Infolinia dla pacjenta, tu sprawdzisz, gdzie jest najkrótsza kolejka

800 190 590 to dotychczasowy numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Pacjent dzwoniąc na ten numer po 13 listopada, będzie mógł nie tylko zgłosić naruszenie praw pacjenta, ale także – dzięki współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia – uzyska informacje o świadczeniach.
Adam Niedzielski, zastępca prezesa NFZ ds. Operacyjnych podał, że telefony będą odbierać nie tylko konsultanci z Biura Rzecznika Prawa Pacjenta, ale także pracownicy oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Zdaniem Niedzielskiego pacjent dzwoniąc na infolinię po 13 listopada będzie mógł m.in.: sprawdzić czas oczekiwania na rożne usługi medyczne.
Agnieszka Pietraszewska-Macheta
Sprawdź- Zachęcamy, by dzwonić i sprawdzać informacje o dostępności usług medycznych – podkreśla Niedzielski. – Bardzo często jest tak, że czas oczekiwania na daną usługę medyczną jest zróżnicowany w kraju. W jednej miejscowości pacjent próbuje się umówić i musi długo, a my posiadamy informację, gdzie daną usługę można uzyskać w krótszym czasie. Pacjent będzie mógł zdecydować czy czeka czy woli gdzieś dojechać i uzyskać taką pomoc szybciej – podaje Niedzielski.
NFZ: Specjalny algorytm ma „uszczelnić” system finansowania zdrowia czytaj tutaj>>
Dzwoniąc na numer tej infolinii pacjent będzie mógł dowiedzieć się także m.in.: jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, ale także placówka udzielająca świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej. Na infolinii będzie można także dopełnić formalności związanych z leczeniem uzdrowiskowym.
Infolinia w przyszłości czynna całą dobę
Infolinia na razie ma być czynna w godz. od godz. 8 do 16. Ale po pół roku ma być czynna całą dobę. Wiceprezes Niedzielski podał, że uruchomili postępowanie, by wyłonić operatora całodobowej infolinii dla pacjenta. Rozmowy mają być nagrywane.
- W tej chwili 32 osoby w wojewódzkich oddziałach NFZ będą udzielać informacji – podał Niedzielski. - Z czasem, jak będziemy mieć operatora obsługującego całodobową infolinię, zespół będzie większy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.