Mając na uwadze zapewnienie pacjentom należytej opieki pielęgniarskiej i położniczej oraz właściwego poziomu udzielanych świadczeń zdrowotnych Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do ministra zdrowia o informacje na temat podjętych działań systemowych dotyczących zabezpieczenia pacjentów w świadczenia zdrowotne realizowane przez pielęgniarki i położne.

Rzecznik wystąpił także do podmiotów tworzących placówki – marszałków województw, ministra zdrowia, ministra spraw wewnętrznych, ministra obrony narodowej, rektorów publicznych uczelni medycznych, starostów powiatów – w sprawie informacji dotyczących tego, jak przez kierowników podległym im podmiotów leczniczych rozwiązana jest kwestia minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych.

Z informacji wpływających do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, w tym wniosków z prowadzonych postępowań wyjaśniających, wynika, że brak zapewnienia odpowiedniej – ze względu na potrzeby konkretnej komórki organizacyjnej podmiotu leczniczego – obsady personelu medycznego może rzutować na bezpieczeństwo pacjentów oraz jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Czytaj: Normy zatrudnienia pielęgniarek nie stanowiły rewolucji>>>

Sytuacja, gdy jedna pielęgniarka czy położna udziela świadczeń na rzecz kilkudziesięciu pacjentów niesie ryzyko obniżenia standardów opieki medycznej i wystąpienia większej liczby różnego rodzaju zdarzeń niepożądanych.

Problem właściwej obsady pielęgniarskiej i położniczej w placówkach medycznych w ostatnich miesiącach był często poruszany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych – między innymi w raporcie „Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych” z maja 2015 roku, w apelach Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, a także w licznych doniesieniach medialnych.