- Funkcjonowanie współczesnych podmiotów medycznych oparte jest na ich rynkowej sile wynikającej z zasobów stricte medycznych oraz niemedycznych. Posiadany sprzęt, wiedza i kwalifikacje medyczne pracowników (również kontrakt podpisany z NFZ) stanowią swoisty „hard power” organizacji, który decyduje o jego pozycji. Jednak sama siła stricte medyczna jest dziś niewystarczająca, jeśli nie idzie z nią w parze „soft power” – empatia pracowników, sposób komunikowania się z pacjentami (i innymi podmiotami rynku), umiejętności zarządcze władz placówki zdrowotnej, organizacja pracy, stosowane działania z zakresu marketingu, renoma podmiotu itp. – pisze autorka we wstępnie do książki.

Według autorki opracowania lekarze mają dzisiaj nie tylko obowiązki medyczne. W podmiocie leczniczym pełnią bowiem także szereg innych ról – przedsiębiorcy, menedżera, przełożonego, coacha, wizjonera, a czasem nawet improwizatora. Wypełnianie tych ról wymaga od lekarza rozwoju osobistego potencjału.

Celem książki jest przedstawienie lekarza jako przedsiębiorcy, który uwzględniając zmieniające się uwarunkowania rynku usług medycznych – powinien dostrzec potrzebę oparcia kierowania podmiotem leczniczym na działaniach zorientowanych na aktywności wyprzedzającej teraźniejszość, tym samym na konieczność wprowadzenia zarządzania przedsiębiorczego, aby podmiot był wrażliwy na odkrywanie szerokiej gamy potencjalnych zmian i postrzegał je jako szanse (a nie zagrożenia) oraz właściwie wykorzystywał.

Wymaga to od osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie podmiotów ochrony zdrowia zmiany w sposobie postrzegania rzeczywistości (aby traktowali ją jako okazję do wprowadzenia innowacji, partycypacji w kreowaniu nowych rozwiązań, uczenia się) i swojej roli w podmiocie opieki medycznej.

Książka będzie dostępna  wkrótce w księgarni Profinfo.

Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska jest adiunktem na Wydziale Ekonomiczno-socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Od kilku lat zajmuje się problematyką biznesowego funkcjonowania podmiotów opieki zdrowotnej. Jest autorką sześciu książek i kilkudziesięciu artykułów z tego zakresu. Prowadzi wykłady i szkolenia z marketingu relacji skierowane do personelu podmiotów opieki zdrowotnej. Zajmuje się doradztwem w zakresie marketingu i zarządzania w prywatnych gabinetach stomatologicznych.