W nawiązaniu do bieżących okoliczności zarówno krajowych jak i zagranicznych związanych z zagrożeniem wirusem SARS-CoV-2, wprowadzone zostały szczególne rozwiązania porządkowe. Na podstawie Zarządzenia nr 3 Marszałek Sejmu z 6 marca 2020 r., w porozumieniu z Marszałkiem Senatu, mając na uwadze konieczność ochrony zdrowia osób przebywających na terenie Parlamentu, określono tymczasowe zmiany organizacyjne, zakładające odwołanie:

  1. Wizyt zagranicznych;
  2. Spotkań i wydarzeń, niezwiązanych bezpośrednio z pracami parlamentarnymi;
  3. Wysłuchań publicznych;
  4. Wizyt grup wycieczkowych;
  5. Zagranicznych podróży służbowych posłów delegowanych przez Sejm do krajów, do których podróżowania nie zaleca Główny Inspektor Sanitarny.

Zgodnie z przyjętym 6 marca 2020 r. Zarządzeniem nr 3, wstęp na teren i do wszystkich budynków Parlamentu przysługuje: posłom, senatorom, pracownikom Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu, pracownikom biur klubów i kół poselskich, senackich i parlamentarnych, funkcjonariuszom i pracownikom Straży Marszałkowskiej, funkcjonariuszom Służby Ochrony Państwa i żołnierzom Żandarmerii Wojskowej oraz wysokim rangą urzędnikom państwowym.

 

Zarządzenie nr 3 umożliwia wstęp do Parlamentu na podstawie jednorazowych kart wstępu osobom, których obecność jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości prac parlamentarnych i sprawnego funkcjonowania Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Pozostałe osoby mogą ubiegać się o wstęp po złożeniu oświadczenia, że w ciągu ostatnich 14 dni nie przebywały w krajach, do których podróżowania nie zaleca Główny Inspektor Sanitarny. Osoby, które nie złożą oświadczenia, nie będą uprawnione do wejścia na teren Parlamentu.

Obecność przedstawicieli mediów w Sejmie i Senacie odbywa się na standardowych zasadach - obowiązują stałe, okresowe i jednorazowe karty wstępu. Przed wejściem wymagane będzie jednak składanie wyżej wymienionego oświadczenia.

Zarządzenie weszło w życie z dniem podpisania i traci moc po upływie 21 dni.