Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Na podstawie art. 98 ust. 4 p.z.p. Prezes Rady Ministrów określił w drodze rozporządzenia zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, jego wzór oraz sposób przekazywania, mając na względzie wymagania dotyczące treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej, w tym rodzaj zamawiającego, kraj pochodzenia wybranego wykonawcy, wartość udzielonych zamówień, rodzaj zamówień i tryb ich udzielania oraz podstawę prawną zastosowania, a jeżeli ich wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro dla robót budowlanych albo 10 000 000 euro dla dostaw lub usług - także sposób wykonania zamówień, oraz biorąc pod uwagę obowiązek przekazywania Komisji Europejskiej informacji o: liczbie i łącznej wartości zamówień udzielonych na podstawie wyłączeń obowiązku stosowania ustawy określonych w art. 4 pkt 1-3, 6, 7 i 10-13 oraz art. 136-138, łącznej wartości zamówień udzielonych na podstawie wyłączenia obowiązku stosowania ustawy określonego w art. 4 pkt 8 p.z.p.

Z powyższego wynika zatem, iż obowiązek sprawozdawczy został nałożony również na zamówienia publiczne zawarte w oparciu o wyłączenie obowiązku stosowania p.z.p. określone w art. 4 pkt 8 p.z.p.

Zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Ocena odpłatnego charakteru umowy powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad prawa cywilnego, odnoszących się do umów (arg. z art. 139 ust. 1 p.z.p.).

Przyjmuje się, że przez umowę odpłatną należy rozumieć umowę, na mocy której strona dokonująca przysporzenia na rzecz drugiej strony otrzymuje w zamian korzyść majątkową. Biorąc pod uwagę fakt, iż odpłatność obejmuje każdy rodzaj korzyści, która przedstawia wartość pieniężną, z tym jednak zastrzeżeniem, iż korzyść wynikająca z umowy nie musi być uiszczana w postaci pieniężnej, uznać należy, iż z samego faktu określenia w umowie wynagrodzenia wykonawcy w wysokości 0 zł nie wynika, iż umowa ta ma charakter nieodpłatny (Opinia UZP "Zasady sporządzania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych").

Dla uznania, w świetle przepisów p.z.p., danego stosunku zobowiązaniowego za zamówienie publiczne nie jest zatem konieczne ustalenie wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy tytułem wykonania przedmiotu zamówienia na określonym - minimalnym - poziomie. Każda bowiem umowa, w oparciu o którą wykonawca za zrealizowaną usługę, dostawę lub robotę budowlaną uzyskuje korzyść majątkową, posiada charakter zamówienia publicznego, także wówczas, gdy wynagrodzenie wykonawcy wskazane w umowie zostało określone na poziomie 0 zł (Opinia UZP "Zasady sporządzania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych").

Z uwagi na fakt, iż w zakresie zamówień, których wartość nie przekracza kwot z art. 4 pkt 8 p.z.p., nie stosuje się przepisów ustawy, obowiązkiem uwzględnienia zamówień w sprawozdaniu rocznym będą również obciążone wszystkie umowy ustne zawierane z konkretnym podmiotem, do wyboru którego zamawiający nie stosował ustawy p.z.p., a która to ustawa w treści art. 139 ust. 2 p.z.p. wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej.

Podsumowując, w sprawozdaniu zatem uwzględnić należy całkowitą wartość umów zawartych w danym roku, za który to rok zamawiający składa sprawozdanie, również w przypadku, gdy umowa nie została jeszcze w całości wykonana i zamawiający nie wydatkował całych kwot, na jakie zostały zawarte umowy. Wartość zamówienia musi być w jakiś sposób określona, w przeciwnym bowiem razie zamawiający nie byłby w stanie przesądzić czy przysługuje mu uprawnienie z art. 4 ust. 8 p.z.p.