Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 31 lipca 1935 r.
o prowadzeniu dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 6 p. 16 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) zarządzam co następuje:
§  1.
Na polskich morskich statkach handlowych, o pojemności powyżej 150 m2 brutto należy prowadzić dziennik okrętowy.

Na polskich morskich statkach handlowych o napędzie mechanicznym, posiadających główne maszyny napędowe o mocy powyżej 200 IKM/WKM, należy prowadzić dziennik maszynowy.

Na statkach, uprawiających żeglugę wyłącznie w granicach portów morskich, nie obowiązuje prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego.

§  2.
Dziennik okrętowy prowadzi służbowy oficer nawigator.

Dziennik maszynowy prowadzi służbowy oficer mechanik.

Prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego może być powierzone tylko oficerom dyplomowanym; w razie braku na statku oficerów dyplomowanych, dziennik okrętowy prowadzi kierownik statku (kapitan) osobiście, a dziennik maszynowy - kierownik maszyn (I mechanik).

Dziennik okrętowy powinien być codziennie sprawdzony i podpisany przez kierownika statku (kapitana), a dziennik maszynowy przez kierownika maszyn (I mechanika). Osoby te odpowiadają za należyte prowadzenie tych dzienników.

§  3.
Dzienniki: okrętowy, maszynowy dla statków parowych i maszynowy dla statków motorowych należy prowadzić według załączonych do niniejszego rozporządzenia wzorów (dziennik okrętowy - załącznik Nr. 1, dziennik maszynowy dla statków parowych - załącznik Nr. 2, dziennik maszynowy dla statków motorowych - załącznik Nr. 3). Wzór dziennika okrętowego dla statków rybackich ustali i wyda Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w porozumieniu z Morskim Urzędem Rybackim.
§  4.
Dzienniki prowadzi się w języku polskim.

Zapisy w dziennikach prowadzi się codziennie od godz. 12 w południe do godz. 12 dnia następnego.

Zapisy powinny być dokonywane atramentem, czytelnie i czysto. Wyskrobywanie, wycieranie, przerabianie wyrazów lub wpisywanie ich między wierszami jest niedozwolone.

Poprawki należy uskuteczniać w następujący sposób: błędny zapis przekreśla się w całości czerwonym atramentem i zamyka w nawias, a zapis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym, przyczem u dołu stronicy należy umieścić uwagę: "poprawione (wpisać treść poprawki) uważać za prawdziwe".

Uwagę potwierdza podpisem kierownik statku (kapitan) albo kierownik maszyn (I mechanik).

Jeżeli zapisy w dzienniku z jakiegokolwiek powodu nie mogły być dokonane w sposób określony przepisami niniejszego rozporządzenia, to należy o tem umieścić wzmiankę w dzienniku, podpisaną przez kierownika statku (kapitana) albo kierownika maszyn (I mechanika). Wzmianka powinna dokładnie wyjaśnić przyczyny niedokonywania zapisów lub dokonywania ich w sposób nieprzepisowy.

§  5.
Dziennik powinien być oprawiony, posiadać numer rejestracyjny i stronice ponumerowane oraz powinien być przesznurowany i poświadczony przez Urząd Morski w Gdyni, Urząd Marynarki Handlowej w Gdańsku lub Konsulat R. P. zagranicą.
§  6.
Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkiemi uszkodzeniami.

Dzienniki zakończone powinny być przechowywane przez właściciela statku w ciągu 10 lat od daty ostatniego zapisu.

Dzienniki należy przedkładać do kontroli na każde żądanie władzy inspekcyjnej.

§  7.
Na statkach, wymienionych w § 1 ust. 1 i 2 kierownik statku (kapitan) prowadzi rejestr dzienników. Do rejestru dzienników wpisuje się numery rejestracyjne dzienników, datę urzędowego poświadczenia, rozpoczęcia i zakończenia wpisów oraz złożenia dzienników na przechowanie (§ 6 ust, 2). Rejestr dzienników należy przedkładać na każde żądanie władzy inspekcyjnej do kontroli.
§  8.
Dzienniki wydane według dotychczasowych wzorów mogą być używane do czasu ich zużycia.
§  9.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wyda instrukcje o prowadzeniu dzienników: okrętowego, maszynowego dla statków parowych i maszynowego dla statków motorowych.
§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie dotychczasowe przepisy o dziennikach okrętowych i maszynowych.

ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

RZECZPOSPOLITA POLSKA

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku parowego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku motorowego

grafika

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.62.395

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.
Data aktu: 31/07/1935
Data ogłoszenia: 21/08/1935
Data wejścia w życie: 21/08/1935