Jak wskazuje Konfederacja Lewiatan, pozew zbiorowy ma na celu ustalenie odpowiedzialności Skarbu Państwa za straty spowodowane złym prawem. Chodzi o straty wynikające z funkcjonowania ustawy zwanej „Apteka dla Aptekarza” 2.0. Nowelizacja, zdaniem organizacji, "drastycznie zmieniła reguły gry na rynku aptecznym, powodując de facto pełzające wywłaszczenie właścicieli aptek". – Ludzie, którzy od 20-30 lat budowali na tym rynku swoje firmy, z dnia na dzień zostali pozbawieni prawa dysponowania majątkiem, który stał się praktycznie niesprzedawalny: nie mogą go za życia przekazać dzieciom, kupić nowych aptek, a w przypadku woli lub konieczności sprzedaży, muszą podzielić przedsiębiorstwo na kilka mniejszych, liczących maksymalnie po cztery placówki, a w dodatku znaleźć kupca na rynku ograniczonym do farmaceutów z prawem wykonywania zawodu, posiadających odpowiedni kapitał. To niewiarygodne, że w państwie prawa, wrzutką poselską, można spowodować, że biznes staje się niemal niesprzedawalny lub w momencie odsprzedaży trzeba pogodzić się z ogromną utratą wartości, a to przecież podstawa swobody działalności gospodarczej - komentuje dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych.
Prezydent Konfederacji Lewiatan Maciej Witucki przypomina, że w Brukseli są już w toku dwie procedury odnośnie regulacji na rynku aptecznym w Polsce. –Jedna jest już w Trybunale, druga jeszcze w Komisji Europejskiej. Dotyczą praw konsumentów i przedsiębiorców aptecznych. Tak się kończy zamach na praworządność i na podstawowe prawo prywatnej własności. To pokazuje, że rynek apteczny domaga się pilnej rewizji, zwłaszcza, że wielkimi krokami nadchodzi polska prezydencja w Unii – mówi Witucki.
Czytaj w LEX: Farmaceuta jako funkcjonariusz publiczny >
Przepisy przyjęte niezgodnie z KonstytucjąWe wrześniu TK stwierdził, że art. 2 i art. 12 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw są niezgodne z art. 118 ust. 1 i 3 oraz art. 119 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (sygn. TK 15/23). To właśnie przepisy tzw. "Apteki dla Aptekarza 2.0", które w zeszłym roku zostały włączone do nowelizacji ustawy, która z farmacją nie miała nic wspólnego. TK badał przepisy w ramach złożonego przez prezydenta RP wniosku o zbadanie nowelizacji w ramach kontroli następczej. Sprawdzał jedynie artykuły odnoszące się do aptek i ograniczył się do kwestii proceduralnych, obejmujących sposób uchwalania przepisów. Nie przesądzał natomiast o kwestiach merytorycznych regulacji. TK wskazał, że ograniczenia w przejmowaniu kontroli nad apteką ogólnodostępną nie były bowiem bezpośrednio normatywnie związane z ubezpieczeniami gwarantowanymi przez Skarb Państwa, wspieraniem eksportu czy stworzeniem ram prawnych dla wsparcia projektów, które służą transformacji energetycznej Polski. Trybunał podkreślił, że poprawki te nie pogłębiły zakresu przedmiotowego ustawy nowelizującej, zaś ich przyjęcie nie było niezbędne do całościowego zrealizowania koncepcji projektu ustawy.
Czytaj więcej: TK: Przepisy "Apteki dla Aptekarza 2.0" niezgodne z Konstytucją
Cena promocyjna: 19.8 zł
Cena regularna: 99 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.