Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Czy, w związku z pismem pokontrolnym WIOŚ, starosta powinien jedynie wydać decyzję wygaszającą zezwolenie pozwolenie na wytwarzanie odpadów, czy wszcząć postępowanie wyjaśniające?


W kwietniu 2011 r. starosta wydał pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz z zezwoleniem na zbieranie i odzysk dla sortowni odpadów komunalnych i doczyszczania odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki. Firma miała przeprowadzoną kontrolę przez WIOŚ, z której wynikło, że firma nie prowadzi takiej działalności i nigdy nie posiadała instalacji wskazanej w decyzji starosty (maszyny sortującej bębnowej, rozdrabniaczy, prasy belującej). W związku z tymi ustaleniami WIOŚ wystąpił do organu, który wydał te decyzje, czyli starosty, aby wydał decyzję w myśl art. 48 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o. w związku z art. 162 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267) - dalej k.p.a.

Czy starosta ma wyłącznie wszcząć postępowanie i w oparciu o pismo WIOŚ wydać decyzję?

Czy ma przeprowadzić swoją kontrolę, jakich jeszcze dokumentów zażądać od WIOŚ?

Czy podstawą prawną nie powinien być tu jeszcze art. 48 pkt 4 u.o., skoro nigdy w miejscu, gdzie miała być prowadzona działalność, nie znajdowała się instalacja do sortowania?


Odpowiedź:

Zawiadomienie dokonane przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska może być podstawą wszczęcia postępowania administracyjnego przez starostę w sprawach należących do jego właściwości, ale przed wydaniem decyzji musi być przeprowadzone postępowanie wyjaśniające, w którym powinny być zebrane wszelkie dowody i materiały, a nie tylko zawiadomienie pochodzące od WIOŚ. Podstawą wygaszenia pozwolenia na wytwarzanie odpadów powinny być przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 686), Inspekcja Ochrony Środowiska współdziała w wykonywaniu czynności kontrolnych z innymi organami kontroli, w tym z Państwową Inspekcją Sanitarną, organami administracji państwowej i rządowej, organami samorządu terytorialnego, organami obrony cywilnej oraz organizacjami społecznymi. Współdziałanie to obejmuje w szczególności przekazywanie organom samorządu terytorialnego informacji o wynikach kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Informacje o wynikach kontroli przekazanie przez WIOŚ dotyczące spraw leżących w kompetencji starosty jak najbardziej mogą stanowić podstawę wszczęcia przez tenże organ postępowania administracyjnego. Jednak wydanie decyzji poprzedza postępowanie wyjaśniające prowadzone przez właściwy organ, w ramach którego dokumenty przekazane przez WIOŚ są jednym z dowodów. Organ prowadzący postępowanie zgodnie z art. 7 k.p.a. w toku postępowania stoi na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmuje wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Nie oznacza to jednak konieczności przeprowadzenia ponownej kontroli przez starostę, może jak najbardziej uwzględnić wyniki kontroli przeprowadzonej przez WIOŚ (zresztą na zasadach współdziałania często organy samorządowe nie przeprowadzają samodzielnie kontroli, tylko zlecają jej przeprowadzenie WIOŚ). Organ jest obowiązany do zapewnienia stronie czynnego udziału w postępowaniu, w tym również przedstawianie dowodów i materiałów.

W przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów podstawą stwierdzenia jego wygaszenia powinien być art. 193 ust. 1 p.o.ś. Ten sam przepis stanowi podstawę do wygaszenia pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego wymagania przewidziane dla zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Artykuł 48 u.o. stanowi podstawę do stwierdzenia wygaszenia odrębnego zezwolenia na przetwarzanie odpadów. W przypadku opisanym w pytaniu brak jest zezwolenia na przetwarzanie (przed wejściem w życie u.o. – zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów), określenie wymagań dotyczących odzysku nastąpiło w pozwoleniu na wytwarzanie odpadów wydawanym na podstawie p.o.ś. i na podstawie przepisów p.o.ś. powinno też nastąpić stwierdzenie wygaszenia tej decyzji, łącznie z częścią dotyczącą odzysku. Natomiast to, który z punktów art. 193 ust. 1 p.o.ś. zostanie wskazany jako podstawa wygaszenia zależy od okoliczności faktycznych. Jeżeli prowadzący instalację w ogóle nie rozpoczął działalności objętej pozwoleniem w terminie dwóch lat od dnia, w którym pozwolenie stało się ostateczne – będzie to pkt 4, jeżeli rozpoczął i zaprzestał prowadzić działalność objętą pozwoleniem na co najmniej 2 lata – pkt 5.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.