Zamawiający żąda próbek do oceny jakości, stanowiącej jedno z kryteriów oceny ofert - wraz z ofertą. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. po nowelizacji, która weszła w życie z dniem 28 lipca br. zmieniły się zasady, dotyczące momentu żądania przez zamawiającego od wykonawców oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p.

Związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia po nowelizacji PZP >>>

Po nowelizacji żądanie to może być skierowane wyłącznie do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. Wykonawcy więc wraz z ofertami składają zamawiającemu aktualne na dzień składania ofert oświadczenie, w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, stanowiące wstępne potwierdzenie, że wykonawcy nie podlegają wykluczeniu z postępowania oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu (art. 25a ust. 1 p.z.p.).

Dopiero po ocenie ofert zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, których dotyczyło oświadczenie, a o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p. (art. 26 ust. 1 i 2 p.z.p.). Jeśli by więc zamawiający opisał w SIWZ oczekiwane przez niego parametry jakościowe dostarczanego sprzętu i zażądał próbek, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania postawione przez zamawiającego w SIWZ, mógłby żądać przedstawienia tych próbek dopiero po ocenie ofert i tylko od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.

Przy tak postawionym wymaganiu próbka pełni bowiem w postępowaniu rolę dokumentu przedmiotowego, dowodzącego spełnienie wymogów postawionych przez zamawiającego (§ 13 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126).

Jednakże skoro Zamawiający ustanowił jako jedno z kryterium oceny ofert jakość, ocenianą na podstawie próbek, to próbki nie stanowią w takim postępowaniu dokumentu przedmiotowego, potwierdzającego spełnianie z góry ustalonych parametrów jakościowych, lecz są częścią oferty, tak jak pozostałe kryteria oceny ofert (cena), które muszą być zawarte w ofercie (złożone wraz z ofertą).

TSUE: kryteriów oceny ofert nie określa się automatycznie >>>

Parametry jakościowe są u Zamawiającego w tym kryterium oceniane i punktowane. Wobec tego nie da się dokonać oceny złożonych ofert bez obecności próbek, gdyż nie sposób oświadczyć o stopniu oferowanej jakości w taki sposób, by zamawiający mógł to oświadczenie gradacyjnie ocenić. Podobnie niemożliwe byłoby ocenienie oferty, w przypadku gdyby nie zawierała ona ceny.

Dodatkowo pamiętać należy, że brak próbek, złożonych wraz z ofertą w takim przypadku nie podlega uzupełnieniu, podobnie jak brak ceny w ofercie nie podlegałby uzupełnieniu. Art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy bowiem wyłącznie uzupełniania dokumentów i oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 oraz art. 25a ust. 1 p.z.p., a więc dokumentów przedmiotowych i podmiotowych.