Przedmiotem postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego była dostawa leków dla specjalistycznego szpitala. Zamawiający zawarł w specyfikacji istotnych warunków zamówienia postanowienia, które wskazywały na produkty konkretnych producentów o oznaczonej objętości oraz nazwie handlowej. 

Postawione wymagania wzbudziły wątpliwości jednego z wykonawców, który wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Zarzucał w nim, że zamawiający bezprawnie naruszył zasadę uczciwej konkurencji poprzez nieuzasadnione faworyzowanie producenta konkretnego leku. Odwołujący wskazywał, że możliwa jest dostawa produktów równoważnych w stosunku do części leków, których nazwy handlowe zostały zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Wykonawca podnosił, że co do zasady opis przedmiotu zamówienia może być formułowany w sposób dowolny, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami zamawiającego, pod warunkiem, że nie doprowadzi on do znacznego utrudnienia wzięcia udziału w postępowaniu wykonawcom, którzy nie będą w stanie sprostać określonym wymaganiom. 

Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 11.04.2017 r., KIO 580/17 nie uwzględniła stanowiska wykonawcy. Skład orzekający wskazał, że zakaz opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą określonych produktów nie jest bezwzględny. Zakaz ten nie wskazuje na to, że zamawiający musi hipotetycznie nabyć przedmiot zamówienia niezgodny z jego potrzebami tylko z tego względu, że pełna konkurencja w postępowaniu musi zostać zachowana.

Przepis art. 29 ust. 2 p.z.p. nakazuje dopuścić konkurencję między wykonawcami, którzy mogą spełnić postawione wymogi w odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Obowiązkiem zamawiającego jest opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który będzie uwzględniał jego obiektywne potrzeby, a także uwzględniał specyfikę danej dostawy.

Żądanie przez odwołującego zmiany postanowień SIWZ poprzez zmianę objętości dawek leku prowadzi do ingerencji w proces leczenia każdego pacjenta. Jednocześnie, wykonawca nie udowodnił, że oferowane przez niego produkty będą spełniać wymagania zamawiającego.

Z tego też względu Izba wskazała, że prawo konkurencji nie jest prawem bezwzględnym w kontekście przepisów Prawa zamówień publicznych. Opisując przedmiot zamówienia każdorazowo należy uwzględniać potrzeby zamawiającego uzasadnione specyfiką zamówienia.

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11.04.2017 r., KIO 580/17

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami