Zapraszamy do lektury artykułu Katarzyny Wlaźlak pt. „Programy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie ”, dostępnego w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.

 

 

SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 9/2011
 

Artykuły:
Sławomir Kamosiński
Rewitalizacja przestrzeni niematerialnej i materialnej wsi. Kształtowanie wizerunku obszarów wiejskich

Artykuł porusza istotną z punktu widzenia marketingu terytorialnego obszarów wiejskich kwestię rewitalizacji obszarów wiejskich. Pojęcie rewitalizacji przestrzeni niematerialnej wsi jest związane z powrotem do indywidualnych kulturowych cech wsi, jej zwyczajów czy historii lokalnej. Rewitalizacja przestrzeni materialnej wsi jest związana, obok programów odnowy wsi, z przywracaniem i eksponowaniem tradycyjnej zabudowy wiejskiej. Autor odnosi to pojęcie również do wdrażania mody na ekologiczne gospodarstwa rolne, które dyskontują korzyści z zapóźnienia wsi, oraz do przybliżania przestrzeni wsi potencjalnym klientom poprzez witryny internetowe i osadzone w tradycji herby.


Grażyna Kozuń-Cieślak
Teoretyczne koncepcje decentralizacji i delegowania kompetencji we współczesnych nurtach ekonomii

Artykuł opisuje koncepcje odnoszące się do roli i kompetencji państwa i samorządu terytorialnego, które – ze względu na efektywność, odpowiedzialność, zdolności zarządcze oraz autonomię decyzyjną – dostarczają argumentów na rzecz decentralizacji zadań publicznych. Autorka wskazuje dwa podejścia: nową ekonomię instytucjonalną, odnoszącą się do niesprawności państwa i koncentrującą się na rozwiązaniach instytucjonalnych, oraz federalizm fiskalny i nowe zarządzanie publiczne, które ogniskują się wokół kwestii zawodności rynków oraz wydajnego i sprawiedliwego dostarczania dóbr publicznych.

Agnieszka Jachowicz
Zarządzanie systemem pomocy społecznej

Pomoc społeczna w nowoczesnym, rozwiniętym i opiekuńczym państwie o gospodarce rynkowej jest jedną z głównych instytucji polityki społecznej. Jej usytuowanie oraz rola w polityce społecznej są jednak istotnie zróżnicowane, a zasadniczym jej źródłem jest ukształtowany his¬torycznie model zabezpieczenia społecznego. Celem artykułu jest przedstawienie – z perspektywy organizacyjnej – zmian sposobu zarządzania systemem pomocy społecznej zapoczątkowanych w 1989 r.


Katarzyna Wlaźlak
Programy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Problematyka przeciwdziałania przemocy w rodzinie doczekała się już wielu opracowań w doktrynie prawa karnego. Metoda karnoprawna nie jest jednak jedyną metodą, jaką posługuje się ustawodawca w celu ograniczenia i zwalczania zjawiska przemocy w rodzinie. Współcześnie w coraz większym zakresie sięga się także po metodę administracyjnoprawną. Wyrazem tego jest m.in. przyznanie jednostkom samorządu terytorialnego kompetencji dotyczących kształtowania programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Autorka analizuje możliwoś¬ci zarówno tworzenia, jak i realizacji tych programów na gruncie aktualnie obowiązujących regulacji prawnych.


Damian Wąsik
Właściwość rzeczowa starosty powiatu i marszałka województwa w systemie koordynacji świadczeń z tytułu bezrobocia

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego – z uwagi na systematycznie zwiększającą się mobilność pracowników w krajach Unii Europejskiej – ma szczególne znaczenie dla organów administracji publicznej. Artykuł wyjaśnia wątpliwości wynikające ze stosowania przepisów o koordynacji oraz doprecyzowuje ustawowe granice właściwości rzeczowej organów samorządów powiatu i województwa, zależnie od etapu postępowania. Zakres tematyczny artykułu obejmuje zarówno ogólne postępowanie administracyjne, jak i nadzwyczajne tryby wzruszania decyzji ostatecznych. Autor wskazuje propozycje rozwiązań najczęstszych problemów pojawiających się przy ustalaniu właściwości organów zatrudnienia, które pozwalają uniknąć błędów skutkujących nieważnością wydawanych decyzji.


Mateusz Pietraszewski
Odpowiedzialność odszkodowawcza gminy za niedostarczenie lokalu socjalnego (art. 18 ustawy o ochronie praw lokatorów) w świetle orzecznictwa

Artykuł analizuje instytucję odpowiedzialności odszkodowawczej gminy za niedostarczenie lokalu socjalnego, wynikającą z art. 18 ust. 5 ustawy z 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, w szczególności w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego. Autor bada normy prawne, zarówno aktualnie obowiązujące, jak i te z wcześniejszego stanu prawnego, by móc przedstawić ewolucję wskazanych regulacji. Właściwe rozważania poprzedza przedstawieniem przepisów normujących przyznawanie uprawnień do lokali socjalnych, które wpływają na istnienie odpowiedzialności gmin.


Przemysław Buczek
Budowa urządzeń i obiektów elektrowni biogazowej służącej odzyskiwaniu i unieszkodliwianiu odpadów jako cel publiczny

Zawarty w art. 6 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami katalog celów publicznych ma charakter wyczerpujący i niepodlegający interpretacji rozszerzającej. W przypadku budowy obiektów i urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej z odpadów podstawowym celem realizacji takiej inwestycji będzie wytwarzanie energii, nie zaś odzysk i unieszkodliwianie odpadów. Autor zwraca uwagę, że odpowiednie wskazanie i udowodnienie, że głównym celem planowanej inwestycji będzie odzyskiwanie i unieszkodliwianie odpadów, może prowadzić do uznania jej za inwestycję celu publicznego.


Orzecznictwo:
Dawid Sześciło
Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 29 marca 2011 r. w sprawie Potomska i Potomski v. Polska (skarga nr 33949/05)

Wpis nieruchomości do rejestru zabytków stanowi formę ingerencji w prawo do poszanowania mienia gwarantowane w art. 1 Protokołu nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.


Aleksandra Wilczyńska
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 stycznia 2010 r. (II OSK 1865/09) – glosa krytyczna

1. Przepis art. 19 ust. 1 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym stanowi podstawę do uznania interesu radnego w zostaniu wybranym przewodniczącym rady za interes prawny, ponieważ przesądza o biernym prawie wyborczym radnego danej rady gminy.
2. Niedopuszczalna jest taka wykładnia art. 25a ustawy o samorządzie gminnym, która nadaje temu przepisowi takie samo znaczenie jak art. 24 ust. 2 ustawy z 5.06.1998 r. o samorządzie województwa, mimo że ten ostatni przepis wyraźnie ogranicza prawo radnego do brania udziału w głosowaniu, ze względu na jego interes prawny, tylko do określonej kategorii spraw majątkowych.
3. Głosowanie w sprawie wyboru przewodniczącego rady gminy dotyczy również interesu prawnego kandydata na to stanowisko o charakterze majątkowym.