Udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na zamówienie uzupełniające na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 lub 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., lub na zamówienie dodatkowe (art. 67 ust. 1 pkt 5 p.z.p.), pomimo że jest ono powiązane z zamówieniem podstawowym, (do którego jest udzielane), jest postępowaniem odrębnym w stosunku do postępowania, w którym udzielono zamówienia podstawowego.

Tylko wykonawca wybrany w przetargu może realizować zamówienie uzupełniające >>>

To powoduje, że zamawiający powinien wszczynając postępowanie w celu udzielenia zamówienia uzupełniającego (na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 lub 7 p.z.p.) lub dodatkowego (na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 p.z.p.) spełnić wszystkie obowiązki, jakie wiążą się z udzieleniem zamówienia publicznego, w tym obowiązki związane z przygotowaniem takiego postępowania. W związku z powyższym zamawiający ma obowiązek zgodnie z przepisami p.z.p. opisać je (zamówienie uzupełniające/zamówienie uzupełniające) oraz oszacować jego wartość. Zaś w konsekwencji udzielenia takiego zamówienia (uzupełniającego/dodatkowego), podpisać umowę w sprawie zamówienia publicznego, a nie stosowny aneks do zawartej umowy w sprawie zamówienia podstawowego, do którego udziela się zamówień uzupełniających/dodatkowych.

Zamówienie uzupełniające lub dodatkowe udziela się w odrębnym trybie niż zamówienie podstawowe, które w przypadku zamówienia uzupełniającego zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 lub 7 p.z.p. powinno być udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego), stąd w konsekwencji w rezultacie jego udzielenia powinno się podpisać odrębną umowę w sprawie zamówienia.

To powoduje, że zamawiający określając treść umowy w sprawie zamówienia, która ma być zawarta wynikiem udzielenia zamówienia uzupełniającego lub dodatkowego ma prawo żądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Z uwagi, iż będzie zawierana nowa umowa w sprawie zamówienia w wyniku czy zamówienia uzupełniającego, czy dodatkowego i dotyczy ono odrębnego przedmiotu zamówienia, to zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w związku z zamówieniem podstawowym nie ma żadnego związku i nie pokrywa roszczeń związanych z zamówieniem uzupełniającym czy dodatkowym, bowiem, ich podstawą wykonania będzie odrębna umowa.

Brak środków na wykonanie umowy zmusza do udzielenia nowego zamówienia >>>

Z uwagi, iż zamówienie uzupełniające, czy dodatkowe udziela się w odrębnym trybie, to wartość zabezpieczenia określa się stosowanie do wartości zamówienia uzupełniającego czy dodatkowego w granicach od 2% do 10% ceny całkowitej podanej w ofercie (na wykonanie zamówienia uzupełniającego/dodatkowego) albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy w sprawie zamówienia uzupełniającego/dodatkowego. Wysokość wymaganego zabezpieczenia zamawiający powinien określić w zaproszeniu do negocjacji kierowanym do wykonawcy, któremu ma być udzielone zamówienie uzupełniające lub dodatkowe.

Oczywiście w tym trybie (zamówienie z wolnej ręki) udziela się zamówienia w momencie kiedy strony wynegocjują ostateczną treść umowy w sprawie zamówienia. W wyniku skierowanego zaproszenia do negocjacji, zamawiający z wykonawcą prowadzą negocjacje umowy w sprawie zamówienia. W związku z powyższym strony mogą też negocjować wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy pod warunkiem, że ostatecznie ustalona wysokość mieści się w widełkach określonych przez przepis art. 150 ust. 2 p.z.p. Ustalona ostatecznie wysokość zabezpieczenia dotyczącego zamówienia uzupełniającego/dodatkowego może być różna od wysokości zabezpieczenia dotyczącego zamówienia podstawowego.