Celem projektowanej regulacji jest dostosowanie polskiego systemu prawnego do przepisów Unii Europejskiej.
Projekt zakłada między innymi wprowadzenie definicji „sfałszowanego produktu leczniczego”, aby odróżnić go od innych produktów leczniczych. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, liczba wykrywanych produktów leczniczych sfałszowanych pod względem tożsamości lub źródła pochodzenia wzrasta bardzo szybko. Produkty te zawierają składniki gorszej jakości, bądź nie zawierają żadnych składników a ich substancje czynne w nieodpowiednich dawkach mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego. Zmianie ma ulec definicja „importu produktów leczniczych”, przez wykreślenie stwierdzenia, iż dotyczy on jedynie gotowych produktów leczniczych. Projekt zakłada również, iż przedmiotem importu produktów leczniczych mogą być także produkty częściowo przetworzone, a także doprecyzowuje kwestie związane z kontrolą, inspekcją przeprowadzoną przez inspektorów do spraw wytwarzania Głównego Inspektora Farmaceutycznego oraz wprowadza przepisy dotyczące inspekcji przeprowadzanej przez inspektorów do spraw obrotu hurtowego Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Kolejną proponowaną zmianą do ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) jest wprowadzenie nowego rozdziału 3a „Wytwarzanie, import i dystrybucja substancji czynnej”.

Główny Inspektor Farmaceutyczny ma otrzymać nowe zadania, które odnoszą się do konieczności rejestrowania przez właściwe organy prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania, importu oraz dystrybucji substancji czynnych oraz prowadzenia skutecznego nadzoru w zakresie przedmiotowych działalności. Do ustawy - Prawo farmaceutyczne proponuje się również dodanie regulacji dotyczących kwestii zgłaszania przez podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne albo punkty apteczne informacji o planowanym rozpoczęciu wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza. Wskazane informacje mają być umieszczane w Krajowym Rejestrze Zezwoleń na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz Rejestrze Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych. Ma to przyczynić się do lepszego kontrolowania sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych. Projektowany akt prawny zakłada również wprowadzenie pojęcie certyfikatu Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, określonej przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/83/WE z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. U. UE L 311 z 28.11.2001, str. 67 z późn. zm.). Wskazane certyfikaty mają być wydawane na podstawie inspekcji przeprowadzanych na wniosek oraz koszt przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię farmaceutyczną, a jeśli przedsiębiorca wykaże, że stosuje procedury Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, również po każdej inspekcji planowanej i doraźnej.

Projekt nakłada na przedsiębiorcę prowadzącego obrót produktami leczniczymi kilka nowych obowiązków, między innymi prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży produktów leczniczych, która ma zawierać w odniesieniu do każdej transakcji dotyczącej produktów leczniczych nabytych, sprzedanych lub będących przedmiotem pośrednictwa w obrocie, zabezpieczeń znajdujących się na opakowaniach produktów leczniczych, w celu weryfikacji ich autentyczności, a także informowanie Głównego Inspektora Farmaceutycznego i Produktów Biobójczych i właściwy podmiot odpowiedzialny o podejrzeniu sfałszowania produktu leczniczego. Ponadto, przedsiębiorca prowadzący obrót hurtowy będzie mógł korzystać z usług tylko zarejestrowanych pośredników. Kolejną proponowaną zmianą jest wprowadzenie przepisów umożliwiających uzyskanie zezwolenia prowadzenie apteki, w przypadku gdy podmiot zajmuje się pośrednictwem w obrocie. Wojewódzki inspektor farmaceutyczny, zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy, ma otrzymać prawo do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki, w przypadku gdy prowadzi ona sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza bez dokonania zgłoszenia oraz gdy apteka prowadzi sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych wydawanych z przepisu lekarza lub stosowanych wyłącznie w lecznictwie zamkniętym. Projekt zakłada również wprowadzenie obowiązku wydawania w ciągu 24 godzin obwieszczenia dla ludności w celu poinformowania o możliwości zwrotu produktu leczniczego do apteki, jeśli powstanie uzasadnione podejrzenie, iż wskazany produkt stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego. Informacja o zagrożeniu będzie musiała być przekazana również podmiotom uprawnionym do obrotu produktami leczniczymi oraz państwom członkowskich Unii Europejskiej lub państwom członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronom umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Opracowanie: Jacek Tkacz RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 22 sierpnia 2014 r.