Jak wskazuje MZ, do przestrzegania praw pacjenta nie wystarczy jedynie znajomość przepisów prawa, trzeba także umieć je stosować w praktyce, począwszy od rejestracji pacjenta aż przez cały proces leczniczy - dlatego też resort uruchamia projekt, w którym rzecznik praw pacjenta zajmie się szkoleniem personelu medycznego ze znajomości takich przepisów.

Czytaj: Pacjenci skarżą się na przychodnie, rzecznik ich praw interweniuje>>
 

Cel projektu - bezpieczeństwo pacjentów, poprawa jakości opieki 

Projekt „Po pierwsze pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy jakości usług zdrowotnych” ma na celu poszerzenie wiedzy wśród personelu medycznego w temacie uprawnień pacjentów do korzystania z opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Szkolenie obejmie kadrę zarządzającą, lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, a także personel administracyjny. W kursach wezmą ponadto udział pracownicy telefonicznej informacji pacjenta (tutaj bowiem najczęściej zgłaszają się pacjenci ze swoimi problemami).

 

Marek Świerczyński, Zbigniew Więckowski

Sprawdź  

Resort zdrowia podkreśla, że podniesienie poziomu umiejętności oraz kwalifikacji personelu zaangażowanego w proces udzielania świadczeń, wpłynie zdecydowanie na bezpieczeństwo pacjenta na całej ścieżce procesu diagnostyczno-terapeutycznego i poprawi jakość oferowanej opieki.

Jak zauważa Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, wszyscy zdajemy sobie sprawę z konieczności wprowadzenia wielu zmian, tak by system ochrony zdrowia stał się bardziej dostępny, bezpieczny i przyjazny dla pacjentów. Zależy nam na tym, aby pacjent miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale czuł się także bezpiecznie podczas procesu terapeutycznego i w tym obszarze niezbędna jest edukacja na linii lekarz – pacjent.

Co będzie obejmować tematyka szkolenia?

Na cyklu szkoleń poruszane będą najczęstsze problemy z perspektywy organizacyjnej, stanowiące uciążliwość dla pacjentów i rzutujące na sposób ich postrzegania ochrony zdrowia. Na szkoleniach znajdzie się także analiza działań oraz rozwiązań wdrażanych w tym zakresie przez poszczególne podmioty lecznicze. Projekt ma ponadto poprawić sposób komunikowania się personelu z pacjentem, który w całej ścieżce terapeutycznej jest niezwykle istotny.

Praktyczny poradnik opracowany przez ekspertów

W ramach projektu zostanie powołany zespół ekspertów, znajdą się w nim m.in. przedstawiciele organizacji pacjenckich. Zespół zajmie się opracowaniem praktycznego poradnika dla podmiotów leczniczych, który rekomendować będzie dobre praktyki w przestrzeganiu praw pacjentów w podmiotach leczniczych, kierując się przede wszystkim potrzebami pacjentów.

Projekt zakłada przeszkolenie 1540 osób i objęcie działaniami projakościowym 350 placówek podstawowej opieki zdrowotnej i 50 szpitali. Będzie realizowany do końca 2022 roku. Jego wartość to ponad 4,7 mln zł, z czego ponad 4 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.