NIL: lekarze nie mogą reklamować produktów leczniczych

Naczelna Izba Lekarska przypomina, że reklama produktu leczniczego skierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na jego prezentowaniu przez osoby znane publiczne, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia.
Wynika tak z treści art. 55 ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne.
Natomiast zadaniem samorządu lekarskiego, jak podkreśla NIL, jest między innymi sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty.
„Realizując powyższe zadanie organy odpowiedzialności zawodowej samorządu lekarskiego reagują na sytuacje naruszania przez lekarzy lub lekarzy dentystów przepisów dotyczących wykonywania tych zawodów oraz norm etycznych m.in. w zakresie niedozwolonego reklamowania udzielania świadczeń zdrowotnych czy wyrażania zgody na komercyjne wykorzystywania swego wizerunku poprzez np. występowanie w reklamach. Samorząd lekarski w ostatnim czasie w istotny sposób zintensyfikował działania w powyższym zakresie stale monitorując media i reagując na bieżąco na niezgodne z prawem zachowania lekarzy i lekarzy dentystów” - informuje Naczelna Rada Lekarska w komunikacie.
Samorządowi lekarskiemu nie podlegają jednak osoby nie będące członkami izb lekarskich. Z tego więc powodu samorząd lekarski nie ma możliwości podejmowania działań w stosunku do występujących w reklamach produktów leczniczych lub produktów żywieniowych osób, które nie są lekarzami lub lekarzami dentystami.