Artykuł pochodzi z Forum PPP, pierwszego w Polsce magazynu o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym

Ogromne zadłużenie publicznych zakładów opieki zdrowotnej jest faktem powszechnie znanym. Zarówno przedstawiciele szpitali, jak i rządu zwracają uwagę na fakt, iż infrastruktura zakładów opieki zdrowotnej wymaga gruntownej modernizacji, ale ze względu na stan finansów inwestycje takie są obecnie praktycznie niemożliwe. Oprócz problemów związanych z bieżącym zadłużeniem, szpitale muszą do 31 grudnia 2016 roku dostosować się do wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 10 listopada 2006 roku w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U.2006.213.1568).


Dlatego coraz częściej władze lokalne myślą o pozyskaniu partnera zewnętrznego, z którym zawrą długoletnią umowę, opłacalną dla niego na tyle, że zechce zainwestować duże pieniądze w takie przedsięwzięcie. To właśnie brak możliwości zapewnienia ze środków Starostwa Powiatowego w Żywcu świadczenia usług medycznych w istniejącym szpitalu, tak aby odpowiadały one wymogom nowoczesnej medycyny określonym w standardach europejskich i we wskazanym wyżej rozporządzeniu, stało się podstawowym argumentem przemawiającym za realizacją budowy nowego szpitala w formie partnerstwa publiczno-prywatnego (dalej: PPP).

W przypadku umów PPP nie ma wątpliwości prawnych dotyczących zastosowania tego modelu w przypadku inwestycji w ochronę zdrowia. Zarówno ustawa o PPP, jak i pośrednio ustawa o działalności leczniczej przewidują możliwość realizacji zadań publicznych w sferze ochrony zdrowia na podstawie umów o PPP. Nie bez znaczenia w tej kwestii pozostaje również wyrok NSA z 6 października 2010 roku (II OSK 1453/10), w którym czytamy, iż poza PPP brak w obecnym systemie prawnym podstaw do przekazywania zadań publicznych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz przedsiębiorcy prywatnego. Umowa partnerska jest w Polsce jeszcze rzadko stosowana.

Samorządy nie mają doświadczeń w prowadzeniu tego typu przedsięwzięć, na rynku nie ma też wielu przykładów dobrych praktyk. A w sektorze ochrony zdrowia, szpital w Żywcu będzie pierwszym w Polsce obiektem, budowanym w tym trybie.
 

Przy tego typu inwestycjach niezwykle ważna jest sama konstrukcja umowy, która musi przede wszystkim zabezpieczyć interesy pacjentów, jednocześnie umożliwiając partnerowi prywatnemu opracowanie takiego modelu biznesowego, który pozwoli na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięcia. Należy zatem zapewnić osobom korzystającym z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń bez istotnego ograniczenia warunków ich udzielania, dostępności czy jakości. Model PPP zaproponowany w Żywcu jest określany mianem „Design, Build, Operate, and Deliver - DBOD".
 

To profesjonalny sposób tworzenia od podstaw obiektów medycznych, w którym podmiot prywatny wchodzi w relacje z samorządem nie tylko w celu współfinansowania budowy szpitala. Zajmuje się kompleksowo realizacją inwestycji, by później zarządzać obiektem i świadczyć usługi medyczne przez prawie 30 lat. To partner prywatny będzie odpowiedzialny za prawidłowe zaprojektowanie, wykonanie robót, wyposażenie, a w konsekwencji zarządzanie nowym szpitalem. Również większość ryzyk związanych z realizacją i finansowaniem przedsięwzięcia obciąży podmiot prywatny, a jego wynagrodzenie będzie zależeć od faktycznej dostępności i rzeczywistego wykorzystania szpitala.
 

Starostwo już kilka lat temu uznało, że powiatu nie stać na remont starego, przeszło stuletniego szpitala, którego budynki budowane były w latach 1888-1991, i z uwagi na swój stan techniczny wymagają gruntownych remontów, niejednokrotnie przekraczających koszty budowy nowego obiektu. Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż część budynków istniejącego szpitala wpisana jest do rejestru zabytków, co znacznie ogranicza możliwości dostosowania ich do wymogów współczesnej medycyny. Władze powiatu zdecydowały, że będą szukać prywatnego partnera do budowy szpitala. Dziewięć firm złożyło wniosek w postępowaniu i znalazło się na krótkiej liście, natomiast firma InterHealth Canada jako jedyna złożyła ofertę w odpowiedzi na wydaną przez starostwo specyfikację warunków zamówienia. Firma wywodzi się z kanadyjskiego sektora publicznego i współpracuje od lat z najważniejszymi publicznymi oraz prywatnymi instytucjami i ośrodkami zdrowia w Kanadzie. Jest liderem nie tylko w zakresie zintegrowanego PPP w sektorze ochrony zdrowia, ale także specjalizuje się w zarządzaniu istniejącymi placówkami medycznymi, oceną działalności szpitali, konsultingiem medycznym, szkoleniami i edukacją w służbie zdrowia.@page_break@
 
Artykuł pochodzi z Forum PPP, pierwszego w Polsce magazynu o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym

Wszystko to pozwala sadzić, że z początkiem 2015 roku na Polach Lisickich w Żywcu stanie nowy szpital, którego powierzchnia całkowita wyniesie ok. 22 tys. m2. W szpitalu powstaną nowe poradnie oraz planowane jest uruchomienie oddziału ratunkowego z lądowiskiem dla helikopterów. Placówka dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania, choć będzie dysponowała podobną liczbą łóżek, ma być dwa razy bardziej efektywna. Nowością będzie także centrum kompleksowej opieki „one -stop-shop" (wszystko pod jednym dachem). Dzięki tej metodzie spora część przeprowadzanych badań, oceny stanu zdrowia i leczenia będzie dokonywana w jednej lokalizacji, gwarantując oszczędność czasu zarówno pacjenta, jak i personelu medycznego.
 

Ponadto odrestaurowana zostanie zabytkowa część starego szpitala, gdzie umieszczone zostanie centrum usług geriatrycznych z poradniami dla osób starszych, oddziałem opieki długoterminowej, zespołem domów spokojnej starości oraz hotelem uzdrowiskowym. Jego przebudowa rozpocznie się po uruchomieniu usług medycznych w nowym obiekcie.
Wstępną wartość przedsięwzięcia oszacowano na 140 mln złotych. Dodatkowo prawie 100 mln złotych zostanie zainwestowanych w nowoczesne urządzenia i wyposażenie szpitala. Starostwo ze swej strony włoży do projektu teren i wyposażenie starego szpitala, działkę pod budowę nowego obiektu oraz rozbuduje drogę dojazdową.
 

Z inwestowaniem w służbę zdrowia w formule PPP wiążą się również problemy, które nie ominęły Żywca. Problemem jest między innymi długość kontraktu na świadczenie usług medycznych, który jest jednym z podstawowych zabezpieczeń dla banków.
 

„Podpisanie umowy PPP to początek wspólnej drogi. W ciągu 12 miesięcy od podpisania zarówno partner publiczny, jak i partner prywatny, muszą wykonać mnóstwo zadań, aby zapewnić finansowanie inwestycji. Między innymi inwestycja musi mieć w tym czasie gotowy projekt budowlany, pozwolenie na budowę, wyłonionego głównego wykonawcę oraz przygotowaną działkę pod budowę. Na finał zostaje podpisana umowa na finansowanie" - mówił Andrzej Kalata, wicestarosta żywiecki.
 

To, że powiat jako pierwszy w Polsce podjął się budowy szpitala w oparciu o formułę PPP, stanowi szansę na powodzenie tej inwestycji.
 

Powiat żywiecki już nie tylko buduje szpital, ale przeciera szlaki następnym projektom PPP w służbie zdrowia. Dlatego tak ważna jest przychylność i wsparcie żywieckiego projektu ze strony Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Ale przede wszystkim oparta na zaufaniu współpraca lokalnych władz miasta z biznesem, a ta w Żywcu przebiega bez zarzutów.
 

Jak twierdzi Nasser Massoud, członek zarządu Inter Health Canada: „Zawsze należy być optymistą, jeśli chodzi o projekty PPP. Cała sztuka polega na znalezieniu rozwiązania dobrego dla obu stron. W przypadku projektu budowy szpitala w Żywcu, najłatwiejszą rzeczą w tamtym momencie było w ogóle nie brać w nim udziału... Jednak szybko okazało się, że po drugiej stronie mamy chętnego do współpracy, zaangażowanego partnera publicznego".


Pozwala to sądzić, że tak pomyślnie rozpoczęta współpraca zaowocuje powstaniem nowoczesnego szpitala, spełniającego najwyższe europejskie standardy.