Czy w takim przypadku:

1) Komisja przesłuchuje jedynego zgłaszającego się kandydata, czy w tym przypadku jest to zbędne, gdyż i tak uznaje się, że postępowanie jest "umarzane"?
2) Czy skoro ogłasza się nowy konkurs to przeprowadza go dotychczasowa komisja, czy należy powołać nową komisję (dokonać konsultacji z samorządami, wydać nowe zarządzenia, uzgodnić regulamin i treść ogłoszenia)?
3) Czy zatrudnienie wskazane w ust. 4 tj. "po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej" wymaga posiedzenia tej komisji i zadania kandydatowi pytań, czy też jest inny sposób na wydanie opinii?

W jaki sposób taka opinia zostaje sformułowana czy przez głosowanie?

1.

Jeżeli do konkursu zgłosił się jeden kandydat, konkurs nie może zakończyć się wyborem kandydata, a zatem niecelowe jest prowadzenie rozmów z kandydatem w sposób przewidziany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą.

2.

Wszczęcie postępowania następuje z chwilą powołania komisji, natomiast zakończenie jej prac ma miejsce w chwili zawarcia umowy z wyłonionym kandydatem. W przypadku konieczności prowadzenia kolejnego postępowania konkursowego prowadzi je ta sama komisja.

3.

Decyzje o opinie komisji konkursowej podejmowane są w drodze głosowania. Przepisy nie formułują natomiast wymogu przesłuchania kandydata w sytuacji wskazanej w art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz 618 z późn. zm.) - dalej u.dz.l., co oznacza, że opinia komisji może zostać wydana bez przesłuchania kandydata.

Zgodnie z art. 49 ust. 3 u.dz.l., jeżeli do konkursu nie zgłosiło się co najmniej dwóch kandydatów lub w wyniku konkursu nie wybrano kandydata albo z kandydatem wybranym w postępowaniu konkursowym nie nawiązano stosunku pracy albo nie zawarto umowy cywilnoprawnej, odpowiednio podmiot tworzący lub kierownik ogłasza nowy konkurs w okresie 30 dni od dnia zakończenia postępowania w poprzednim konkursie. Dalej w myśl art. 49 ust. 4 u.dz.l. jeżeli w wyniku postępowania w dwóch kolejnych konkursach kandydat nie został wybrany z przyczyn określonych w art. 49 ust. 3 u.dz.l., odpowiednio podmiot tworzący albo kierownik nawiązuje stosunek pracy albo zawiera umowę cywilnoprawną z osobą przez siebie wskazaną po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej.

Jeżeli do konkursu zgłosił się jeden kandydat, konkurs nie może zakończyć się wyborem kandydata, a zatem niecelowe jest prowadzenie rozmów z kandydatem w sposób przewidziany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą - dalej r.k.s.k., a w szczególności w ramowym regulaminie przeprowadzania konkursu, stanowiącym załącznik do r.k.s.k.

Odnosząc się do pytania, czy kolejny konkurs przeprowadza dotychczasowa komisja, należy stwierdzić, co następuje. Z brzmienia cytowanych przepisów ustawy o działalności leczniczej wywieść można, że wypadku gdy konkurs nie prowadzi do wyłonienia kandydata, postępowanie konkursowe ulega zakończeniu. Zgodnie bowiem z art. 49 ust. 3 u.dz.l. "odpowiednio podmiot tworzący lub kierownik ogłasza nowy konkurs w okresie 30 dni od dnia zakończenia postępowania w poprzednim konkursie". Analiza przepisu art. 49 ust. 3 u.dz.l. nie odpowiada jednak na pytanie, czy prowadzenie nowego konkursu wymaga powołania nowej komisji konkursowej, czy też ponowny konkurs prowadzony jest przez tą samą komisję konkursową. Pewnej wskazówki interpretacyjnej dostarcza art. 49 ust. 4 u.dz.l., zgodnie z którym podmiot tworzący lub kierownik zasięgają opinii komisji konkursowej, w sytuacji gdy dwa kolejne konkursy nie prowadzą do wyłonienia kandydata. Przepis wskazuje pośrednio na to, że niepowodzenie konkursu nie musi oznaczać rozwiązania komisji konkursowej.

Szczegółowe zasady działania komisji konkursowej zostały określone w rozporządzeniu w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą. Przepisy wskazanego rozporządzenia są niejednoznaczne. Zgodnie z § 3 ust. 3 r.k.s.k., powołanie komisji konkursowej wszczyna postępowanie konkursowe. Natomiast komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem nawiązania stosunku pracy albo zawarcia umowy cywilnoprawnej z kandydatem wybranym w drodze konkursu albo z osobą, o której mowa w art. 49 ust. 4 u.dz.l. (§ 16 r.k.s.k.). Rozporządzenie wyraźnie wiąże rozpoczęcie bytu postępowania konkursowego z chwilą powołania komisji, zaś zakończenie prac komisji następuje z chwilą zawarcia umowy z wybranym kandydatem. Wskazane przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą prowadzą więc do wniosku, że komisja pracuje aż do skutku w postaci zawarcia umowy z wyłonionym kandydatem. Wniosek taki byłby jednak przedwczesny. Przepis art. 49 ust. 3 u.dz.l. wyraźnie stanowi, że brak wyłonienia kandydata skutkuje koniecznością ogłoszenia nowego konkursu, natomiast w myśl § 3 ust. 3 r.k.s.k. wszczęcie postępowania konkursowego następuje z chwilą powołania komisji konkursowej. Należy wspomnieć także, że zgodnie z § 4 ramowego regulaminu przeprowadzania konkursu, stanowiącego załącznik do r.k.s.k., w przypadku odrzucenia przez komisję konkursową wszystkich kandydatur zgłoszonych do konkursu albo w przypadku niewyłonienia kandydata, komisja uznaje, że w wyniku przeprowadzonego konkursu nie wybrano kandydata.

Wykładnia powołanych przepisów prowadzi więc dwóch rozbieżnych wyników:

1) Wszczęcie postępowania następuje z chwilą powołania komisji, natomiast zakończenie jej prac ma miejsce w chwili zawarcia umowy z wyłonionym kandydatem. W przypadku konieczności prowadzenia kolejnego postępowania konkursowego prowadzi je ta sama komisja.
2) Wszczęcie postępowania następuje z chwilą powołania komisji. W sytuacji braku wyłonienia kandydata komisja ulega rozwiązaniu, a właściwy podmiot wszczyna kolejne postępowanie powołując kolejną komisję konkursową.

Wykładnia celowościowa przemawia za przyjęciem pierwszego z zaprezentowanych wyników wykładni. Termin 30 dni na ogłoszenie kolejnego postępowania mógłby okazać się zbyt krótki, gdyby za każdym razem istniała konieczność występowania do właściwych organów o wyznaczenie przedstawicieli do składu komisji. Poza tym za takim rozumieniem wskazanych przepisów przemawia brzmienie art. 49 ust. 4 u.dz.l. (Odmienny wniosek wywieść należy w sytuacji nieważności postępowania).

W wypadkach wskazanych w art. 49 ust. 4 u.dz.l. odpowiednio podmiot tworzący albo kierownik nawiązuje stosunek pracy albo zawiera umowę cywilnoprawną z osobą przez siebie wskazaną po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej. Tryb procedowania komisji określany jest w regulaminie opracowanym i przyjętym przez komisję konkursową. Regulamin ten powinien być przygotowany na podstawie ramowego regulaminu przeprowadzania konkursu stanowiącego załącznik do r.k.s.k. W ramowym regulaminie przewidziano, że decyzje komisji podejmowane są w drodze głosowania. Zasadę tę należałoby odnieść również do opinii. Przepisy nie formułują natomiast wymogu przesłuchania kandydata w sytuacji wskazanej w art. 49 ust. 4 u.dz.l., co oznacza, że opinia komisji może zostać wydana bez przesłuchania kandydata.