Chodzi o przedstawione rekomendacje Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) w sprawie zasad finansowania wzrostu wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Jak zaznacza OZPSP, w porównaniu do lat ubiegłych, w stanowisku AOTMiT na rok 2025 nastąpiła istotna zmiana — agencja nie rekomenduje finansowania podwyżek wynagrodzeń dla personelu zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych (tzw. kontraktów i umów zleceń). Jak zauważa organizacja, jest to odstępstwo od dotychczasowej praktyki i rekomendacji z lat ubiegłych, w których wzrosty wynagrodzeń obejmowały zarówno pracowników etatowych, jak i personel kontraktowy.

Pogłębianie dysproporcji 

Zdaniem zarządu OZPSP zmiana ta budzi poważne wątpliwości co do możliwości zapewnienia stabilności kadrowej w szpitalach powiatowych, gdzie ponad 70 proc. personelu medycznego wykonuje świadczenia w oparciu o umowy cywilnoprawne, i może prowadzić do zwiększenia dysproporcji płacowych w ramach tego samego zespołu medycznego, co negatywnie wpłynie na atmosferę pracy oraz relacje pracodawca–personel, stoi w sprzeczności z dotychczasowym podejściem do rekompensowania wzrostów wynagrodzeń w oparciu o obowiązujące przepisy i faktyczne realia rynku pracy w ochronie zdrowia.

Zarząd OZPSP zwraca uwagę, że w wielu szpitalach powiatowych bez personelu kontraktowego nie byłoby możliwe zapewnienie ciągłości świadczeń zdrowotnych, w szczególności w systemie dyżurów. Wyłączenie tej grupy pracowników spod mechanizmu rekompensaty finansowej stawia pracodawców w bardzo trudnej sytuacji, zmuszając ich do pokrywania kosztów podwyżek z własnych środków lub do podejmowania trudnych decyzji kadrowych, co może bezpośrednio wpłynąć na dostępność świadczeń dla pacjentów.

Dlatego zarząd OZPSP apeluje do decydentów o:

  1. Udzielenie informacji o dotacji z budżetu państwa na ustawowe podwyżki w ochronie zdrowia.
  2. Pilne przeanalizowanie skutków finansowych i organizacyjnych tegorocznej rekomendacji AOTMiT.
  3. Przywrócenie zasady, że wzrost wynagrodzeń obejmuje wszystkie formy zatrudnienia w ochronie zdrowia, z uwzględnieniem faktycznej struktury zatrudnienia w szpitalach powiatowych.
  4. Uwzględnienie głosu pracodawców w procesie kształtowania zasad finansowania świadczeń i polityki kadrowej w ochronie zdrowia.

Czytaj także: 18 miliardów dla szpitali, ale "na wszystko" - podwyżki tylko dla etatowców?