Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5d ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p., przez obiekt budowlany rozumie się każdy wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, spełniający samoistnie określoną funkcję gospodarczą lub techniczną. Przykładem obiektu budowlanego może być kompleks sportowy składający się z budynków o różnych funkcjach (np. sala gimnastyczna, basen), czy też oczyszczalnia ścieków wraz z kanalizacją. Jeżeli poszczególne budynki, o jakich mowa w zapytaniu mogą być zakwalifikowane jako spełniające wymagania definicji obiektu budowlanego, to wówczas szacunkową wartością robót budowlanych będzie łączna wartość inwestycji planowanych we wszystkich wymienionych budynkach.

Z treści zapytania można jednak wywieść wniosek, iż poszczególne budynki stanowią odrębne obiekty budowlane w rozumieniu p.z.p., a w takim przypadku szacunkową wartość robót dla poszczególnych budynków należy obliczać samodzielnie.

Wprowadzenie do systemu p.z.p. pojęcia obiektu budowlanego nie rodzi po stronie zamawiającego obowiązku ustalania szacunkowej wartości robót budowlanych jako łącznej wartości dla wszystkich budynków objętych planami budowlanymi, czy też remontowymi. Obowiązek łącznego szacowania wartości robót realizowanych na odrębnych budynkach będzie się aktualizował wówczas, gdy wskazane budynki stanowią jeden obiekt budowlany.

W orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 października 1998 r. w sprawie Komisja Europejska v. Republika Francuska, C-16/98 czytamy m.in.: "zasadnicze znaczenie dla odpowiedzi, czy mamy do czynienia z zamówieniem na jeden obiekt budowlany ma okoliczność, czy wynik całości robót budowlanych lub inżynieryjnych może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną". Do kwestii możliwości pełnienia przez obiekt budowlany samodzielnych funkcji odwołuje się też definicja zawarta w art. 2 pkt 5d p.z.p.

O tym, czy w danej sytuacji mamy do czynienia z jednym, czy z kilkoma odrębnymi zamówieniami (jednym lub kilkoma obiektami budowlanymi w rozumieniu p.z.p.) winny więc decydować funkcje gospodarcze i techniczne, jakie będzie spełniał obiekt budowlany. W świetle powyższych rozważań jako odrębne zamówienia należy traktować zamówienia obejmujące prace wykonywane na różnych obiektach budowlanych, które funkcjonują odrębnie, niezależnie od siebie i mają przypisaną inną funkcję gospodarczą lub techniczną. Jeśli więc budynki o jakich mowa w zapytaniu nie mogą być zakwalifikowane jako jeden obiekt budowlany, to nie ma obowiązku stosowania art. 32 ust. 4 p.z.p. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia, jeżeli w pierwszym z budynków prowadzona jest działalność nie związana z działalnością realizowanym w drugim budynku, jeżeli każdy z budynków funkcjonuje niezależnie od siebie, a warunkiem wypełniania funkcji im przypisanych nie jest powiązanie z funkcjonowaniem drugiego z remontowanych budynków.

Z jednym zamówieniem mielibyśmy do czynienia wówczas, gdy prace budowlane są wykonywane w obiekcie lub w obiektach budowlanych mających tę samą, wspólną funkcję gospodarczą lub techniczną. Podobne stanowisko odnajdujemy w opinii prezesa Urzędu Zamówień Publicznych "Jak należy opisać przedmiot zamówienia, który dotychczas kwalifikowano odpowiednio jako usługę lub dostawę, natomiast po wejściu w życie rozporządzenia w sprawie wykazu robót należy kwalifikować go jako robotę budowlaną?" (LEX nr 171878). W opinii czytamy m.in.: "Obiektem może być zatem przykładowo określony budynek spełniający funkcję teatru, pływalni lub inna budowla typu most czy tunel. Jednocześnie, za obiekt budowlany w rozumieniu nowej definicji uznany zostanie także zespół czy kompleks obiektów w rozumieniu prawa budowlanego mający pełnić określoną funkcję gospodarczą lub techniczną, np. zespół rekreacyjno – wypoczynkowy, w ramach którego funkcjonować będą odrębne budynki pływalni, siłowni, sali gimnastycznej, spa, korty tenisowe, parkingi itp. Wobec powyższego szacując wartość robót budowlanych, niezbędnych do realizacji obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy Pzp, nawet jeżeli roboty te odnoszą się do różnych obiektów budowlanych w rozumieniu prawa budowlanego, ale składają się na jedno zamierzenie budowlane wyznaczone wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, jaką ta inwestycja budowlana ma pełnić, zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamierzenie".