Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., wykonawca może przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę. Z powyższego wynika zatem, iż jeśli oferta została złożona w terminie określonym w ogłoszeniu o zamówieniu czy SIWZ i zaczął już biec termin związania z ofertą, oferta należy do zamawiającego. Wykonawca jest natomiast związany złożonym przez siebie oświadczeniem i nie ma możliwości wycofania oferty.

Wybór oferty musi nastąpić w terminie związania ofertą >>>

Podobne stanowisko wyraziła KIO w wyroku z 18 czerwca 2010 r. (KIO 1058/10), zgodnie z którym „Ustawa Prawo zamówień publicznych nie zna instytucji odwołania/wycofania oferty po jej otwarciu lub jej jakichkolwiek zmian poza zmianami dokonywanymi przez zamawiającego na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych”, oraz wyroku z 5 lutego 2013 r. (KIO 124/13) "Sama instytucja "związania ofertą" służy temu, aby wykonawca, który złoży ofertę, nie mógł się z niej wycofać”.

„Do upływu końcowego terminu związania ofertą, termin ten chroni zamawiającego i przyznaje mu prawo przyjęcia oferty oraz żądania zawarcia umowy. Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, odmówi podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami” (J. E. Nowicki, Komentarz do art.85 ustawy - Prawo zamówień publicznych).

Pozacenowe kryteria oceny ofert uelastyczniają wybór oferty >>>

Wynika z powyższego zatem, iż wycofanie oferty będzie nieskuteczne. Dopiero jeśli po ocenie ofert okaże się, iż wskazana oferta jest najkorzystniejsza, a wykonawca uchyli się od obowiązku podpisania umowy, wtedy zamawiający będzie mógł zatrzymać wadium na podstawie art. 46 ust. 5 pkt 1 p.z.p.