaczano-żytnich komisja ustaliła:
dla I strefy na 108% czyli na 12,96 q żyta z 1 ha gruntów ziemniaczano-żytnich,
dla II strefy na 100% czyli na 12,00 q żyta z 1 ha gruntów ziemniaczano-żytnich,
dla III strefy na 80% czyli na 9,6 q żyta z 1 ha gruntów ziemniaczano-żytnich.
Suma zatem iloczynów otrzymanych z pomnożenia ogólnej ilości hektarów gruntów, podlegających podatkowi (użytków) w każdej ze stref, przez przeciętną przychodowość tej strefy, ustaloną przez komisję dla 1 ha gruntów ziemniaczano-żytnich, wyniesie:
| I strefa ekonomiczna - | 12,96 q x 50.000 ha = 648.000 q |
| II strefa ekonomiczna - | 12,00 q x 30.000 ha = 360.000 q |
| III strefa ekonomiczna - | 9,6 q x 20.000 ha = 192.000 q |
| Razem: 1.200.000 q |
Suma ta jest równa iloczynowi z pomnożenia ogólnego obszaru gruntów (użytków) w powiecie przez normę podstawową (art. 7 ust. 3):
12 q x 100.000 = 1.200.000 q
1) najlepszych i bardzo dobrych 150%,
2) dobrych 120%,
3) średnich 90%,
4) pozostałych 50%.
Do art. 8 ust. 4.
Do art. 9.
Do art. 9 pkt 1).
Do art. 9 pkt 2).
Do art. 9 pkt 3).
Do art. 9 pkt 5).
Do art. 9 pkt 6).
Do art. 9 pkt 7).
Do art. 9 pkt 8), 9) i 11).
Do art. 9 pkt 10).
Do art. 10 ust. 2.
Do art. 10 ust. 3 pkt 5).
Do art. 10 ust. 4.
Do art. 12 ust. 1.
Przykłady:
Gospodarstwo rolne, składające się z obszaru 100 ha lasu w wieku od 1 roku do 80 lat; na skutek klęski żywiołowej uległo zniszczeniu 3 ha lasu 20-letniego w 30%.
Ilość kwintali, o jaką należy obniżyć podatek, wynosi:
W roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym klęska nastąpiła, należy z kwot ilości podatku, wyrażonego w kwintalach, potrącić równowartość 18 q żyta.
W tym samym gospodarstwie rolnym na skutek klęski żywiołowej uległo zniszczeniu 50 ha lasu 30-letniego w 100%.
Ilość kwintali, o jaką należy obniżyć podatek, wynosi:
Gospodarstwo to należy zwolnić zatem od podatku w ciągu 10 lat podatkowych, następujących bezpośrednio po roku, w którym klęska zaszła, gdyż opłaca ono corocznie równowartość 100 q żyta, lecz ulga w podatku nie może przekroczyć 10 lat.
Do art. 12 ust. 2.
Do art. 12 ust. 4.
Do art. 15 ust. 1 pkt 1).
Do art. 15 ust. 1 pkt 2) i ust. 2.
Do art. 16 pkt 3).
Do art. 16 pkt 7).
Do art. 16 pkt 8).
Do art. 16 pkt 10).
Do art. 17 ust. 1.
Do art. 18 ust. 2.
Do art. 21 ust. 1 i 2.
Do art. 21 ust. 3.
W przedsiębiorstwach, prowadzących prawidłowe księgi handlowe jako wartość obiegową z miesiąca sierpnia 1939 r. można przyjąć, za zgodą podatnika, wartość ujawnioną w bilansie otwarcia na dzień 1 stycznia 1939 r.
Do art. 24.
Do art. 25 pkt 1) i 2).
Do art. 25 pkt 3).
Do art. 26 ust. 1.
Do art. 26 ust. 2.
Do art. 26 ust. 3.
Do art. 27.
Do art. 28 ust. 1.
Do art. 30.
Przykład:
Za lokal mieszkalny 5-izbowy roczny czynsz, obliczony na podstawie komornego, przypadającego w miesiącu sierpniu 1939 r., wynosił 3.600 zł. Podatek od tego lokalu przy zastosowaniu stawek przewidzianych w art. 29 ust. 1 wynosi rocznie 3.600 zł. Jeżeli za ten lokal jest pobierane komorne w kwocie wyższej od komornego podstawowego (art. 28), podatek należy obliczyć przy zastosowaniu stawek przewidzianych w art. 30 ust. 3, jednak tylko w tym przypadku, gdy przewyższa podatek obliczony w myśl art. 29 ust. 1, a zatem, gdy komorne z tego lokalu w stosunku rocznym przekracza kwotę 36.000 zł.
Do art. 32.
Do art. 33.
Do art. 34.
Do art. 37.
Do art. 40 ust. 2.
Do art. 40 ust. 3.
Do art. 40 ust. 4.
Do art. 43.
Wykaz gmin wiejskich o charakterze miejskim.
| Lp. | Nazwa gminy | Powiat | Województwo |
| 1. | Bolesławiec | wieluński | łódzkie |
| 2. | Brwinów-letnisko | błoński | warszawskie |
| 3. | Falenica | warszawski | warszawskie |
| 4. | Hel | morski | gdańskie |
| 5. | Irena | garwoliński | warszawskie |
| 6. | Jabłonowo I | brodnicki | pomorskie |
| 7. | Kobyłka | radzymiński | warszawskie |
| 8. | Legionowo | warszawski | warszawskie |
| 9. | Łaskarzew-Osada | garwoliński | warszawskie |
| 10. | Milanówek-letnisk. | błoński | warszawskie |
| 11. | Nowy Korczyn | stopnicki | kieleckie |
| 12. | Piastów | warszawski | warszawskie |
| 13. | Pionki | kozienicki | kieleckie |
| 14. | Pławno | radomszczański | łódzkie |
| 15. | Rumia | morski | gdańskie |
| 16. | Skępe | lipnowski | pomorskie |
| 17. | Skolimów-Konstancin | warszawski | warszawskie |
| 18. | Stopnica | stopnicki | kieleckie |
| 19. | Tarnogóra | krasnystawski | lubelskie |
| 20. | Urle | radzymiński | warszawskie |
| 21. | Zelów | łaski | łódzkie |
| 22. | Grodziec | będziński | śląskie |
| 23. | Niwka | będziński | śląskie |
| 24. | Strzemieszyce | będziński | śląskie |
| 25. | Czechowice-Dziedzice | bielski | śląskie |
| 26. | Bielszowice | katowicki | śląskie |
| 27. | Brzezinka | katowicki | śląskie |
| 28. | Chropaczów | katowicki | śląskie |
| 29. | Dąbrówka Mała | katowicki | śląskie |
| 30. | Godula | katowicki | śląskie |
| 31. | Janów | katowicki | śląskie |
| 32. | Kochłowice | katowicki | śląskie |
| 33. | Kończyce | katowicki | śląskie |
| 34. | Lipiny | katowicki | śląskie |
| 35. | Łagiewniki | katowicki | śląskie |
| 36. | Michałkowice | katowicki | śląskie |
| 37. | Nowa Wieś | katowicki | śląskie |
| 38. | Nowy Bytom | katowicki | śląskie |
| 39. | Orzegów | katowicki | śląskie |
| 40. | Panewniki | katowicki | śląskie |
| 41. | Pawłów | katowicki | śląskie |
| 42. | Piotrowice | katowicki | śląskie |
| 43. | Ruda | katowicki | śląskie |
| 44. | Szopienice | katowicki | śląskie |
| 45. | Świętochłowice | katowicki | śląskie |
| 46. | Wełnowiec | katowicki | śląskie |
| 47. | Kalety | lubliniecki | śląskie |
| 48. | Tychy | pszczyński | śląskie |
| 49. | Łaziska Górne | pszczyński | śląskie |
| 50. | Czerwonka | rybnicki | śląskie |
| 51. | Niedobczyce | rybnicki | śląskie |
| 52. | Knurów | rybnicki | śląskie |
| 53. | Pszów | rybnicki | śląskie |
| 54. | Radlin | rybnicki | śląskie |
| 55. | Brzeziny Śląskie | tarnogórski | śląskie |
| 56. | Brzozowice-Kamień | tarnogórski | śląskie |
| 57. | Dąbrówka Wielka | tarnogórski | śląskie |
| 58. | Piekary Śląskie | tarnogórski | śląskie |
| 59. | Radzionków | tarnogórski | śląskie |
| 60. | Bobrek | bytomski | śląskie |
| 61. | Chruszczów | bytomski | śląskie |
| 62. | Miechowice | bytomski | śląskie |
| 63. | Mikulczyce | bytomski | śląskie |
| 64. | Rokitnica | bytomski | śląskie |
| 65. | Kędzierzyn | kozielski | śląskie |
Do art. 50.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1947.25.96 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Wykonanie dekretu z dnia 20 marca 1946 r. o podatkach komunalnych. |
| Data aktu: | 20/01/1947 |
| Data ogłoszenia: | 18/03/1947 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1946, 18/03/1947 |








