Projekt ustawy zmieniającej Prawo zamówień publicznych zakłada:
- podwyższenie do 50.000 euro progu udzielania zamówień publicznych,
- rozszerzenie zakresu zastosowania trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy udzielaniu zamówień na „usługi niepriorytetowe” o wartościach poniżej progów unijnych,
- ograniczanie nadużywania stosowania jako jedynego kryterium ceny,
- modyfikację treści art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a p.z.p., dotyczącego przesłanek wykluczania wykonawcy z uwagi na wyrządzenie szkody lub rozwiązanie, wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy z przyczyn dotyczących wykonawcy,
- wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności podmiotu trzeciego udostępniającego wykonawcy swoje zasoby w zakresie wiedzy i doświadczenia, potencjału technicznego, finansowego, ekonomicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia,
- zmiany w zakresie określania wartości zamówienia udzielanego w częściach,
- zniesienie obowiązku zatrzymywania wadium,
- zmianę w zakresie ustalania rażąco niskiej ceny,
- wprowadzenie obowiązku opracowania przez Urząd Zamówień Publicznych oraz zasady stosowania przez wykonawców dokumentów wzorcowych i rocznego opracowania dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień publicznych, na podstawie planów uchwalonych przez Radę Ministrów i opiniowanych przez komisje sejmowe i senackie

W projekcie stanowiska Rządu pozytywnie odniesiono się do propozycji:
- konieczności zmian w zakresie przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania w związku z wyrządzeniem przez wykonawcę szkody lub zapłatą kary umownej,
- konieczności zmian w zakresie wyjaśniania i eliminacji z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ofert, które zawierają rażąco niską cenę,
- szerszego stosowania wzorcowych dokumentów, klauzul waloryzacyjnych w zakresie stawki podatku VAT oraz zagwarantowania minimalnego wynagrodzenia i ochrony w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w umowach o udzielenie zamówienia publicznego,
- zmian dążących do wprowadzenia zasady solidarnej odpowiedzialności wykonawcy i podmiotu trzeciego udostępniającego swój potencjał wykonawcy.

W przygotowanym przez Urząd Zamówień Publicznych projekcie stanowiska Rządu podniesiono, że niektóre propozycje przedstawione w poselskim projekcie mogą być niezgodne z prawem Unii Europejskiej. Należy wśród nich wymienić w szczególności:
- nieograniczoną dopuszczalność stosowania trybów zamówienia z wolnej ręki i negocjacji bez ogłoszenia w celu udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych,
- wprowadzenie zasady, że dokumenty uzupełniane przez wykonawców na wezwanie zamawiającego mają potwierdzać spełnianie wymagań nie później niż na dzień złożenia tych dokumentów, a nie na dzień składania ofert lub wniosków w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego (skreślenie zd. 2 art. 26 ust. 3)
- zmiany dotyczącej wprowadzenia ułatwień w dokonywaniu opisu przedmiotu zamówienia, którego wartość nie przekracza kwot określonych w dyrektywach (art. 29 ust. 3, 3a).

W odniesieniu do pozostałych zmian zaproponowanych w poselskim projekcie zgłoszono pewne zastrzeżenia oraz wątpliwości, a także przedstawiono propozycje odmiennego uregulowania poruszonych w projekcie poselskim zagadnień.

W stanowisku wskazano m.in., że przewidziane w poselskim projekcie zwiększenie progu kwotowego, od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów ustawy Pzp do wysokości wyrażonej w złotych równowartości kwoty 50.000 euro może zarówno spowodować wyłączenie z systemu zamówień publicznych znacznej liczby zamówień, jak również doprowadzić do ograniczenia dostępu przedsiębiorców, a w szczególności małych i średnich przedsiębiorców, do rynku zamówień publicznych na równych i niedyskryminujących zasadach.

Negatywnie odniesiono się do propozycji zniesienia obowiązku zatrzymania wadium. Wskazując jednak na potrzebę dostosowania brzmienia przepisu regulującego tą instytucję do linii orzeczniczej sądów powszechnych przedstawiono modyfikację brzmienia przepisu dotyczącego zatrzymania wadium (art. 46 ust. 4a p.z.p.), które pozwoli ograniczyć stosowanie powyższego przepisu wyłącznie do wykonawców, których oferta zostałaby wybrana najkorzystniejszą, jeżeli uzupełniliby na żądania zamawiającego oświadczenia, dokumenty i pełnomocnictwa, a tym samym jedynie do przypadków zapobiegania zmowom przetargowym.

Krytycznie odniesiono się do propozycji zmiany dotyczącej przypadku, gdy zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo przewiduje udzielenie w tym samym czasie zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania (art. 32 ust. 4), jako niezgodnej z prawem Unii Europejskiej oraz mogącej sprzyjać obejściu przepisów p.z.p. Jednocześnie w stanowisku zaproponowano propozycję zmian w zakresie dopuszczalności podziału zamówienia na części (art. 32 ust. 2), która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dotyczącym doprecyzowania przepisów w tym zakresie i jednoznacznie wskazuje, że zakazowi podziału na części w celu niestosowania przepisów p.z.p. podlegają wyłącznie zamówienia, które są planowane przez zamawiającego.

W stanowisku zaproponowano również odmienne uregulowanie przesłanek wykluczenia wykonawców związane z dostosowaniem przepisów p.z.p. do wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.

Źródło: www.uzp.gov.pl