Wynika tak z art. 95 ust. 1b ustawy Prawo farmaceutyczne.

Monitorowane mają być transakcje skierowane do innych aptek, punktów aptecznych lub działów farmacji szpitalnej dotyczące produktów leczniczych, produktów leczniczych sprowadzanych w trybie art. 4,  środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych, o których mowa w wykazie określonym w art. 37 ust. 1 lub 4 ustawy z 12 maja 2011 roku o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych  a także  środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzonych w trybie art. 29a ustawy z 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia, w zakresie danych określonych w art. 72a ust. 2.

Zakres przekazywanych danych, określonych w art. 72a ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, obejmuje dane identyfikujące odpowiednio produkt leczniczy, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrób medyczny,  liczbę opakowań jednostkowych będących przedmiotem transakcji i przesunięć magazynowych, wraz z jego określeniem, oraz liczbę opakowań jednostkowych na stanie magazynowym,  wartość netto zbytych opakowań jednostkowych bez uwzględnienia rabatów, upustów, bonifikat oraz wartość netto opakowań jednostkowych posiadanych na stanie magazynowym a także dane identyfikujące zbywcy i nabywcy, z wyłączeniem danych dotyczących osób fizycznych nabywających produkty, o których mowa w ust. 1, w celach terapeutycznych, poza zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

Przepisy wprowadzające obowiązek przekazywania danych do systemu monitorowania obowiązują od 1 stycznia 2017, ale do 30 czerwca 2017 roku zawieszono ten obowiązek, ponieważ resort nie zdążył ze stworzeniem systemu służącego do tego celu.

W związku z tym Ministerstwo odstąpiło także od nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców prowadzących obrót produktami leczniczymi, refundowanymi środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobami medycznymi w przypadku braku możliwości przekazywania danych i informacji.

Aby podłączyć się do systemu ZSMOPL w pierwszej kolejności należy utworzyć 2 konta. W pierwszym etapie jest to zakładanie konta na Platformie P2, potem rejestracja w systemie ZSMOPL.

Źródło: www.nia.org.pl

Czytaj: Rynek aptek - co się zmieni?>>>