Jak wyjaśniono w uzasadnieniu rozporządzenia, nad standardem kształcenia pracował zespół do spraw opracowania zmian standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu farmaceuty. Chodziło zwłaszcza o przegląd oraz przedstawienie propozycji zmian zestawu efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności pod kątem dostosowania ich do aktualnych potrzeb rynku pracy. Efektem jest propozycja zmian w zakresie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu farmaceuty.
Mniej godzin, więcej komunikacji
Jedną z propozycji, która znalazła się w projekcie rozporządzenia, jest zmniejszenie liczby godzin zajęć, które studenci spędzają na uczelni. Chodzi o to, aby liczba godzin zajęć, w tym praktyk zawodowych, nie była mniejsza niż 4700 godzin (obecnie liczba godzin zajęć, w tym praktyk zawodowych, nie może być mniejsza niż 5300 godzin). Zmodyfikowany ma zostać harmonogram, a także czas realizacji i liczby godzin praktyk zawodowych. W projekcie zaproponowano łącznie 6 miesięcy praktyk zawodowych (960 godzin), tj. miesiąc praktyk na III roku studiów w aptece ogólnodostępnej (160 godzin), miesiąc praktyk na IV roku studiów w aptece szpitalnej (160 godzin) oraz 4 miesiące praktyk na V roku studiów w aptece ogólnodostępnej lub szpitalnej (640 godzin). Obecnie praktyka zawodowa (wakacyjna) jest realizowana w wymiarze 1 miesiąca (160 godzin) po III i IV roku studiów (łącznie 2 miesiące – 320 godzin), natomiast 6-miesięczna praktyka – dopiero po przygotowaniu pracy dyplomowej i egzaminie dyplomowym (960 godzin).
Przyszli farmaceuci mają być także lepiej przygotowani do komunikacji z pacjentami. Zaproponowano wyodrębnienie grupy zajęć należących do kategorii "humanistycznych i społecznych podstaw farmacji". Zwiększona ma zostać też liczba zajęć dotyczących biofarmacji i skutków działania leków, zmniejszona natomiast m.in. liczba godzin z fizykochemicznych podstaw farmacji. Projekt rozporządzenia przewiduje też doprecyzowanie warunków technicznych oraz kadrowych, które musi spełnić uczelnia, aby móc prowadzić studia farmaceutyczne.
Nowe standardy mają też położyć większy nacisk na rozszerzenie efektów uczenia się odnoszących się do bezpośredniej pracy z pacjentem w związku z poszerzaniem kompetencji zawodowych farmaceutów w zakresie bezpośredniej pracy z pacjentem, zarówno w praktyce ambulatoryjnej, jak również szpitalnej. Z programów kształcenia mają zostać też usunięte treści nieaktualne oraz nieprzydatne.
Przewidziano, że nowy standard będzie miał zastosowanie do kształcenia na studiach na kierunku farmacja począwszy od cyklu kształcenia rozpoczynającego się od roku akademickiego 2026/2027.
Sprawdź również książkę: Ustawa o zawodzie farmaceuty. Komentarz >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












