Zapraszamy do lektury artykułu Andrzeja Paducha pt.
„Uzyskanie dodatku mieszkaniowego w świetle przesłanek ustawy z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.” , dostępnego w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.






SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 4/2011
 
 
ARTYKUŁY
Małgorzata Kwiatkowska
Gmina we Włoszech. Wybrane zagadnienia ustrojowe.

W ciągu ostatnich lat włoski samorząd terytorialny przeszedł głębokie przeobrażenia. Zostały one zapoczątkowane w 1990 r. wraz z wprowadzeniem ustawy reformującej organizację systemu samorządu lokalnego. Artykuł charakteryzuje strukturę i funkcjonowanie gminy, podstawowej i najbliższej obywatelowi jednostki podziału administracyjnego państwa włoskiego. Autorka omawia rodzaje, budowę i kompetencje organów gminy (wójta, zarządu i rady gminnej), sposób ich wyboru oraz zadania do nich należące. 

 
Halina Zięba-Załucka
Prawo petycji jako forma społeczeństwa obywatelskiego.

Prawo petycji jest w Polsce prawem konstytucyjnym wynikającym z art. 63 Konstytucji RP. Autorka przedstawia przygotowany przez Senat projekt ustawy o petycjach, wskazując, że do tej pory nie wykonano zapowiedzi konstytucyjnej w tym zakresie. Zauważa też, że prawo petycji jako prawo konstytucyjne występuje w wielu państwach europejskich. Artykuł zawiera także informacje na temat rodzajów, zakresu i funkcji petycji w różnych systemach prawnych.


Dorota Fleszer
Tworzenie jednostek pomocniczych gminy jako forma realizacji zasady pomocniczości.

Autorka omawia problematykę tworzenia jednostek pomocniczych gminy z punktu widzenia realizacji konstytucyjnej zasady pomocniczości, szczególną uwagę zwracając na związek między ideą subsydiarności a znaczeniem jednostek pomocniczych gminy dla funkcjonowania wspólnoty gminnej. Podkreśla, że nie bez znaczenia jest rola rady gminy w ustalaniu zadań jednostek pomocniczych tworzonych na terenie jej działania, w tym możliwość przekazania kompetencji do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej łącznie z wydawaniem decyzji administracyjnych.


Sławomir Pastuszka
Wpływ strategii lizbońskiej na politykę spójności.

Przyjęta w 2000 r. strategia lizbońska zawiera propozycję działań mających na celu wspieranie innowacyjności, przedsiębiorczości, gospodarki opartej na wiedzy, technologii informacyjnych i komunikacyjnych, zwiększenia zatrudnienia oraz podniesienie jakości kapitału ludzkiego. Przenikanie celów strategii do unijnej polityki spójności spowodowało redefinicję jej misji. Funkcje egalitarne polityki spójności są uzupełniane przez funkcje prowzrostowe. W prowadzonej dyskusji na temat przyszłości polityki spójności większy nacisk położony na realizację celów lizbońskich będzie argumentem za utrzymaniem jej istotnej pozycji w polityce unijnej, co leży w interesie Polski. Podstawowym celem artykułu jest zaprezentowanie procesu ewolucji założeń strategii lizbońskiej oraz skutków przenikania celów lizbońskich do unijnej polityki spójności.


Jakub Jan Zięty
Roszczenia właściciela oraz użytkownika wieczystego nieruchomości związane z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydaniem decyzji o warunkach zabudowy bądź lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Organy gminy, korzystając z władztwa planistycznego, określają często sposób, w jaki można korzystać z nieruchomości, przez co wyznacza się granice prawa własności lub użytkowania wieczystego. Działania władz, nawet jeżeli są zgodne z normami prawnymi i nie dotyczą bezpośrednio danej nieruchomości, mogą skutkować zmniejszeniem jej wartości czy ograniczeniem dotychczasowego sposobu korzystania z nieruchomości. Artykuł analizuje wynikające z tego roszczenia prawa, które przysługują właścicielom oraz użytkownikom wieczystym wskazanym w ustawie z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Andrzej Paduch
Uzyskanie dodatku mieszkaniowego w świetle przesłanek ustawy z 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.
 
Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym mającym na celu dofinansowanie wydatków ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Skuteczność jego uzyskania zależy od spełnienia przewidzianych prawem przesłanek tak formalnoprawnych, jak i materialnoprawnych (m.in. określona powierzchnia lokalu mieszkalnego czy niski dochód). Autor zauważa, że nieprecyzyjność tych przesłanek nie zawsze pozwala na pozbawione dyskrecjonalności rozstrzygnięcie organu administracji. Z pomocą przychodzi jednak orzecznictwo oraz wykładnia systemowa i celowościowa.
  

ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 września 2007 r. w sprawie C-304/05 Komisja Europejska v. Włochy
 
 
Marcin Makowski
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 sierpnia 2009 r. (IV SA/Wa 2569/07)
 
SPRAWOZDANIA
 
Jan Gola, Kamil Więckowski
Konferencja naukowa „Nowe problemy badawcze w teorii publicznego prawa gospodarczego (z uwzględnieniem samorządu terytorialnego)”,Wrocław, 14–15 czerwca 2010 r.
 
Konferencja Nowe problemy badawcze w teorii publicznego prawa gospodarczego (z uwzględnieniem samorządu terytorialnego) została zorganizowana przez pracowników i dok­torantów Zakładu Publicznego Prawa Gos­podarczego Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zakładu Publicznego Prawa Gospodarczego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Honorowy patronat nad spotkaniem objął Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński oraz Dziekan Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego prof. Włodzimierz Gromski.
 

DOKUMENTY
Stanowisko Związku Miast Polskich w sprawie stanu finansów miast na tle całego sektora finansów publicznych Poznań, 4 marca 2011 r.
 
 
W ostatnim czasie resort finansów podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia deficytu sektora finansów publicznych w najbliższych latach. Jest to związane ze wzrostem zadłużenia sektora (którego poziom limituje Konstytucja RP), a także z koniecznością wdrożenia kryteriów konwergencji, według których deficyt tego sektora nie może przekroczyć 3% PKB, a cały dług publiczny – 60% PKB. Sytuacja pod tym względem jest w Unii Europejskiej bardzo zróżnicowana. Publikowane przez Eurostat dane wskazują, że wskaźniki dla Polski należą do korzystniejszych, a dług jednostek samorządu terytorialnego, zarówno w relacji do PKB, jak i do całego długu sektora finansów publicznych, jest najniższy (poza Grecją) w całej Unii. 
 
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska.


Już teraz zamów miesięcznik Samorząd Terytorialny