800 190 590 to dotychczasowy numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta.  Pacjent dzwoniąc na ten numer po 13 listopada, będzie mógł nie tylko zgłosić naruszenie praw pacjenta, ale także – dzięki współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia – uzyska informacje o świadczeniach.

Adam Niedzielski, zastępca prezesa NFZ ds. Operacyjnych podał, że telefony będą odbierać nie tylko konsultanci z Biura Rzecznika Prawa Pacjenta, ale także pracownicy oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia.  Zdaniem Niedzielskiego pacjent dzwoniąc na infolinię po 13 listopada będzie mógł m.in.: sprawdzić czas oczekiwania na rożne usługi medyczne.

 


- Zachęcamy, by dzwonić i sprawdzać informacje o dostępności usług medycznych – podkreśla Niedzielski. – Bardzo często jest tak, że czas oczekiwania na daną usługę medyczną jest zróżnicowany w kraju. W jednej miejscowości pacjent próbuje się umówić i musi długo, a my posiadamy informację, gdzie daną usługę można uzyskać w krótszym czasie. Pacjent będzie mógł zdecydować czy czeka czy woli gdzieś dojechać i uzyskać taką pomoc szybciej – podaje Niedzielski.

NFZ: Specjalny algorytm ma „uszczelnić” system finansowania zdrowia czytaj tutaj>>
Dzwoniąc na numer tej infolinii pacjent będzie mógł dowiedzieć się także m.in.: jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, ale także placówka udzielająca  świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej. Na infolinii będzie można także dopełnić formalności związanych z leczeniem uzdrowiskowym.   

 

Infolinia w przyszłości czynna całą dobę

Infolinia na razie ma być czynna w godz. od godz. 8 do 16. Ale po pół roku ma być czynna całą dobę. Wiceprezes Niedzielski podał, że uruchomili postępowanie, by wyłonić operatora całodobowej infolinii dla pacjenta. Rozmowy mają być nagrywane.

Rynek świadczeń medycznych w Unii Europejskiej - jak się na nim odnaleźć i skutecznie konkurować czytaj tutaj>>

- W tej chwili 32 osoby w wojewódzkich oddziałach NFZ będą udzielać informacji – podał Niedzielski. -  Z czasem, jak będziemy mieć operatora obsługującego całodobową infolinię, zespół będzie większy.